Hund i bur

muppia

Trådstartare
OT diskussion i en annan tråd. Jag tycker vi tar det här istället.

Har ni er i bur, hur ofta och varför?

Jag har min valp i bur när vi åker bil, en liten bur än så länge, en ordentlig bur passande bilen ska införskaffas inom rimlig tid (han växer ju fort!)

Annars har jag honom i bur i sadelkammaren när jag mockar och fixar mat, ca 30 min. Han sover hela tiden, jag brukar öppna buren så han kan gå ut men han ligger och sover ändå. I bilen är det för kallt tycker jag även om han är en pälsboll.
Jag vill inte lämna honom i valphage hemma eftersom han inte är ensamtränad. Hellre 30 minuter i bur och en lugn valp än 2 timmar i valphage med en stressad valp som letat efter matte/husse.

På nätterna lägger han sig i buren ibland och sover där, vi har buren framme bara därför, ingen baktanke.

I tråden där diskussionen pågick så var det olagligt. Jag tycker att det beror på hur buren används.

Sv: Hund i bur

Olagligt är det ju oavsett hur buren används, däremot beror det på om det är bra eller dåligt. I nuläget använder jag ingen bur alls till någon av mina hundar, jag har aldrig behövt och ser inget framtida behov av det heller. Är de ensamma hemma är de i köket. Jag har känt ett par hundar som mått bättre av att få sova i sin bur, instängda, istället för att vanka av och an i ett utrymme medan husse eller matte är borta.

Allting är inte svart och vitt, helt enkelt, som vissa försökte få det att låta i den andra tråden.

I tråden där diskussionen pågick så var det olagligt. Jag tycker att det beror på hur buren används.
Det är inte i en tråd det är olagligt, det är så IRL.
Lagen tar inte hänsyn till vad man som enskild person tycker är lämpligt.

Var o en får väl använda bur som man vill, men man bör känna till att det är olagligt, o nu pratar jag inte om bur i bil.

i bilen är det ok men du FÅR INTE ha den i bur i stallet t ex. Det är förbjudet i lag. Så är det bara.

"Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:

•Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
•I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygd om de rastas var tredje timme.
•Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla."

Tagit från tidigare tråden av Pigan(tror jag det var)

Det som sägs är att hunden endast får vara i buren vid särskilda tillfällen...
Men är det inte också särskilda omständigheter med en valp som inte ännu blivit ensamhetstränad, och ligger i sin bur i 1 timme under en avskild period?
Och hur ska hundarna lära sig att vara lugna och trygga i sin bur om man nu bara får använda den vid så speciella tillfällen som anges i citatet, för alla dessa lägen är för de flesta hundar stressiga dagar om dom inte redan innan är lugna och trygga i sin bur.

/Camilla

som ch791022 säger så är det endast vid dessa specificerade tillfällen det är lagligt att ha hund i (stängd) bur. öppen bur får man ha dem i när som helst.
sen hur folk följer denna lag är det lite si och så med.
lagom kom, såvitt jag förstått, till för att hindra hundägare från att ha sina hundar i bur dygnet runt (ffa uppfödare tror jag man tänkte på). men den är ju skriven som den är, så vill man vara laglydig är det bara att följa den. att man sedan själv väljer att ha hunden i bur är ett val, precis som man väljer att köra fortare än hastighetsbegränsningen, eller ladda ner musik och film från nätet. ett val som man får ta konsekvenserna av den dag någon kommer på en.
personligen kan jag tycka att buranvändning kan ha sina poänger, tex i ensamhetsträning osv, men det är upp till var och en att göra det valet. dock är det ju en fördel att man VET att det lagligt sett är fel, så man vet att det kan komma konsekvenser. (vad dessa konsekvenser skulle bestå i vet jag inte, men det värsta vore väl att få hunden omhändertagen....)

Öppen bur = lagligt? Tack då vet jag. I stallet brukar jag öppna buren men han kommer inte ut utan sussar vidare.

På längre sikt vill jag inte använda bur. Endast nu när han är så liten som jag tycker buren kan komma till nytta.

Öppen bur = lagligt? Tack då vet jag. I stallet brukar jag öppna buren men han kommer inte ut utan sussar vidare.

På längre sikt vill jag inte använda bur. Endast nu när han är så liten som jag tycker buren kan komma till nytta.

Yes, öppen bur helt lagligt, dessutom verkar många hundar gilla sin lilla lya.

mvh

men det är ju en absurd lag som inte riktigt uppfyller sitt syfte. när lagen skrevs har ett rejält tankefel begåtts. jag vill inte direkt uppmana till civil olydnad, men man behöver inte känna sig som en djurplågare eller vara rädd för att man åker i fängelse för att man har hunden i bur korta stunder.

Det är ju bra att lagen finns ändå, jag vet alldeles för många hundar som förvaras i bur de flesta av dygnets timmar... Det bäst hade varit om lagen hade varit tidsreglerad i stället.

Iaf, jag äger ju en hund som inte hade kunnat leva kvar om hon inte hade suttit i bur när hon är själv, eftersom hon kan öpnna fönster och dörrar. Så jag skiter helt enkelt i lagen, försöker minimera tiden och tillfällena hon är i bur och har en STOR bur.

Jag har haft alla mina hundar i bur som valpar, under natten eller dagtid då de gått in och lagt sig av sig själva. Då har jag passat på att stänga burdörren. Syftet har varit att vänja dem vid att vara i stängd bur redan från ett tidigt stadie då de kan bli en hel del bursittande i samband med utställningar och dyl. i framtiden , då vill jag inte ha en hund på utställningsplatsen som har fullständig panik, skriker och ylar för att den aldrig varit i en stängd bur tidigare.
Då burtränar jag hellre hemma i en lugn miljö även om jag är väl medveten om att denna lag om hund i bur finns.

Om "Skogstroll" läser detta så kommer hon löpa amok igen...men...

Djurskyddslagen och djurskyddsförordningen är lite motsägelsefull!
Vi får inte som hundägare förvara våra hundar i bur mer än enligt riktlinjerna ovan.
Vi skall dock även behandla våra djut väl och skydda dem mot onödigt lidande och sjukdom!

Små valpar som lämnas utan tillsyn - även för en kortare stund - kan LÄTT åsamka sej själva både lidande och sjukdom om de får "härja fritt" i ett hus eller en lägenhet.

Innan den nya lagen trädde i kraft fälles ett par personer för att ha förvarat sina hundar i burar många timmar i sträck.
Den nya lagen har dock mej veteligen aldrig fått några prejudicerande domar och jag är tveksam till hur utfallet skulle bli om man tex. för att skydda sin valp har den i en bur någon timma/dag då man inte kan ha 100% kontroll.

/Swat

Tack till dig och lady_vip för era inlägg.

Jag tycker att man ska se till individen, flera av djurskyddslagar är ju lite diffusa eller otroligt ogenomtänkta.
Då behöver jag ju inte känna mig som en dålig hundägare... :D

men visst är det en stor skillnad på en hund som lever större delen av sitt liv i bur, och på en som är i buren när den är ensam hemma. jag tycker också att tidsreglering hade varit ett alternativ, säg max 5 timmar per dag eller något. som lagen ser ut nu så är den bara löjlig. har man hundar som du och jag har så gör man sig skyldig till brott oavsett om man låser in hunden i bur eller ej. då är det väl rimligt att välja det alternativ som är bäst för hunden?

Jag har aldrig haft behov av bur, vare sig till den äldre hunden eller valpen. Gammelhunden kommer från en sådan tillvaro som den nya burlagen är stiftad för att förhindra. 18 BC på 40 m2 i burar staplade på varandra. Där satt de hela tiden, förutom en gång om dagen när de rastades. Om jag satte honom i bur igen skulle han aldrig mer lita på mig...

Valpen har haft begränsad yta nattetid genom kompostgaller i dörröppningarna. Mest för att hindra att han kröp ut genom kattluckan samt låta katterna ha halva lägenheten i lugn och ro... För hans skull har det aldrig behövts begränsat utrymme, passivitetsträning och nedvarvning med flocken har räckt gott.

Han har tillgång till hela hemmet även när han är ensam hemma, utan problem.

/Migo

Kan ju också tillägga att valpen bor i hallen, begränsat utrymme under nätterna medan vår katt har hela huset för sig :D. Han får inte sova i sovrummet pga heltäckningsmattan (vi hyr huset o kan inte bygga om som vi vill) och det funkar utmärkt.

Jag hoppas att han inte behöver vara i bur utan kan vara överallt hemma när han blir större. Men vad han blir är ju en annan fråga.

Men... BC i bur hela dagen :eek: fick de inte kissa o bajsa mer än en gång!!! Stackars :cry: Jag skulle få ont i hjärtat av att se en hund sitta i bur som i en hundfabrik :(

Jag har en bur hemma som jag tidigare haft i bilen, men nu när jag inte har bil står den i vardagsrummet, täckt av en filt så att det är som en koja. Hunden älskar den och lägger sig gärna där. Hon ser ytterdörren därifrån och jag tror att hon brukar ligga i den när hon är ensam hemma. Den står alltså öppen!

Det händer att jag stänger in henne i den om jag har vänner hemma, antingen för att dom inte gillar/är rädda för hundar eller om det är så mycket folk här att hon blir stressad av att hinna leka och bli gosad med av alla. Det är ju sååå kul med gäster! ;)

Har tidigare haft henne instängd i bur när jag jobbade på ridskola och hade lektioner, hon låg då i bur på kontoret. Även ibland i sadelkammaren när jag varit ute och ridit och hon inte kunnat följa med. Vågar (eller vågade, nu är hon äldre) inte ha henne lös där inne, för risken att hon skulle tugga på något. Dessutom vill jag inte att andra ska behöva ta ansvar för att se till att hon inte smiter ut.

I det stallet jag rider nu brukar jag lämna henne i boxen. vad räknas som en bur egentligen? Är en hästbox en bur? Isf är jag olaglig nu också. Hemska matte! Men jag har 1000 gånger hellre henne ensam i box/bur ca 1 timme än ensam hemma 4-5 timmar, vilket är alternativet.

En hästbox räknas inte som bur, utan som just box.
Finns regler för hur stora de skall vara på JBVs hemsida.
Duger den för en häst så duger den säkert för en hund oxå.

Men... BC i bur hela dagen :eek: fick de inte kissa o bajsa mer än en gång!!! Stackars :cry: Jag skulle få ont i hjärtat av att se en hund sitta i bur som i en hundfabrik :(

Jag fick ont i hjärtat, ångrar i efterhand att jag inte köpte med mig fler av dem... (Hundarna såldes ut pga djurskyddsåtgärd, så förhoppningsvis fick de andra det bättre de också). Det har satt sina spår i honom också, även om han idag är en helt annan hund än när han kom hit:love:

Ska kanske tillägga att min hund ALDRIG är i bur när vi är hemma, skulle aldrig få för mig det. De ska få vara med och att använda buren till att utestänga hunden från det sociala livet är grymt.
Jag började inte heller använda bur förrän hon var 8-9 månader, då insåg jag i ensamhetsträningen att det inte var nån jäkla dussinvalp jag hade skaffat mig. Och jag kan tillägga (som cilla och andra vet här inne;)) att min hunds alla syskon är exakt likadana som min hund, så jag vet i tusan om jag hade kunnat göra så mycket annorlunda.

Tolkade lite som att din hund enbart bor i hallen, eller ska han bara få vara i hallen när han är ensam..?

Liknande trådar

Hundhälsa Varulven börjar bli gammal och jag ger honom både ledpreparat och Onsilor då han har lite artros i tårna, men jag börjar även fundera på...
2
Svar
28
· Visningar
2 186
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 230
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar