Hund "hakar" upp bakdelen vid kyla

MissourisTopsanna

Trådstartare
Min hund är nyligen utredd väldigt nogrannt för hälta fram, som vi trodde var ocd men det visade sig vara en gammal sträckning som satt lite krångligt till. Han är kikade av otroped, röntgad höfter, knän, armbågar och bogar, A-höfter och ua. Har varit hos sjukgymnast när hältan gett med dig. Har rört sig fint, tills kylan kom. Den förra hältan satt fram.

Nu när det är kallt ute hakar han som upp bakdelen. Blir helt stel i ena benet, alltid samma. Ibland drar han upp det så långt han kan och hoppar på tre ben. När jag böjer och masserar det springer han som vanligt igen. Det händer aldrig när det är mildare ute. Utan bara när det börjar nå -15 och kallare. Har haft fodrad overall på han när det är kallt och då har detta ej hänt. Vad kan det vara? Han haltar ej när han är varm alls. Utan endast när det är riktigt kallt ute och han inte har någon overall. Och det går över väldigt fort när man sträcker och masserar ut benet.

Någon idé?

Sv: Hund "hakar" upp bakdelen vid kyla

Pröva att köpa skor, låter som köldkramp. Mina får kramp i tassarna när det är kallt och kan knappt gå/hoppar på tre ben. Skor löste det problemet.

Jag säger också köldkramp.

/hon som trodde hunden dragit av korsbandet första dagen det var kallare än -15 förra året :D

Köldkramp får han nu och då i alla tassar. Det artar sig inte på det här viset då i alla fall. Då lyfter han mest en tass i taget och varvar. Han kan gå på benet, men det är som att det är stelopererat, spikrakt och stelt går han på det, och ibland drar han upp det så långt han bara kan dra upp det och hoppar på tre ben. Alltid samma ben. Men han är som sagt inte halt i övrigt. Utan endast korta stunder när det är riktigt kallt, hjälper med overall.

Kanske jag ska prova lägga skor bak i alla fall och se om det hjälper. Kan ju vara det. Även fast det inte ser ut så.

Precis de symptomen fick Boss förra året. Diagnos: Böjseneinflammation.

Remadyl och koppelvila i 12 veckor...:crazy:

Vad kan orsaka böjseneinflammation? Han har ju tränat hårdare än vanligt... Det lär nog sluta med vet besök för oss som vanligt.

Patellaluxation? Fast det måste dom väl ha sett isf när hunden kollades igenom.

Senast ändrad:

Jag tycker det låter som vanlig köldkramp, men klart man blir orolig när han haltat tidigare.

Så där gjorde min bostonterrier som jag hade en gång i tiden. Hon var opererad för patella, men så fort hon blev trött eller det var kallt ute så åkte benet upp rejält och hon for omkring på tre ben. Men eftersom du säger att din hund blivit genomgången och då också knäna så låter det ju konstigt om de skulle missat en patella.

Tycker oxå att det låter som köldkramp. Om han inte får det när han har täcke på sig så låt han har täcke på sig när det är kallt.

Min hund går med täcke från sep när hon ska vara mycket stilla och okt på heltid. Det får hon ha till mars-april någon gång innan jag tar av det för sommaren. Om hon inte hade haft täcket hade hon gjort precis samma sak som din hund.

Ja han är väldigt noga röntgad, bilder tagna i olika vinklar för att få så bra bilder som möjligt, åkte till finland för att träffa enväldigt duktig ortoped som kikade på bilderna och gick igenom hunden från topp till tå. Inga fel hittades. Förutom lite ömma muskelfästen vid ryggen och en vad man tror gammal sträckning framme vid bogen. Flera olika veterinärer har sett honom röra sig och hittar inget. Detta var i somras.

Det här hände förra vintern med kommer jag ihåg. Endast när det var kallt och bara någon minut. Och nu är det så den här vintern med. Men som sagt, inte när han har overall på sig eller när det är mildare ute.

Köldkramp brukar han få, och då skiftar han och lyfter tassarna så som de flesta hundar gör när dom får köldkramp. Här blir ALLTID samma bakben helt stelt, han går som en pirat på träben typ. Eller så drar han upp det så högt han bara kan och hoppar på tre ben. Ofta går han fram till mig och "ber om hjälp", jag brukar sträcka benet åt olika håll försiktigt och massera, sen springer han som ingeting igen.

Ska se till att alltid ha overallen när det är kallt, han är ju väldigt kvick i sina rörelser och spruttar hit och dit så kan ju vara bra för att slippa andra skador som sträckningar också..

Det låter absolut mest som patellaluxation. Detta förekommer mest hos små hundar, från cockerspaniel och neråt. Vissa raser drabbas oftare än andra. Kan vara medfött eller förvärvat/skada. Man röntgar inte, utan veterinären känner på knäleden om den är OK eller om den luxerar = hoppar ur. Och den kan hoppa ur på olika sätt. Det är vissa veterinärer som är auktoriserade att göra detta.

Patella är knäleden på bakbenen. Det typiska är att det ser ut som om benet har hakat upp sig och så trampar de inte ner med det på ett antal steg. De hoppar över steg med det ben som är drabbat, det händer att båda knäna är drabbade.

På den ras jag har skall alla avelshundar kollas på patella. Det är någon enstaka som inte gör det, men i gengäld så är det många som blir kollade som inte går i avel. Om det var min hund så hade jag ringt runt och kollat och bett att få en tid hos en auktoriserad veterinär så snart som möjligt. De flesta hundarna har inte ont, eller känner bara lite precis när det hoppar ur. Men vissa hundar har jätteont just när det händer.

Okej. Har sett häst med patella, ser det likadant ut? Men det är ju alltid? Och inte endast under de kallaste månaderna och tid? Han har det ju aldrig någonsin annars? Och det är långt ifrån varje dag under vintern. Utan bara när det är bitande kallt ute.

Jag vet inte om det ser likadant ut med fel på patella på häst som på hund. Och nej, fel på patella behöver inte vara alltid. I vissa fall kommer det när hunden travar andra när den galopperar eller skrittar (om man ska använda hästens rörelser). På vissa kommer det på mjukt underlag, andra på hårt underlag, vissa kanske då enbart i snö och/eller kyla. Jag har själv haft en som hoppade över steg framför allt när det regnade och/eller marken var blöt. Sen finns det hundar som hoppar över steg mer eller mindre alltid, oavsett väder och gångart.

På många småraser kollar man det vid cirka 1 års ålder och sen förs resultatet in på SKK. Det finns olika benämningar på felet beroende på om det hoppar ur inåt eller utåt.

Sen kan det även vara en ful ovana at göra så, men då har du kollat patella och är säker på att hunden inte har ont när det händer.

Köldkramp har för mig aldrig varit att hunden lyft på olika tassar. Då fryser de mest om tassarna.

Köldkramp för oss har alltid varit så som du beskriver. Oftast samma ben som krampar och lätt att relatera till temperatur.

Hoppas att det är det då. :) Skulle vara minst dramatiskt.

Men att overallen hjälper, minskar kylan i tassarna när dom har värme över kroppen? (låter ju remligt :grin:)

Jag tycker också det låter precis som köldkramp. De gör just så då. Prova att hålla hunden riktigt varm. Fleeceoverall?

Jag har hurrtas fleeceoverall till honom, och ett kortare fleecetäcke med magplatta.

Overallen brukar jag använda mest före och efter träning, och när det är ruskigt kallt ute i början av promenaden.

Ja absolut att det kan hjälpa med overall. Jag satt på fleeceskor på baktassarna så slutade det. Min hund hade dock köldgräns -25 grader :-)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 330
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 031
Senast: Nirvana
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 472
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar