Hund "hakar" upp bakdelen vid kyla

Sv: Hund "hakar" upp bakdelen vid kyla

Det är ju lite otympligt att skutta runt med overall överallt. Han är ju van vid skor på sommaren då han springer på asfalten. Kanske man ska köpa ett par vinterskor. :) Se om det hjälper med "krampandet", så får jag ju det direkta svaret om det är det också.

Sv: Hund "hakar" upp bakdelen vid kyla

Båda mina hundar är patellakollade utan anmärkning och det har mina 3 tidigare hundar också varit. När temperaturen kryper ner till -20 så kan de få kramp. Speciellt kommer krampen när man har passerat en gata där det finns salt i snön. Det ser inte ut som patella och mina hundar kan få kramp i precis vilken tasse som helst. När de får kramp så blir det tvärnit och så står de och håller upp tassen, eller möjligtvis de haltar väldigt sakta framåt. Man kan smörja in tassarna med vaselin eller konsistensfett precis innan man går ut (tjockt lager). Då kan inte saltet i snön tränga sig in i tassarna på samma sätt och för det mesta slipper de krampen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 330
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 863
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 031
Senast: Nirvana
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 472
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar