Hund bet sin ägare i halsen

Sv: Hund bet sin ägare i halsen

Jag gissar på att det slagit slint i huvudet på hunden, vet om likande händelser där det visat sig att hunden haft en hjärntumör, Fått ett Eptileptsiskt anfall och likande.
Hade det tex rört som ett ångetsbitande, omriktatbeteende,kamplust eller likande så tror jagh inte att det skulle vart så utdraget förlopp

Pitbull är hundar med väligt liten revirkänsla och därmed väldigt liten flockkänsla. Dvs de klarar sig lika bra utan en ledare och tycker att de äger platsen de står på lika mkt som platsen flera mil bort.

De är pga detta svårdresserade, men ofta är de ändå förarveka.

Att hunden bet henne i halsen tyder på att hunden troligtvis var mkt väl medveten om vad den gjorde. Det säkert en hund med stort allvar som har höga krav på sin ledare om den nu ska ha någon.
Det är högst troligt att det gick till så att hon skulle korrigera hunden/säga till den men inte gjorde det tillräckligt. hunden tröttnade på att hon försökte säga till honom, han såg det bara som att hon kladdade på honom och han fick nog.
Att han bet så kraftfullt var inte heller oväntat eftersom han tidigare bitit både husse och matte. Första gångerna markerar hunden, när föraren fortsätter försöka säga till hunden men inte lyckas tröttnar hunden rejält och visar en gång för alla att kladda inte på mig igen.

Det är tragiskt det som hände, tur att matten överlevde.

*lånar*

Om denna typen av hund har så låg bittröskel är det tveksamt till vaför man överväga att behålla den, det är ju en hundras som ska ha långt till bett...

Tragiskt, på båda sätt, men hade den bitit tidigare så är det en indikation på att något är fel.

Och när det gäller matte så ska hon vara förbannat glad att hon lever, de käftarna är inga chihuahuakäftar, finns en del kraft om man säger så... Tyvärr så är det ofta de som absolut inte ska ha en pitbull som skaffar en pitbull, då kan det lätt gå snett, som med alla andra raser. Hunden kan mycket väl vara sjuk, dåligt psyke (svårt att avla på en ras med sunda individer när regeringen inte vill att man ska avla på rasen) osv.

//E

Dean skrev:
Pitbull är hundar med väligt liten revirkänsla och därmed väldigt liten flockkänsla. Dvs de klarar sig lika bra utan en ledare och tycker att de äger platsen de står på lika mkt som platsen flera mil bort.

De är pga detta svårdresserade, men ofta är de ändå förarveka.

Att hunden bet henne i halsen tyder på att hunden troligtvis var mkt väl medveten om vad den gjorde. Det säkert en hund med stort allvar som har höga krav på sin ledare om den nu ska ha någon.
Det är högst troligt att det gick till så att hon skulle korrigera hunden/säga till den men inte gjorde det tillräckligt. hunden tröttnade på att hon försökte säga till honom, han såg det bara som att hon kladdade på honom och han fick nog.
Att han bet så kraftfullt var inte heller oväntat eftersom han tidigare bitit både husse och matte. Första gångerna markerar hunden, när föraren fortsätter försöka säga till hunden men inte lyckas tröttnar hunden rejält och visar en gång för alla att kladda inte på mig igen.

Det är tragiskt det som hände, tur att matten överlevde.

Men ju fler sådana här artiklar i tidningarna desto fler okunniga människor som inhandlar dessa blandraser som "statussymbol" alt. "penisförlängare". Hos renrasig amerikansk pitbull terrier är ju vaktinstinkt (revirkänsla) mycket oönskat men detta är ju med all sannolikhet ingen renrasig hund heller :smirk: .
Hunden var i ettårsåldern d.v.s. trotsåldern samt vem vet hur den behandlats hemma...

Och jag skulle inte ens vara så säker på att det var en APBT, som i alla andra fall där Aftonbladet är inblandat.
Vet av egna erfarenheter att polisen sällan kan något om hundar heller, om det inte är någon från hundenheten som tar hand om det. Vilket inte verkar vara fallet här.

Precis, hur lätt är det i dagens läge att hitta en vettig pitbull om man ska vara ärlig...? Precis som är det är inom många hundraser, så det är inget unikt på nåt sätt, men så tragiskt att en full användbar hundras som duger till så mycket håller på att fördärvas fullständigt pga att folk ska ha dem som penisförlängare...

//E

Tror inte heller att det är en APBT, kan lika gärna vara en labbe... Polisens hundkunskap som du säger.

Hörde om detta på radion idag och som sagt, vad är man för hundägare om man låter det gå så långt??

//E

escodobe
Detta hade ju hänt en gång tidigare fast då mot hussen. Har själv erfarenhet av djur som fått hjärntumör och bitit. Men det känns ändå knäppt. Ja menar först hängde hunden i halsen på henne. Sedan tappade han greppet och slängde sig mot armen. Hade han blivit triggad av polisen batonger så borde han väl ha gått på polisen. Om hunden nu tänkte överhuvudtaget..

Dean
Ja förmodligen. Något måste ju ha utlöst det. Har själv en hund som tände till på detta sätt vid tillsägelser när jag fick honom(omplacering).

Lady_vip
Det är nog inte så konstigt att folk som inte bör ha pitbull, skaffar en pitbull. Man blir ju överallt informerad om hur snälla hundar de är och att de absolut inte biter människor mm. Säkert stämmer det för det mesta men hos en som inte kan så mycket om hundar kanske sådan information blir missriktad. :confused: Jag vet själv en som har skaffat sig en pittbull för att hon överallt har hört vilka snälla hundar det är. Den hunden är riktigt jobbig nu. Gör utfall mot allt och beter sig som en vilde.

Nej, dom inblandade var ju bara ägarna både husse och matte enl tidningen sedan polisen. Så ägarna visste nog inte vad för sorts hund dom hade köpt. :smirk:
Är du nu här igen med konstaterande att folk inte vet vad en pitbull är för sorts ras.
Det står ju klart och tydligt att den t o m hade bitit husse tidigare och att dom själva bad dom att hjälpa dom avliva hunden. Vilket dom gjorde utanför. Så troligtvis sköt dom hunden. (detta är vad jag tror)

Hörde om detta på radion idag och som sagt, vad är man för hundägare om man låter det gå så långt??

Det är många hundägare som låter det gå väldigt långt innan de gör något åt det.
Många tror inte att det ska gå så långt, men hundar är hundar och agerar därefter.

Och jag vet om och känner ca 15 olika personer som tror att dom har en APBT. Dock är så inte fallet och dom ser frågande på mig med stora ögon när jag frågar efter stamtavla, vart den är reggad, vilken uppfödare dom har osv. Dom flesta vet inte ens om att en APBT inte får reggas i SKK, utan ska vara reggad i ADBA eller UKC helst. Och vadå stamtavla? Dom fick ju se hundens föräldrar...

Isis skrev:
Hur kommer det sig att en hund biter sin ägare så svårt? Har svårt att begripa. Hela artikeln tycker jag är helt otrolig :confused:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,684049,00.html
Det är alltid lika tragiskt när sånt här händer. Det är synd om ägaren, men ännu mer synd om hunden som säkert inte mådde så bra. Vi vet ju inte om ägarna faktiskt misshandlade hunden eller om den var "felavlad" eller om den hade en hjärntumör. Jag tror inte ens att en renrasig pitbullterier skulle bita sin ägare bara för att.

Det kunde ju lika gärna vara en dobermann eller varför inte en golden?

Enya skrev:
Det är alltid lika tragiskt när sånt här händer. Det är synd om ägaren, men ännu mer synd om hunden som säkert inte mådde så bra. Vi vet ju inte om ägarna faktiskt misshandlade hunden eller om den var "felavlad" eller om den hade en hjärntumör. Jag tror inte ens att en renrasig pitbullterier skulle bita sin ägare bara för att.

Det kunde ju lika gärna vara en dobermann eller varför inte en golden?

Jag tror definitivt inte att en renrasig apbt skulle bita sin ägare utan anledning, en hund som gör det har antingen blivit väldigt illa behandlad och hugger av rädsla eller så är den helt enkelt sjuk i huvudet. Ingen hund föds elak enligt min mening :smirk: .
Hade det varit en golden t.ex. skulle det inte ha stått golden utan t.ex. "hund bet sin ägare" eller liknande. Det skulle hursomhelst inte vara några löpsedlar.
Håller alltså med dig i det du skriver (så du inte missförstår ;) )

Hade han blivit triggad av polisen batonger så borde han väl ha gått på polisen.

Nej inte alls. Att hunden inte gick mot poliserna istället var för att batongslaget inte var tillräckligt hårt vilket skulle göra att hunden vänder sig tillbaka och ser varifrån slaget kom.
Istället så drog slaget igång hundens drifter så pass att han valde att ta ett nytt bett.

Ingen hund föds elak enligt min mening .

Inte elak, men kan uppfattas elak.
Det finns hundar som föds med ett stort allvar vilket de går in med först i alla lägen.

Vår Schäfer är ett bra exempel. Han är bara 9 mån.
Ställer du dig framför honom med en boll för att leka så ser han först bara allvarligt på dig. Börjar du sen leka med honom och visar minsta tendens till osäkerhet så bemöter han det direkt med dominans.
Han har alltid varit på detta sätt även i lek med andra hundar. Han har aldrig under sina 9mån gjort en lekinvit.

Fast hur ofta hör man inte "golden leder bitstatistiken"... Snacka om lögn och förtal, jag hade nog inte som Svensson som exempel köpt en råtta eller en dobbis som barnhund, för det är ju skarpa hundar som de flesta vet (gamla krigshundar, brukshundar osv). Men golden, det kan alla ha och de är såååå snälla... Vadå jakthund...?

helt off topic;)

//E

lady_vip skrev:
Fast hur ofta hör man inte "golden leder bitstatistiken"... Snacka om lögn och förtal, jag hade nog inte som Svensson som exempel köpt en råtta eller en dobbis som barnhund, för det är ju skarpa hundar som de flesta vet (gamla krigshundar, brukshundar osv). Men golden, det kan alla ha och de är såååå snälla... Vadå jakthund...?

helt off topic;)

//E

Dobbisar är barnhundar!! ;) :D I alla fall mina! :D

lady_vip skrev:

helt off topic;)

//E

Enda problemet med Dobermannen som barnhund är att den kan bli FÖR beskyddande.

lady_vip skrev:

helt off topic;)

//E

Fast min s.k. pitbullblandis är verkligen en barnhund. Hon älskar dom ;) .
Golden leder bitstatistiken förmodligen p.g.a. att det är en av dom populäraste hundraserna.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 488
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 859
Senast: Hermelin
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar