Hund attackerade matte

Sv: Hund attackerade matte

Här är en massa :confused:
Hundutställning, tränade skydd tex
Om det nu verkligen var skydd de tränade, så är antigen hunden inte lämplig eller också är inte ägaren det eller också har de tränat helt fel.

Och vad då tränade skydd, på en utställning det borde ju i så fall vara typ uppvisning :confused:

Kan det vara så att hon kampade med honom och journalisten vet inte skilnad :confused:
 
Sv: Hund attackerade matte

Brukshundklubben anordnade en officiell utställning för bruksraser och inoff för övriga raser och det var kanske även andra bruksrelaterade tävlingar/träningar där.

Inget ovanligt alls när man är på en brukshundklubb att brukshundar tränar bruks.
 
Sv: Hund attackerade matte

Nej, men framför domare:confused:
Men vist kan det vara rätt och då blir det åtminstonde i min skalle en massa :confused:
 
Sv: Hund attackerade matte

*kl*

Från ett annat forum så har en som var på plats sagt följande:

Det var i utställningsringen, hunden morrade flera gånger, husse stog utanför ringer och viftade med allt möjligt för att hunden skulle ställa upp sig snyggt, när matte knäppte med fingret fölr att hunden blev för "eggad" så blev hunden förbannad.
Detta är vad jag fått beskrivet för mig eftersom jag stog på andra sidan och inte närmast hunden, allt jag såg var att hunden flög på henne gång på gån, drog ner henne på amrken mm, hon blödde kraftigt från armarna
 
Sv: Hund attackerade matte

Som så många andra så var jag där utan att vara där..
Min handler stod däremot två meter ifrån när det hände och enligt honom så hade kvinnan stått och hållt i hunden i halsbandet med ena handen och skulle rätta till bakbenen med den andra då hunden vänder sig och hugger i armen som håller halsbandet..
Det var vad jag fick berättat för mig iaf..
Att dom strulade till det med fakta i tidningen var nog för att hunden är IPO1 och alltså tränad/tävlad i skydd..
Det var en import.
 
Sv: Hund attackerade matte

Antingen så har kvinnan tränat hunden illa, eller så var den mentalt dålig. Jag förstod det inte som att det var deras första gång på tävling? Hon borde ha märkt om den överreagerat på saker tidigare. En ok tränad och frisk hund attackerar inte matte helt plötsligt.
 
Sv: Hund attackerade matte

Aha, men faktum kvarstår ju att det är hemskt för ägaren att bli attackerad av sin egen hund.
 
Sv: Hund attackerade matte

Hon tränade alltså inte skydd, kul att få rätt för en gång skull:D
Men det måste ha varit en verkligt :eek: för matte, fast samtidigt så visar det ju väldigt tydligt att hon inte kunde läsa sin hund, eggade upp den tills det blev överslag och det med en hon tävlar skydd med....
Fast det kan ju vara så att de har köpt den som vuxen och den redan hade Ipo vid köpet?
 
Sv: Hund attackerade matte

Hunden importerades som 4:a åring enligt katalogen..
 
Sv: Hund attackerade matte

Tillägg är att hunden kommer från ett land som är känt för att behandla hundar av den rasen illa/för hårt. Och att den i IPO-träning bedömts ha "mycket dåliga erfarenheter i ryggsäcken".
 
Sv: Hund attackerade matte

Hunden importerades som 4:a åring enligt katalogen..

Då så, då var den med all sanerlikhet redan meriterad i Ipo.
Och troligen har då ägaren inte en susning om hur den träningen gått till.
det förklarar det hela, stackars hund som nu får sätta livet till på grund av ägarens dumhet att hetsa den...
 
Sv: Hund attackerade matte

Om jag misstänker rätt hund har verkar ägarna faktiskt varit rätt säkra på att den tränats på ett mindre bra sätt i ursprungslandet och de har också sett att den kan bli ARG väldigt snabbt.

Håller hur som helst tummarna för att kvinnan blir helt återställd och att detta framför allt är en olycka som uppkommit av dålig träning i ursprungslandet samt tillfälligheter snarare än något genetiskt som kan gå i arv då hunden i fråga gått i avel.
 
Sv: Hund attackerade matte

Om vi säger så, jag var på en jättestor utställning för rasen nere på kontinenten och då hölls hundarna i sådan tukt och förmaning att de inte sa ett jota.
Stackel var standardhalsbandet och elhalsband såldes i vartenda stång. Dammade du av en piska så tände varenda hund på plan till...

Hundarna uppförde genellt sett mycket, mycket väl. Men jag tror inte att det alltid har använts silkesvantar för att komma dit.
 
Sv: Hund attackerade matte

Och aterigen far en hel ras ...en en sport... lida med daligt rykte for att en individ inte har tranats ratt ...att det ar pa "den andra andan av snoret" problemen verkligen ligger.:cry:
 
Sv: Hund attackerade matte

KL

Stackars matte och stackars hund! Mer än så vill jag inte uttala mig om något jag läst i en tidningsartikel. Komenaterena till artikeln är ju värre än värst däremot.:eek:
 
Sv: Hund attackerade matte

Vart kom den ifrån då?

Forna Jugoslavien.
Kan tillägga att jag inte själv har sett hundhållningen där, men har bekanta som varit på samma kennel och tittat, och blev rätt så beklämda av det de såg.
Lägger man ihop med med vad Escodobe skriver så drar i alla fall jag slutsatsen att hunden hade en hel del tråkiga erfarenheter sedan tidigare.
 
Sv: Hund attackerade matte

Hundarna uppförde genellt sett mycket, mycket väl. Men jag tror inte att det alltid har använts silkesvantar för att komma dit.

Sedan är det ju en skillnad mellan att uppföra sig väl för att hunden är uppfostrad och ser sin människa som en god ledare, och att uppföra sig väl för att den är kuvad till det och inte vågar annat.
 
Sv: Hund attackerade matte

Sedan är det ju en skillnad mellan att uppföra sig väl för att hunden är uppfostrad och ser sin människa som en god ledare, och att uppföra sig väl för att den är kuvad till det och inte vågar annat.

Ja, men jag kan gott tänka mig att en mogen rottishane med mycket kräm i och som blivit hårt hållen i en tuff miljö kan efter en flytt hit och en annan hundhållning helt enkelt kan få för sig att "den där mesiga typen minsann inte ska komma och peta på hans ben hur som helst" och lyssnar inte matte så uppfostrar han henne handgripligen...:crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 683
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 288
Senast: Sel
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 367
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 998
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp