Hummerhjelmska stofamiljen (nr 7?)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pialotta
  • Startdatum Startdatum
P

pialotta

Någon som vet något om den stofamiljen, eller om det går att hitta uppgifter om den på nätet? jag har ett sto ur den familjen och det skulle vara roligt att veta lite mer om ev. släktingar och så...
:bow: P

Stofamilj 7 heter Österalia-familjen, så det är nog inte den du menar.

Jag tror att du menar den gren av familj (5) som Sten Hummerhielm, Casimirsborg, Gamleby hade. Bl a kom Gaspari 340 ur den grenen. Kan det vara rätt?

Hej,

Det är korrekt att den sk Hummerhielmska stammen har nummer fem. Jag har skrivit en del om stammen på min hemsida som du kan läsa om. Hingstar som Gaspari, Piaff, Indus, Steinbeck kommer ur denna stofamilj som i grunden kallas Hoby familjen. En gren av Hobystammen härstammar från uppfödaren Sten Hummerhielm som bla födde upp åtskilliga tävlingshästar på Grand Prix nivå bla Gaspari, Casanova och Brion.

http://members.chello.se/milen.treutiger/Fam5.htm

mvh
Tess

Då måste jag bara få fråga om mitt sto också tillhör stofamilj nr 5.Hon är efter Vermouth Brabant.Är ju lite intressant och veta när jag nu har betäckt henne.
:)

Hej,

Huruvida din häst tillhör stofamilj 5 eller ej styrs av din hästs moder som måste tillhöra familjen. Vermouth tillhör ju stofamilj 5 men det går inte i arv på fädernet.
//tess

Min hästs mormor hette Dolores 8808. Hennes mamma hette Ponderosa 6990, pappan var Niarchos 391. Troligen hette Ponderosas far Oberon.
I så fall skulle Ponderosa och din Roulette VIII kunna vara helsyskon, om jag fattar rätt.
Hur gör jag för att få reda på mer om dessa ston?
Hälsningar P

Hoppsan, mormorsmormorsmor är ju inte i närheten av systerskap!
men TACK, Görel, för stamtavletråden!!! Jätteroligt!
Så då är min häst en "äkta" femma?
Det skulle ju vara roligt om jag kunde få reda på om det finns några "stjärnor" i släktträdet också, men då måste jag hitta rätt på någon som har stamböcker, eller hur?
:)P

Familj (5)-Hobyfamiljen är en av de största stofamiljerna! När boken "Våra stofamiljer" av Stig Facht kom ut 1976 var det den allra största, men det var ju ett tag sen :D

I mina ögon är fortfarande Gaspari 340 den allra största stjärnan. Han föddes dessutom hos Sten Hummerhielm och är via sin mormorsmor Rus´e (där är hon igen :)) släkt med din häst. Dessutom hade Gaspari halvbrodern Casanova e:Utter som också var en mycket framstående dressyrhäst.

Från en annan gren av familjen kommer Piaff 399 e:Gaspari, som vann OS-guld i dressyr 1972!

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 681
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka