_moa_

Trådstartare
Idag var jag och min hund ute för en insidens. Jag skulle plocka blommor till min mamma som kommer hem idag. Såg några jätte fina på kalhygget så jag traskar dit. På vägen tillbaka ser jag en huggorm, mellan mig och hunden precis där hunden gått. Ormen var säkert 30 cm lång. Nelly har alltså gått ÖVER huggormen utan att bli biten. Fy fasen vilken tur. Men ett problem, jag har världens fobi mot ormar. Börjar gråta, svettas och fy hysteriska anfall. Skriker stanna till hunden som stannar på platsen. Tack gode gud, ibland krånglar hon till det och börjar gå fram mot mig, men inte idag. Har en kompis i luren som börjar upplyssa mig om hur farliga huggormar är (tack för det, lugnade mig verkligen). Kasta en sten var hennes förslag, men jag ville ju inte döda den. Ringer pappa som kommer springandes i 200 med en stor pinne. Hunden stannar fortfarande på plats! Vi kommer till sist ut på vägen.
Tur att hon lyssnade när det verkligen gällde.

Men nu till frågor.
Vad gör jag om hunden blir biten?
Hur bråttom är det till veterinär?
Är det allvarligt?
Alla hjälpsamma tips är jag tacksam för!
 
Sv: Huggorm

blir hunden biten så skall den genast till veterinär. håll hunden stilla och åk direkt till veterinär. dom brukar få kortison tror jag.
ja det är farligt. var en hund i stallet som blev biten förra året och den klarade sig inte.
 
Sv: Huggorm

När vår hund blev biten visste vi inte om det. Förrns vi såg konstiga märken i hans läpp. Då vart vi lite oroliga och det hade ju gått ca 15 min. Men vi hade tur, har djursjukhuset brecis vid oss. 3 min gåtid. Och ena veterinären hade stannat kvar för pappaerarbete. och då var klockan typ halv 10.
Han sa att det var antagligen huggorm. Så han fick bara en spruta och fick gå hem o vila igen.

Jag vet inte hur länge det dröjer innan giftet börjar..
 
Sv: Huggorm

deathworship skrev:
blir hunden biten så skall den genast till veterinär. håll hunden stilla och åk direkt till veterinär. dom brukar få kortison tror jag.
ja det är farligt. var en hund i stallet som blev biten förra året och den klarade sig inte.

Och nu kom jag på en sak till. Om jag är hemma själv och hunden blir biten? Jag har inget körkort och ibland jobbar pappa långt här ifrån och mamma kan vara svår att få tag på. Hur länge kan man vänta? Jag kommer få vänta minst i 30 minuter innan vi kan åka till veterinär.

Kommer aldrig mer våga gå ut med hunden i skogen när jag är själv hemma nu:crazy:
 
Sv: Huggorm

Du kan få cortison utskrivet för att ha med dig ute i skog och mark ifall hunden skulle bli ormbiten. Gärna lite vatten som du kan ge samtidigt.
 
Sv: Huggorm

precis, jag bad om cortison till min hund iom att vi har enormt mycket orm vid mitt jobb. Så om han blir biten så skall jag ge honom fyra tabletter och ta mig till veterinär så fort som möjligt.
är du orolig så be om tabletter.
Jag har fyra stycken tabletter i en liten behållare som hänger på halsbandet på hunden.
 
Sv: Huggorm

Då måste jag fråga vilka tabletter det är du har fått, betapred?

Jag har nämligen Predisolon (tror jag det heter) till min hund av annan anledning och funderade på om hon kan få det ifall hon blir biten, men samma resultat.

Är väldigt försiktig eftersom jag har en bekant vars hund fortfarande har stors bekymmer med njurarna efter 3 ormbett...

//E
 
Sv: Huggorm

Betapredd är cortison tabletter. Det kan du få utskrivet av vet eller läkare till dig.
Mananvänder samma till människor.

Ge hunden direkt när den blivit biten.

Har man inga tabletter. Försök att bära hunden. Skall inte gå förmycket då giftet transpoteras fortare.
Åk till vet

Min 1 åriga halvblods kille blev biten i maj.
Han blev helt igen svullen i hela ansiktet och huvudet.
Ringde vet
fick cortison och penselin i 5 dar. Blev frisk på 1 dygn.
 
Sv: Huggorm

Jag har Giftormar hemma så jag har Kortison (betapred) sen Antihistamin sen Adrenalin i Autoinjektor.

Undra om Antihistamin funkar på hund? nån som vet?
 
Sv: Huggorm

Ja, antihistamin använder man också till hundar, har dock inte koll på hur mycket de ska ha.
 
Sv: Huggorm

cathepsin skrev:
Ja, antihistamin använder man också till hundar, har dock inte koll på hur mycket de ska ha.

för jag har Tavegyl till mig själv. Adrenalin har jag Epipen som är i Autoinjektor.
 
Sv: Huggorm

Vår hund blev biten av en huggorm förra sommaren när vi var och fiskade i skogen. Hon skrek och hoppade till sedan såg vi märket på hennes ben och som tur var hade vi tel. nr till vet. i bilden. Vetrinären sa att vi skulle bära henne till bilen och komma på direkten. Därfick hon kortison tror jag och sedan raka vägen hem. Där hon fick ligga still och vila.

Hon mådde pyton och hela benet svullnade upp. Så fort hon drack lite spydde hon upp det (vet inte om det var kortisonet eller huggormsbettet som gjorde det). Vi lyfte henne så att hon skulle komma ut och kissa, men hon bara skrek (hon väger 30 kg så det var inte jätttelätt). Men efter några dagar mådde hon bra igen.
 
Sv: Huggorm

MrsScabtree skrev:
vilka ormar är giftiga utöver hugggorm? Och behöver människor egentligen oroa sig om de blir bitna?

I Sverige finns det enbart en art som är giftig och det är Huggormen (Vipera berus)

men det finns ju ca300arter i världen som är giftiga.

men sen om man tittar på de flesta snokarter som den svenska snoken (Natrix natrix) ska också ha ett gift men ej farligt för varken människor eller hundar, utan det är så svagt att endast de allra minsta djuren reagerar på det i storlek med grodor o.s.v. men den studien är ganska ny.

Så det är ganska lungt i Sverige, Jag har varje år nu i 5års tid alltid haft min hund med mig ute på våren när jag letat orm o hittat ett par hundra huggormar och han aldrig blivit biten.
 
Sv: Huggorm

MrsScabtree skrev:
aha en ormexpert?;)

Nej ingen Expert, kångt ifrån men "Hobby herpetolog" jag har hållt på med ormar i 14år nu.

Har sedan 6år tillbax hållt med giftorm, för 2år sen så rikta jag in mig på bara Skallerormar (crotalus) har nu en samling på 23arter olika skallerormar. Åker land o rike för och få nya samt även utlandet Tyskland och Holland, beställer även djur från staterna.
 
Sv: Huggorm

*Ryser* - tycker inte om ormar.
Det var bra att du eller din pappa inte dödade ormen, för den är - liksom alla reptiler/groddjur - fridlyst.

Som de andra redan skrivit så är det bra att ha kortisontabletter med sig.
Jag har precist läst att man ska bära hunden om den blivit biten, att den rör sig så lite som möjligt så att giftet inte sprider sig så fort.

Skulle tro att hon hörde paniken i din röst, att det verkligen var allvar.

Fick själv kalla kårar för ett tag sedan när jag såg en orm på vår promenad, trots att den var liten och förmodligen en kopparorm eller snok. Ormen hade ingen "svansspets" kvar så förmodligen hade en fågel tappat den.
Som tur var såg Izor aldrig ormen trots att det var mindre en halv meter ifrån. Ibland ser nämligen vovven inte längre än nosen (han har missat en del katter på det viset, vilket ju är bra;) ).
 
Sv: Huggorm

Ojoj.....23 arter.......ja ormar överhuvudtaget....:crazy: . Jag har faktiskt hållit i en 2m lång orm en gång. Gick bra så länge den inte vände huvudet mot mig :eek: då fick jag panik ;) Den kunde ju typ få för sig att äta upp mig eller nått :eek: :crazy: ;) Samma med de majssnokar jag hållit i. Så länge huvudet är riktat åt ett annat håll än mitt ansikte så ok ;) då kan dom vara rätt mysiga att hålla i. Har du några sådana där stora lurviga hemska snabba spindlar också? ;)

Vi har inte så mycket orm där jag bor/jagar. Har bara sett någon enstaka på flera år, men det är kanske en tanke att ha sådana där piller i jaktsäcken. Vem vet hunden kan ju faktiskt bli biten även om det inte finns så många ormar här, och man kan ju som sagt bli biten själv också!

Vilket piller rekommenderar ni mig att ha i säcken? Ni har nämnt så många här nu. Vore ju bra om det var ett piller som både jag och hunden kunde ta!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 477
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 674
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 827
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp