Sv: Huggorm

Betapred har jag själv så de funkar till både hund och människa.

Nej inga spindlar en i lokalen har en väldigt stor samling av spindlar.

Jag har bara Skallerormar nu ja.
 
Sv: Huggorm

PIRU skrev:
Betapred har jag själv så de funkar till både hund och människa.

Nej inga spindlar en i lokalen har en väldigt stor samling av spindlar.

Jag har bara Skallerormar nu ja.


Ok då borde jag kanske skaffa sånt innan jakten. Iom att jag nästan aldrig ser en orm så är det så att man inte riktigt tänker på det, men jag vet ju att dom finns där och är oturen där så.....

Har du "bara" skallerormar........hmmm.....inte så bara om du frågar mig!!!;)
 
Sv: Huggorm

Är man inte allergisk är det helt ofaligt att bli huggormsbiten om man är vuxen. Barn och gamla kan bli dåliga, men normalt ger inte ett huggormsbett mer problem än ett getingstick.
 
Sv: Huggorm

Min mamma blev biten i knävecket. De var på väg till stranden. Ormen låg uppe på en kulle. Hon svullnade upp i hela benet.Blev blå lila. Feber. Åkte till sjukhus fick medecin. Det blev inget mer.
Hon tyckte bara att det var läskigt.

Vi har en massa huggorm på vår tomt.
4 st har vi sett bara i år.
1 bet hästen , en lekte katten med, en på vägen. En kom grannen med.
Jag hatar ormar
 
Sv: Huggorm

Mia_R skrev:
Är man inte allergisk är det helt ofaligt att bli huggormsbiten om man är vuxen. Barn och gamla kan bli dåliga, men normalt ger inte ett huggormsbett mer problem än ett getingstick.

getingstick och huggorm bett går INTE och ljämnföra med varann.
Huggorms bett har ett hemotoxingift (blodgift) sopm förstör vävnader.
Geting stick har inte alls samma uppsättning enzymer så de går inte och säga att det blir samma symptom av dom båda.

Du kan bli riktigt dålig av ett huggorms bett om det tar illa även om du är vältränad ofrisk i medelåldern går inte och säga så heller.
 
Sv: Huggorm

PIRU skrev:
för jag har Tavegyl till mig själv. Adrenalin har jag Epipen som är i Autoinjektor.

Ge inte Tavegyl till hunden bara, då blir det lite väl mycket knockouteffekt ;)
 
Sv: Huggorm

PIRU skrev:
Nej ingen Expert, kångt ifrån men "Hobby herpetolog" jag har hållt på med ormar i 14år nu.

Har sedan 6år tillbax hållt med giftorm, för 2år sen så rikta jag in mig på bara Skallerormar (crotalus) har nu en samling på 23arter olika skallerormar. Åker land o rike för och få nya samt även utlandet Tyskland och Holland, beställer även djur från staterna.

Jaså där ser man. Hur håller man ormar egentligen? Behövs dom inte tas ut för att "motioneras" etc? Funderade på en boaorm förut men det blev och blir aldrig av. Har inte intresse nog så jag går till skansenakvariet en gång om året och får mitt beskärda nöje. Föredrar dock ödlor. Och hur är det nu egentligen. Heter det kopparorm eller kopparödla?
 
Sv: Huggorm

Var har jag sagt att de ger samma symptom? Läs lite bättre så ser du att varken getingstick eller huggormsbett är speciellt farliga om man inte är allergisk, gammal eller barn. Du kan bli riktigt dålig av ett getingstick med även om du är vältränad osv om det tar illa. :smirk:
 
Sv: Huggorm

MrsScabtree skrev:
Jaså där ser man. Hur håller man ormar egentligen? Behövs dom inte tas ut för att "motioneras" etc? Funderade på en boaorm förut men det blev och blir aldrig av. Har inte intresse nog så jag går till skansenakvariet en gång om året och får mitt beskärda nöje. Föredrar dock ödlor. Och hur är det nu egentligen. Heter det kopparorm eller kopparödla?

Nej de behöver ingen hjärngympa då de knappt har en hjärna, sen kondition behöver dom heller inte, ett terrarium med rätt klimat i samt stort nog för varje art man håller är det enda som behövs.
 
Sv: Huggorm

Är det du som har ett speciellt ormhus? Hur många arter skallerorm finns det?

Och snälla, sätt inte in bild, jag är fobiker :crazy:

//E
 
Sv: Huggorm

lady_vip skrev:
Är det du som har ett speciellt ormhus? Hur många arter skallerorm finns det?

Och snälla, sätt inte in bild, jag är fobiker :crazy:

//E

Jo jag har en lokal med 3 olika rum för olika habitat. ett rum är för skogslevande skallerormar ett annat är förhöglands levande skallror och sist låglandslevande. jag samlar inte på de neotropiska skallrorna som finns i sydamerika så där försvinner ca 20arter direkt.
63 olika arter skallerorm finns det totalt.
 
Sv: Huggorm

PIRU skrev:
Nej de behöver ingen hjärngympa då de knappt har en hjärna, sen kondition behöver dom heller inte, ett terrarium med rätt klimat i samt stort nog för varje art man håller är det enda som behövs.

då vet man det
 
Sv: Huggorm

PIRU skrev:
Jo jag har en lokal med 3 olika rum för olika habitat. ett rum är för skogslevande skallerormar ett annat är förhöglands levande skallror och sist låglandslevande. jag samlar inte på de neotropiska skallrorna som finns i sydamerika så där försvinner ca 20arter direkt.
63 olika arter skallerorm finns det totalt.

Och hur går det med tjejerna :angel: ;)

//E
 
Sv: Huggorm

MrsScabtree skrev:
då vet man det
Ja, det är faksitk det som gör att hereptiler är väldigt bra husdjur!
Får de bara rätt klimat, och plats - så är de nöjda med det. De behöver inte aktiveras,motionreas eller tränas.
Tillskillnad från tex råttor,kaniner och andra djur som traditonellt är acepterade "burdjur"
 
Sv: Huggorm

Mia_R skrev:
Var har jag sagt att de ger samma symptom? Läs lite bättre så ser du att varken getingstick eller huggormsbett är speciellt farliga om man inte är allergisk, gammal eller barn. Du kan bli riktigt dålig av ett getingstick med även om du är vältränad osv om det tar illa. :smirk:
Faktum med att det sker fler dödsfall av getingstick än huggorms bett i sverige.( fler blir ioförsig stuckna av getingar än bitna av ormar)
getiengar 1-2 fall om året
ormar - något enstaka varje årtionde

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1674
http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=5324

Ormbet brukar ge kraftigare symptom än getingstick.
Men siffror på dödsfallen brukar sätta saker i ett annat perspektiv.
 
Senast ändrad:
Sv: Huggorm

En fråga av ren nyfikenhet; Kanske har hamnat i något "fel" forum, men anyway, nu när ämnet är uppe; hur fodrar du dessa ormar?

-Jag har i skolans mottagning mött en del ormar med bitskador orsakat av deras tänkta måltider (råttor och möss), en Long-Island Boa hade stora gnagsår helt ner till revbenen (hon var visst inte hungrig när det fodrades)

Skolans exotics expert rekommenderar därför alltid att ormarna får dött käk, och det gör även ormskötarna i Köpenhamns zoo.
Ormägarna däremot verkar vara av en annan uppfattning och menar att ormarna behöver den "mentala stimulans" de får av att fodras med levande mat.
 
Sv: Huggorm

Ormen mår exakt lika bra av och äta dött som levande.

Jag matar med både levande och dött beror på vad jag har hemma, givetvis när jag matar är jag i lokalen i ett x antal timmar så jag vet att alla ätit annars plockar jag ur fodret igen. Enda som kan skilja levande mot dött är vitaminer och mineraler men det blir så lite mindre på döda djur som inte legat för länge ifrysen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 479
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 674
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 841
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp