Hovvård - AANHCP

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

eerie

Var på en föreläsning med Ove Lind. Jag är grymt chockad av hur blinda vi människor är.

Jag är vanligtvis väldigt, väldigt skeptisk till allt. Och 2/3 av föreläsningen satt jag på helspänn för att känna in alla negativa vibbar jag möjligen skulle uppleva. men icke. Inte en enda gång. Vid slutet var jag frälst.

Bevisen ligger där. Bevisen finns att hästarna mår bättre, funkar bättre och blir friskare hästar av det här! Sedan finns det ju flera fall som slutat olyckligt, men då inte pga AANCHP metoden, utan pga hur hästens fötter blivit "misshandlade" tidigare av de traditionella metoderna.

Så vad sägerna ni?? Diskussionen måste startas, människor måste upplysas!

Sv: Hovvård - AANHCP

Använd sökfunktionen så finner du massor av diskussioner angående detta, det finns risk att folk här är lite trötta på att diskutera det och att du inte får så många svar...;)

Sedan finns det ju flera fall som slutat olyckligt, men då inte pga AANCHP metoden, utan pga hur hästens fötter blivit "misshandlade" tidigare av de traditionella metoderna.
Detta kallar jag dock att vara blind...
Vad säger att en felskodd häst inte skulle kunna bli bra av att skötas av en duktig traditionell hovis? Bara för att en misslyckats med "metoden" betyder det inte att alla gör det.

Samma går att säga om en häst som blivit felverkad och "förstörd" av en barfotaverkare; en duktig sådan skulle kanske fixa problemen.

Bevisen ligger där. Bevisen finns att hästarna mår bättre, funkar bättre och blir friskare hästar av det här!
Precis som det finns otroligt många bevis på att hästar kan gå med skor hela livet och aldrig ha problem.

Vet inte, de erfarenheter av denna metod jag har är skit.
Jag hade en häst på lån för ett tag sedan för ev. köp. Hästen var så öm att hon knappt klarade gå normalt, mycket erfaren veterinär, massör och hovslagare sa "sko hästen"!!, men ägaren vägrade och kom med bortförklaringar och dittan och dattan.. Jätteroligt! :mad:
Hovslagaren sa även att dessa hovar är snedverkade.
Kanske var en dålig "Hovvårdare" jag stötte på, men jag håller mig ändå till den traditionella skolan om hovar.

Nu är hästen hos några andra för försäljning, enligt dem skodd.. :bow: Därmed INTE sagt att jag alltid tycker skoning är bra, det är ju vääldigt individuellt. Min låne går barfota bak, dock verkad av en vanlig hovslagare.

Senast ändrad av en moderator:

Ja han är en god försäljare.
Skulle få fin provision om han jobbade åt Elektrolux.

Tror att du skulle bli mer frälst om du såg arbetet gjort av en skicklig hovis.
De är bara inte lika snacksaliga o förtalar inte andra.

:bow: :bow:

Själv blir jag imponerad varje gång hovis kommer till oss, han skor och verkar så jäkla bra!
En riktigt bra hovis är en fröjd.

Jag är grymt förvånad också - över den berömda barfotahästens öde.
Länge stod det om den på hemsidan, men sen försvann allt när hästen dog. Ingen bra reklam längre.

(Även om nu skodelen skulle varit ok - hade man ingen känsla för den hästens helhetssituation, OL -har du fått frågan?)

:confused:

Var på en föreläsning med Ove Lind. Jag är grymt chockad av hur blinda vi människor är.

Jag är vanligtvis väldigt, väldigt skeptisk till allt. Och 2/3 av föreläsningen satt jag på helspänn för att känna in alla negativa vibbar jag möjligen skulle uppleva. men icke. Inte en enda gång. Vid slutet var jag frälst.

Bevisen ligger där. Bevisen finns att hästarna mår bättre, funkar bättre och blir friskare hästar av det här! Sedan finns det ju flera fall som slutat olyckligt, men då inte pga AANCHP metoden, utan pga hur hästens fötter blivit "misshandlade" tidigare av de traditionella metoderna.

Så vad sägerna ni?? Diskussionen måste startas, människor måste upplysas!

Klart att man vill(!?) att hästen ska ha det så naturligt som möjligt! I denna värld existerar inga järnskor som hämmar den naturliga blodcirkulationen i hoven. Men, vad är naturligt? För att en hov skall slitas naturligt krävs det att hästen kan ströva fritt på olika underlag. Och vad är en naturlig hästhov (vinklar, lång tå, kort tå osv)? Denna varierar med beroende på yttre förutsättningar!

Vi bör också ifrågastätta hur naturligt det är att vi rider på våra hästar, lastar på dem packning och kör tunga vagnar. Detta innebär ytterligare påfrestningar på hov och leder. En häst kanske kan klara att vara oskodd på ett distanslopp men att göra det varje dag år ut och år in...jaa, det fanns nog en anledning till att man började sko sina hästar för en ett antal hundra år sedan.

Jag förespråkar att en häst ska vara oskodd så långt det är möjligt, men det får aldrig gå ut över hästens välbefinnande. En häst med ömmade hovar är ingen häst. Det gäller att inte bli statisk i sitt antagande om att ALLA hästar kan gå barfota. Detta är mycket individuellt och beror mångt och mycket på hur hästen används. Håller med föregående talare om att det är fel att smutskasta skon i största allmänhet då skoning med hjälp av en duktig hovslagare kan öka välbefinnandet hos en häst långsiktigt.

Det gäller att inte förblindas...oavsett vilken metod man tar till sig!

Blind är den som inte tar in de tokerier som uppdagats i nämnda samt en icke nämnd barfotametoder. :cool:

Har en nära bekant som gått över till AANHCP metoden på alla sina hästar. Ett par av hästarna klarar bra att gå barfota och med dem är allt frid och fröjd. Flera av de andra hästarna är kraftigt ömfotade och orkar inte gå ordentligt ännu. De har gått så här i 1,5 år. Hästarna rids allt från ett par timmar till hela dagar.
Ibland får de boots.
Låter det bra tycker du?

Nej hela debatten har blivit snedvriden. Om en häst kan gå barfota utan att få problem, så vad bra. Men faktum är att många hästar behöver skor för att vi ska kunna använda dem som vi vill utan att de ska få ont. Då är det vår förb..... skyldighet som hästägare att sko dem. Hästarna ska må bra.
Vildhästar är det inte vi har i våra hagar, men tex unghästar skos ju inte för de använder vi inte. De kan gå oskodda utan några problem.
Skor i sig orsakar inte dåliga fötter. Däremot kan en felaktigt verkad hov ge stora problem i längden. Hovarna ska verkas korrekt. Då gör inte en sko någon skada på hoven.
Vanligt sunt förnuft säger ju att vi måste anpassa oss efter vad respektive häst behöver. Det gå inte att göra likadant med alla.

*Lånar knapp*

Har haft ute en sån där barfota-verkare från AANCHP ett par ggr. Han kom hit för o verka min shettis. Visst gick han bra, men efter detta anlitar jag en vanlig, traditionell hovis. O de funkar bra, tycker jag. De va typ 2 år sedan, kanske.
Dessutom blev jag skeptisk till barfotaverkarnas filosofier när de gäller travhästar.
Han, som kom ifrån AANCHP o verkade min shettis, sa att märrens fölunge kunde visst gå barfota året runt på travet. Då frågade jag hur de skulle gå vintertid med en barfotahäst, möjligtvis kanske den klarar de väldigt bra, men hur på en travovalen vågade jag inte tänka på.
Då får väl man 'ställa av' hästen vintertid, o börja tävla den igen våren-sommaren-hösten. Trist, för jag gillar ju vintern oxå.
Så de blev en vanlig, utbildad hovis istället.
Har haft en släkting, som är en av Sveriges bäste hovis, ute o verkade/skodde mina hästar tills nu har jag en ny....Han (min släkting) är sjukskriven pga diverse problem.
Den nye är en ung, snygg karl ;) (jodå, han är oxå utbildad! traditionell, vanlig hovis)

:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår inte riktigt vad du fick för svar på hur du skulle göra på vintern. Menade AANCHP:aren att du skulle ställa av på vintern eller?

Jag har frågat "en sån" samma sak och fick till svar att när det blir halt som på vintern blir hovarna som sugkoppar :eek:. Hovarna sugs då fast och hästen slipper halka :angel:

Det finns redan 1.000.000 diskussioner här på Buke om detta.

Och blir man frälst efter en föreläsning verkar man högst mottaglig för trendiga och duktiga predikanter.

Bevisen finns inte där. Metoden löser inte alla problem. Alla hästars hovvård och användningsområden för hästar löses inte med den metoden, eller någon annan barfotametod.

Motbevisen finns där, nämligen. Att det inte fungerar i alla lägen.

Jag har inget emot barfotagång hos hästar, men det har alltid de hovslagare jag haft kontakt med inte heller varit.

Jag är säker på att det inte skulle passa mina hästar och då har jag ändå tagit in rejält med information om nämnda metod. Är jag då en dålig hästägare som gör det jag tycker passar mina hästar bäst? För att en predikant ylar om att vi misshandlar våra hästar genom att använda beslag, vilka i själva verket i de flesta fall utgör nödvändiga skydd för hästarna från allvarliga problem?

Intressantast i nämnda metoder är rehabilitering för fång, där hovslagarvetenskapen inte har en fullständigt bra verktygslåda idag. Där borde satsas mer forskningsmedel av hovslagarskolorna, helst i samarbete med dessa metoder.

Jag förstår inte riktigt vad du fick för svar på hur du skulle göra på vintern. Menade AANCHP:aren att du skulle ställa av på vintern eller?

Jag har frågat "en sån" samma sak och fick till svar att när det blir halt som på vintern blir hovarna som sugkoppar :eek:. Hovarna sugs då fast och hästen slipper halka :angel:

Och DET är åtminstone skitsnack. Det intygas av vänner jag har som har hästarna barfota med denna metod. På vintern får man vara omsorgsfull med sin ridning. Det är halt. Men det är det med vanliga järnskor också, och då är det ännu halare.

En fördel med barfota på vintern är att man slipper det mesta av "snö"-påtrampet.

På vintern tycker jag det enda som funkar riktigt bra är guldskor med fastbrodd och snösulor. Då har man ridning som "vanligt" oavsett underlag.

Intressantast i nämnda metoder är rehabilitering för fång, där hovslagarvetenskapen inte har en fullständigt bra verktygslåda idag. Där borde satsas mer forskningsmedel av hovslagarskolorna, helst i samarbete med dessa metoder.
De på klinikerna kan det där bra vid det här laget, men ute i fält- nja.

Sen är det fortfarande många som ej röntgar sina fånghästar o heller inte ger dem de vilan som de behöver.
Men det är det med vanliga järnskor också, och då är det ännu halare.
Men då broddar man ju.

Men alltför många låter sen hästarna gå med brodd ända in i Maj/Juni- fråga hovisarna.
De ska givetvis tas bort när de inte längre behövs.

Senast ändrad:

De på klinikerna kan det där bra vid det här laget, men ute i fält- nja.

Jag är inte övertygad om det. Jag har läst om behandlingsmetoder och tycker att många som har en alltför trångsynt utgångspunkt, där man utgår från att beslag är rätt, efter en viss typ av verkningsåtgärd. Och just fångrehabilitering är det område där nämnda metod har mest på fötterna när det gäller bevis om lyckosamma behandlingar. Men det är jag det.

Men alltför många låter sen hästarna gå med brodd ända in i Maj/Juni- fråga hovisarna.
De ska givetvis tas bort när de inte längre behövs.

Ja. Brodden påverkar steget och ger en något för stum rörelse, så de ska inte användas när de inte behövs. Men varför låter man broddarna sitta på till maj/juni om tövädret kommit innan? Det låter mest som lathet och dumhet. Likväl är det bättre att ha broddarna för länge än att rida på halka utan, om den jämförelsen ens är meningsfull (ett rätt tar inte bort ett fel...).

Jag är inte övertygad om det. Jag har läst om behandlingsmetoder och tycker att många som har en alltför trångsynt utgångspunkt, där man utgår från att beslag är rätt, efter en viss typ av verkningsåtgärd. Och just fångrehabilitering är det område där nämnda metod har mest på fötterna när det gäller bevis om lyckosamma behandlingar. Men det är jag det. .
Jag tror inte att man använder så mkt beslag nuförtiden.
många hästar med kronisk fång får ju boxvila i x antal veckor o behöver då inga skor.

var finns statistiken från barfotaverkarnas fångbehandling?
Mer än ngn enstaka fallbeskrivning som ibland inte ens är sann, eftersom hästen ej ens har varit hos ngn Vet.

Jag vet faktiskt inte. Men jag kan tänka mej att de går utmärkt o köra en häst helt barfota på vägen när de är snö. Men att hårdträna en travare på travbanan vet jag inte alls hur de kommer gå. De andra som har prövat detta skulle jag vilja veta vad de tyckte om de då.

Nu går ju mina hästar barfota, de har inte gjort så mycket mer än att bara lufsa omkring i skogen o mest stått i hagen o skrotat typ.
Jag tror att de finns nån härinne, som sett en travare springa barfota. Men om de var vintertid, vet jag inte riktigt.

Detta med att 'ställa av' hästen helt vintertid var inte de som barfotaverkaren hade rekommenderat, utan han sa ngt i stil med att hästen skulle visst klara de men.. jag vet faktiskt inte. Har aldrig prövat detta, o skulle nog inte tänka ens tanken pröva heller. Vill inte riskera min häst ska stuka o skada... :crazy:

Sen så har jag faktiskt inget emot barfotahästar, bara att de mår bra o inte lider av detta. Speciellt om dom alltid varit gått barfota, o inte lider av detta. Då är det nog ett bevis på att hästen faktiskt klarar de. Kanske?

:bow::bow:

Låter läskigt likt ett väckelsemöte eller en sektintroduktion när du avslutar ditt inlägg sådär.

Men samtidigt är du ung och är man ung har man en fascinerande förmåga att kategorisera allt, bomlöst är skit, barfota är bra, skor är dåliga, när det faktiskt inte är så enkelt i verkligheten.

Det återkommer hela tiden till "it depends" - det beror på häst och situation och en mängd andra faktorer. Inte alla traditionella hovslagare är dåliga, troligen inte heller alla barfotaverkare, inte alla hästar klarar att gå barfota och en del skulle må bättre av det.

Min åsikt är att vi är skyldiga att anpassa oss efter våra hästar och inte hålla stenhårt på något som vi blivit övertygade om och som kanske passar på andra hästar men inte vår egen.

Det ÄR lätt att tycka att saker låter skitbra första gången man hör om dem av en som är insatt och som är marknadsförare. Man kan få med sig en hel nation fast att man har en grundidé som är fasansfull, bara man kan lite psykologi och kan snacka för sig.

Och visst är det bra att diskutera detta, för då kanske man till slut kommer fram till att "it depends..." :)

/Camilla

Det är otroligt synd att det var en karl med väldigt liten övrig hästkunskap tog sig an detta- för själva grundidén är bra.

Men han konkade ju o hade väl inte längre råd att ta ut hovis o såg då en lysande affärsidé.

Verkar som om han själv tycker att det är onödigt att kosta på Vet. oxå, när man nog kan göra allt själv. Kanske ngn Vet. har sagt ngt kritiskt:smirk:
S
Kan sätta en spänn på att hans hästar ej är förs. eller vaccinerade.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 955
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 362
Senast: krambanan
·
Hästvård Ha,ha ja det låter ju inte klokt, men efter mina erfarenheter av denna förbaskade led, kan man knappast bli annat. Jag tror att innom en...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
13 164
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12