Oh, så här gamla trådar verkar jag inte ens få upp i min lista/missat
Om hovarna är ok hade jag nöjt mig med att balansera mikromineralerna. Sedan 2013 när jag skapade denna tråden har jag blivit en total hovnörd

Och min häst har hunnit bli snart 18 år. Och är fortfarande inte helt nöjd med sina hovar. Så förutom mikromineralerna (jag köper mineraler och enskilda mineraler/tillskott från ForagePlus och har inte haft problem pga Brexit) äter han numera alltid tillskott av potatisprotein, biotin och B-vitamin enbart med tanke på hovarna. Han äter även Boswellia och Probihorse. Minns inte helt i huvudet nu men kollade runt och räknade väldigt mycket på essentiella aminosyror osv innan jag kom fram till dessa tillskotten och dagsgivorna.
I hans fall så tror jag inte det gör så mycket skillnad eftersom jag ser tydligast reaktioner i hovarna av vilken belastning de utsätts för. Dvs hur bekväm han är vilket påverkar hur han landar på olika underlag och hans skoning (länge sedan metallskor så menar boots, sulor, olika kompositskor, limmad/sömmad, olika dim osv).
Men det blir ju också så att om man märker att något inte är helt 100 % så får man ju testa sig fram allt eftersom. Just nu är han sitt nöjdaste på alla år tror jag! Hade han varit 100 % ok över ett år eller så kanske jag övervägt att dra ner på vissa tillskott men känns inte riktigt relevant i hans ålder och än hade jag ju hoppats på vidare förbättring genom att vi nu hittat ett läge där han är bekväm på vissa underlag och då kan börja motioneras mera, vilket är det absolut viktigaste för hovar förbättring - antal korrekta hovnedsättningar.