Hovtemperatur

A

AnnikaH

Vad är egentligen normal temperatur på hästens hovar? Då menar jag inte i grader alltså :crazy: utan hur skiftar hovtemperaturen.

Jag menar om de följer temperaturväxlingarna i vädret, om de alltid är kalla, alltid varma osv. Någon som vet och kan upplysa mig?!

Min häst har ofta varma hovar på morgonen när han stått i boxen under natten. Vad kan det bero på?
 
Sv: Hovtemperatur

Är det bara jag som funderat över det här????
 
Sv: Hovtemperatur

Exakt hur de följer temperaturen i omgivningen kan jag inte svara på men jag vet att de shuntar, dvs drar ner på blodcirkulationen, tex på vintern för att inte resten av kroppen ska kylas. Att temperaturen i hovarna förändras är normalt och påverkas säkert av flera saker. Är man orolig för tex fång eller hovböld kan det vara bra att kolla pulsen också/istället.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 089
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 280
Senast: Grazing
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
21 616
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp