Hovsprickor...

N

Nora_

uhj.. min lilla flinga har fått hovsprickor.. inte så stora och det är längst ner på hovarna... vad ska jag göra? behöver jag agera NU? eller törs jag (efter noga uppsikt såklart) vänta till min tid hos hovslagaren den 31/1... om det inte förvärras dvs...

Vad finns det för olika anledningar till hovsprickor.. för jag kan inte komma på varför hon har fått det...

http://www.pixbox.se/alb241326

Ursäkta för de dåliga bilderna, det är taget med min mobil..

Sv: Hovsprickor...

Min häst brukar få sprickor på sommrarna. Fast det är ganska mkt för att det är torrt och så. Hur länge sedan skodde du den? Du kanske måste sko oftare:smirk:
Biotin har vi gett min häst och det har blivit lite bättre. Dock inget mirakelmedel :angel:
Ring till din hovslagare annars ifall du e orolig. Man kan ju alltid fråga en gång för mkt än en för lite ;)

Torrt horn är ju en orsak till sprickbildning, men jag tycker nog att det ser ut som om sömmen är inslagen utanför det normala området i vita linjen. Förhoppningsvis kan du få ett bättre svar från någon hovslagare som besöker forumet då och då.

Orsakerna till torrt horn kan vara många, strörelaterad, foderrelaterad, osv.

nja jag skor henne var 6:e vecka numera... då det passar bättre när jag flyttat... tidigare skodde jag var 8:e vecka å det har aldrig varit något problem..

Jo ska prova ringa honom... men tycker nästan att han ska få ha fredag kväll för sig själv när det inte är superakut så ;)

Okej, ja jag får hoppas att nån hjälpsam hovslagare här på forumet tittar in å säger sin åsikt :)
Det här är första gången som hon överhuvudtaget har hovsprickor.. annars har det gått bra..

Okej på så vis... men jag tror inte att det skulle kunna ha med ströet eller fodret då jag har haft samma foder i 3 år.. å hon har gått på spån..

Men kan det inte bli hovsprickor över att marken i hagen är så hård och ojämn nu när det inte finns nån snö? :S

okej tack för svaret.. ska kolla eextra noga imorgon och smörja in hovarna..

jag har bara varit med om hovspricka en gång genom alla åren med mina hästar.. meen den ssprickan satt högre upp på hoven och var mkt större.. hovslagaren skar av sprickan överst så den inte skullle kunna bli större..

i vilka situuationer kan man göra så?

uhj.. min lilla flinga har fått hovsprickor.. inte så stora och det är längst ner på hovarna... vad ska jag göra? behöver jag agera NU? eller törs jag (efter noga uppsikt såklart) vänta till min tid hos hovslagaren den 31/1... om det inte förvärras dvs...

Vad finns det för olika anledningar till hovsprickor.. för jag kan inte komma på varför hon har fått det...

http://www.pixbox.se/alb241326

Ursäkta för de dåliga bilderna, det är taget med min mobil..

I somras fick min häst oxå sprickor i hovarna, de va ju verkligen jätte torrt periodvis då :crazy:
Jag började med att smörja in hovarna med hovfett varannan dag eller ett par ggr/vecka, och efter inte lång tid alls var sprickorna borta! :eek: :idea:
Nu på hösten/vintern smörjer jag väldigt sällan och det behövs egentligen inte :)

Torrt horn är ju en orsak till sprickbildning, men jag tycker nog att det ser ut som om sömmen är inslagen utanför det normala området i vita linjen. Förhoppningsvis kan du få ett bättre svar från någon hovslagare som besöker forumet då och då.

Orsakerna till torrt horn kan vara många, strörelaterad, foderrelaterad, osv.
Jag tror nog du har rätt Boj.:p
Att spika för långt ut i hovväggen(utanför vita linjen) orsakar lätt sprickbildning,liksom för grova söm som är för lågt placerade.:angel:

Röta i lamellranden kan också ge trasiga hovväggar liksom självklart obalans i hoven ,även obalanser högre upp i hästens kropp.
Nåt som man inte kan utläsa på en bild på datorn.:crazy:
Till trådskaparen,om din häst går ute större delen av dygnet skall du inte behöva smörja hovarna,då vintern inte brukar orsaka uttorkning.
Mkt upptrampade hagar kan däremot ge bakterieangrepp ,så håll koll på strålarnas skick och att hästen under dojjorna inte har rötproblem.

Anlita en välutbildad och duktig hovslagare som du kan diskutera med,en seriös hovslagare älskar hästägare som bryr sig.Fråga mkt!
Det är viktigt att bägge gör sin del av jobbet,hovslagaren gör sitt bästa och ägaren sin del,ingen kan få ett bra resultat utan den andre.

Mvh Lilla Skutt ,hovslagare.

Vår ponny har haft bekymmer med sprickor. Inte så stora, men dom hade en tendens att "krypa uppåt" allt eftersom hoven växte. Provade nåt som heter "Tuff Stuff" som limmar ihop sprickan så den inte blir större.Luktar typ, superlim. Det, plus att verka lite oftare har fungerat fint. Vi ger även Biotin, för effekt på lång sikt. "Limmet" fungerar även för att göra hoven hård längst ner mot skon.

Jag har tittat flera gånger på bilderna och jag ser bara de sprickor som går från tån upp till sömmet, eller sitter det någon spricka ovanför ett söm?
Om din häst inte ömmar är halt eller att det kommer blod ur sprickan så behöver du inte vara orolig. Undvik att smörj hoven ochså och om du vill smörja gör du det endast uppe vid kronranden.
Rid och sköt din häst som vanligt.
gulan

Jag har tittat flera gånger på bilderna och jag ser bara de sprickor som går från tån upp till sömmet, eller sitter det någon spricka ovanför ett söm?

Hej, jag kan bara se att vägghornet har spruckit från hovens marknivå mot skon upp till niten. Detta kan bara tyda på två saker,antingen felplacerad söm för långt ut i det yttre vägghornet i stället för i det mer elastiska hornet som vita linjen består av. Eller oxå har man överdimitionerat söm storleken genom att tro att ju grövre söm ju bättre sitter det.

Detta kan omöjligt vara hovsprickor beroende på dålig hovkvalite eller för torra hovar utan endast sk hovis sprickor orsakade av felaktig sömmning av en eller annan orsak.

Tack för svaret :)

Jo min flinga går ute ca 12 timmar om dagen, och nu när vädret varit som det varit så har hagen varit som en lervälling.. :mad:
men nu har det frysit på och är hårt och omjämnt istället...
Jag tittade i dag på strålarna.. och tyckte att de var lite "mjukare och lösare" än vanligt.. var nån lös flisa oxå.. men inte så att jag tyckte det såg hemskt ut iaf... Hon ömmar ingenstans och jag har klämmt igenom alla hovar så det är ju bra iaf :)

Har en kanonbra hovslagare som jag aldrig haft några problem med tidigare, så får ta och prata med honom och se vad han har att säga..

Om din häst inte ömmar är halt eller att det kommer blod ur sprickan så behöver du inte vara orolig. Undvik att smörj hoven ochså och om du vill smörja gör du det endast uppe vid kronranden.
Rid och sköt din häst som vanligt.
gulan

Nej det är "bara" sprickorna som går från tårna upp mot sömmnivån..
klämde å kännde i dag och hon har inte ont någonstans, kan inte se något blod, var odylikt så det är skönt :) smörjde med lite aison i dag just över kronranden och sprickorna, nog för att jag tycker att det inte borde behövas när hon är ute så mkt varje dag och får mkt fukt..

men jag får väl hålla tummarna för att det inte ska bli värre.. och hålla det under uppsikt..
tack för svar :)

Vatten, vatten och åter vatten. Ska man smörja något så smörj kronranden. Hoven behöver fukt, inte smörjas in så att fukten hindras att komma in. Fick det eminenta tipset att när man ändå ska kratsa hovar, sätt ner hoven i en spann med vatten, passa på att tvätta av hoven så den i alla fall får stå kvar i hinken med vatten medan tassen blir ren. En vana som är kanonbra i dubbel bemärkelse. Bort med grus och skräp och in med fukt i hoven. Smörj kronranden och voila! Tassarna mår massa mycket bättre. Funkar i verkligheten också. Inga dyra extra medel eller s.k hovförbättrande salvor för massvis med pengar.

okej ja då får jag väl prova och se hur det fungerar :) tack

Jo men det gäller ju vid torrt horn, och det hade inte din häst skrev du.
Så tyvärr tror jag att du får söka orsaken någon annansatan, ju mer jag tittar på bilderna så ser man tydligt att sprickan går längs med sömmen. Där har du problemet, om sömmen är slagen långt ut eller är för grov som någon skrev.

okej.. ja... jag får ta å prata med hovslagaren om det..
gosh.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 711
Senast: Saeta
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 655
Senast: AlmostEasy
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 937
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar