Hovslagarutbildning i USA?

C

camel

Finns det någon som vet om det finns några skillnader på hur man ser på skoning i USA gentemot Sverige? Nu menar jag gällande standardskoning? Är hovslagarutbildningen där jämförbar i kvalitét med den svenska? Och hur fungerar det med försäkringar om jag skulle använda mig av en hovslagare utbildad i annat land än i Sverige här?

Tacksam för hjälp!
Camel

Sv: Hovslagarutbildning i USA?

Det finns väldigt många olika utbildningar i USA, Kvalitetsmässigt så finns det nog både sämre och bättre. Kolla med American Farrier's Association om du vill veta om en viss utbildning är godkänd av dem. Ansvarsförsäkring kan även en outbildad hovslagare ha.

Tack!
Vad jag vet har hovslagaren gått utbildning genom the brotherhood of working ferriers. Vad det innebär känner jag mig osäker på. Jag hittar inte att de har någon koppling till AFA...

Min undran gäller väl främst om man kan se att att det finns en gemensam uppfattning hur en standardskoning bör se ut, länder emellan? Ja i det här fallet USA kontra Sverige.

Vet du något mer så är jag jätteglad för hjälpen!

Lägsta graden av medlemskap i BWFA kan man köpa på vilken utbildningsnivå man än har tror jag. Men för att bli Certified så skall man göra deras prov.

Det är svårt att hitta två hovslagare i ett distrikt som är helt ense om hur en sk. standardskoning skall se ut. Och du vill att två länder skall vara det:D

Generellt så tror jag att man kan säga att grundtanken är den samme.
Sen skiljer det sig mer nog mellan olika discipliner än mellan länder.

Jo den här hovslagaren är BWFA Certified.

Absolut, det är svårt eftersom det ändå till viss del ingår en tolkning i beskrivningar. Jag känner mig fortfarande osäker på om det är likvärdigt för mig att använda mig av en hovslagare som är utbildad i USA istället för en utbildad i Sverige. Det är svårt att hitta duktiga och kunniga hovslagare och jag vill verkligen att det ska bli bra.

Jag förstod det som att det ingick mer smide i den utbildningen jämfört med den svenska men att de inte övade så mkt på att verkligen sko häst. Det ingick ingen praktik heller, av vad jag vet.

Jag tänkte mer om man kanske kunde se tendenser på hur man skodde/lär ut skoning i olika länder. T ex använder mer överrullningsskor, har kortare tå etc etc men så är det kanske inte. Kanske om det fanns någon inoff. intern tanke om att utbildningen där är sämre, om jag ska dra det till dess spets. :)

Men jag får fundera vidare...

Hej!

Jag gar just nu en tre manaders utbildning i USA. Har skott mina egna hastar ett par ar innan jag akte.

En skillnad mellan den amerikanska utbildningsmodellen och den svenska ar tror jag att man i Sverige har bakat ihop utbildningen och larlingstiden till ett sammanstt program medan man i USA har delat upp den i tva separata delar. Men hovslagarskolorna skiljer sig at bade kvalitetsmassigt och i innehall sa ta reda pa vad du far for pengarna innan du aker. Ar valdigt nojd med min utbildning. Det ar mycket smide for de flesta har varmskor och man far lara sig hur man tillverkat egna sjukbeslag och annat matnyttigt. Kan varmt rekommendera att du aker till USA!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
419
Senast: Myrten
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 741
Senast: Gabby_Ossi
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 112
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka