Hovslagaren verkade så mycket att det blödde...:(

E

-emma-

Hur farligt är detta? det var inte en droppe heller, det rann fortfarande när han hade satt på skon, men slutade efter en stund... puh.. Hovslagaren sa att det inte spelar någon roll men att hon kan vara lite öm i några dagar..(höger fram) kul menar jag! här betalar man dyra pengar och får en ömfotad häst tillbaks -tack?! blir så jävla less !!! (och orolig):devil:

Sv: Hovslagaren verkade så mycket att det blödde...:(

Det behöver inte vara hovslagarens fel, en del hästar har blodkärl som går ner ganska lågt. Sen brukar det inte vara någon fara, hästarna brukar knappt känna av det.

Brukar inte vara någon större fara men det är ju alltid tråkigt när det händer. Var med om samma sak sist jag skodde, min häst är 4 och tycker inte att det är så kul att bli skodd det brukar gå åt en massa morötter. Jag berättade för hovslagaren att han tycker att det är lite jobbigt så det är bra om det inte tar allt för lång tid. Tyvärr så började hovis med att skära ut strålen väldigt mycket (vilket jag tyckte var helt onödigt men det är en annan sak) + att han själv sa att han slant. Det blödde väldigt mycket blev stora pölar tror inte hästen reagerade på att det gjorde ont men det såg ju läskigt ut när det blev blod överallt. Plus att hästar brukar ju vara rätt känsliga för blod lukt. Sedan tog hovslagaren en oändligt långtid på sig oxå så det blev inge roligt alls. Trist när han började att bli ok att sko. Tyckte dock lite synd om hovis som var ute för första gången och det blev så tokigt. Ja ja nu har jag fått gnälla av mig lite :mad:.

Hur farligt är detta? Hovslagaren sa att det inte spelar någon roll men att hon kan vara lite öm i några dagar..(höger fram) kul menar jag! här betalar man dyra pengar och får en ömfotad häst tillbaks

Jag tycker det hör till gott yrkesutövande att hästen är lika halt när den går till skoning som den är efter utfört hantverk.

En ohalt häst ska inte efter ett fullgott utfört arbete återlämnas i ett halt skick.

Jag tycker det spelar roll, därmed inte sagt att en på 500 kan bli det men då anser jag det vara ytrkesutövarens skyldighet att åtgärda det snarast med lämplig åtgärd utan att det ska drabba ägaren med merkostnad o/e avbrott.

Så här är reglerna när man avlägger sitt Gesällbrev. Vid slag mot hästen eller när blodvite uppstår avbryts provet omedelbart med betyget. Ej godkännd!

Sedan är det ju fritt att tolka hovisens kommentar: Hovslagaren sa att det inte spelar någon roll men att hon kan vara lite öm i några dagar..(

Hur farligt är detta? det var inte en droppe heller, det rann fortfarande när han hade satt på skon, men slutade efter en stund... puh.. Hovslagaren sa att det inte spelar någon roll men att hon kan vara lite öm i några dagar..(höger fram) kul menar jag! här betalar man dyra pengar och får en ömfotad häst tillbaks -tack?! blir så jävla less !!! (och orolig):devil:

mitt sto kan ibland börja blöda när hovis verkar, det är alltid en och samma hov,, så jag antar att det är ett blodkärl som ligger precis i vägen.
Men det brukar inte rinna.

hoppas din häst inte blir öm

Som hovslagaren sa så är det inte så farligt. Det finns mycket blod i hovar, så det ser värre ut än vad det är. Det är samma som att klippa en hunds klor lite för långt in. Gör ont i några dagar, men ingen panik. Så länge man inte klippt alldeles för långt in eller verkat alldeles för långt in. Men ett sådant misstag är ju oftaste ett som är mycket ytligt.

Hälsning Maja

För tre år sedan skodde en hovslagare min gamla ponny (C) Kunde itne rida på flera dagar då hon haltade och vila sina framfötter :eek: (hade jätte ont antagligen) En häst i samma stall blev och skodd av samma hovslagare, då det började blöda, och 'tog' för mycket av hoven. hästen blev riktigt dålig. Vetrinären fick komam ut och hästen fick stå på boxvila i två veckor efter...
Efteråt har man fått höra mindre bra saker om denna hovslagare, bla. Att H*n inte ens var utbildad! Vi har aldrig anlitat hovslagaren igen efter det som hände. Nu har vi en jätte bra! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 592
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 703
Senast: Saeta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 317
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 400
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!