Hovslagare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 252
Sv: Hovslagare

Men man kan utbilda sig på olika sätt.

Man kan gå i hovslagarskola med tillhörande lärlingstid och avsluta sin utbildning med en godkänd examen.
Alternativt enbart gå som lärling och avsluta sin utbildning med att genomföra ett godkänt gesällprov.

I båda fallen anses man vara utbildad.

Jag förstår inte problemet. Om man nu är en skicklig hovslagare utan formell utbildning så är det bara att genomföra ett godkänt gesällprov och få gesällbrevet som ett kvitto på sin kompetens.

Helt rätt käre kollega. Många "försvarar " sig med allehanda argument om att de kan lika mycket som den och den mm mm.
Hur svårt kan det va? Gör prov bevisa att du kunde... misslyckas?? Åk hem och träna mer och försök igen.:bow:

Vad skulle ni välja för hovslagare till era hästar, en utbildad hovis eller en
outbildad som har gått som " lärling"? Intressant att få veta :)

Jag har läst hela tråden.
Förstår inte frågan eftersom jag anser att, som VAT påpekar, lärlingsskap är en utbildningsform som icke är att förakta!

Jag anlitar gärna en person som lång tid gått som lärling till en duktig hovslagare.
Kan faktiskt tänka att en sådan person faktiskt kan vara skickligare än en person med stor teoretisk kunskap men mindre praktik.
Men det beror ju på hur lång tid personen gått som lärling, och hos vilken hovslagare.

tja...om "lärlingen" gjort sina prov enligt schema ska det inte vara någon större skillnad på kunskapen.

Jag väljer den som är GODKÄND! och är båda det så hyser jag inte någon oro att anlita vem som helst av dom.

+1 på den!

Jag har haft några "outbildade" hovslagare på min häst senaste åren. De var dock under utbildning, men hade inte tagit examen än.
Hade smått panik sista gången hästen behövde skor och jag inte fick tag i någon annan än gårdens hovis. Hen är kanske utbildad, jag vet inte, jobbar svart och väldigt slarvigt :crazy: Aldrig aldrig mer!

Nej, mina kriterier för hovslagare:
Duktig, ska kunna visa vad hen kan.
Noggrann och ordentligt. Och intresserad av "senaste nytt", påläst. Jag vill inte ha en hovis som blev verksam för femtielva år sen och sedan dess inte har hängt med alls i utvecklingen om tex fång. Hen behöver inte ha stenkoll på allt det senaste, men i stora drag och det viktigaste (som tex att fång inte beror på protein). Men jag älskar en hovslagare som är "nörd" och vet allt som är värt att veta! Hade en sån tidigare, han var helt outstanding och bäst :love: tyvärr var det många som tyckte det, så han var inte lätt att få tag i..
Ordning och reda på sina prylar (har haft en hovis som strödde verktyg över hela stallgången, den var aldrig välkommen tillbaka!)
Jobbar vitt

Haha, jag tror det precis blev en kärleksförklaring till min gamla hovis!

Efter många vändor med allt från underbara till rent katastrofala hovisar håller jag nu stenhårt i "min", men om jag skulle tvingas byta en gång till så gör jag såhär: först lyssnar jag på rekommendationer, sen kollar jag in hästar som h*n skott/verkat, stämmer av så h*n kan komma kvällar/helger och inte bangar för shettisar.Är h*h sen öppen för nya id'eer, och gärna kan förklara vad och varför h*n gör på vissa sätt och på toppen av allt har ett trevligt sätt är lyckan gjord. Jag har haft turen att få mina hästar skodda och verkade av flera såna och det har varit blandat utbildat och outbildat, men de som jag föredragit har haft lång erfarenhet och gillat sitt jobb.

Min nuvarande hovis är som sagt var toppen:love:

För min del är det skit samma om den gått hovslagarskolan eller om den gått som lärling.

Jag väljer den som kommer överens med min häst, både när det gäller kemin och hästens hovar (för vissa hovslagare har vissa idéer som inte passar min hästs hovar), är villig till att lyssna på mej och mina funderingar, vill förklara, passar tider och går att få tag på.

Jag får lite känslan av att om man går som lärling så är man mer intresserad på riktigt. Det stämmer ju så klart inte in på alla men det är min känsla.

Men kan man inte bli godkänd som hovslagare på att endast gå som lärling hos en skolutbildad hovslagare? Skaffar man sej en "falsk" tittel när man väl börjar jobba på egen hand då?

www.hantverkslarling.se har en godkänd lärlingsutbildning till hovslagare. Kravet är att man går med på heltid hos en hovslagre som har gesällbrev under 80 v (2 år). Efter de 2 åren jobbar man själv 1 år och gör sedan gesällbrevet, frivilligt att göra men eftersom det inte är nått slutprov på utbildningen är det ju bra om man gör något för att "bevisa" sin kunskap.

Teorin ansvarar eleven själv för.
Anordnarna ser gärna att man är på klinik nån dag i veckan.
Man kan be om att få vara med på hovslagarskolans examensprov och bli bedömd för att se om man har samma kunskap som de eleverna.

Om man blir en bra hovis efter denna utbildningen hänger helt och hållet på om man går med en bra hovslagare:)

Man blir dock inte godkänd av jordbruksverket utan man måste vidarutbilda sig ytterligare precis som resten av hovslagarna i landet oavsett utbildning.

Om man blir en bra hovis efter denna utbildningen hänger helt och hållet på om man går med en bra hovslagare:)

Man blir dock inte godkänd av jordbruksverket utan man måste vidarutbilda sig ytterligare precis som resten av hovslagarna i landet oavsett utbildning.

Jag vill påstå att det inte spelar ngn roll hur skicklig läraren är och hur många utbildningar denna har, allt hänger faktiskt på lärlingens inlärningsförmåga och där speciellt förmågan att själv kunna bedömma valet av lärare.

För att som du säger bli godkänd hovslagare av jordbruksverket krävs följande, en grundutbildning, innehav av gesellbrev och genomförda fortbildningsblock eller i vissa fall likvärdig jämfördbar kunskapsintygande.

Man bör notera att det för dagen inte finns och heller inte i framtiden kommer finnas ngt krav på att man måste vara godkänd hovslagare för att få utföra hovvård.

Skillnaden är bara att den ena gruppen kan när som helst kontrolleras från myndighetsutövande medans den andra gruppen är helt okontrollerad och det krävs en anmälan om djurplågeri för att det ska leda till polisiära åtgärder.

Så den som inte utsätter hästarna för onödigt lidande har heller ingen anledning till att utbilda sig till den nivån som är grundkravet för att bli godkänd.

Som jag tror jag tidigare nämde..

utbildad eller outbildad helt ointressant,, det viktiga är att hovvården utförs på ett fullgott individuellt sätt.

Beror helt på hur de verkar och skor, har mött på många utbildade hovslagare som jag aldrig skulle använda igen, så bäst att inte döma för tidigt ;)

Nej och ett körkort garanterar inte att alla kan hantera en bil men det känns ändå ganska tryggt att veta att vissa grundkrav krävs för att få köra bil!
Nej,men är där inte lite skillnad? En häst är en levande varelse som är totalt beroende av friska hela fötter... Hellre en papperslös hovis med kunskap än en utbildad som bankar,slår i rädsla och okunskap. Håll bilarna på vägen:cool:

Jag kan nog tänka mig att välja en godkänd hovslagare, om den gör ett bra jobb!

I annat fall så får jag välja en som gör ett bra jobb ändå.

Ptr

Nej,men är där inte lite skillnad? En häst är en levande varelse som är totalt beroende av friska hela fötter... Hellre en papperslös hovis med kunskap än en utbildad som bankar,slår i rädsla och okunskap. Håll bilarna på vägen:cool:

Ute på vägarna, i diverse fordon, finns det fullt av levande varelser såsom vuxna, barn, hästar, hundar osv. Som är beroende av "sina fötter" och sitt liv.

Givetvis väljer man den papperslösa hovslagaren i ditt exempel.

Men kan någon då förklara för mig varför denna fantastiskt skickliga, papperslösa, hovslagare. Som är betydligt bättre i allt än den utbildade, inte väljer att genomföra ett gesällprov. Det borde vara en ren formalitet för en så skicklig yrkesman/kvinna.

Som yrkesverksam hovslagare i samma region som en av våra hovslagarskolor ser jag en hel del nya hovslagare som har gått igenom utbildningen men inte klarat sin examen. De marknadsför sig, trots den lilla detaljen gällande examen, som utbildade!
De klarade helt enkelt inte av grundkraven som ställs vid en examen.

Vem har kontrollerat kunskapsnivån hos en på pappret outbildad?

För att som du säger bli godkänd hovslagare av jordbruksverket krävs följande, en grundutbildning, innehav av gesellbrev och genomförda fortbildningsblock eller i vissa fall likvärdig jämfördbar kunskapsintygande

En grundutbildning eller gesällbrev

Alla som bara kan tänka sig att använda sig utav en utbildad hovslagare... dags att börja fråga vilken utbildning hovslagaren gått och om den klarat slutprovet. Finns ju de som gått eurohorse helgkurs och ändå kallar sig utbildad hovslagare.:confused:

Som yrkesverksam hovslagare i samma region som en av våra hovslagarskolor ser jag en hel del nya hovslagare som har gått igenom utbildningen men inte klarat sin examen. De marknadsför sig, trots den lilla detaljen gällande examen, som utbildade!
De klarade helt enkelt inte av grundkraven som ställs vid en examen.

Ja det där är ju också ett problem. Men skolorna är ju inte heller intresserade av att t ex lägga ut uppgifter om vilka som klarat examen. Då skulle man ju t ex kanske se om det är få som klarar sig efter utbildning. Det vore ju ingen bra reklam.

En grundutbildning eller gesällbrev

Förklara gärna lite mera ingående vilken grundutbildning eller gesällbrev som leder till att Jordbruksverket ska anse ansökan som berättigande till av dom godkännande.

Baskunskap (grundutbildning) har ingen förankring med kriterierna lika lite som innahavnde av gesällbrev..

Visst i främst innehavande av gesällbrev så framgår det att innehavaren har goda grundkunskaper i yrket

men det ska jämföras med den baskunskap som är att betrakta med minsta krav på grundutbildning som varje enskild hästägare för dagen torde finna som seriöst yrkesutövande..

Många lärlingar har fått sko min häst för att lära sig, jag ser inget fel i det så länge det går hos en utbildad hovis och jag tycker personen skor bra.
Har även erbjudit dem min häst att göra gesällprovet på.
Den hästen är görsnäll att sko och har ingen problematik med sina hovar.

Just nu har jag dock en färdigutbildad hovis, tappskor och akutgrejer får en lärling fixa (god vän till mig oxå) han ställer upp i ur och skur och är väldigt intresserad av yrket. Då ser jag hellre att han slår på skon än att besvära min ordinarie hovis.

Just nu har jag dock en sedan många år tillbaka, färdigutbildad hovis.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 394
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 086
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka