Hovslagare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Godisbiten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 4 252
G

Godisbiten

Vad skulle ni välja för hovslagare till era hästar, en utbildad hovis eller en
outbildad som har gått som " lärling"? Intressant att få veta :)

Sv: Hovslagare

Utbildad så klart. Men om han har en lärling med sig och denne får prova under hovslagarens vakande öga så kan jag gå med på det. Men inte lönt för dom och komma själva.

En som gör ett bra jobb och har en bra hästhantering. Tyvärr inte nödvändigtvis synonymt med god utbildning. Synd för det borde det vara, lika med behörigheterna.

Givetvis så finns det en hel del hovslagare som både är duktiga, kunniga, gör bra jobb samt har utbildning och behörigheter. Största bekymret med dem är att de är attans så välbokade.

Ptr

I första hand en utbildad, duktig hovis i andra hand en duktig lärling eller jämförbart bara hen är duktig speciellt om hen passar dagar och tider som den ska.

Oj, det blev visst många duktig där ;)

Vi har haft problem med utbildade hovisar som plötsligt slutar att komma, hör inte av sig, går inte att få tag i och där står man plötsligt med hästar som hade behövts sko eller verkas för länge sen.

Den vi har nu är inte utbildad men jag tycker hen gör ett bra jobb. Kommer i tid, svarar när man ringer, hör av sig om hen skulle bli sjuk och bokar då ny tid.

Utbildade hovisar i all ära men kommer dom inte så har man varken nytta av deras skicklighet eller kunskap!!!

Då jag tolkar frågan som en ren pajkastar fråga så svarar jag ändå.
Jag väljer den som kan hantera hästen oavsett olater eller ej, som vet vad den gör med hoven och som är mån om hästen och dess hovar.Outbildad eller ej spelar ingen roll.Så länge hästen mår bra och får vård om hovarna som den ska så spelar inte några papper för mig någon roll.

Då jag tolkar frågan som en ren pajkastar fråga så svarar jag ändå.
Jag väljer den som kan hantera hästen oavsett olater eller ej, som vet vad den gör med hoven och som är mån om hästen och dess hovar.Outbildad eller ej spelar ingen roll.Så länge hästen mår bra och får vård om hovarna som den ska så spelar inte några papper för mig någon roll.
Håller med. Kunskap behöver inte nödvändigtvis finnas på papper.

Jag håller med många andra, det viktigaste för mig är att de gör ett bra jobb och kan hantera hästen m.m och dessutom går att få tag på mellan 9-17 vardagar.

Har fått den mindre roliga erfarenheten att jag anlitade en hovslagare som fler i det första stallet jag stod i använde. Jag frågade om h*n var utbildad, ja sa alla, inkl hovslagaren som berättade mkt om sin utbildning nere på Skara.

Får ett år senare reda på att h*n inte alls är utbildad och jag blev varnad när jag berättade för en bekant vem som skodde min häst.

Det värsta av allt var att han tog betalt som en utbildad, så jag betalade 1400 kr för icke utbildad hovis, inge kul. Jag försökte kolla upp hovis ang utbildningen genom att googla och få tag i listor där utbildade hovisar står med. När jag ifrågasatte detta sa h*n att dessa är lite opålitliga och inte alla namn finns med därav att h*ns namn ej fanns med.

Detta var dock flera år sedan och det var min första häst, nybörjar misstag, men jag var ganska sur över att hovis ljög för mig.

Matrikeln på hovslagarföreningsn hemsidan är inkomplett, det är sant. (det är jag som sköter om den). Man måste uttryckligen BE om att vara med där. Gör man inte det så är man inte med. Enligt lagen om PUL.

Dock kan du ALLTID ringa kansliet för att kolla upp om han är utbildad!
Gå in på www.hovslagarforeningen.nu och kolla telefonnummer.

Utbildad, men min hovis lärling får sko mina hästar också, eftersom hon varit med så länge nu och jag tycker att hon är duktig och nogrann. Troligtvis är det hon som kommer att ta över efter min nuvarande hovis och det är bra att ha två man kan ringa när det krisar sig :)

Matrikeln på hovslagarföreningsn hemsidan är inkomplett, det är sant. (det är jag som sköter om den). Man måste uttryckligen BE om att vara med där. Gör man inte det så är man inte med. Enligt lagen om PUL.

Även om man BER om det så är det ingen garanti att det inte förekommer ev "viss" fördröjning.

Bara för att personen är utbildad eller medlem i Svenska hovslagareföreningen så ska man ha i åtanke att det inte är någon garanti för ett fullgott utfört arbete.

Det viktiga anser jag är att man anlitar en utövare som utför en fullgod hovvård.

Jag väljer den som skor min häst på bäst sätt. Sen om det blir en utbildad eller inte spelar ingen större roll

Jag anlitar aldrig en hovslagare utan att ha sett ett par exempel på hästar h*n har verkat/skott tidigare. Men jag vill också att hovslagaren ska vara utbildad så jag VET att den har någon slags koll på anatomi och vet hur en hov fungerar.

De två senaste hovslagarna jag har använt har fortfarande hållt på med sin utbildning. Så jag har inget emot lärlingar.

Men varför går det inte enligt er att kombinera de två?

Nej,ett papper garanterar inte att de kan hantera en häst....

Nej och ett körkort garanterar inte att alla kan hantera en bil men det känns ändå ganska tryggt att veta att vissa grundkrav krävs för att få köra bil!

Kl
De flesta hovslagarutbildningar varvar skolgång med lärlingstid.
Eleverna är i vissa perioder på skolan och i vissa ute på praktik hos en yrkesverksam hovslagare.

Men man kan utbilda sig på olika sätt.

Man kan gå i hovslagarskola med tillhörande lärlingstid och avsluta sin utbildning med en godkänd examen.
Alternativt enbart gå som lärling och avsluta sin utbildning med att genomföra ett godkänt gesällprov.

I båda fallen anses man vara utbildad.

Jag förstår inte problemet. Om man nu är en skicklig hovslagare utan formell utbildning så är det bara att genomföra ett godkänt gesällprov och få gesällbrevet som ett kvitto på sin kompetens.

Utöver detta måste man sedan fortbilda sig för att få kalla sig av Jordbruksverket Godkänd Hovslagare.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 190
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 976
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 394
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Går i tankarna på att utbilda mig till hovslagare. Men jag önskar svar på en fråga som jag upplever som lite ”hysch-hysch”. Men vad kan...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 086
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka