Hovslagare till shettis!

Sv: Hovslagare till shettis!

Jag kan förstå att vissa hovslagare inte tar sig an tex shettisar. Många shettisar är inte bra uppfostrade

och det är dom flesta hästar och ponnys av andra raser menar du ? hur många bortklemade/bortskämda/felhanterade/stallmodiga stora hästar finns det inte då ?

jag känner till fler ouppfostade större ponnys och hästar än shettisar. problemet är ju att en shettis ben går inte att lyfta så högt från marken av naturliga orsaker, böjer man "för högt" så gör det ont och då kan ju ponnyn av smärta tex. resa sig (men vilken häst skulle inte göra det om det behövts böjas lika högt ? ) samt att verktygen inte får samma plats av samma skäl och det gör jobbet svårare. har då hovslagaren ont i ryggen vilket är rellativt vanligt när hovslagaren hållt på i många år och kommit upp i åren, så är det besvärligt att ligga dubbelvikt och arbeta hur snäll ponnyn än är.

Min shettis verkas bara. Hon får fint beröm av hovos för att hennes hovar är så fina. Hon sliter inte det minsta snett, så det funkar bra att gå barfota. Hovis verkar dessutom med fräs så det tar inte lång stund att fixa henne. Inte alla gånger ens han tar betalt för henne för det går så snabbt.

Hoppas det ordnar sig för TS.

Ni som har hovslagare som vägrar diverse jobb, byt! För det finns riktigt, riktigt bra:-)

De riktigt riktigt BRA hovslagarna är de som i befogade fall vägrar jobb, arbetsförhållande. De som är mindre bra, det är de som inte har råd att vägra jobb.

Ni hovslagare som vägrar, ni har inte funderat på att detär ett serviceyrke ni håller på med? Hoppas det blir bättre när fler hovisar utbildas!

Det håller jag inte ett dugg med om! Det är visserligen ett serviceyrke, men för vem? Hästägaren eller hästen? Jag har vägrat sko ett antal gånger pga för hästen fel skor, hästen MÅSTE ha skor, hästen BÖR INTE ha skor osv osv. Har inte jag då gjort ett servicejobb för hästen trots att hästägaren blivit väldigt sur? Eller?

Angående guldskornas vara elelr icke vara...jag har än så länge inte stött på den hästägare som varit beredd att betala lite extra för att jag slår sönder mina verktyg för att få dit guldskorna. Alla hästägare vill betala så lite som möjligt.

Efter mycket jagande fick jag tag på min vanliga hovslagare och dessutom en till! Valde till sist att rikta in mig på att ringa tjejer för att slippa ha dessa gnälliga karlar som är "för stora" för hästen! & det gav resultat.
Det roliga är att förra gången detta hände fick jag tag i en kille som var två meter & han klagade inte en enda gång! Tyvärr blev jag inte nöjd med skoningen så när jag väl fick tag i min gamla hovslagare bokade vi återigen in en tid i god tid.

Problemet är inte att de klagar på ponnyn utan att jag inte ens får ut dem! När de väl sett min grabb så finns det ingen som har klagat! Han går att böja benen åt "alla håll och kanter" på. Tyvärr så märker jag att just han blir bort prioriterad/skjuten på till senare just för att han har så bra hovar. Det kan vara okej för mig om jag får veta det i tid och att det bara är några dagar det handlar om.
Hade inte min nuvarande hovis varit just så bra och dessutom varit så älskad av min ponny så hade jag inte tagit ut honom fler gånger efter allt trassel med tider.

Men jag undrar hur hovslagare som borde vara ett serviceyrke kan neka kunder bara för att ponnyn är tio cm lägre än den andra ponnyn, men mycket snällare? De sista tio cm är viktigare än hästens beteende för ryggen..:confused: Sen är det självklart att de som har problem måste tänka på sin hälsa som alla andra inom vilka yrken som helst.

Sen en liten uppmaning!;) Snälla sprid inte rykten att de flesta shettisar är svåra att sko! De shettisar som skos är ofta shettisar som används och är därmed väldigt ofta bättre att hantera än större hästar.
Jag har stött på fler b-ponnys som bökar än shettisar och det är just detta rykte som gör att sådana som jag inte kan få tag i hovslagare.

Aja nu är han skodd min lilla plutt! Hoppas det dröjer innan det här händer igen!:bump::bump::bump:

Snälla sprid inte rykten att de flesta shettisar är svåra att sko! De shettisar som skos är ofta shettisar som används och är därmed väldigt ofta bättre att hantera än större hästar.

Hur många shettisar har du skott undrar jag? Jag är 190lång och tar helst inte på mig shettisar, verka dem är inga problem, men jag skor dem helst inte. De som står still kan jag ta men aldrig en bråkig shettis som är MYCKET värre än en bråkande ardenner.

Det som min hovlagare tycker är jobbigt är just när pållarna ska skos. När hon ska spika in sömmen så har hon inget som håller hoven förutom handen. Hon kan inte luta den mot sitt knä som på stora hästar. Men hon klagar inte..

Hon berättade dock att ett ställe hon visste hade någon sorts ramp som var byggd till får från början men som funkade till shettisar. Ska jag skaffa fler, har två nu men funderar på att dubbla antalet, så skulle jag nog fundera på att bygga en ramp av lastpallar och nog boka tid i två omgångar. Hon tar så lång tid redan!

Har funderat på om en sån där sak till ardennrar skulle funka fast i mindre modell. Har sett på bilder att man har någon sorts stöd som man lägger upp hoven på så att man slipper hoven i knäet.. Vad tror ni om det?

Fyy vad drygt.. Min hovslagare skulle gärna sko min shettis om jag bad henne. Men hon har rekomenderat mej att låta bli.. Min shettis har miniatyr hovar. Hon är rädd att de ska sitta dåligt.

Min shettis är i övrigt en dröm att hantera i nästan alla lägen. Snällast på jorden mot alla. Inga problem mot hovis..

Ni hovslagare som vägrar, ni har inte funderat på att detär ett serviceyrke ni håller på med? Hoppas det blir bättre när fler hovisar utbildas!

Detta tycker jag är lite fräckt! Bara för att det är ett service yrke så betyder det inte att de ska bara göra o hålla käft... Vill de inte så vill de inte. Det ska accepteras. Det är deras kroppar det sliter på då hästar är bråkiga och krångliga.. Jag är oerhört tacksam till min hovis som överhuvud taget kommer till mej.
Jag har en häst som är en ren mardröm att hantera för hovslagare. Men min hovis har kämpat hårt för att få min hästs förtroende. Och framsteg har gjorts. Jag hade lätt accepterat om hon sagt ifrån. Men hon har tvärtom fortsatt med envishet från himmelriket. Varje tappsko min häst haft har hon sett som ett tillfälle att träna med min häst och hennes rädsla för hovslagare.

Respektera er hovis och va tacksam för att de kommer. Här har vi lite brist på dem. Så man får vara glad så länge man har en häst med fina hovar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 134
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 909
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 791
Senast: Jahaja
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 175
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II