Hovslagare ska fylla i passet???

Sv: Hovslagare ska fylla i passet???

*KL*

Nu tycker jag att man är vida från ursprungsämnet, vill man diskutera just kompetensen så kanske den istället ska ha en egen tråd och att den här återvänder till vad ämnet från början handlade om.

Boj/moderator

En godkänd hovslagare arbetar under samma förutsättningar som en veterinär vilket innebär att man är skyldig att föra journal och i en journal skall både hästägarens fullständiga uppgifter, såväl den enskilda hästen samtliga uppgifter framgå.

Eftersom det är lagstadgat att alla hästar ska inneha pass så ska därför passet visas upp och passnummret skrivas in hovlagarens journal.. Det går även bra att om passet´"förkommit" men individen är chippmärkt skriva in chippnummret som dokumentation i journalen. Saknas både passidentitet samt även chippmärkning så kan man i journalen skriva in att identiteten på individen är okänd. Om detta är fallet så poängterar JBV att man som godkännd hovis ka utföra hovvården men sedan kontaktar dom och delger samtliga uppgifter på hästägaren så att dom kan utreda orsaken till individens bristande identitet.

Man kan uttrycka det så här, att man är skyldig att följa lagstiftningen och uppfylla sekreteslagen medans man för att inte riskera att begå lagbrott mot myndigheter ska bete sig som en skvallerkärring.

Jävligt kul situation man ställs inför.:mad:

Saknas både passidentitet samt även chippmärkning så kan man i journalen skriva in att identiteten på individen är okänd. Om detta är fallet så poängterar JBV att man som godkännd hovis ka utföra hovvården men sedan kontaktar dom och delger samtliga uppgifter på hästägaren så att dom kan utreda orsaken till individens bristande identitet.

Det är till Länsstyrelsen hovslagaren ska anmäla att hästen saknar pass, inte Jordbruksverket. Det framgår också i jordbruksverkets svar på frågan som är publicerad.

Länsstyrelsen som sköter kontrollen av passen, och som kan ålägga hästägare att skaffa pass, och även lämna ärende till åtal om hästägaren vägrar. Inte JSV.

Det är till Länsstyrelsen hovslagaren ska anmäla att hästen saknar pass, inte Jordbruksverket. Det framgår också i jordbruksverkets svar på frågan som är publicerad.

Notera att det står bör inte ska.

Du kanske vill ta över mitt godkänande eftersom du verkar ha större insikt i mitt yrkesutövande än vad jag har. Hästägaren själv ska däremot omgående anmäla att hästen saknar pass, till berörd Länsstyrelse.

Av seretess skäl kan jag inte närmare gå in på vem som bör och vem som ska mer än att det leder till kännedom av att den som ska har utfört det som noterats bör utföras.

Jag förstår att granskar in i minsta detalj och gör rätt i att komma med noteringar men du kanske ska hålla dig till vad du som hästägare bör göra och låta den enskilda yrkesgruppen själva ta ansvar för vad dom ska utföra.

Du riskerar aldrig att förlora mer än djurförbud utifrån denna lagstiftning,, den aktuella yrkesutövaren riskerar att förlora sitt godkännande med påföljden av både arbetslöshet och åtalsanmälan med risk för fängelse.

det är inga sekretesskäl, gör det inte märkvärdigare än det är. Det är länsstyrelsen som är tillsynsmyndighet och kontrollmyndighet och så enkelt är det. Dvs avsaknad av pass ska anmälas dit oavsett vem som anmäler/rapporterar det.

Du riskerar aldrig att förlora mer än djurförbud utifrån denna lagstiftning,, den aktuella yrkesutövaren riskerar att förlora sitt godkännande med påföljden av både arbetslöshet och åtalsanmälan med risk för fängelse.

Ärligt talat kan jag inte förstå hur vi inom en överskådlig framtid skall få fram tillräckligt många godkända hovslagare för att denna lag skall kunna efterlevas.

Sist jag kollade var vi 65 godkända hovslagare i Sverige enligt Jordbruksverkets lista.
Det finns idag ca 300 000 hästar i Sverige, vilket i sin tur innebär att vi behöver mellan 1000-1500 godkända hovslagare på heltid för att täcka dessa hästars behov när det gäller hovvård.

Vi har i dagsläget ingen utbildning som leder fram till ett godkännande utan samtliga utbildningar måste kompletteras med en fortbildning.
För att kunna ta till sig och förstå, samt inte minst utföra den rent praktiska delen av denna fortbildning, är det dessutom nästan ett måste att man har några yrkesverksamma år med sig i bagaget, utöver grundutbildningen.

Om man påbörjar en hovslagarutbildning idag tar det alltså minst 4-5 år innan man kan ansöka om ett godkännande.
Jag har svårt att förstå hur vi ska komma upp i 1000-1500 godkända hovslagare innan 2014 och gör vi inte det kommer lagen att bli omöjlig att efterleva. Om en lag är omöjlig att upprätthålla så urholkas den och vi är tillbaka på ruta ett.

Jag tror att man kommer att bli tvungen att se över denna lagstiftning igen och se över våra utbildningar så att de i sig leder fram till ett godkännande.
Annars är risken stor att vi står där med en lag som är totalt meningslös pga att den är omöjlig att uppfylla.

Hoppas det kan lugna dig lite att veterinärerna varken anser sig skyldiga att skriva in mer än hästnamn o djurägare i journalen eller att anmäla brist på pass.
PL

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 804
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka