Hovslagare ska fylla i passet???

Sv: Hovslagare ska fylla i passet???

Helt obegriplig förklaring som vanligt. Kan du inte för en gångs skull skriva vad du menar istället för några kryptiska halvmeningar!
PL

Har hästen en senskada som inte är helt utläkt så har hästen en skada och befinner sig i en rehabeliteringsfas,oberoende om den är barfota,skodd med normalbeslag eller specialbeslag.. Vi har en häst som inte är frisk utan enligt vet. expertis sjuk..

Är det flera som har svårt att förstå skillnaden på en frisk v.s. sjuk häst??

Det har inte diskuterats om den hästen är frisk eller skadad, nu försöker du byta igen. Hästen är inte frisk, men det handlade just om vem som får sko en inte frisk häst som ej är initialhalt med normalbeslag. Att hästen inte är frisk är själva förutsättningen för frågan, eftersom alla är överens om att en kärnfrisk häst får vem som helst spika skor på.

Utan det handlar om hur de som skrivit lagen - JSV - tolkar vem som får sko en skadad häst, med vad och under vilka förutsättningar, jämfört med din tolkning. Där du tolkat en text mycket snävare än den är skriven - och därtill mycket snävare än JSV själv tolkat samma text.

Inte mer, inte mindre - hur mycket du än dansar runt för att undvika frågan.

Du kan inte på fullt allvar tycka att djurskyddstegler som säger att det är helt okej att tävla hästar på smärtstillande, som tillåter att man opererar bort stämbanden på hundar, avklona katter, stall som är ruckel, ha hundar i små burar inne eller i kedja ute, ha vilda djur som sina privata leksaker etc etc är något att ta efter?!

Jag har aldrig ens nämt detta, va vänlig och se skillnaden på djurskyddstillsyn och djurskydd. Det är faktiskt en enorm skillnad om man sätter sig in ämnet.

Har man inte en fungerande djurskyddstillsyn så har man inget fungerande djurskydd oberoende av vilka lagar man har.
Har man som i ett flertal stater inte ens fungerade lagstiftning blir det inte mycket kvar!
Var menar du att forskningen kommer in?
PL

Det står så här på jordbruksverkets hemsida: http://www.jordbruksverket.se/amnes...ovslagare.4.32b12c7f12940112a7c800010402.html
Hovslagare utan godkännande
Du får arbeta som hovslagare utan att vara godkänd. Då tillhör du inte djurhälsopersonalen och omfattas av behandlingsförbudet som sätter upp gränser för vad du får göra. Du har ändå ansvar för de behandlingar du utför och djurägaren har ansvar utifrån djurskyddslagstiftningen.
En hovslagare som inte är godkänd får sko och verka friska hästar men inte behandla djur som fått lugnande, misstänks ha en epizooti eller zoonos eller utföra operativa ingrepp.

Men det står också att "Djurhälsopersonal" kan du bli godkänd som om du har någon medicinsk utbildning, vare sig på människa eller djur,
http://www.jordbruksverket.se/amnes...opersonal.4.7caa00cc126738ac4e8800013919.html

Den biten med att även människoutbildad personal kunde få godkännande läste jag också och blev lite förbryllad, är det alltså så att min SSK utbildning på människa ger mig rättigheter att utföra något utöver vad gemene man får göra i form av djurvård ? Någon som har en aning har faktiskt aldrig tänkt tanken innan ?

Den biten med att även människoutbildad personal kunde få godkännande läste jag också och blev lite förbryllad, är det alltså så att min SSK utbildning på människa ger mig rättigheter att utföra något utöver vad gemene man får göra i form av djurvård ? Någon som har en aning har faktiskt aldrig tänkt tanken innan ?

Citerat från JSV:

"Yrken för vård av människor godkänns också för djur.
Sjuksköterskor, sjukgymnaster och tandläkare som är legitimerade inom den vanliga sjukvården kan få godkännande för att arbeta med sitt yrke även på djur efter att ha gått en tilläggsutbildning på universitetsnivå om djur."

Citerat från JSV:

"Yrken för vård av människor godkänns också för djur.
Sjuksköterskor, sjukgymnaster och tandläkare som är legitimerade inom den vanliga sjukvården kan få godkännande för att arbeta med sitt yrke även på djur efter att ha gått en tilläggsutbildning på universitetsnivå om djur."

Aha någon som har en aning om vad det är för tilläggsutbildning, längd osv ?
Hmm vad har en djursjuksköterska behörighet att göra är det bara typ djurvårdare eller är det mer liknande vad vi har behörighet att göra på människa ?

Hmm vad har en djursjuksköterska behörighet att göra är det bara typ djurvårdare eller är det mer liknande vad vi har behörighet att göra på människa ?

en "godkänd leg. sjuksköterska" (human med tilläggsutb.) ska få göra precis allt som en leg. djursjukskötare får göra.

Aha någon som har en aning om vad det är för tilläggsutbildning, längd osv ?

Det var när lagen trädde i kraft tämligen luddigt vilken utbildning som avsågs.

Men här te x finns momentlistan för sjuksköterska eller djursjukvårdare som REDAN VARIT VERKSAMMA INOM DJURSJUKVÅRD och söker på övergångsreglerna. Den är ganska gedigen som synes...
http://www.sjv.se/download/18.7e1323431288aff33348000713/Intyg+moment+ssk+dssk.pdf

och det där är då för de som redan arbetar, men inte på papper har den formella utbildning som krävs för legitimation, men kan ansöka på övergångsregler mot att de kan bevisa sin kompetens. För SSK måste det vara minst ett år på heltid, alltså som de jobbat inom djurhälsovården innan 1/1 2010

Nya lagen gör för övrigt att de djursjukvårdare (som med nya lagen blir jämställda med humana ssk och även legitimerade ja) som har massa erf osv, men på smådjur, måste se till att kunna en massa moment på häst med. Min L fick ställa upp som träningsobjekt vid ett klinikbesök i somras, just för en smådjurs-djursjukvårdare skulle lära sig häst med, inför legitimeringen.

Här, sidan 17 och framåt, står ännu mer om vad som krävs för en ssk med erfarenhet som söker på övergångsreglerna, vad de ska behärska...
http://www.sjv.se/download/18.72e5f95412548d58c2c80001780/2009-083.pdf

Så, det där gäller ju inte en SSK som inte arbetat inom djurhälsan, men det lär ju inte vara LÄGRE krav för en SSK utan erfarenhet så att säga, så lite ledning ger det kanske.

I lagen står ang SSK utan erfarenhet att:

3 § En i Sverige legitimerad sjuksköterska som med godkänt resultat har genomgått en av Jordbruksverket godkänd tilläggsutbildning eller utländsk tilläggsutbildning som vid bedömning anses likvärdig får, efter ansökan hos Jordbruksverket, godkännande för arbete inom djurens hälso- och sjukvård. Till ansökan bifogas
1. officiellt vidimerad kopia av legitimation som sjuksköterska,
2. officiellt vidimerad kopia av kursbevis från tilläggsutbildningen, samt
3. personbevis i original.

Men som sagt inget om vilken tilläggsutbildning som krävs.

(Det finns naturligtvis liknande dokument och krav för övriga grupper med, tog SSK som ex bara)

Ja det var tilläggsutbildningen jag var nyfiken på synd att det inte står mer specificerat vilken tilläggsutbildning som krävs.
För övrigt så var det ju inte så knepiga saker man behövde kunna bevisa att man kan, det mesta har jag ju redan i min utbildning behöver ju bara uppdateras lite för djur i så fall, men grunderna är ju de samma. Mkt av hästsakerna är ju sådant man varit med om många gånger så de rutinerna är ju inte så svåra. Hund och katt är man ju också van vid, jag trodde det skulle krävas mer andra djurslag där är ju kunskapen så att säga lite mer begränsad så det hade ju krävt mer jobb ;)

Kan ju vara värt att kolla upp vad det är för tilläggsutbildning är den inte för omfattande eller enbart lokaliserad i andra änden av landet så är det ju aldrig fel att bredda sin utbildning, tål att funderas på.

KOlla med JSV, de kanske fått snurr på vad som gäller nu? Utbildningen borde ju vara just djurhanteringen och sen att just lära sig de praktiska momenten på aktuellt djurslag, och det är väl de sistnämnda som är frågan vad det finns för utb förutom till djursjukvårdare där man kan lära sig dem? Det jag länkade var ju dock till de som redan varit verksamma, dock så som sagt, den inte alls hästvana smådjursdjursjukvårdaren hade ju betydligt svårare bara för 'hantera häst' momentet än t ex du skulle ha.

Sen är ju frågan hur mkt mer av de praktiska grejerna på varje djurslag som krävs om man inte har varit verksam. Vissa saker borde vara enklare på häst än människa, en hästs jugularven är ju rena autostradan jämfört med att ta ett humant venprov i armen tex. Medan jag kallt misstänker att intubera en hund kan vara trixigare än att intubera en människa t ex. Anatomin och en hel del av det andra är ju bara rent plugg.

Men stora frågan är ju vad 'mer' än det för de redan verksamma som krävs?

Uppdatera gärna om/vad du får för svar, jag är nyfiken för egen del med.

...det intressanta i djursjukvårdarsammanhanget är att SJV kräver att även de som jobbat hela sitt liv med djursjukvård måste komplettera sin utbildning... På "vår" ATG-klinik fanns enligt chefen en anställd som jobbat i 40 år på olika kliniker, men hon skulle inte få behålla jobbet utan vidareutb. Det kallar jag SJV i ett nötskal :crazy:.

Har inte hängt med i diskussionen och är inte så insatt, men vidareutbildning är väl aldrig fel? Det har säkerligen hänt en hel del med forskning osv om sjukdomar och behandlingar på 40 år.

Förvisso, men jag tror kanske inte att den som jobbat inom samma yrke i 40 år överhuvudtaget inte hängt med i utvecklingen.... det är ju inte så att en veterinär som jobbat i 40 år använder samma mediciner som när den började hoppas jag?

För mig är det en rent byråkratisk historia som bara kostar pengar.

...det intressanta i djursjukvårdarsammanhanget är att SJV kräver att även de som jobbat hela sitt liv med djursjukvård måste komplettera sin utbildning... På "vår" ATG-klinik fanns enligt chefen en anställd som jobbat i 40 år på olika kliniker, men hon skulle inte få behålla jobbet utan vidareutb. Det kallar jag SJV i ett nötskal :crazy:.

Fast det är ju inte så konstigt? Och personen lär ju klarat av utbildningen närmast i sömnen?

Och det har varit lika inom andra områden. T ex ambulanssjukvården (den humana alltså) på 90-talet bestämdes att kompetensen skulle ökas och alla inneha visst en minst kompetens.

Det innebar att folk som arbetat som te x ambulansförare i en herrans massa år, blev tvugna att vidareutbilda sig. Detta skedde genom en kurs riktad mot dem, och bekostades oftast av arbetsgivaren.

Resultatet blev bättre formell kompetens hos den anställde, bättre reell kompetens och ffa en mycket bättre vård för patienten. Ambulansen blev väldigt mycket mer vårdande än den var innan. Dvs gått från att vara en mer transporterande funktion till en mer vårdande funktion. Vilket i förlängningen har räddat människoliv som tidigare hade förlorats på väg till sjukhuset.

Så, absolut att det för individen kan kännas surt att efter 40 år behöva sätta sig i skolbänken. Men kunskap är aldrig fel, den ökade kunskapen kommer dessutom gagna både personen i fråga, arbetsgivaren och djuren. Dessutom i sådana här fall så brukar arbetsgivaren stå för hela/delar av utbildningen rent ekonomiskt.

Dessutom, i fallet djursjukvårdare så de får nu legitimation, och det innebär att de får ett större ansvar. JAG skulle hur många år jag än jobbar INTE vilja ta det ansvaret utan att ha all formell utbildning som krävs. Och man lär sig av utbildning, ÄVEN om man utbildas i något man 'egentligen kan'.

En person som är lärare och har kört bil i 30 år skulle med resonemanget 'bara dyrt krångel' alltså utan tilläggsutbildning kunna bli trafikskolelärare, och det är bara dyrt krångel om den personen ska gå utbildningen? Personen både kan ju köra bil och undervisa..

Senast ändrad:

Men arbetsgivaren har inte obegränsat med pengar, och den som får betala är ju vi hästägare. Dessutom kostar det en massa pengar på SJV i administration - nej, jag tycker det är helt onödigt faktiskt. Visst, kunskap är aldrig fel, men jag kan själv känna att jag med betydligt färre år inom mitt yrke skulle bli skitsur om nån kom och sa att jag plötsligt är inkompetent!

Fast det sägs ju INTE att 'du är inkompetent', det sägs att 'du behöver bevisa den kompetens vi vet att du har så att den kommer på papper'. STOR skillnad.

Om mitt jobb plötsligt skulle kräva att jag var sjuksköterska t ex, och därför säga att 'Alex, du måste läsa vidare så du blir leg SSK iom de nya kraven' så skulle jag INTE ta det som att de övht ifrågasatte min kompetens för jobbet. Utan just att jag måste bevisa min kompetens och bli legitimerad SSK.

Om de velat ifrågasätta min kompetens hade de sagt 'Alex, du är inte leg SSK, vi kommer därför att säga upp dig. Du får söka igen om vi har ngt ledigt jobb när du har läst klart, hejdå'

Och jag som djurägare betalar gärna lite extra för att veta att alla djursjukvårdarna på en klinik har BÅDE formell och reell kompetens.

Och som sagt, om man nu jobbat 40 år i yrket och 'kan allt' i utbildningen, då blir det en väldigt billig historia. Så jag tycker du säger emot dig själv lite där?

Och som sagt, om man nu jobbat 40 år i yrket och 'kan allt' i utbildningen, då blir det en väldigt billig historia. Så jag tycker du säger emot dig själv lite där?

Vad det kostar att få sin kompetens dokumenterad styr man tyvärr inte över själv utan det bestämmer SJV med sina taxor på tentamina etc.

Jag förstår att du tycker annorlunda än mig i den här frågan, så jag tänker inte argumentera mer för min sak, men jag vidhåller min åsikt att det är en ren och skär skrivbordsprodukt.

*KL*

Nu tycker jag att man är vida från ursprungsämnet, vill man diskutera just kompetensen så kanske den istället ska ha en egen tråd och att den här återvänder till vad ämnet från början handlade om.

Boj/moderator

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 804
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka