Hovslagare ska fylla i passet???

Sv: Hovslagare ska fylla i passet???

Nu får du ge dig!!!! Du har en sagolig förmåga att röra ihop sak och person vilket leder till en stor oro hos dagens hästägare.

Sanningen är att vem som helst får i dag och även efter årsskiftet 2012 utföra hovvård på friska hästar, det vill säga hästar som inte står under rehabelitering för trauma, inte innefar feber eller övrig kronisk åkomma.

Fram till årsskiftet 2012 så får en icke godkänd hovvårdare utföra arbete på dessa individer under förutsättning att hovvården utförs i direkt anslutning med leg. veterinär. Detta eftersom då är det den leg. veterinären som har det fulla ansvaret utifrån behandlingen.

.

JSV och Göran Åkerström gör en vidare tolkning än den där. Häst med feber, som är initialhalt, har strålröta osv anses som sjuk. Men häst under rehabilitering och/eller som har kronisk åkomma som inte är initalhalt, som inte behöver eller har (av veterinär) rekommenderats speciell verkning eller speciella beslag får idag verkas av ej godkänd hovslagare.

Jag kollade ju upp det ang min vid gaffelbandsskadorna. Ej initialhalt, inga specialbeslag utan normalskoning. Helt okej för ej godkänd hovslagare att sko, utan veterinärt överinseende etc. Däremot om vet rekommenderar/rekommenderat specialbeslag pga gaffelbandsskadan så endera godkänd hovslagare, eller under direkt veterinär överinseende.

Så, du (och SHF?) drar det ett steg för snävt jmf med hur JSV själv tolkar/menar där ang häst under rehabilitering för trama eller som har kronisk åkomma. Då hänger det enligt JSV (G.Å.) helt på ev symptom och vad för beslag och varför.

da har jag en fraga... jag kan alltsa inte langre verka mina egna hastar men, har en kompis med tva shettisar och hennes make har gatt hovslagarutbildning for lange sedan dock inte arbetande som det nu. Han gor verkning pa deras tva sma hastar var 8 vecka/vid behov och tar forstas inte betalt sedan det ar "hans" hastar.. Han skall da inte langre fa gora det?? Folk skall inte fa verka sina egna hastar langre overhuvud taget?? Det ar fragan...
Kat, som tycker de borjar att ga lite for langt med alla regler och saker nar det galler hastar/djur over huvud taget...

Sålänge dina hästar är friska och krya (och ej sederade/bedövade) får du verka dem både nu och sen, detsamma gäller din kompis make. Dock är det på din risk som djurägare och på ditt ansvar, anlitar du en godkänd hovslagare är det den som har ansvaret.

JSV och Göran Åkerström gör en vidare tolkning än den där. Häst med feber, som är initialhalt, har strålröta osv anses som sjuk. Men häst under rehabilitering och/eller som har kronisk åkomma som inte är initalhalt, som inte behöver eller har (av veterinär) rekommenderats speciell verkning eller speciella beslag får idag verkas av ej godkänd hovslagare.

Jag kollade ju upp det ang min vid gaffelbandsskadorna. Ej initialhalt, inga specialbeslag utan normalskoning. Helt okej för ej godkänd hovslagare att sko, utan veterinärt överinseende etc. Däremot om vet rekommenderar/rekommenderat specialbeslag pga gaffelbandsskadan så endera godkänd hovslagare, eller under direkt veterinär överinseende.

Då tror jag du får ta och kolla upp det en gång till med JSV.. GÅ är det ingen mening att du stämmer av det med eftersom han har slutat.

Ställ gärna en så enkel fråga som vad en för dagen icke godkänd hovis enligt djurskyddslagen är skyldig till att göra om h*n befinner sig i ett stall där en häst står med kraftig hälta beroende på en hovböld och denna person har reel kompetens för att akut åtgärda smärtan..

Ställ sedan frågan om samma person som har reel kompetens men inte är godkänd hovslagare utan direkt närhet av veterinär får följa upp detta fall.

Vi talar nu inte om några beslag utan endast en enbart skolös häst som drabbats av akut hovböld.

I bland förefaller det som att du själv tolkar lagen så att den passar dig men lagen är inte tillämpad för din hästhållning utan för den enskilda individens välbefinnande.

Tjansa gärna och vi kommer senare se hur domstolen tolkar lagen.

Senast ändrad:

Fast nu byter du ämne? Det jag invände emot i ditt inlägg var din tolkning av det som från JSV uttrycks som 'särskilda verknings- och/eller beslagsåtgärder'. Enligt dem själva så är det just särskilda som menas, precis som det står.

Dvs en häst med exvis en senskada som inte är initialhalt (eller har ont av att benet lyfts etc då givetvis) som pga senskadan inte behöver och/eller ordinerats specialbeslag eller andra just 'särskilda verknings- och/eller beslagsåtgärder' får en icke godkänd hovslagare sko.

Dvs precis som det de facto står i texten. Men du gör av någon anledning en snävare tolkning än de som författat texten och ansvarar för förordningen/lagen.

Hovbölderna är en helt annan fråga, så jag vet inte varför du drar upp det? (Även om jag vet svaret på det med).

Det är din tolkning ang ohalta, smärtfria hästar men där det finns någon form av skada som dock inte föranleder någon speciell insats eller någon förändring mot normalbeslag jag vänder mig emot. Hur mycket du än försöker hoppa omkring och undvika just den frågeställning, och oavsett om du försöker med personkritik, antaganden eller att försöka undvika att besvara det med att ställa en ny fråga.

Sålänge dina hästar är friska och krya (och ej sederade/bedövade) får du verka dem både nu och sen, detsamma gäller din kompis make. Dock är det på din risk som djurägare och på ditt ansvar, anlitar du en godkänd hovslagare är det den som har ansvaret.

Så vida inte jag missuppfattat helt när jag läste vad det stod i den nya lagen så gäller den enbart arbete som utförs på andras djur alltså finns det ingenting som hindrar att göra det på egna djur oavsett om de är friska eller ej då lagen inte omfattar detta. Har jag missuppfattat det ?

da har jag en fraga... jag kan alltsa inte langre verka mina egna hastar men, har en kompis med tva shettisar och hennes make har gatt hovslagarutbildning for lange sedan dock inte arbetande som det nu. Han gor verkning pa deras tva sma hastar var 8 vecka/vid behov och tar forstas inte betalt sedan det ar "hans" hastar.. Han skall da inte langre fa gora det?? Folk skall inte fa verka sina egna hastar langre overhuvud taget?? Det ar fragan...
Kat, som tycker de borjar att ga lite for langt med alla regler och saker nar det galler hastar/djur over huvud taget...

Detta är en svensk lagstiftning och som jag forstar det sa galler den inte "over there" Vad jag daremot har noterat på Discovery och USA:s djurpolis så forefaller deras lagstiftning och aggerande som klart snabbare an i svealand.

Som jag forstar det sa finns det ingen lagstiftning i USA som forbjuder att hastagaren sjalv verkar eller skor sina hastar. Lagen i USA verkar daremot vara ganska strikt nar det galler bristande hovvard och även ovrig djurvard.

Jag finner usa i detta fall som ett foredome som sverige borde efterfolja.

De flesta vet väl iallafall hur en faktura ser ut? Tror nog att alla fått en faktura hemskickad någongång och oavsett vad fakturan avser (telefon, tidningsprenumeration osv) så kan man ju se vilka uppgifter som ska finnas med.

Tillägg till mitt eget inlägg...
det jag menade var att om man vet hur en faktura ser ut, så ser man vilka uppgifter som ska framgå av en kontantfaktura, det är ju inga skillnader mer än rubriken och själva betalningssättet. Tänkte bara att det var en enkel beskrivning på hur en kontantfaktura ska se ut, alltså inte menat att "klanka ner" på din förklaring mellan kvitto och kontantfaktura Alexandra W.

Fast lagen gäller väl yrkesverksamma, inte egna djur vad jag förstår av det jag läst om lagen.
Fast givetvis ska man inte själv behandla sjuka djur utan att rådfråga/besöka veterinär.

Nyfiken, är inte bärrandsröta och strålröta Väldigt vanligt? :confused:
Eller blandar jag ihop dom med någon annan röta? (jag är förskonad från sjuka hästar och riktigt dålig på sjukdomar och namn för dessa). Jag kanske tänker på hovröta. (är det skillnad på dessa 3?)

Kan "vem som helst" gå den extrakurs som krävs för att bli godkänd?
Dvs, kan barfotaverkare (icke hovslagare) gå den och bli godkänd?

Lite synd tycker jag det är ändå, eftersom jag upplever att många hovslagare är duktiga på hur man verkar för en häst som ska gå skodd, men de saknar kunskap om hur en hov skall se ut för att arbeta bäst när den är oskodd. Skulle gärna se att blivande hovslagare får den utbildningen lite mer framöver. Där man skiljer på verkning för skoning, och verkning för barfota. Gå lite ifrån det traditionella tänket och se vad de Bra lärorna inom barfotaverkngin har för tankar. De behöver inte anamma Allt, men kanske lite, och omarbeta annat så det passar in. För jag tror att traditionell hovslagarkunskap kan lära sig av barfotaverkning.
Hade varit bra tycker jag.

Kan "vem som helst" gå den extrakurs som krävs för att bli godkänd?
Dvs, kan barfotaverkare (icke hovslagare) gå den och bli godkänd?
.

Barfotaverkarna kan inte bli godkänd hovslagare med mindre än att utbilda sig till hovslagare. Sen teoretiskt hindrar inget en barfotaverkare att utbilda sig till hovslagare, få godkännandet och sen barfotaverka enligt någon av lärorna. Sålänge de håller sig till bevisad och beprövad vetenskap (ej ordagrant citerat). Vilket gör att de i vissa fall inte kommer kunna utöva barfotaverkandet som de vill. (Kan inte alla de olika lärorna i detalj, men vet att vissa av dem iaf innehåller synsätt som är helt oförenliga med det som krävs djurhälsopersonal ska rätta sig efter).

Så enkla svaret är nej, barfotaverkarna kan aldrig få godkännande för att iaf fullt ut utöva sina läror på alla hästar.

Sen, en sak man ska vara medveten om är att JSVs tolkning och/eller förtydligande (finns här: http://www.hovslagarforeningen.nu/media/v_gledning_hovslagare_zy.pdf )inte har prövat rättsligt. Och att t ex Coari gör en snävare tolkning än både vad just den texten säger, och vad JSV och dess ansvarige själv svarade för några månader sen. Men vad som är juridiskt hållbart att kräva och hur man juridiskt har rätt att tolka/omtolka det som står har ännu inte prövats. Dvs det både kan och kommer antagligen bli både förändringar och förtydliganden den dag det blir rättsligt prövat. Även JSV själva poängterar ju att det inte provats rättsligt än, och därför är svårt säga exakt var gränsen går för vad som är tillåtet och inte i enskilda fall. Mycket olyckligt om du frågar mig, men antagligen ofrånkomligt när man formulerar sig så övergripande och vagt i flera frågor.

Men jag misstänker att det finns ett antal personer som gärna kommer stå först i anmälningskön för att få t ex en barfotaverkares 'fall' prövat om h*n iaf inte håller sig till ordalydelsen i texten.

Senast ändrad:

Detta är en svensk lagstiftning och som jag forstar det sa galler den inte "over there" Vad jag daremot har noterat på Discovery och USA:s djurpolis så forefaller deras lagstiftning och aggerande som klart snabbare an i svealand.

Som jag forstar det sa finns det ingen lagstiftning i USA som forbjuder att hastagaren sjalv verkar eller skor sina hastar. Lagen i USA verkar daremot vara ganska strikt nar det galler bristande hovvard och även ovrig djurvard.

Jag finner usa i detta fall som ett foredome som sverige borde efterfolja
.

Jag hoppas innerligen att du inte menar allvar!! :eek:

Det står så här på jordbruksverkets hemsida: http://www.jordbruksverket.se/amnes...ovslagare.4.32b12c7f12940112a7c800010402.html
Hovslagare utan godkännande
Du får arbeta som hovslagare utan att vara godkänd. Då tillhör du inte djurhälsopersonalen och omfattas av behandlingsförbudet som sätter upp gränser för vad du får göra. Du har ändå ansvar för de behandlingar du utför och djurägaren har ansvar utifrån djurskyddslagstiftningen.
En hovslagare som inte är godkänd får sko och verka friska hästar men inte behandla djur som fått lugnande, misstänks ha en epizooti eller zoonos eller utföra operativa ingrepp.

Men det står också att "Djurhälsopersonal" kan du bli godkänd som om du har någon medicinsk utbildning, vare sig på människa eller djur,
http://www.jordbruksverket.se/amnes...opersonal.4.7caa00cc126738ac4e8800013919.html

Fast nu byter du ämne? Det jag invände emot i ditt inlägg var din tolkning av det som från JSV uttrycks som 'särskilda verknings- och/eller beslagsåtgärder'. Enligt dem själva så är det just särskilda som menas, precis som det står.

Dvs en häst med exvis en senskada som inte är initialhalt (eller har ont av att benet lyfts etc då givetvis) som pga senskadan inte behöver och/eller ordinerats specialbeslag eller andra just 'särskilda verknings- och/eller beslagsåtgärder' får en icke godkänd hovslagare sko.

Jag tror att man själv försöker inge sig i falsk tro om att man har rätt när man lägger focus på själva beslaget.
Naturligtvis är all typ av beslag skyddande men det ska inte uppfattas som att den enskilda hästägaren kan skydda sig inför lagen med beslagsåtgärd.

Lagen är till för att skydda den enskilda individen,, inte hästägaren eller den som utför tjänsten.

Har hästen en senskada som inte är helt utläkt så har hästen en skada och befinner sig i en rehabeliteringsfas,oberoende om den är barfota,skodd med normalbeslag eller specialbeslag.. Vi har en häst som inte är frisk utan enligt vet. expertis sjuk..

Är det flera som har svårt att förstå skillnaden på en frisk v.s. sjuk häst??

Jag finner ingen anledning till att skämta om så allvarliga saker som djurskyddet.

Du kan inte på fullt allvar tycka att djurskyddstegler som säger att det är helt okej att tävla hästar på smärtstillande, som tillåter att man opererar bort stämbanden på hundar, avklona katter, stall som är ruckel, ha hundar i små burar inne eller i kedja ute, ha vilda djur som sina privata leksaker etc etc är något att ta efter?!

Fyller på din lista..
Grovt fusk på utställningsdjur.
Anabola till tävlngshästar.
Helt sjuk hundavel

Massproduktion av honung

osv

AM

Du har tydligen stirrat dig blind på tv-program från områden där det faktiskt finns någon typ av djurskyddstillsyn utan att ha en aning hur svagt djurskyddet är i stora delar!
PL

Du har tydligen stirrat dig blind på tv-program från områden där det faktiskt finns någon typ av djurskyddstillsyn utan att ha en aning hur svagt djurskyddet är i stora delar!
PL

Låt mig förklara det så här,, Deras djurskyddstillsyn ska inte förknippas med djurskyddet när det gäller deras forskning.

Det vet både du och jag att så är heller inte fallet i sverige när det gäller JSV:s lagstiftning för djurskyddstillsyn.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 804
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka