Hovslagare ska fylla i passet???

_Yggdrasil_

Trådstartare
Fick höra igår att det går rykten om att hovslagare från och med årsskiftet ska fylla i hästens pass varje gång den är verkad eller skodd.
Varför vet jag inte riktigt men en granne till mig var tvungen atgt plocka fram passen på sina hästar för att få dom verkade/skodda.
Någon som vet något om detta?
Och VAR i passet ska det fyllas i i sådanafall? Finns ingen plats avsedd för det i mina hästars pass.

Vidare hörde jag att alla hovslagare som tar emot kontanter måste ha en kassaapparat med sig i bilen?
Är det här ett skämt eller sanning?

Sv: Hovslagare ska fylla i passet???

Oj! Det har jag inte hört något om. Väntar med spänning om vart det ska fyllas i och framför allt varför??

Att skriva in i passet tror jag inte, var skulle det stå. Möjligtvis att du ska ha någon bok att fylla i att hästen blivit verkad/skodd ett visst datum. Men låter inte så troligt faktiskt..
Det har ju kommit en ny lag om kassaregister, det är nog det han/hon menar
Här står det om det: http://www.skatteverket.se/omskatte...ltkontant.5.1a098b721295c544e1f800035033.html
Tillägg: vet att det pratades en del om den här lagen, att den skulle bli svår för hovslagare, men den gäller dom med såvitt jag vet. Så ja, dom måste nog ha en kassaapparat med sig.. men låter rätt jobbigt, då måste det ju bli lättare för dom att skicka fakturor..

Senast ändrad:

Kassaaparat beror på nya kassalagen, har man kontantfsg lägre än 4 prisbasbelopp ca 170 tkr behöver man dock inte ha kassaaparat. Finns även vissa andra undantag. Finns mer att läsa på http://www.kassalagen.se/index.php

Min hovslagare ville se passen för sin journalföring! Inte för att fylla i passet. De måste ju föra journal nu med alla uppg o då ska pass nr vara med. Min skriver ett kvitto som vanligt så ingen kassa ap. där inte. Detta gäller de som blivit godkända enl de nya kraven. De har väl till 2012 på sig att gå denna extra 10 tim kurs??
De har även anmälnings plikt nu för tiden. O det är bara de godk om får hålla på med sjuka djur.

Som sagt, det är för hovslagarnas journalföring, och räcker såvida hovis känner igen hästen/hästarna att visa en gång.

Lagen om kassaregister innebär inte att alla behöver kassaapparat/kassasystem ens om de säljer för över 4 prisbasbelopp. De kan istället använda fakturering eller kontantfaktura.

Vid kontaktfaktura så man betalar kontant som vanligt, men får en kontantfaktura i handen. Den ska det stå köparens namn och fullständiga adress på, förutom då naturligtvis vilken vara/tjänst som sålts och av vem. Det som skiljer mot ett kvitto är att det ska vara köparens namn och adress på kontantfakturan, sen ska det finnas en verifikation för en kontantfaktura med.

Fakturering vet ju de flesta hur det funkar, man får en räkning i brevlådan att betala inom X dagar.

De som vill läsa mer på en mer neutral sida än förr länken kan läsa här:
http://www.skatteverket.se/foretago...aregister.4.69ef368911e1304a625800013725.html

http://www.skatteverket.se/foretago...antfaktura.4.76a43be412206334b8980001064.html

Jag fick fylla i ett papper igår hos en hovslagare för journalförningen. Det är nog där passet kommer in.

Hehe.. Då får vi nog skicka in passen igen och få tillbaka riktiga tegelstenar med x antal blanka hovslagarsidor! Blir ju en eller annan verkning/skoning under ett hästliv. Så nä, det tror jag inte.

Skitkul att hovslagare inte längre kan stoppa hundralapparna i fickan, tycker jag. Så ska allt seriöst företagande bedrivas. Nya kassalagen rules!

Som sagt, det är för hovslagarnas journalföring, och räcker såvida hovis känner igen hästen/hästarna att visa en gång.

Lagen om kassaregister innebär inte att alla behöver kassaapparat/kassasystem ens om de säljer för över 4 prisbasbelopp. De kan istället använda fakturering eller kontantfaktura.

Vid kontaktfaktura så man betalar kontant som vanligt, men får en kontantfaktura i handen. Den ska det stå köparens namn och fullständiga adress på, förutom då naturligtvis vilken vara/tjänst som sålts och av vem. Det som skiljer mot ett kvitto är att det ska vara köparens namn och adress på kontantfakturan, sen ska det finnas en verifikation för en kontantfaktura med.

Fakturering vet ju de flesta hur det funkar, man får en räkning i brevlådan att betala inom X dagar.

De som vill läsa mer på en mer neutral sida än förr länken kan läsa här:
http://www.skatteverket.se/foretago...aregister.4.69ef368911e1304a625800013725.html

http://www.skatteverket.se/foretago...antfaktura.4.76a43be412206334b8980001064.html

Det är helt korrekta uppgifter som du här delger. Och alla ni andra som tvivlar på det kan sluta tvivla eftersom jag bekräftar att så är fallet.

Bra skrivet alexandra

Skitkul att hovslagare inte längre kan stoppa hundralapparna i fickan, tycker jag. Så ska allt seriöst företagande bedrivas. Nya kassalagen rules!

Kassalagen gäller även för veterinärer,, hur små djur dom än behandlar.;)

Okej då var alltså påståendet jag hört inte helt riktigt då. För enligt dom skulle hovslagaren fylla i datum och underskrift för varje skoning/verkning i passet. Jag tyckte det lät väldigt mystiskt eftersom det kan bli ganska många hovslagar besök bara på ett år med tappskor, osv.
Det jag var mest orolig för var att man skulle behöva skicka in passen och få nya med mer sidor i och att detta skulle kosta en förmögenhet som allt tenderar att göra när man har mad pass att göra:D

Men nu vet jag hur det fungerar tack så mycket:)

Kassalagen gäller även för veterinärer,, hur små djur dom än behandlar.;)

Framförallt gäller den nya behörighetslagen de så kallade barfotaverkarna! De kommer att få yrkesförbud från och med om nåt år! De har de redan nu egentligen, men det är dispens fram till 2014!
Efter det så begår de lagbrott och kan bli dömda till fängelse i max 2 år! ENBART godkända hovslagare får utöva yrket!

Framförallt gäller den nya behörighetslagen de så kallade barfotaverkarna! De kommer att få yrkesförbud från och med om nåt år! De har de redan nu egentligen, men det är dispens fram till 2014!
Efter det så begår de lagbrott och kan bli dömda till fängelse i max 2 år! ENBART godkända hovslagare får utöva yrket!

Nu får du ge dig!!!! Du har en sagolig förmåga att röra ihop sak och person vilket leder till en stor oro hos dagens hästägare.

Sanningen är att vem som helst får i dag och även efter årsskiftet 2012 utföra hovvård på friska hästar, det vill säga hästar som inte står under rehabelitering för trauma, inte innefar feber eller övrig kronisk åkomma.

Fram till årsskiftet 2012 så får en icke godkänd hovvårdare utföra arbete på dessa individer under förutsättning att hovvården utförs i direkt anslutning med leg. veterinär. Detta eftersom då är det den leg. veterinären som har det fulla ansvaret utifrån behandlingen.

Efter årsskiftet 2012 är det tvärstopp för en icke godkänd hovvårdare att utföra sitt arbete på allt annat än friska hästar.

Feber, hovböld,bärrandsröta,strålröta ex,, ex klassas som en sjuk häst.

Jag tycker det är sjukt men detta va enda sättet att sätta stopp för barfota talibanernas uppvisande av deras yrkesutövande samt dagens skopåspikare.

Nu får du ge dig!!!! Du har en sagolig förmåga att röra ihop sak och person vilket leder till en stor oro hos dagens hästägare.

Sanningen är att vem som helst får i dag och även efter årsskiftet 2012 utföra hovvård på friska hästar, det vill säga hästar som inte står under rehabelitering för trauma, inte innefar feber eller övrig kronisk åkomma.

Fram till årsskiftet 2012 så får en icke godkänd hovvårdare utföra arbete på dessa individer under förutsättning att hovvården utförs i direkt anslutning med leg. veterinär. Detta eftersom då är det den leg. veterinären som har det fulla ansvaret utifrån behandlingen.

Efter årsskiftet 2012 är det tvärstopp för en icke godkänd hovvårdare att utföra sitt arbete på allt annat än friska hästar.

Feber, hovböld,bärrandsröta,strålröta ex,, ex klassas som en sjuk häst.

Jag tycker det är sjukt men detta va enda sättet att sätta stopp för barfota talibanernas uppvisande av deras yrkesutövande samt dagens skopåspikare.

Nja, det är inte helt sant Coari, 2014 för att vara exakt. Inte 2012. Dessutom har ju jordbruksverket skickat ut definitioner på vad som får göras av icke resp godkänd. Som icke godkänd får du inte verka mer än 10mm! Oavsett friskhet hos individen! Där blir tolkningen att barfotaverkare respektive icke godkända hovisar inte får lov helt enkelt! Det är inte en sagolik ihoprörning, det går att läsa sig till.

Kontantfakturan ska ha exakt samma uppgifter som en vanlig faktura, enda skillnaden är att det står just "kontantfaktura" istället för "faktura".

Kontantfakturan ska ha exakt samma uppgifter som en vanlig faktura, enda skillnaden är att det står just "kontantfaktura" istället för "faktura".

Ja?

Jag beskrev skillnaden mellan kontantfaktura och kvitto? De flesta vet nog inte vilka uppgifter som måste stå på en faktura, så att jmf skillnaderna mellan de två gör det nog inte lättare att förstå skillnaden mot att betala kontant där och då, och få en lapp i handen det står 'kvitto' på och som det står 'kontantfaktura' på =)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
22 804
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 192
Senast: athena
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 530
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka