hovslagare rätt eller fel?

Moppa123

Trådstartare
hejsan! jag har ställts inför ett dilemma.
Har lämnat en häst på foder och fått hem en ny häst. Den häst jag har lämnat iväg har träffat sin "nya" hovslagare som inte alls var nöjd med hur hon var skodd.
Naturligtvis börjar jag fundera, vem har rätt? hur ska jag veta vilken av dessa hovslagare som har "rätt" ideer? eller är det många olika inriktningar inom hovslageri att man inte kan säga så generellt?
Den nya hovslagaren tyckte att hon har på tok för höga trakter mm ( ska få höra mera imorron )

Nu har jag alltså två olika teorier på två olika hästar, och visst kan det säkert fungera ... men man vill ju att båda ska få det bästa.
Hur avgör ni att er hovslagare är bra? (båda är utbildade) och att hans/hennes ideer är rätt för er häst?

Sv: hovslagare rätt eller fel?

Jag väljer absolut låga trakter och kort tå. Det hade inte varit någon tvekan för mig. Du kan söka här i forumet så hittar du en mägd trådar om hur en korrekt skoning ska vara, bla Ameo vet väldigt mycket.

Men sen handlar det ju om mycket annat i skoningen, nogrannhet och respekt.

Senast ändrad:

Men det beror också om det är låga trakter eller inga trakter som en del hovslagare som förespråkar.

Mvh

Camilla

Men det beror också på om det är låga trakter eller inga trakter som en del hovslagare förespråkar.

Mvh

Camilla

Hur en häst ser ut i fötterna när det är dags för skoning dvs "normalt" efter ca 8 veckor sen senast, säger väldigt lite om hovslagaren innan gjort ett bra eller dåligt jobb. Visst lite kan man väl se men det beror ju helt på hur hästens hovar har växt, väder, ridning osv under skoningsperioden. Eller så har jag haft tre väldigt ödmjuka hovslagare som inte velat klanka ner på någon annan för alla tre har oberoende av varandra gett exakt det svaret när jag frågat.

Hade faktiskt ett fint exempel så sent som igår i stallet där en häst skoddes om. Hon såg i mina ögon rent förj**lig ut i sina hovar och jag skulle direkt menat på att hovslagaren inte var bra. När hästen sen var nyskodd skulle jag inte kunna klaga på någonting. Fina symetriska hovar och vinklar. Skona med bra och jämna utlägg osv osv. Och det är alltså samma hovslagare som skott hästen gången innan...

Själv vill jag ha "höga" trakter och rätt anpassad tå efter det i min hästs fall även kort tå. När förhållandet dem emellan är optimalt märks det knappt att det gått både 8, 10 och 12 veckor sedan senaste skoning. Läggs däremot trakten ner så börjar jag fundera på omskoning redan efter 5-6 veckor då hon flyter ut åt alla håll och ser allmännt hemsk ut.

Det sjuka är att på vissa hästar spelar det ingen roll hur bra en hovslagare är för vid nästa skoning ser hovarna lika djävliga ut ändå. Jag har en häst som bör verkas var 3:e vecka på framhovarna och bakhovarna 6:e. Jag har haft olika hovslagare och dom har skällt på varandra varenda en. Nu har jag själv verkat min häst och det ska bli intressant att se vad hovslagaren säger på torsdag. Kruxet är att min häst har problem med fånghovar och han går barfota. Därför måste man hålla efter hovarna ganska ofta för att det ska se ens vettigt ut. Jag har lagt ner trakterna pga att hovbenet var på väg ut genom sulan. Då kan man ju undra vad den senaste hovslagaren pysslat med.

Det är inte heller bra att man börjar gå å förändra en hästs hovar hursomhelst när de är vana att verkas på ett visst sätt, det kan ställa till mer trubbel.
Hör med andra vem som har bra rykte osv, jag skulle gå på min gamla hovslagare som jag kände å som kände mina hästar men det är så olika.

Det var det jag menade. :p Alltså ska man lyssna främst till sig själv som känner hästen och dess hovar och vet vilken typ av verkning som passar just den. Att de kan se förskräckliga ut i slutet av skoperioden säger alltså inte mycket om föregående jobb.

Jag håller med om att det är svårt att veta om en hovslagare är bra eller dålig. Varje gång jag bytt hovis har denne klagat på föregående hovslagare. Han är för lång i tåna, han är för hög i trakterna, fel vinkel etc. Hur sjutton skall man veta när det blir rätt? Jag är ju ingen expert, för då vore jag ju hovslagare själv. Har däremot haft en hovslagare som skodde så höga trakter och raka tår att min häst blev halt och fick ont i ryggen, men som sagt det fattade jag inte förrän jag varit in på kliniken med honom och de talade om det. Jag förutsätter att hovslagaren vet bäst, alltså skor han rätt :(

Hästars hovar växer också väldigt olika. Jag får ofta kommentarer om att min häst är hög i trakterna. Direkt efter skoning är han inte det men då hans hovar inte flyter ut alls utan bara växer uppåt så blir han, vad de flesta tycker, hög i trakterna efter bara 3-4 veckor.
Jag har under de år jag ägt honom haft/prövat 4 olika hovslagare (alla utbildade) och de har alla skott honom på ett liknande sätt och han har blivit hög i trakterna efter några veckor oavsett vem som skott honom.

Korrekt vinkel på hovarna är det när det är samma vinkel på hovens framsida som på framsidan av falangerna (benen nedanför kotleden). Det bör alltså vara samma vinkel på hela rasket nedanför kotleden om du tittar från sidan.

Vissa hästar växer väldigt mkt "uppåt" (som ex Robin1s häst) så att trakterna blir höga. En sån häst kan/bör man verkar ner HÅRT i trakterna för att få en hyfsad vinkel. Andra hästar skjuter iväg framåt så in i bomben och får snabbt en bakåtbruten tåaxel - som sliter mkt på ledena, ffa framknäna.

Att, som någon gjorde ovan, generalisera och helst välja "låga trakter och kort tå" är farligt, för man måste veta hur förutsättningarna för DIN häst ser ut innan man kan välja. Det som är rätt för den ena hästen är jättefel för en annan.

Vvad gälerl hovslagare och deras kunskaper så måste jat TYVÄRR säja att även om man gått samma utbildning så har man inte alltid tagit till sig kunskapen på samma sätt. Sen sätter man ju dessutom sin personliga prägel på skoningarna, efter kanske tidigare kunskaper, influenser från annat håll mm.
Och utöver detta så *kan* det finnas flera olika sätt att sko samma häst (inom rimliga gränser, naturdligtvis!) som alla är lika rätt! Om tio duktiga hovisar skor samma häst så kan det se ut på 10 olika sätt utan att något av dem behöver vara "fel".

:) Jag vill bara berätta om min nya hovslagare.
Vi använder vanligt vis oss av två olika hovisar , vem som nu kan komma...

Den ena en gammal uv , troligtvis outbildad , och tar lite lite , men har hjälpt mig otroligt mycket ,har longerat och ridit för honom så att han kan se hur han ska kunna hjälpa hästen som har problem......detta är inte hästen vi har nu....
den andra lite yngre , utbildad , det blir snyggt och bra med korekta vinklar osv.

När vidå skulle sko sist blev hovis nr 2 sjuk så vi sökte en annan som vi hörtskulle ev flytta hit.....han kom hit också en gammal uv men utbildad inte bara i hovslageri utan som jag förstod så hade han gått stora delar av vet utb......(låter lite skumt , och jag går inte i god för att det var så , jag hörde att det va så)

Han va försiktig och lugn mkt viktigt för mig.......
han skodde fram sen satte han igång bak....då va jag så lugn med honom så jag stod och mockade

Så säger han ojdå....jaja det är ingen fara men jag fattade aldrig att han hade så tunna sulor bak.
sen frågade han mig om jag inte hade svårt att få hästen att sätta under sig och att ta för sig ordenligt bak.
Problem som vi har :eek:

Han skodde med helsula bakoch nu går han helt annorlunda,sätter under sig utan större problem :love:

fatta bara vilket under...på fyra dar(när han inte längre trodde att han skulle få omt i bakhovarna) går han utmärkt..

Jag glömde...jag har ju gnällt på hans taskiga galopp.
den är rund och fin nu utan bakutare tillockmed på volt :bump: :banana: :banana: :bump:

Hmm.. Kanske något för mej att tänka på då. När kusen gick barfota i höstas nötte han ner sulorna på bakfötterna en massa så han blev riktigt öm och vi var tvungna att sko honom igen (vet att jag borde ha boots då men dom är så dyyra). Men han har inte haft problm att "ta för sej" med bakfötterna vad jag har märkt, tvärtom så har han lätt för att samla sej förutom att ena bakbenet är mycket svagare pga gammal snedhet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 226
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 718
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?