Hovslagare och försäkring...

S

Smilla96

Diskuterade hovslagare med en jobbarkompis häromdagen. Det vi diskuterade var följande:

Om man har en hovis som inte är utbildad och som man betalar svart och det skulle bli något så att man måste söka klinikvård pga skada eller sjukdom som orsakats av att hovarna inte varit korrekt verkade. Skulle då försäkringsbolaget kunna sätta sig emot att betala det hela? Har någon varit med om att försäkringsbolag krävt bevis på att hovis är utbildad?

Nu har inte jag någon outbildad hovis utan vi kom bara in på det när vi pratade och jag tyckte att det var en intressant fråga.

Sv: Hovslagare och försäkring...

Diskuterade hovslagare med en jobbarkompis häromdagen. Det vi diskuterade var följande:

Om man har en hovis som inte är utbildad och som man betalar svart och det skulle bli något så att man måste söka klinikvård pga skada eller sjukdom som orsakats av att hovarna inte varit korrekt verkade. Skulle då försäkringsbolaget kunna sätta sig emot att betala det hela? Har någon varit med om att försäkringsbolag krävt bevis på att hovis är utbildad?

Mitt svar är entydligt JA!!
Oavsett om det gälöler enbart en verkad individ eller en skodd.

Man kan inte ta nåt förgivet, för att skida sig måsta du frågar hovslagern om h-- är försäkrad.
Az

Jag har aldrig fått frågan på klinik om jag har utbildad hovslagare eller inte, jag har ju inte varit inne för något fel hovslagaren har gjort men fått "order" om att sätta sula på en häst och då kunde ju fråga kommit upp.
Men rent teoretiskt så är det ju så att oavsett vem man ber handha sin häst så är det ju ens eget ansvar att hästen inte blir skadad av det den personen gör.
Det står ju i försäkringsvillkoret att man måste handa hästen på ett sådant vis att den inte blir skadad eller sjuk av slarv och det tolkar jag som att om man då har en outbildad hovslagare så täcker inte försäkringen det.

Sedan är det ju så att en utbildad hovslagare har ju en försäkring som täcker om han gör något så att hästen blir skadad, det har ju inte någon som inte är utbildad.

Senast ändrad:

Klart att en outbildad hovslagare kan ha en försäkring. Det kan man ju teckna själv om man så vill.

Jag känner perspnligen ett antal hovslagare som är outbildade OCH har ansvarsförsäkring. Men har man pröjsat svart får man skylla sig själv.
Man kan lösa egna ansvarsförsäkringar men INTE Svenska Hovslagarföreningens försäkring.

Jag känner perspnligen ett antal hovslagare som är outbildade OCH har ansvarsförsäkring. Men har man pröjsat svart får man skylla sig själv.
Man kan lösa egna ansvarsförsäkringar men INTE Svenska Hovslagarföreningens försäkring.

Och vad täcker den försäkringen? Inte nåt skadestånd till hästägaren va? Bara dina kostnader vid en stämning?

Det är ditt ansvar att se till att din hästs hovar inte blir felaktigt skodda. Inte hovslagarens.

Det låter oerhört seriöst!
Vad innebär det för hästägaren om hovslagaren är innehavare av en sådan?
Kan man tex. få hjälp med veterinärvård -oavsett ägarens egen försäkring på hästen - om något problem uppstår?

Vad jag förstår så får du inte hjälp med ett skit, försäkringen är till för hovslagaren och inte för hästen, så eventuella kostnader som hästägaren drabbas av får man stå för själv. Visst låter det tryggt och fint med en ansvarsförsäkring, men den skyddar hovslagaren och inte kunderna om jag förstår saken rätt. :cool:

Alla godkända hovslagare är inte medlemmar i Hovslagarföreningen och alla som jobbar som hovslagare har inte klarat provet men har gått utbildningen. Känner en som ska få göra provet muntligt eftersom han har problem med det skriftliga men inga som helst problem med det praktiska.

Senast ändrad:

Det går att läsa försäkringsvillkor på många olika försäkringsbolagssidor. Men som hästägare om hovis gjort fel så begär man ju skadestånd.

Bara läsa villkorena.

Tack för alla svar!

Så här ligger det till:
Jag har en utbildad hovis men min inhysning envisas med en outbildad som är mycket billigare. Problemet är att jobbet blir inte lika bra gjort och jag har försökt övertala dom att byta till en min hovis innan hästen blir skadad men dom vill inte. Jag har försökt föklara för dom vad som blir "fel" när man skor och vilka skador som skulle kunna uppstå pga av det. Men det biter inte...
Jag kan ju inte mer än förklara för dom och sen stå där och säga "vad var det jag sa" den dagen som hästen kanske är skadad och det vill jag ju inte. Jag vill ju att dom ska byta innan det är för sent.
Men nu vet jag inte vad jag ska säga längre...dom har ingen kunskap om hästar, det är första ponnyn, så dom har inte förstått vikten av en bra hovis!
Anledningen till att dom har den hovisen som dom har är att jag också hade honom när ponnyn flyttade hit. Anledningen att jag hade honom var att jag inte fick tag i någon utbildad eftersom det är väldigt ont om hovisar häromkring och dom som finns har redan många att sko. Så jag var tvungen att ta honom så länge men jag fortsatte att hålla ögon och öron öppna efter en utbildad. Jag snubblade över en super duktig utbildad hovis av en slump och då högg jag givetvis honom för han kunde hjälpa mig. Detta gjorde att det blev ju en prisskillnad på närmare 700kr men det är det värt tycker jag, men inte min inhysning.

Kl

Nån som känner nån som fått ersättning från hovis för felbehandling, vad som ersatts?

Och vad täcker den försäkringen? Inte nåt skadestånd till hästägaren va? Bara dina kostnader vid en stämning?

Har inte en susning. Jag har SHF´s ansvarsförsäkring och jag vet i ärlighetens namn inte ens vad den innebär....Men jag tror inte det är någon större skillnad mer än priset.

men nu får du väl gå och läsa på vad den täcker, ni kan ju inte sitta här och svänga er med att ni har ansvarsförsäkring när ni inte vet vad den täcker. För jösse namn, Jag har frågat flera gånger och jag får aldrig ett vettigt svar så jag tror inte det finns nåt vettigt svar. För oss hästägare i alla fall. Det spelar nog ingen roll vad man har för hovis vad det gäller försäkringen. Det är kompetensen som gör en bra hovis. Inte förskringen.

Under Hovslagerföräning är hovslagern försäkred för 2 million (om det har inte ändra) det innabär att din häst är försäkred medan den är under hovslagerns vård.
Vissa hovslagern kan ta utt ett Änsvarsförsäkring hos non försäkringsbolag.
Läs din försäkringsvilkor och prata med din försäkringsbolag.
Az

Du frågade om vad som gällde med "svartbetalning". I sådana fall så gäller inte försäkringen oavsett om hovslagaren är utbildad eller inte! För att försäkringen ska gälla krävs att man har kontantkvitto eller faktura.

Har inte en susning. Jag har SHF´s ansvarsförsäkring och jag vet i ärlighetens namn inte ens vad den innebär....Men jag tror inte det är någon större skillnad mer än priset.

Du om ngn borde väl veta vad SHF:s ansvarsförsäkring täcker utifrån din possition.

Så här är det i korta drag.

Försäkringen ersätter skada som bevisligen är uppkommen av den försäkrades enskilda åverkan utan yttre påverkan. Detta gäller person,material,tredje part och gäller ansvar från den försäkrades sida.

Med andra ord, en skada på hästen som uppkommit på den arbetsplats ägaren tillvisad hovis ersätts INTE då den försäkrade inte kan ta ansvar för arbetsplatsen. Ett sömstick eller annan skada på hästen under skoning som uppkommit i samband med att tredje part stört den ansvarsförsäkrade under arbete ersätts INTE då den försäkrade inte kan ta enskilt ansvar för den inträffade skadan.

Om den ansvarsförsäkrade på eget ansvar skadar hästen, ex. sömsticker hästen så att den slänger sig och skadar tredje part så ersätts dom skadorna OM det kan bevisas att det är den försäkrades enskilda ansvar att skada uppkommit. Detsamma gäller om den försäkrade själv väljer en olämplig arbetsplats som leder till skada.

Så man kan uttrycka det som så att ju mindre störningar som sker under en skoning/verkning och ju renare arbetsmiljö, ju större är möjligheten för hästägaren att åberopa försäkringen om skada uppstår och det kan bevisas att skada uppkommit endast genom den försäkrades bristande ansvar.

Så därför är det alltid som ansvarsförsäkrad bäst att låta ägaren avgöra hur arbetsmiljön ska vara för då brukar man sällan behöva åberopa sin ansvarsförsäkring utan ägaren i stället sin egen drulleförsäkring.
Plättlätt.:crazy:

Det låter oerhört seriöst!
Vad innebär det för hästägaren om hovslagaren är innehavare av en sådan?
Kan man tex. få hjälp med veterinärvård -oavsett ägarens egen försäkring på hästen - om något problem uppstår?

En sådan anvarsförsäkring kan även en hovvårdare teckna, precis lika seriöst. Kruxet bara för att återgå till TS frågeställning, ja jag vet en person som inte fick ersättning av försäkringsbolaget när det gick åt helskotta vid en verkning så det är fullt möjligt för bolagen att neka ersättning och det beror på att hästägaren är den som har ansvaret.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har precis köpt en 2,5 åring (halvblod, valack) som såklart ska försäkras. Uppfödaren har den försäkrad i Agria katastrof och den...
Svar
13
· Visningar
1 838
Senast: Piranesi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag skrev den 14/11 2014 på ett medryttaravtal till en häst jag rider 2-4 dagar i veckan. Avtalet i sig täcker i stort sett alla...
2
Svar
38
· Visningar
4 226
Senast: Rosett
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Hovslagaren som använts i stallet där jag är medryttare har bestämt sig för att inte ha firma längre. Hovis är utbildad och har haft...
Svar
3
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka