Hovslagare, hur lång tid?

Amk

Trådstartare
Hur lång tid tar det ungefär för era hovslagare att sko alla 4 hovar? Hade besök av en i stallet häromdagen, som skodde en häst (visserligen små hovar), på ca 20 minuter. Min tar runt en timme iaf. Funderade på om han fuska på nåt sätt, eller kan det gå så snabbt?
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Nar jag precis hade fatt min hast sa tog det nastan en timme att sko alla fyra. Men det har blivit kortare for var gang da hovarna har blivit battre. Nar han skoddes i mandags sa tog det nog ca 20 min, vilket e bra for han blir ganska sa uttrakad efter ett tag och inte lika samarbetsvillig :o
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

45min - 1tim tar min hovslagare på sig, och jag uppfattar honom som noggrann. Det finns säkert de som är snabbare men jag har nog inte träffat nån... Och visst kan man "fuska" - det handlar ju om hur noggrann man är t.ex. när man verkar och när man riktar skon.
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Amk skrev:
Hur lång tid tar det ungefär för era hovslagare att sko alla 4 hovar? Hade besök av en i stallet häromdagen, som skodde en häst (visserligen små hovar), på ca 20 minuter. Min tar runt en timme iaf. Funderade på om han fuska på nåt sätt, eller kan det gå så snabbt?

Jag förstår inte hur man på fem minuter hinner få av en sko, klippa alt. verka med klinga, fila till, kolla att det är bra, rikta en sko och slå på den. Otroligt.

Hälsning Maja
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

En gammal hovslagare på min fd ridskola (penisonerad nu) skodde på knappa 20 min. Man häpnade när han skodde, och aldrig han sömstack eller annat....Men så hade han vart hovslagare i över 30 år, och kan man sitt hantverk så vet och ser man ju på en gång.
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Jag har haft min hovslagare ute idag, det tog lite drygt en timme o tre kvart för honom med två helskoningar och en verkning. han är noga. Helnöjd med honom!
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Min tar ca 1 h per häst, lite längre med valacken för han är krångligare. Han varmskor så det tar ju mer tid.
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Stopek skrev:
Jag förstår inte hur man på fem minuter hinner få av en sko, klippa alt. verka med klinga, fila till, kolla att det är bra, rikta en sko och slå på den. Otroligt.

Hälsning Maja


nej det låter ju lite otroligt...man måste nog se det för att tro det:crazy:


till trådskaparen, min hovis tar 45 min - 1 h. fast ibland tar det dock längre tid för att han snackar så himla mycket, men men :smirk:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

För min hovslagare tar det ca 75 minuter (sist jag var med själv i alla fall - senaste gångerna har han varit själv i stallet).

Då har han i o f s i princip alltid med sig en eller två lärlingar - så det blir väl lite "utbildning"/snack under den tiden också.

Min häst skos med vanliga ridhästskor utan tåriktning eller dyl.

/Dobben
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Ca 1h-1,5h tror jag det brukar gå på med den hovslagaren vi har nu.

Det finns verkligen alla sorter..en hovslagare skodde på 30 min och en skodde på 3,5 h :eek:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Det är olika, nu sist var jag intresserad och frågade saker- då tog det 3 (!) timmar- som en kompis sa- Han är ju karl och kan inte prata och sko samtidigt...:rofl:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Tar ofta mellan 1-2h att sko min pålle, men då ska det avverkas en del skitsnack med;) Man måste ju hålla sig uppdaterad om vad som händer runtomkring och hovslagaren träffar alla:D
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Jag brukar avsätta en timme för en normalskoning vilket i snitt stämmer ganska bra. Tar man över en ny skohäst som tidigare skotts på ca 20 minuter brukar den skoningen ta MINST 1 1/2 timme,kanske ända upp till 2 timmar.

Fast då har ju jag bara arbetat heltid som hovis i drygt tio år så jag har inte hunnit få upp snabbheten ännu.:rofl:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

runt 45 minuter till en timme, skulle bli lite mistänksam om det gick för fort :crazy:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Min hovis tar ca 1 timme och 15-20 minuter för en skoning, ibland kan det gå snabbare beroende på om något par av skorna ännu är fullt användbara. Då kommer man undan tiden de tar att rikta skon efter hoven, han är mycket nogrann.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 180
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp