Hovslagare, hur lång tid?

Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Folk kommer storkna nu. Min hovslagare tar 1 h 40 min på sig ungefär 10 minuter mindre ibland kanske.
Men jag föredrar att ha det så eftersom att alla andra hovslagare jag provat inte kommer i tid om tiden ändras så hör dom inte av sig å jag har fått vänmta i 5 timmar på hovslagare en gång. Dom hör inte av sig när dom inte tänker dyka upp å är svåra att få tag på. Hellre en hovslagare som tar längre tid å som alltid kommer i tid å hör av sig när man lämnar meddelande på hans telefonsvarare. Jag är mycket nöjd måste jag säga.
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Tar ca 1 timme och han är väldigt nogrann kan jag säga.....en super hovslagare;) som alltid kommer när man behöver honom.....:bow:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Min hovslagare tar ca 1 timme på sej att sko alla 4 hovarna. 20 minuter låter lite väl snabbt, även om hästen har små hovar. Den hovslagaren "fuskade" säkert lite, för det finns ju noggranna hovslagare och hovslagare som inte är riktit lika noggranna.
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

det tar ca 1-1,5 timme för min hovslagare att sko min häst runt om beroende på om samma skor ska användas igen & hur mycket han snackar osv. tycker att 20 minuter låter lite väl snabbt. för att det tar ju tid att verka, kolla vinklar, rikta skorna osv, min hovslagare äv väldigt duktig & nogrann, precis som det ska vara. :)
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

det tar ca 1 h för min hovslagare, ibland längre tid för min häst dummar sig alltid när han skor bakfossingarna...:mad:
stackars min hovslagare:cry:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Min hovslagare tar minst 2 h på sig, första gången tog det 4 h. Han är otroligt duktig och noggrann! Han är inte speciellt nyutbildad så det är inte för att han är osäker det tar sån tid. Jag hörde dessutom att världsmästaren på hovslageri hade uttalat sig om detta och sagt "att sko en häst måste få ta tid" han skor helst inte mer än två hästar per dag, det är det han hinner med.

Jag skulle inte anlita en hovslagare som tar 20 min....
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Nu är mina hästar barfota allihopa men har sett de andras hästar skos i stallet och en av hovisarna är ny och tar 2-3 timmar på sig att sko 1 häst runt om. De andra hovslagarna tar runt 1 h på sig. Gäller att ha en sammarbetsvillig häst till nyare hovslagare.......
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Welsh skrev:
Nu är mina hästar barfota allihopa men har sett de andras hästar skos i stallet och en av hovisarna är ny och tar 2-3 timmar på sig att sko 1 häst runt om. De andra hovslagarna tar runt 1 h på sig. Gäller att ha en sammarbetsvillig häst till nyare hovslagare.......

Ja, stackarna de åker nog på sina törnar ibland....skulle inte vilja va i deras kläder....;)
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Jag har inte kollat tiden när ena pållan skos, men sist var hon ganska strulig så det tog rätt lång tid. :crazy: Vi har haft ett snack om det där efteråt, pållan och jag, så förhoppningsvis sköter hon sig nästa gång. ;) Däremot så har jag sett en annan "hovis" som skodde på ca 15 minuter! Värsta jag sett, nästan, skorna var fyrkantiga efter hon klappat till dem några ggr på städet och sen raspades det bort som stack ut på sidorna när de väl var påspikade. :eek:

Jag insåg ännu snabbare att den "hovisen" inte kommer att få röra några hovar på mina hästar. :cool:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

I normalfallet lite drygt en timme. Om det är en ny häst dubbla tiden eller mer. Om tränaren kommer in och säger hästbussen går om en timme du har fyra hästar att sko som ska med på den så får man lov att fixa det med. Och hoppas på att det bara är skobyte.
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

De jag haft tar väl ca 40-60 min på sig, beroende på om hästen sköter sig oxå, har haft hästar som inte alls gillar att skos å då får man ju ta lite längre tid på sig så det inte blir en dålig upplevelse.Vet däremot en i stan som skor på ca 25 min(om det nu ska vara en merit):smirk:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Min mäster skodde på 40 minuter utan att slarva, men han hade skott i många år. Men hur jag än försökte pressamig själv kom jag aldrig ner under 1 timme och en kvart per kuse.

Det känns ju 'reasuring' att läsa denna tråd - jag trodde jag var såå långsam....

jag har sett hovlagare som använder enbart verktång och mycket lite riktning av skon, klara en häst på 20 min. Men om det blev bra var väl en annan femma.

Numera får jag ta en hov om dagen då jag är knackig och jag är lååångsam.

SUS
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Min hovslagre tar cirka 40 minuter för att sko min häst (endast skor fram) tar cirka 1 timme och 10 minuter för den andra med skor runt om. Han är väldigt noga med att prata med hästen både innan under tiden och efter. Speciellt med min eftersom de andra två hovslagarna jag hade var så hårdhänta att hon va rädd. Men denna älskar hon och står alltid helt stilla.

Skönt när man hittar en hovslagare man kan lita på :)
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Visst blir man förbannad när hovslagarna ger sig på hästarna för knappast ingenting, har oxå bytt efter en som slog min ena häst på karleden med raspen riktigt rejält bara för att han inte tog upp hoven tillräckligt fort....även några andra incidenter....min snälla travare fick hovklingan i baken en gång så han fick ett stort sår där, bara för att han var lite stel i bakbenet när han skulle ta upp benet....fy säger jag bara för sånna hovisar...de skulle aldrig få komma närheten av mina hästar mer....och de är väldigt snälla hästar som inte är ngt krångliga alls......de förstjäna det bästa...

Tacka vet jag hovslagaren jag har haft nu ett par år......han är bara så underbart ödmjuk och duktig.....;)
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Min hovslagare tar 1-1.5 tim. på sig.
Väldigt duktig o noggran är han, vilket behövs till mitt fullblods bedrövliga hovar :cry: Sen står man ju självklart o pratar lite oxå:angel:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Det brukar ta 1 - 1,5 tim för min att sko, men så har min också eggbar skor på fram så det ska svetsas lite mm. Han är extremt noggrann och aldrig nöjd förrän det är perfekt.

Dessutom kommer han på avtalad tid, meddelar i god tid om han behöver ändra tid (vilket har hänt en gång på 4 år!) och han är ljuvlig med hästarna! Om han skulle sluta sko vet jag inte vad jag gör!
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Glimfeather skrev:
Min hovis tar god tid på cig. Sällan under 1,5 timmar. Men så tjötar hon mycket också.

Är det "lilla skutt" som skor din häst????
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 180
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp