Hovslagare, hur lång tid?

Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Amk skrev:
Hur lång tid tar det ungefär för era hovslagare att sko alla 4 hovar? Hade besök av en i stallet häromdagen, som skodde en häst (visserligen små hovar), på ca 20 minuter. Min tar runt en timme iaf. Funderade på om han fuska på nåt sätt, eller kan det gå så snabbt?
Våran hovslagare som vi har är inte noggran hur mycket man än pratar med han så gör han det slarvigt ändå ändå tar han 1 timma per häst jag tycker det är dåligt stil utav våran hovslagare är som han /C-B:bump:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

hovis skrev:
Är det "lilla skutt" som skor din häst????
:o :D Ha ha very funny Hovis!
Jag bor långt ifrån Tjörn vet du väl:devil: ..men tjöta kan jag me;) :rofl:


Jag skor en normal häst på ca drygt 1 timme ungefär.(om jag är tyst:D )
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Lilla Skutt skrev:
:o :D Ha ha very funny Hovis!

Jag skor en normal häst på ca drygt 1 timme ungefär.(om jag är tyst:D )

Har det någonsin hänt????*asg*
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Charlie-Boy skrev:
Våran hovslagare som vi har är inte noggran hur mycket man än pratar med han så gör han det slarvigt ändå ändå tar han 1 timma per häst jag tycker det är dåligt stil utav våran hovslagare är som han /C-B:bump:

jag hade hotat ut han ur stallet :angel:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

har lätta travskor på mitt halvblod, det tar min hovis ca.1 tim/6 vecka, och han är noggran.shettisarna verkas bara, dom tar väl en 40min.var.(sen fikar vi väl iochförsig 2 tim. efteråt):angel:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Det tar ca 1 timme för min hovis om han bara ägnar sig åt att sko, men oftast snackar han lite emellan innan han tar nästa hov, så då kan det ta både 1,5 timme och 2 timmar. Beror lite på hur pratsugen han är:angel:
Är jättenöjd med honom: noggrann, mycket kunnig, trevlig, kommer alltid i tid och är dessutom lätt att få tag på i telefon!
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Jag hade bytt hovslagare om jag inte var nöjd!
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

min hovslagare tar ca 4 h på sig per häst. Han varmskor och är väldigt noga av sig, stressar verkl inte:crazy:
Han fikar mellan när han skor våra hästar så det brukar va klart sent på kvällen nån gång.
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Nån som har erfarenhet av eggskor, han ska skos med det bak, pga knäproblem. Han har gått barfota ett tag nu. Har hört att eggsko kan inverka negativt på senorna?
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

hovslagaren jag hade innan ca 30-45 min berode på vad pållen hittat på...

den vi har nu 40-60 min (inte svetsning av skorna inräknade)
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Min tar ungefär mellan 40 min -2 timmar att sko min gamling. Beroende om det behövs nya ringskor och/ eller sulor. Om det går att lägga om de gamla skorna ( för det mesta, ringskorna håller ca 6-10 månader:banana: ). = 40 min. Min gamling är stel i bak, speciellt vb, där tar det mer tid.
Så blir det en hel del skitsnack oxå!:angel:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Min tar ca 2 h på sig för 2 pållar....Han är jätte duktig!
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

En annan hovis jag känner till (skor ej längre i mitt stall), skor supersnabbt! En helskoning med gamla skorna = 15-20 min, nya skor max 30 minuter!:o
Men så blir resultatet därefter.
Min pålle blev halt efter hennes skoning och fick åka in till Ultuna. Värsta skoningen de hade sett på flera år enligt både vet och hovisar där:eek: ( Ove Wattle tittade oxå.)
Hon fick "sparken" direkt.
Nu har jag en superbra hovis.:banana:
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Han kanske slog på samma skor igen, kan vara därför det gick så fort. Så kanske din kompis har täta intervaller så hovarna är "fina" och det inte är så mycket att ta av. Kanske.
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

Runt 45 min. Båda mina hästar är okomplicerade vid skoning och verkning
 
Sv: Hovslagare, hur lång tid?

:) Ca 45 min-1tim, han är väldigt noga och jag gillar honom skarpt
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 180
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp