Hovslagar se hit!

Joyride

Trådstartare
OBS Långt.
Nu behöver jag alla tips och förslag i värden om hur vi skall få hennes fötter bättre.
Hon är ett svh på 11 år. Börja o sko henne med kil ca 5 år sedan då hon öma (om jag inte mins fel, eller om vi skode henne med sula då)

I alla fall så har hon inga trakter (kvar) då dom växer väldigt dåligt.
Hon har gått ca 4 år med kil, vilket funkat bra. Bytte hovslagare till en "ny utbildad-02" hovslagare som först bytte ut dom plastkilar till att i stället svesta på kil på skon.

Funka bra det men hovis ville få upp trakten mer så vi prova med stroltryckare för o se om hoven växte mer, vilket den inte direkt gjorde. I augusti 05 bar det av till veterinären då hon inte va okej på volt, såg då att hon inte var rak i hoven, utan verkad snett.= behandlad i hovleden.
Fixa det lätt med o verka ner den trakt som var för hög.
Tillbacka till vet på återbesök, ej helt okej endå. Föreslog Hodens kilsula och spruta in silikon jämter strålen så att få jämnare belastning.

Vi prova med silikon o sen utan men var ingen skillnad. Går nu med Hodens kilsula.

Och nu är hon halt igen. Konstiga är att hon inte visar hälta på rakt spår utan bara på böjt, så antagligen belastar hon trakterna så mycket att det gör ont.

Vill verkligen få bra fötter på henne för hon e en så bra häst som älskar o hoppa.

Ska man försöka ta av skorna, "barfotametoden"? Går lätt sönder.
Hon har fått biotin utan större skillnad.

Vet att hovarna inte är bra, men vet inte vad vi skall göra och hovslagarne vill verkligen hjälpa till och tar tipps av andra hovslagare

http://www.pixbox.se/pic_show_id11292953.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id11292954.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id11292955.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id11292956.html

På bildern har hon gått ca6 veckor, och har snört dom.

Senast ändrad:
Sv: Hovslagar se hit!

Visseligen gammelskodd men varför så korta traktarmar? Understuckna trakter blir ännu mer understuckna om de inte får stöd. Dessutom skulle jag kortat av tån rejält.

Vet att hovarna inte är bra, men vet inte vad vi skall göra och hovslagarne vill verkligen hjälpa till och tar tipps av andra hovslagare.

Be din hovis kontakta mig, en kollgega hjälper jag gärna.

P.S. Lösningen är inte helt gratis för dig som hästägare dom första tre skoperioderna men billigare i längden.

Be din hovis kontakta mig, en kollgega hjälper jag gärna.

P.S. Lösningen är inte helt gratis för dig som hästägare dom första tre skoperioderna men billigare i längden.

Kan du inte delge oss andra vad det är för slags lösning du är inne på?

Låga understuckna trakter är ju ett tämligen vanligt problem och tips på hur man kan komma tillrätta med det uppskattas!

Visseligen gammelskodd men varför så korta traktarmar? Understuckna trakter blir ännu mer understuckna om de inte får stöd. Dessutom skulle jag kortat av tån rejält.

Gammelskod? merar du med sidokappor? Hur skall man sko för att ge mer stöd då?
Och tån går inte ta av, då det inte fins så mycket o verka på.

Hej!
Jag skulle ha tagit av denna hästen skorna för att kunna hålla efter hovarna oftare. Skor fungerar säkert också, men då vill det sig att man inte låter skoperioderna bli så långa som de ser ut att ha varit tidigare. Skulle ha kortat av tån så långt som möjligt men sparat trakten de första verkningarna för att den "nya" trakten som växer ut ska få bättre vinkel mot marken. Tån kan kortas så långt som in till sulan för att få så tidig överrullning som möjligt, men aldrig under sulnivå sett underifrån. Trakten är egentligen alldeles för hög, bara det att den har vikit av framåt, antagligen p.g.a. att hästen har gått med för långa tår ett bra tag.

Mvh

*KL*

Jag är ingen expert alls, men reagerade på samma sak som redan påpekats - varför så korta traktarmar? Skon slutar ju alldeles för tidigt, och det blir inget stöd bak, kilen hamnar (tycker jag det ser ut som) alldeles för långt fram? Dvs trakterna har inte (tillräckligt) stöd och borde kollapsa än mer?

Sen en ren spontan fråga 'till trådfolket' - är det verkligen vettigt sko av en häst med understuckna, kollapsade trakter? Riskerar inte det att göra att hästen fortsätter felslitningen och trakterna fortsätter vara/blir ännu mer understuckna/kollapsade? *nyfiken*

Inga bra tips tyvärr, utom längre skoarm. Sen ingen aning om det 'räcker', misstänker det krävs mer. (Samtidigt så lilleman här hade kollapsade, understuckna trakter, mest beroende på att han fått växa sig åt helsike för lång i fötterna och ffa tårna, tog två verkningar inom loppet av en månad så var han på god väg mot fullt normal trakthöjd, även om man får hålla ett öga på hovarna. Men något säger mig att de fall som fortgått lite längre inte riktigt är lika enkla..)

Vad menar ni med Traktramar? Antar att det är trakten.

Hennes trakter växer knapt inget alls, så är svårt o få upp dom.
Hon har inte heller mycket till vägg.

Förstår vad ni menar att dra tillbacka skon mer, men hjälper det trakten o kom till "rätt" plats nu när det "fart i väg"?

Lägger till bilder utan skor.

Den tån går absolut att korta en hel del, kanske du tänker att den inte går att ta mer på på höjden? Den bör kortas på "längden". Mitt förslag är att sko helt utan tåkappa, då kan man korta tån ytterligare lite grann. Och som flera tidigare påpekat, en längre sko, den ska alltså sticka ut mer bakom hoven. Då har du flyttat hela balansen i hoven. Hoven växer mot trycket, så en lång tå gör att hoven fortsätter växa framåt men kortar du tån ordentligt och stödjer mer bak så kommer den snart att växa rätt. En längre sko stödjer dessutom hela senapparaten. Läs gärna i en bok om hästens anatomi och titta på hur benet är uppbyggt. Lite svår att förklara utan att visa men jag hoppas det hjälper dig något.

gammelskodd = Inte nyskodd, länge sedan hästen blev skodd, långt in i skoperioden alltså och inte skodd på gammaldags sätt (vad som nu skulle menas med det...) :) Har inget att göra med om skon har sidokappor eller inte.

Traktarmar = bakre delen av skon som ligger an mot hovens bakre delar.

Som fler har påpekat, tån ser ut att kunna kortas mera på längden. Det skapar en snabbare överrullning och ger mindre slitage på leder och senor OCH mindre belastning på hovens bakre delar.

Låga understuckna trakter finns det olika teorier om hur man kan åtgärda. Att bygga upp trakterna är bara en kortsiktig lösning. Oftast kan man faktiskt verka ner hovens sidodelar och trakter mera för att på så vis flytta tillbaka hörnstöden. Viktigast är dock att ha en tillräckligt lång sko som ger stöd hela vägen. Enligt bilderna så skulle skon uppskattningsvis ha varit minst 3-4 cm längre...

Får jag "gissa", skulle man kunna göra på något följande vis: Korta av tån och runda den, så hamnar även skon + kilen längre bak och ger bättre stöd åt trakterna?

Det är vad jag får ihop av det ni skriver
i alla fall :D

Precis så ja, sedan kan man ju göra en ringsko om man har möjlighet (vilket hovis borde ha). Man svetsar en järnbit mellan traktarmarna så ger det ytterligare stöd.

Hör av dig till Coari eller ngn hovis som jobbar på en klinik.
Den har inte skon under sin tyngdpunkt på hoven, utan för långt fram.
Idag skull en bra hovis sänka o korta tån framifrån, samt större skor på längden. De kan nästan fångraspa den för att vända trenden.
Skorna har säkert passat förr- när den stog normalt.

Ofta när de överbelastar sina trakter blir man rädd för att ta ngt där, vilket leder till att de blir understuckna istället.

den måste börjas med att få bättre vinkel o skor som ger den en möjlighet att börja växa ut rätt.

Ge Enzion eller Steel Joint för hovkvalitén o smörj med ett liniment i kronranden varannan dag. På sommaren växer hovarna bättre än övrig tid.
Så fort den börjar att belasta sina hovar korrekt kommer den att få lite höjd istället för att få låg trakt o lång tå.

Vad vill du mera veta? Råden är ju ganska entydiga så det är väl bara att sko om?

jag kan inte mkt om hovar. men första bilderna såg hemska ut tycker jag de två sista bilderna när hon va nyskodd tycker jag ser jätte fint ut faktiskt jämfört med dom gammla bilderna:)

Nu är jag ingen hovis. Men ngt. ser fel ut, kan inte riktigt sätta fingret på vad bara. Kanske har jag fel, eller så är det bilderna som lurar.

Det är nog kilsulan. För den ligger väl inte längre bak, utan det ser ut som det bara är skon som gör det, eller?

Så tycker jag också, dessutom har jag alltid fått itutat att kilsula har man bara i MAX 3 veckor....sen kan man ha det mellan nån skoning, men absolut inget man har hela tiden då det skadar mer än hjälper på sikt.

Så jag skulle ta bort kilsulan, ev sko med en ringsko ett tag sedan bara förlängda traktarmar...få upp cirkulationen i hoven och INTE ha den hästen barfota med dom trakterna

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft världens problem med att hitta bra hovslagare. Generellt så lyssnar de inte på vad man säger, och de som låtsas göra det...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
36 057
Senast: coari
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 411
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Hästvård Är lite förvirrad och behöver er hjälp :D Hur vet jag att en hovslagare är bra? Jag och min syrra har använt samma hovis (hon har...
2
Svar
27
· Visningar
4 671
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka