Byta hovslagare?

Sv: Byta hovslagare?

Och vad skulle den sidan ge TS? Bilder på skodda hovar som ser för djävliga ut säger inget om hur en väl skodd hov ser ut och övriga bilder säger vad?
TS har använt hovslagaren 1 (EN) gång och ingen kan fixa rejält felaktiga fötter på en verkning.

Säger samma sak, svårt att säga ngt om dennes skoning efter ett enda tillfälle. Förändringar ska ske successivt har jag fått lära mig :)

Prata med den tyska hovslagaren och se vad det är denne vill förändra med din hästs hovar. Låter det rimligt så låt personen sko hästen. Låt det gå 2-3 skoningar och se vad som händer. Blir det inte bättre så kan du ju använda din gamla hovslagare igen.

Fast varför skulle han vara intresserad av att komma tillbaks? Bli avpolletterad efter en skoning, och sedan förväntas komma skuttandes igen några månader senare, glad och tacksam?
Det kanske är annorlunda på hovslagarfronten där ts bor, men här har de bra hovslagarna fullt. Blir de av med en kund så står det andra på kö, och de har råd att vara kräsna när det tex gäller ouppfostrade hästar (eller hästägare ;)).

Jag håller helt med, det är inte bara att skippa hovis och sen komma skuttandes tillbaks och räkna med att man då har en plats som kund. Här i länet är hovslagarna som är renommerade oerhört fullbokade, de flesta tar inte ens in nya kunder, och blir de av med en så fyller de slotten med en kund på intresselistan, så sen är det fullt om man skulle ångra sig.

KL

Är man nöjd skall man inte byta, tycker jag. Har hovslagaren inte gjort något fel, så varför byta? Och även om han gjort fel så tycker jag det beror på hur han agerar när man tar upp diskussionen.

Så är Du nöjd, byt inte. Att Din systers häst rörde sig bättre efter att en annan hovslagare verkat/skott betyder inte att samma sak gäller med Din häst, det kan vara så men det kan lika gärna vara tvärtom.

Så har Du hittat en som fungerar med Din häst, håll fast honom:)

Han har raspat ner ganska mycket utanpå hoven för att få bort det som flyter ut (platta fullblodshovar) och utanpå bakhovarna för dom hade blivit "bulliga" framtill pga den andra hovslagaren enligt min syster.
Är det nån fara att raspa ner mycket på utsidan? Min häst har redan tunna hovväggar, kan det bli sämre om man gör så?

Ja, det kan vara farligt att raspa utsidan av en hov om man gör detta långt upp på hovväggen. Det har ingen som helst positiv inverkan utan är endast en kosmetisk åtgärd, dvs. hoven kanske ser finare ut för en hästägare som inte förstår sig på hovar. Man försvagar hoven om man tunnar ut hovväggen från utsidan och samtidigt förstör man det fuktskyddande yttre lagret på hoven. Vad man däremot kan och bör göra är att raspa den nedre delen av hoven men endast ett par centimeter upp på hovväggen så att det som flyter ut tas bort.

Kan en hovslagare "göra" så hovarna blir bulliga? (utåt framåt alltså, inte undertill).

Lite svårt att förstå exakt vad du menar men visst kan man verka hovarna så de blir “bulliga” (= konvexa utåt). Speciellt bakhovar som verkas med för låga trakter kan göra att hovbenet får en negativ lutning och då får hovväggen i tån ett konvext utseende. Sen kan man naturligtvis korta tårna på ett felaktigt sätt så att hovarna får ett konvext utseende.

Och vad skulle den sidan ge TS? Bilder på skodda hovar som ser för djävliga ut säger inget om hur en väl skodd hov ser ut och övriga bilder säger vad?
TS har använt hovslagaren 1 (EN) gång och ingen kan fixa rejält felaktiga fötter på en verkning.

Läste detta på sidan:
Har du lust att utföra ett mirakel?
Om du råkar vara med när en häst med "hovbensrotation" röntgas så skall du bara följa nedanstående beskrivning.

1. Efter att bilden är tagen be veterinären att vända sig bort någon minut medan du verkar hoven till motsvarande den röda linjen på bilden nedan.

app_full_proxy.php

2. Be nu veterinären att ta en ny röntgenbild. Den nya bilden kommer inte att uppvisa några som helst tecken på hovbensrotation så då måste du väl ha utfört ett mirakel?

app_full_proxy.php

Mitt personliga rekord för att få en helt blockhalt fånghäst att klara galopp under sadel på grusväg är 6 dagar (och varje dag därefter).

Hovbensrotation är ungefär lika allvarligt som förkylning.

:eek::eek:
Alltså uppmanar man barfota folk att hålla på med sånthär?? Och tro på sånhär skit?? :crazy:

Klart som fan att hovbenets vinkel till hovkapseln på röntgen ändras i tån om man raspar bort hela tån. Eller vad fan menar han med röda linjen?? Men man har ju bara suddat ut vinklarna. problemet kvarstår ju.

Finns så jävla mycket bullshit som jag läst på den där sidan. Mår nästan illa.. :cry: Och de håller kurser på någon dag sen är du fullfjädrad att verka din egen häst själv.

Åh, Svenska hovtalibanskolan....

:bow::bow::bow: Så jävla mycket hittepå på den sidan i faktan så man blir mörkrädd.. :crazy: Läste även en massa inlägg och kommentarer. Snacka om att upphovsmannen till gruppen är deras sektledare. Helt sjukt när man ser mönstren!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
881
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 501
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 348
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 111
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar