Hovslagar kunder......

Sv: Hovslagar kunder......

Idag räcker det nog inte att som någon skrev "ha erfarenhet" från ortopediska hovbeslag. Ska du utföra sådana i Sverige är det lämpligt att vara godkänd av Jordbruksverket (inte av hovslagarskola eller klinik eller annat). Annars riskerar du att bryta det s k behandlarförbudet. Här ges exempel på vad det kan innebära:http://www.sjv.se/amnesomraden/djurhalsopersonal/dusomarbetaridjurenshalsoochsjukvard/hovslagare.4.510b667f12d3729f91d800085.html
Det finns ju en uppenbar risk att, om något går fel då ett sjukbeslag utförs av en aldrig så duktig men ändå icke godkänd hovslagare, så skulle ett försäkringsbolag kunna vägra betala ersättning.
Intressant fundering m tanke på att flera kliniker idag använder sig av icke godkända hovslagare.
Observera att detta gäller IDAG. Det är bara dispens till 2014 för själva sederingen. M a o om en veterinär idag skulle kräva att "hans" klinikhovslagare ska utföra ett specialbeslag i samband med t ex en operation så bryter detta mot behandlarförbudet och är ej tillåtet.
Jag vet att många hovslagare tror att det är lugnt till 2014. På förekommen anledning frågade jag i veckan som gick därför Jordbruksverkets handläggare som bekräftade att dessa bestämmelser gäller NU.

Kort upplysande och mycket bättre på att förklara än jag.Tack snälla kollega:•)

Senast ändrad av en moderator:

You're welcome!
Lycka till med fortbildningen

Tack tack:•) har bara några kvar och examen.

KL

Jaha Och har man då en häst som sliter snett men fungerar om den raspas/verkas var fjortonde dag, dvs lite och ofta.

Hur mycket kostar det att utbilda sig så att man kan fortsätta att ta hand om det skälv?

Ska nu detta drivas i absurdum (vanligt med myndigheter) så lär det väl bli ett skott i pannan på åtminstonne 2/3 av Sveriges hästar pga högre kostnader än en arbetarlön kan bära.

Har absolut inget emot att leja hovslagare, om det till äventyrs går att hitta nån som man törs leja och inte råkar vara bokad över öronen. Är själv hantverkare och tycker att hovslagare är blyga i sin prissättning intill dummhet. Så det är inte det, bara det att kan jag i samråd med hovslagaren sköta "underhållet" så har jag inga problem att betala när det behövs.

Och att ett en helt korekt häst skulle vara undantagen, det finns ingen sån häst, åtminstonne är de extremt svåra att hitta. Och råkar man då av misstag släppa dit en galen hovslagare med alldrig så fin utbilning och gällande behörigheter i både det ena och det andra, relavanta som icke, så är den hästen inte korekt längre! Men detta vet ju alla ni som är seriösa!

Ptr

Vet inte riktigt om jag svarar på din fråga men skillnaden på vilka hästar som ska skos av godkänd resp inte godkänd ligger inte i huruvida hästen är korrekt eller inte utan frisk eller inte frisk.
Godkännandet är tänkt att i första hand vara ett skydd för häst/hästägare. Inte ett duktighetsbevis för hovslagare.

Hoppas ni talar om för honom hur mycket ni uppskattar honom.Det är alltid trevligt att höra:•)

Jo då det gör vi. Han betyder jätte mycket för oss och det säger vi till han oxå. Och han berömmer alltid hästarna efter skoning och det uppskattas verkligen.:)

Jag tycker att alla ni hovslagare skall ha eloge! Erat arbete är ovärderligt, bra hovar är byggstenarna för en att hela hästen fungerar som den ska. Tur det finns dom som vill ta sig ann ett så pass slitigt jobb! Kram till alla er! Och lycka till med era karriärer!!!:bow:

Vet inte riktigt om jag svarar på din fråga men skillnaden på vilka hästar som ska skos av godkänd resp inte godkänd ligger inte i huruvida hästen är korrekt eller inte utan frisk eller inte frisk.
Godkännandet är tänkt att i första hand vara ett skydd för häst/hästägare. Inte ett duktighetsbevis för hovslagare.
:bow::bow::bow:

Hmm ja jag har ju fått höra lite klagomål angående andra kunder, när hovslagaren haft en dålig dag och måste ventilera lite :p En kund hade ringt upp och frågat om hon borde sko om hästen? Hovslagaren har inte sett hästen sen förra skoningen, så jaaa det borde väl han kunna svara på..? :p

Jag skulle bli glad om hovisen vill se hästen i rörelse. Hittills har ingen velat det... Däremot har en ställt upp och kollat när jag visat hästen i skritt vid förekomst av ev hovböld.
Jag gillar den jag har nu. Alltid glad, skor bra, gillar hästar (japp det finns ju hovslagare som inte alls gillar hästar) och man kan alltid ringa honom. Om det är helg skickar jag ett sms istället, men han brukar komma ut och slå på tappskor även på helgerna. :)

tror nästan vi har samma... vår bästhovis ringde nämligen också nästan i panik och sa att han skulle bli sen... tror det slutade med att han kom tre minuter sent :love:
Han är bara bäst, för han skor vitt, han passar tider, bokar ny direkt efter skoning, fixar så gott som alltid tappskor, gillar våra hästar, delar med sej av sin kunskap - och som grädde på moset släpper han ut killarna efteråt:bow:
Vi är bäst, för vi har rena, torra och väluppfostrade hästar, och vi betalar ALLTID i tid, och man kan köra bilen ända fram till stalldörren (lite sämst är vi för vi har kallstall men snart är det sommar igen)

Jag uppskattar plant golv och stort utrymme. I små trånga stall är det bra om man åtminstonde försöker plocka bort stora, lösa föremål som står i vägen där hästen ska skos. Belysningen ska helst komma från sidan så man inte står och skor i skuggan av hästen.
Jag har just införskaffat mig en keps med inbyggd lampa i skärmen för de gånger jag får stå i grottmiljö, vilket inte är allt för ovanligt.

Trevligt att du tänker på hovslagarens arbetsmiljö! Jag tycker du har nämnt det mesta som underlättar och gör hovis på bra humör.

Tycker det verkar som om det oftast beror på okunskap då hästägare inte tar hänsyn till hovisens arbetsmiljö. Kanske kan vara en ide att trycka upp lappar med önskemål som man kan sätta upp i stallen så har kunderna en chans att göra rätt för sig innan de blir utskällda?

Norpan-hovis och före detta hovslagarkund (som inte förstod varför hovis klagade när jag duschat av benen på hästen innan han skulle sko den:o)

Tack för svar.

Det är bara det att det troligen återigen kommer att visa sig att man kommer att jaga dem som sköter sig för att komma åt de som inte sköter sig. Men vet ni vad, jag har kommit på att de som inte sköter sig kommer inte att bry sig i alla fall.

Sen frisk och frisk.
När hästen har problem med bärandsröta, understuckna trakter eller annat så är det sådana tillfällen när lite och ofta tycks funka riktigt bra. Kommer det räcka med att hovslagaren godkänner vad och hur man som hästägare ska göra, ungefär som när vetrinär går igenom hur man ger pensilinspruta.

Ska bli intresant att se vart det tar vägen, det löser sig säkert.

Ptr

Eller låta hästägaren prova på, att utminstonne kunna nita till sömmarna eller att ta bort en glappsko är, tycker jag är ett absolut minimikrav på oss hästägare.

Ptr

Förebygga, lindra. behandla....

Tolkas brett..

Handräckning endast i samma lokal...

Var ända in i helvette ska detta ta vägen!

Och alla godkända hovslagare på byggda som lämnat långa tår och kapat trakterna så att hästarna trampar igenom så hästarna halltar efter varenda pinne de hoppat över. Jag blir mörkrädd!

Om det nu är ont om hovslagare, vad kommer det att bli om 2 av tre blir ordentligt tagna i örat av ansvarsnämnden, vilket de borde bli!

Så som det är skrivet så är undantagen skitsnack, för de finns helt enkelt inte.

Ptr

Detta med försäkringar kan slå mycket hårt.

För det gäller säkert även följdförsäkringar som avbrottsförsäkring mm

Skulle det nu vara så att man behöver hjälp akut för att man inte får lösa problemet och man har en kontrakterad körning där man i sådana fall skulle kunna lösa det med att lägga ut körningen på annan kusk och få en del av merkostnaderna ersatta.

Hur fan ska man göra då, anlita Bandidos att kidnappa en lämplig godkänd hovslagare nånstans i landet. Satt och tittade på listan på hemsidan. De jag skulle tänka mig att anlita är inte med, och några av de som är med är jag tveksam till om de får peta på mina hästar, någonsin.

Möjligheten att anmäla om någon gjort galet är bara i efterhand och då ska man nog vara så kompitent så att man i alla fall kunde skaffat eget tillstånd.
Därimot är det väldigt lätt att bli anmäld skälv som djurägare, och försvar mot myndigheterna finns inte! Och där går det att okynnesannmäla annonymt och helt utan kunnskaper.

Slutar nog med att man får sluta att vara hästägare bara för att man vill sina hästar väl, eller flytta nån annanstans i världen, men det senare är inte realistiskt och inte det förra häller, hästarna är mitt liv.

Ptr

Liknande trådar

Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 880
Senast: Tavro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka