Hovslagar kunder......

Sv: Hovslagar kunder......

Det har dryftats hovslagare på många länkar......men kunderna kan diskuteras lika mycket.Har jobbat som hovslagare i över 17 år håller tiderna hör av mig om jag inte kommer.Går fortbildningen,är inte dyrare eller billigare än andra i mitt område.När jag kommer första gången vill jag se hästen röra sig.Känner igenom hästen ser hur den är musklad.Ser gärna hästen under ryttare.Nu till saken.DÅ blir man ansedd som besvärlig och att man lägger sig i.Om man är i ett stall och hör varför dom har sin hovslagare........kan svaren variera.Men ett vanligt svar är-Han är sååå söt!!!(javisst ja!!dumt av mig)eller min absoluta favorit......-Det luktar så gott i stallet när han har varit här!!!!(okej!!det va ju det viktigaste!!)Så man kan ju se saken från båda sidorna:•)

Kul med en hovis som verkar BRY sig. Jag är inte avundsjuk på erat jobb, ni har hemska arbetsförhållanden...

Jag skulle vilja veta hur ni hovslagare vill att vi kunder "ska" vara?? för det förstår jag faktiskt inte.

varför är det så himla känsligt att diskutera (på ett schysst sätt) om man inte tycker att skoningen ser bra ut, pga det eller det??
Vet några i mitt stall som inte VÅGAR diskutera med hovslagaren, det tycker jag är skrämmande. Vi lägger ändå ner rätt mkt pengar på detta och ibland tyvärr även hästens hälsa.

Jag upplever oxå att det är skrämmande FÅ hovslagare som VILL titta på hur hästen rör sig. vill de titta så är det i skritt på stallgången, men då blir jag riktigt impad!!! (står i stall med 35 hästar à ca 7 olika hovslagare). Hur kan man sko utan att se benställning + hur hästen sätter ner hoven i marken??? En gåta för mig.

Själv är jag sen ett halvår "barfota-taliban":D pga alla hovslageriproblem, det är det bästa jag gjort för min häst tror jag, och även för mig... har upplevt att hovslagare generellt är emot barfota (barfotaverkare)- varför? (dvs INTE "strasserverkning") Är detta ett mkt känsligt ämne för er??

Kul med en hovis som verkar BRY sig. Jag är inte avundsjuk på erat jobb, ni har hemska arbetsförhållanden...

Jag skulle vilja veta hur ni hovslagare vill att vi kunder "ska" vara?? för det förstår jag faktiskt inte.

varför är det så himla känsligt att diskutera (på ett schysst sätt) om man inte tycker att skoningen ser bra ut, pga det eller det??
Vet några i mitt stall som inte VÅGAR diskutera med hovslagaren, det tycker jag är skrämmande. Vi lägger ändå ner rätt mkt pengar på detta och ibland tyvärr även hästens hälsa.

Jag upplever oxå att det är skrämmande FÅ hovslagare som VILL titta på hur hästen rör sig. vill de titta så är det i skritt på stallgången, men då blir jag riktigt impad!!! (står i stall med 35 hästar à ca 7 olika hovslagare). Hur kan man sko utan att se benställning + hur hästen sätter ner hoven i marken??? En gåta för mig.

Själv är jag sen ett halvår "barfota-taliban":D pga alla hovslageriproblem, det är det bästa jag gjort för min häst tror jag, och även för mig... har upplevt att hovslagare generellt är emot barfota (barfotaverkare)- varför? (dvs INTE "strasserverkning") Är detta ett mkt känsligt ämne för er??

Oftast räcker det för oss att du har hästen inne en halvtimme innan vi kommer för att den ska tina/torka så vi slipper karva i frysta/blöta hovar. Har du ett bra stall dragfritt med bra belysning så blir vi glada. Kan vi köra ända fram till dörren slipper vi asa alla verktyg som väger en del.

Jag diskuttterar aldrig en kollegas skoning eftersom jag inte har vetskapen om förutsättningarna för denne när hxn skodde. En bra fysiologisk skoning behöver inte för ögat SE bra ut, den kan vara bra trots att den ser ut som kattskit! Likaväl som en skitsnygg skoning kan vara en katastrofskoning för hästen, men jag vet ju inte hur hästen såg ut innan kollegan var där och gjorde sitt.
Därför KAN jag inte uttala mig.Jag kan säga att det ser skitfint ut däremot vilket jag gör ibland.
Oftast så uppfattar inte hästägaren när ajg tittar på hästen i rörelse eftersom jag gör det när denne leder fram/in hästen, likaså att jag tittar på den i rörelse när den leds bort/ut.

Får jag en kopp kaffe efter avslutat jobb på stallgången blir jag överlycklig!

Jag uppskattar INTE exempel som hände mig förra vintern: jag kom ut till en ny kund och jag spanade efter stallet, han pekade mot en carport med enbart tak och grusad gång, mitt i vintern i norrland. Inget lyse, minusgrader och ca 10sekundmeter vind. Eller som den hästägare som tyckte jag var för känslig när hennes häst först bet mig i ryggen, sedan sparkade mig på benet inte en utan två gånger när jag bara var snäll och lugn mot hästen. Eller en annan som tyckte jag skulle stå utomhus i 33plusgrader i solen och bland myggsvärmar!? Eller som den herre som vägrade betala för en verkning och börjar tjafsa om priset och försöka pruta med motiveringen -"Jag är affärsman så jag måste tänka på utgifter!"
Eller den hästägare som tycker det är okej att ringa klockan 6 julaftonsmorgon för en tappsko, söndagkväll klockan 22 för att diskutera den inbokade skoningen 3 veckor senare!?
Jag kan dra hundra exempel på varför hovisar kan uppfattas som lite kärva ibland, men det är egentligen itne mycket vi begär...

När jag har varit i kontakt med hovslagare i mitt jobb har det ganska ofta hänt att en hovslagare öppet och ljudligt har klagat på föregående hovslagares arbete. Det är något som jag kan bli irriterad på. Visst, den tidigare hovslagaren kanske inte har gjort något vidare jobb, men det är något jag tycker att man som hovslagar-kollega kan hålla inom sig och om det är viktigt för en så kan man ta upp det med kollegan vid ett senare tillfälle. Inget som en djurägare ska behöva lyssna på (eller få dåligt samvete för att ha använt "fel" hovslagare). Det är tillräckligt svårt för en lekman att bedömma om en hovis är bra eller ej. Kunskapen finns helt enkelt inte (för då skulle ju inte hovslagare behövas;))

Ja sånt är verkligen jobbigt!
Har varit med om det flera gånger, och de som har kommenterat har dessutom senare visat sig vara betydligt mindre skickliga än föregångaren som de klagade på. :cool:

Min slutsats: riktigt bra hovslagare behöver inte klaga på/kommentera andras jobb för att hävda sig själva.

Nej, jag håller med er. Dock hade min ordinarie hovslagare ett och annat motiverat klagomål att säga när han kom ut till oss efter att en annan (väldigt rekommenderad) hjälpt oss med tappsko, som föll av, som föll. Han sa att det var ok att slå på en ny ändå, själv har jag varit med om en del hovskit så jag var tveksam men han övertygade mig.
Resultat: Han blev sömstucken på två ställen och skitkort! Hovväggen var en mardröm.
Nr vår hovis kom tillbaka bara suckade han. Jag hade tyvärr inte varit med när "reserven" slog på tappskon första gången men han hade troligen blivit verkad väldigt kort redan då för han hade en storlek mindre på skorna (4or, han brukar ha 5.5or) + bakskor fram.
Vi fick plocka av dem och hästen fick gå 3 veckor barfota på gräs då han inte ens kunde gå på asfalt.
Sedan blev det tyvärr stentramp eftersom hovväggen var så kort och trasig så sulan nästan låg i marken. Vet. + gips + stå inne dygnet runt 3 veckor på sommarbetet = Jippi!
Därför byter vi aldrig hovslagare igen och testar aldrig någon annan. Den reserven vi fick hade troligen inte skott så många nordsvenskar.

Förkänslig när man blir biten och sparkad? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om min häst gjorde så. Nästan så jag skulle betala dubbelt och byta hovslagare för jag skulle skämmas för vad min häst gjort.

Jag tyckte det var lite pinsamt när min häst drog av hovslagaren mössan!

Jag har enligt mig världens bästa hovis:) Han kommer alltid när han sagt kanon med alla sorters hästar, kommer så fort han kan om någon häst tappat sko i bästa fall samma dag annars efter någon dag beror på hur mycket jobb han har. Han har fått fler och fler kunder så nu får man vara ute i god tid när man bokar honom. Jag rekomenderar honom varmt till andra vänner/bekanta.

Han har skott/verkat sen han var liten och fortsatt och utbildat sig startat egen firma och går utbildningar och på mässor osv fortfarande för att hela tiden lära mera. Han skor alla slags hästar och vi har både , stora ,små, lugna och en nervös nordis som han fått att känna sig lugn efter bara andra skoningen hos oss.

Han har skott någon gång hos oss på helg men inte på våran begäran utan för att han varit fullbokad och "bara" kunnat på helgen. Han är inte billigaste eller dyraste och han gör ett fantastiskt jobb!!!!!:bow:

Vi i våran tur tar alltid in hästarna gör ren hovarna innan han kommer, har bra lyse på gången och grusplan utanför stall dörren så han kan parkera alldeles utanför . Ibland är vi med men oftast skor han själv. Kaffe dricker han ej, men ibland oftast på sommaren går vi ut med vatten när han skor ardennern eftersom han blir ordäntligt varm i kläderna då! ;)

Fasar för tanken att han skulle sluta eller flytta så långt bort att vi måste byta. / En mycket nöjd kund!

Jag har stött på både förväntningar att man ska svara i telefon och småprata(!) sena helgkvällar, folk som tar för givet att man jobbar helger och sena kvällar, att man kan stå ute i knädjup snö och jobba utan belysning, manliga kunder som klappar en i baken... Hästar om hugger en i ryggen medan ägaren står bredvid och tittar: "Nämen oj, det gör inte ont va?". Fick förfrågan för ett tag sedan att verka ett stort kallblod "den har aldrig lyft på hovarna förut, men det fixar du väl ändå?".

Ibland undrar man hur fasen folk är funtade...

Sen har jag åkt ut akut på midsommarafton också, är det nöd så är det. Men rutinbokningar tar jag helst vardagar, av förklarliga skäl.

Sen finns det ju så klart underbara kunder också!:love:

/migo
Som ska jobba hela dagen imorgon (lördag...)

Jag är jättenöjd med min hovis, Visst kan han komma lite sent ibland. Men han brukar alltid ta mig sist, så jag stressar honom inte. Brukar ringa 2 veckor innan han ska komma så han kan planera in det, då jag bor åt fel håll. Men han har sagt att det är lugn. Brukar lämna honom själv i stallet med tanterna. Och jag är väldigt mamig med dom och brukar vara på folk som håller på med dom. Men jag litar på honom, så han kan gott stå och gosa med dom själv. Då H(hästen) är kär i honom. Hon ska snozza och kela med honom. Hon är lite knasig. Men jag har aldrig behövt byta sen jag flytta hit ner och hitta honom. Han skor bra och blir det en tappsko, kommer han bara nån dag efter och fixar det. Jag släpper aldrig min Hovis :love: Folk kan få försöka, men aldrig...

Blir lite förvånad när jag läser att så många RINGER till sin hovslagare för att boka in tider..14 dar innan de behöver skos osv..

Min hovslagare bokar alltid in nästa besök när innan han åker härifrån. Han skriver in tiden i sin bok och skriver på tavlan i stallet.
Givetvis så ringer han eller jag om något oväntat skulle inträffa men annars utgår vi från bokade tiden.

Natten innan hovis kommer sover killarna inne i stallet så de ska ha "varma" hovar och vara torra. Är jag hemma så serverar jag en kopp kaffe om han vill ha.

Tar tacksamt emot de råd jag får av min hovslagare. Ingen hov ingen häst så är det.. Å jag vill mina hästarnas bästa så då vill jag ge hovslagaren så bra arbetsförhållanden som möjligt..

Blir lite förvånad när jag läser att så många RINGER till sin hovslagare för att boka in tider..14 dar innan de behöver skos osv..

Min hovslagare bokar alltid in nästa besök när innan han åker härifrån. Han skriver in tiden i sin bok och skriver på tavlan i stallet.
Givetvis så ringer han eller jag om något oväntat skulle inträffa men annars utgår vi från bokade tiden.

Natten innan hovis kommer sover killarna inne i stallet så de ska ha "varma" hovar och vara torra. Är jag hemma så serverar jag en kopp kaffe om han vill ha.

Tar tacksamt emot de råd jag får av min hovslagare. Ingen hov ingen häst så är det.. Å jag vill mina hästarnas bästa så då vill jag ge hovslagaren så bra arbetsförhållanden som möjligt..
Jag skickar sms när det börjar bli dags. Sedan får hovis bestämma när det passar honom. Jag försöker anpassa mig så gott det går, och oftast är det någon hemma som kan passa hovis. Min hovis har dock ganska kort minne:angel: så för honom passar det bäst att inte ha jättelång framförhållning. Jag tycker ändå att vi har en bra deal och hovis har inte klagat. Givetvis räknar jag inte med att han kommer nästa dag när jag sms:ar men inom en vecka eller så brukar det kunna bli. Han jobbar dock inte heltid som hovis, vilket naturligtvis gör sitt till.

Jag har gått igenom några hovisar innan jag hittat den jag har nu. Innan han kom in i stallet hade jag bland annat en som skulle komma 18.00 en fredag, men kom aldrig. På måndag förmiddag ringde h*n och sa att h*n inte skulle komma. Nähä, vi märkte det ;)

Min nuvarande hovis är underbar :love: Ringer om han är sen (en gång ringde han i panik fem minuter innan han skulle vara där och sa att han skulle bli fem minuter sen ;)), förklarar om det är något jag undrar över och är väldigt bra att diskutera med. En gång var vi lite oense om en sak, då hämtade han två böcker och gick igenom och hade även genomgång på whiteboardtavlan i stallet, efter en halvtimmes föreläsande, förklarande och diskussion om för och nackdelar var jag med på noterna :D

Försöker att alltid ha hästen ren och torr och med rena hovar. Nu är min häst lite speciell och kan bli aggressiv, men jag gör allt jag kan för att undvika det och hovis hanterar honom på ett jättebra sätt. Tyvärr har vi kallstall så det är som det är med temperaturen, men har alltid fixat varmt vatten och för det mesta kaffe om han vill värma sej i den uppvärmda sadelkammaren :) Vi har också extra belysning som vi kan sätta upp, men hittills har det inte behövts.

Att han är utbildad och skor vitt gör bara saken ännu bättre :D

Min hovslagare bokar alltid in nästa besök när innan han åker härifrån.

Så gör min också. Eller rättare sagt så gör han det innan VI åker därifrån (åker till hovis smedja). Min fd hovis bokade också in nästa besök innan han åkte. Jag tycker att det skulle vara väldigt osmidigt, från båda håll, att göra på något annat sätt?

Så gör min också. Eller rättare sagt så gör han det innan VI åker därifrån (åker till hovis smedja). Min fd hovis bokade också in nästa besök innan han åkte. Jag tycker att det skulle vara väldigt osmidigt, från båda håll, att göra på något annat sätt?

Det beror väl lite på hur lång tid det går mellan hovslagarbesöken. En del hästar skos ju med 8 veckors intervall kanske man då inte vet hur man jobbar om 8 veckor tex. Sen upplever jag att hästarnas hovar växer olika fort beroende på årstid och väder och vind. Vårgräset till exempel verkar vara raketbränsle för hovtillväxten och när det skjuter fart vilket ju beror på vädret ja då kan det behövas tätare besök

Jag tar alltid in mina hästar i tid så de hinner torka, gör rent hovar och ben (sen att de ibland absolut måste både bajsa och kliva i det precis innan hovslagaren kommer är ju lite olyckligt) och ger också mat, mätta hästar är snälla hästar ;)

*kl*
Själv är jag hårt uppfostrad av våran hovslagare när jag jobbade på travet. Inte en chans att hästar med lite smutsiga, blöta eller kalla ben skoddes, nä dom skulle in minst en timme innan och få spolat benen och stå klara. Och självklart skulle de uppföra sig!
Så det har jag med mig nu när jag bara har "hobbyhästar", benen är alltid rena och prydliga och hästen är kissad och nöjd när hovis kommer. Självklart har han även en bra arbetsplats!
Dock fasar jag nu för att jag ska byta hovis... Har avslutat min utbildning och söker jobb, så blir ju flytt och hovisbyte :cry: Har haft min hovis senaste 2 åren, och hovarna är såå fina, aldrig en tappsko (trots leriga malmöhagar) och... han kommer ALLTID i tid (eller 10 min före!) :eek: Innan har jag haft den obligatoriska väntan till att rycka pållens man, nu går ju min pojke konstant ovårdad! Dessutom har vi alltid intressanta diskussioner om sjukdomar och beslag osv, kort sagt kommer jag sakna honom!

Han uppskattar säkert uppfostrade hästar och bra arbetsmiljö.Man ska va rädd om hovslagare man är nöjd med.:•)

Låter som en kunnig och bra hovslagare:•)vill alltid ha kunden där för att diskutera ev funderingar från hästägaren,om det varit några problem under skoperioden.Eller liknande,oftast är det jag som ställer frågor om diverse saker ang.hästen.Jodå tyvärr är det sant.En tjej i 40 års åldern sa-Det får ta hur lång tid som helst att få ut honom.För det luktar så gott i stallet när han varit här.(suck)

Mnja....skor i likadana stall som dom flesta hovslagare.Hästar som kostar alltifrån ett par hundratusen till travare dom har fått gratis.Nu har i och för sig priset på hästen inget med kundens kunskap att göra.:•)

Tack så mycket:•) ska hälsa mina kunder det:•)

Tiffy@Han uppskattar säkert uppfostrade hästar och bra arbetsmiljö:•)man ska va rädd om hovslagare man gillar:•)

Kul att se en kollega:•)vi har alla varit där......:•)

Liknande trådar

Hästvård Nu har jag äntligen varit på föreläsningen av O.L så jag tänkte rapportera lite, det var ju tidigare funderingar kring dessa...
2
Svar
35
· Visningar
2 880
Senast: Tavro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka