Hovledsinflammationer m.m.

Sv: Hovledsinflammationer m.m.

Jo, fast jag hade den i hela lersäsongen ändå. Helt enkelt för när jag står där en morgon och det frusit på, så vill jag inte sitta i läget komma kraftigt försent till jobbet (jag har inte ett jobb där det går) eller släppa ut tre hästar utan grepp på underlaget. Så jag kör 'latmansvarianten' sålänge man fortfarande är inom 'säsong'.
Tycker jag är sunt förnuft.:bow:
Inte hinner du väl byta till vinterdäck på bilen på morron före jobbet vid halka heller ,eller hur?;) :D
Tycker inte du är latmask, utan du tänker ju ett steg längre,vilket är klokt.

Till Alexandra.
Nämen vad bra.
Ett tips. Om du släpper ut dom med sadel och träns så tjänar du lite tid när du skall ut och rida också.

Och du själv skulle lösa det HUR? För jag antar att du har en helt perfekt, jättebra lösning på det hela?

Eller du kanske skulle gå upp X tid tidigare varje morgon, IFALL det behöver broddas i?

Jämförelsen med bilen som Lilla Skutt gjorde tycker jag är bra. Dubbdäck sliter otroligt på asfalten på barmark, och är inte bra för miljön & folks hälsa heller. Ändå har jag kört dubbat på barmark ända nu tills 'vinterväglaget' kom. Av samma anledning som broddar i under säsong. Jag har inte tid att skifta däck en morgon när jag inser att 'ojdå, halt', det är inte ett alt att komma försent till mitt jobb, och dubbfritt är INTE ett hälsosamt alternativ härute när det är vinterväglag, då slutar man snabbt i diket. (Extra intressant blir ju dubbdäcksscenariot när det är fint när man åker TILL jobbet, men skit när man ska hem..)

Men väntar otåligt på den perfekta lösningen med hästarnas broddar.. Man kanske skulle ha infällbara som man bara fällde n i skon, och fällde ut på morgonen.. Hmm, det borde man fan uppfinna och ta patent på, tänk vad lyckliga alla i inackorderingsstall som inte får ha brodd i i hagen men vill ha det när de rider skulle bli :idea:

Senast ändrad:

Sen kan man för att förhindra onödiga broddskador sko balanserat och brodda vettigt,

Låga brodd i välbalanserad skodd hov ,

Hej, ja det är väl här hela resonemanget ligger för att skapa bästa möjliga grundförutsättningar vilket dom flesta här förstår men ngn ser helt oförstående på det.

Alexandra har ju själv skrivit vilka broddar hon använder och utifrån det valet så visar hon på mkt stor kunskap avseende att använda marknadens säkraste brodd och även broddens inverkan på olika underlag genom sina funderingar och frågor. Hennes inlägg visar oxå på stor kompetens och kunskap om nedre benets skaderisker utifrån nedre benets glidmoment i belastningsfasen utifrån olika typer av underlag. Det glädjer mig alltid med en hästägare som påvisar större kunskap än en yrkesman.

Menar du då att all brodd ska ur? Ingen brodd i mer än när man rider?

Nej jag menar ingen brodd när det inte är halt.
När det är halt så skall dom givetvis ha brodd både i hagen och i ridning/körning

Tycker jag är sunt förnuft.:bow:
Inte hinner du väl byta till vinterdäck på bilen på morron före jobbet vid halka heller ,eller hur?;) :D
Tycker inte du är latmask, utan du tänker ju ett steg längre,vilket är klokt.

Hoppas inte bilen svullnar i drivknutarna bara:p

Och du själv skulle lösa det HUR? För jag antar att du har en helt perfekt, jättebra lösning på det hela?

Eller du kanske skulle gå upp X tid tidigare varje morgon, IFALL det behöver broddas i?

Jämförelsen med bilen som Lilla Skutt gjorde tycker jag är bra. Dubbdäck sliter otroligt på asfalten på barmark, och är inte bra för miljön & folks hälsa heller. Ändå har jag kört dubbat på barmark ända nu tills 'vinterväglaget' kom. Av samma anledning som broddar i under säsong. Jag har inte tid att skifta däck en morgon när jag inser att 'ojdå, halt', det är inte ett alt att komma försent till mitt jobb, och dubbfritt är INTE ett hälsosamt alternativ härute när det är vinterväglag, då slutar man snabbt i diket. (Extra intressant blir ju dubbdäcksscenariot när det är fint när man åker TILL jobbet, men skit när man ska hem..)

Men väntar otåligt på den perfekta lösningen med hästarnas broddar.. Man kanske skulle ha infällbara som man bara fällde n i skon, och fällde ut på morgonen.. Hmm, det borde man fan uppfinna och ta patent på, tänk vad lyckliga alla i inackorderingsstall som inte får ha brodd i i hagen men vill ha det när de rider skulle bli :idea:

Jag har broddat på mina (de som är skodda) när det är halt.
Jag broddar inte ur för ett par dagars töväder men under längre perioder med barmark så broddar jag ur.
Häst som är i träning byter jag brodd efter underlag varje träningspass.

Jag tog bort mitt 6 åriga sto pga detta. Hon hade dock pålagringar i båda hovlederna och i en kronled. Hon var dessutom nästan 180 hög och rätt rejäl, dvs stor belastning på hovarna. Provat med ringskor och tuppkamsbehandling men hästen blev bara sämre och sämre, inte jättehalt utan såg rätt bra ut på rakt spår men halt på volt och mellan 1-2 grader, lite olika. Detta gick rätt snabbt. Felet konstaterades i augusti, hade haft problem längre men inte förstått förrän i aug vad som var felet, var ej halt tidigare eller egentligen troligare lite halt på båda fram vilket kan vara svårt att se (slog bakut i hoppningen mellan hindren mm), hästen togs bort i oktober.:(

Jag har broddat på mina (de som är skodda) när det är halt.
Jag broddar inte ur för ett par dagars töväder men under längre perioder med barmark så broddar jag ur.
Häst som är i träning byter jag brodd efter underlag varje träningspass.

Och, hur tycker du jag ska lösa det när jag står där en morgon påväg till jobbet och det är 'broddväder' igen?

Om jag gick hemma hela dagarna, inte började jobba förrän senare etc vore det ju inget problem. Men när jag jobbar dag, och står där kl 05,30 och inser att 'shit det är halt', och helt enkelt inte hinner brodda om 2 hästar, då är det liksom värre. Då är enda alternativet släppa ut dem obroddade och be till gudarna att de inte skadar sig innan jag kommit hem igen.

Sen, den här vintern har ju varit rolig såtillvida att enbart Kung Bore själv har vetat hur länge töandet skulle pågå, SMHIs prognoser har mest liknat ett lotteri, kan stämma jättebra, kan vara helt fel. Och så har de haft en förkärlek att ändra prognoserna 'stup i kvarten'. (Senaste 12 h har de btw kört en hel massa varianter på morgondagens väder här. De har hunnit täcka in allt från nollan och regn, nollan och snöblandat regn, nollan och snö, minus 3 och snö, minus 3 och uppehåll, +1 och regn.. Nu har vi vinter här, och klart broddväder. Men om vi fortfarande haft tö så hade det varit väldigt intressant att försöka 'gissa' om de behövt broddar imorgon t ex)

Jag tycker mitt resonemang är superenkelt.
Halka=Brodd i Barmark=Brodd ur.
Om man resonerar som ni gör så kan man väl ha brodd året om?

Jag tycker att man som yrkesverksam hovslagare skall ta med alla aspekter av det arbete man utför.
Att inte påtala att det finns vissa risker med viss utrustning är direkt oseriöst.

Jag tycker inte det är så svårt.
Innan snön kom i januari så har det varit minst 6-7+ varje dag här i mellansverige. Alltså för mig, broddlöst.
Sedan snön kom så har den legat kvar. Alltså för mig, brodd i.

För att citera en Vet.
som jag tror att även du Coari har respekt för:

" I samband med isättningen glider hoven normalt någon centimeter på underlaget inann den är helt uppbromsad. Hur stor friktionen blir beror underlaget och på skon, om den är broddad. Broddar påverkar hela rörelsemönstret och belastningsförhållandena i benet.
Vid normala förhållanden ser man att skenan och underarmen, respektive skankbenet, vinklas framåt tillsammans och med jämn fart understödsfasen. Vid en för snabb uppbromsning, till exempel vid kraftig skärpning (broddning), bromsas även skenans framåtvinkling upp.
Underarmens och skankbenets rörelse förändras dock inte på samma sätt utan fortsätter med en normal framåtvinkling. Detta resulterar i att det sker en övertänjning i framknäet respektive hasen. Med stor sannolikhet är detta den vanligaste orsaken till så kallade chipfrakturer i framknän."

För säkerhets skull så tillägger jag att man här inte talar om travhästar.
Eftersom vissa verkar tro att de på något sätt är väldigt olika andra hästar.

Senast ändrad av en moderator:

För att citera en Vet.
som jag tror att även du Coari har respekt för:

" I samband med isättningen glider hoven normalt någon centimeter på underlaget inann den är helt uppbromsad. Hur stor friktionen blir beror underlaget och på skon, om den är broddad. Broddar påverkar hela rörelsemönstret och belastningsförhållandena i benet.
Vid normala förhållanden ser man att skenan och underarmen, respektive skankbenet, vinklas framåt tillsammans och med jämn fart understödsfasen. Vid en för snabb uppbromsning, till exempel vid kraftig skärpning (broddning), bromsas även skenans framåtvinkling upp.
Underarmens och skankbenets rörelse förändras dock inte på samma sätt utan fortsätter med en normal framåtvinkling. Detta resulterar i att det sker en övertänjning i framknäet respektive hasen. Med stor sannolikhet är detta den vanligaste orsaken till så kallade chipfrakturer i framknän."

För säkerhets skull så tillägger jag att man här inte talar om travhästar.
Eftersom vissa verkar tro att de på något sätt är väldigt olika andra hästar.
Lägg till att en viktig sak,det är farten som FARTEN dödar.;) (gäller även bilar:D )
Skulle Travhästar växla ner en gångart och tävla i skritt så skulle väl varken veterinärer eller hovslagare jobba arslet av sig för att hålla dem friska. Eller hur?;)

Lägg till att en viktig sak,det är farten som FARTEN dödar.;) (gäller även bilar:D )
Skulle Travhästar växla ner en gångart och tävla i skritt så skulle väl varken veterinärer eller hovslagare jobba arslet av sig för att hålla dem friska. Eller hur?;)

Svårt att säga.
Hur ser förslitningskador och sånt ut hos en elitutövare av den konstiga sporten gång???

Jag tycker mitt resonemang är superenkelt.
Halka=Brodd i Barmark=Brodd ur.
Om man resonerar som ni gör så kan man väl ha brodd året om?

Jag tycker att man som yrkesverksam hovslagare skall ta med alla aspekter av det arbete man utför.
Att inte påtala att det finns vissa risker med viss utrustning är direkt oseriöst.
Nu tror jag väl att du med flit vill missförstå lite :cool: ,ingen hovslagare har väl här påstått att man ska ha brodd brodd i året om.. *sucka*

Om man däremot läst/tolkat dina första inlägg så skrämde du ju skiten ur hästägare med att påstå att broddar =alltid hovledsinflammationer mm.
Broddar var lika med döden för hästen .Det kan du väl knappast ha haft som mening.:confused:

Jag ser inte det som ett problem att hästägare har i brodd för länge eller i onödan,mkt sällan det sker.
Vanligaste okunskapen är väl snarare att inte använda snösulor och brodd när det behövs,vilket kan resultera i hemska fläkskador eller hästar som går omkull och får snedheter i kroppen som kan ge långvariga problem,kanske tom skador som ej går fixa överhuvudtaget.:crazy:

Vintertid =snön kan komma över en natt trots domedagsrapporter om växthuseffekten osv.:angel:
Precis som med bilen måste man va lite förberedd liksom ,även använda sunt förnuft.
Och framförallt om man ska va lite rolig=Inte köra som en Kärring,utan använda huvet!:rofl:

Underbar ide!:D
Jag ser framför mig hur ryttaren har en fjärrkontroll och kan höja och sänka broddarna efter underlag.
Gäller bara att trycka rätt annars kan det bli tvärstopp .
Eller ett chip inopererat i hästens hjärna så när hästen tänker sparka en annan ny häst i hagen så åker broddarna in automatiskt,varvid hästen far omkull och tänker aldrig såna elaka tankar igen.:idea:
Du har alltså uppfunnit även en sorts lobotomi för häst.
:rofl:

*jag skojar bara såklart ,ifall nån tror jag menar allvar*:angel:

Precis som med bilen måste man va lite förberedd liksom ,även använda sunt förnuft.
Och framförallt om man ska va lite rolig=Inte köra som en Kärring,utan använda huvet!:rofl:
Måste förtydliga mig lite.:D
För att hålla sig till seriös statistik så kör kvinnor bättre än män.Amen.:devil:

Men bägge kön kan köra som Kärringar.;)

Japp så är det.:cool:

Jag tycker inte det är så svårt.
Innan snön kom i januari så har det varit minst 6-7+ varje dag här i mellansverige. Alltså för mig, broddlöst.
Sedan snön kom så har den legat kvar. Alltså för mig, brodd i.

Nu vet jag inte vad du räknar som mellansverige, men jag bor i Norra Uppland, och det var innan snön kom nu i januari mellan +10 och minus 5, allmänt hux flux. Hästarna gick på betet pga fullblodets knäskada (pga för dåligt grepp i leran och slant), och jag jublade varje gång det var minus och påfruset, och svor varje gång det släppte. Vilket det i november, december och halva januari gjorde lite hipp som happ.

När det frös på blev det snorhalt utan brodd, när det inte var påfruset gjorde brodden nada skillnad. Men man kunde aldrig veta vad nästa dag skulle bjuda på. Jag var gravt bekymrad över hur mycket söndertrampning betet skulle tåla och läste maniskt SMHI:s prognos flera ggr/dygn, inkl det första jag gjorde på morgonen och det sista jag gjorde på kvällen, men det var som sagt ett rent lotteri.

Sådant väder jag menar är rena ryska rouletten att brodda ur i, för rätt var det är står man där en morgon och svär..

Underbar ide!:D
Jag ser framför mig hur ryttaren har en fjärrkontroll och kan höja och sänka broddarna efter underlag.
Gäller bara att trycka rätt annars kan det bli tvärstopp .
Eller ett chip inopererat i hästens hjärna så när hästen tänker sparka en annan ny häst i hagen så åker broddarna in automatiskt,varvid hästen far omkull och tänker aldrig såna elaka tankar igen.:idea:
Du har alltså uppfunnit även en sorts lobotomi för häst.
:rofl:

*jag skojar bara såklart ,ifall nån tror jag menar allvar*:angel:

Jaaa, och så kan man koda om chipet när de är konvalescenter t ex, så när de tänker springa så frisätts en massa kroppseget lugnande, så plötsligt blir de väääääldigt tröööötta istället och ska nog ställa sig och dåsa den stund! :idea:

Jaaa, och så kan man koda om chipet när de är konvalescenter t ex, så när de tänker springa så frisätts en massa kroppseget lugnande, så plötsligt blir de väääääldigt tröööötta istället och ska nog ställa sig och dåsa den stund! :idea:

Fasiken vi tar patent!:bow:
Det här blir ju bara bättre och bättre!:rofl:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka