Hovledsinflammationer m.m.

Sv: Hovledsinflammationer m.m.

Har läst igenom hela tråden, verkar som om de flesta hästar haft bekymmer hf??? Varför det? Eller är det bara en stor slump???

Marlene

De flesta ryttare är högerhänta..

Intressant vore att veta vilken sida som hästarna har som stark resp svag innan man sätter så stort värde på det.

Min dam kör BF hon.. :crazy:

Min dotter som rider hästen ifråga är högerhänt men har en förkärlek för vänster tygel.....

Min dotter som rider hästen ifråga är högerhänt men har en förkärlek för vänster tygel.....

Om man ska fortsätta spåna, alltså jag är inte alls säker på det är annat än en statistisk slump det där med 'många höger fram', så förböjning i vä tygel så var tar höger bog vägen? Troligen trillar ut och 'driftar' iväg.. och hur påverkar det belastningen?

Men som sagt, jag tror att om man skulle försöka se om det fanns ett samband skulle man behöva kika massor på ryttarna, veta vilken hästarnas svaga resp starka sida är, vilket ben de oftast/alltid tar 'bakåt' när de betar/äter från mark osv.

Har läst igenom hela tråden, verkar som om de flesta hästar haft bekymmer hf??? Varför det?
Marlene

Hej hästar har liksom människor en svag och en stark sida, högerhänta människor har ofta en svag vänstersida som ger en överbelastad högersida såvida man nu inte bygger upp den svagare sidan och blir lite mer liksidig.

Jag ska ta ett otroligt dumt ex. men som det ändå finns forkningsresultat på och alla tjejer förstår vad jag menar. Ställ Er framför spegeln och titta på Era bröst i fritt tillstånd, sitter dom i jämnhöjd??? Nej en högerhänt person har sitt högra bröst lite högre upp än det vänstra medans det på en vänsterhänt person är precis tvärtom. Skulle ett av brösten ömma så är det just det bröstet som sitter lite högre upp.

Hoppas inte detta uppfattas som stötande utan bara som ren information utifrån självstudie.

Otroligt dumt var ordet!
Kanske att man skulle få lite mindre problem med inflammationer i de nedre falangerna om man orkade brodda ur och i efter behov i stället för att bara titta på årstiden.

Otroligt dumt var ordet!
Kanske att man skulle få lite mindre problem med inflammationer i de nedre falangerna om man orkade brodda ur och i efter behov i stället för att bara titta på årstiden.

Vad grundar du det antagandet/påståendet på?

Nyfiken, eftersom jag broddar i och ur 'efter årstiden'. Jag undviker dock ha brodd i när den inte går ner i underlaget, men visst blir dte några veckor/år det blir så. Har broddat dygnet om, 4 brodd/sko, och har under alla år haft EN häst med hovledsinflammation. Och där beror det tyvärr knappast på broddarna.

Eller menar du när det är traktbroddat bara och de står på tå? Jag ogillar det skarpt rent generellt, utan eg andra anledningar än att det 'inte känns bra' att/om de 'står på tå'. Iofs har jag fått order om att brodda ur ena damens tåbrodd fram sen hon fick ringskor, så bara prova och se.

Men du får jättegärna utveckla din tanke/teori?

Generellt så är det så att enbart traktbrodd är skonsammare än trakt och tåbrodd. Givetvis så ska man väga det mot hur halfotad häst man har. Hästägare gillar ofta inte att ha enbart trakbrodd för att dom tror att det förändrar hovvinkeln. Och visst gör brodden det, inne på stallgången. Ute i terrängen är marken ojämn och brodden sjunker in i underlaget. Det finns varianter som är skonsammare än fyrbrodd. T ex. en kombination av traktbrodd och toedips. Men man ska veta att ALL skärpning av beslag är mycket påfrestande för ffa. hovled kronled kotled och bakknä. I de länder där man inte behöver skärpa för halka så har man inte heller lika mycket ledinflammationer i de nedre falangerna som i Norden.

Med detta så vill jag absolut inte säga att man inte skall brodda, men man ska göra det med förstånd. Alltså inte brodda på i september och brodda ur i maj som så ofta sker.

Generellt så är det så att enbart traktbrodd är skonsammare än trakt och tåbrodd. Givetvis så ska man väga det mot hur halfotad häst man har. Hästägare gillar ofta inte att ha enbart trakbrodd för att dom tror att det förändrar hovvinkeln. Och visst gör brodden det, inne på stallgången. Ute i terrängen är marken ojämn och brodden sjunker in i underlaget. Det finns varianter som är skonsammare än fyrbrodd. T ex. en kombination av traktbrodd och toedips. Men man ska veta att ALL skärpning av beslag är mycket påfrestande för ffa. hovled kronled kotled och bakknä. I de länder där man inte behöver skärpa för halka så har man inte heller lika mycket ledinflammationer i de nedre falangerna som i Norden.

Med detta så vill jag absolut inte säga att man inte skall brodda, men man ska göra det med förstånd. Alltså inte brodda på i september och brodda ur i maj som så ofta sker.

Tack för svar! Nu känns det lite bättre att behöva skruva ur tåbrodden på ena damen med. Även om jag fortfarande ser inre bilder av hur hon kommer slå ihjäl sig under buset upp och nedför slänterna i hagen.

Men finns det forskning som stöder det du nämner? Det låter okej i sak, samtidigt som jag prenumererar på engelsk hästpress och där förekommer iaf hältor från kotled och upp och strålbenshälta i samma omfattning som här, iaf av reportage, artiklar och insändare att döma. Brodd är otroligt sällan nämnt, det som ev nämns är 'tungsten nails' eller 'road nails', men då oftast för att ge bättre grepp på 'sommarasfalt'.

Hursom, jag har alltid haft 4 brodd/sko (gjorde ett försök med tåbrodd några år men de kortade baksteget och blev otroligt försiktiga). Vi har ren is stor del av vintern. Jag broddar generellt sett i i oktober och ur i mars, lite beroende på vädret, men jag broddar oftast i i oktober även om det är barmark. Då får de gå med blindbrodd till första halkan,s en åker isbrodd på. I år t ex har de ju trots leran gått med isbrodd (vintern kom ganska 'nyss', några veckor sen). Och på de hästar som nått 'broddålder', dvs 6 st plus nån foderhäst och så, så har en drabbats av 'låga hältor' och där är det som sagt tyvärr knappast beroende på brodden. En har drabbats av hög ledhälta, men där beroende på en skelettdefekt. Övriga har inte haft några ledhältor alls. Och i bekantskapskretsen så finns det massor med fullbroddade hästar utan problem.

Frågan är om det beror på att det så ofta är just is här, eller om det helt enkelt är tur, eller att ditt resonemang 'kräver' mer parametrar för att falla ut så att säga?

Är som sagt nyfiken, då själva resonemanget i sig låter sunt, och beslagsskräpning alltid inverkar på glidmomentet precis som du säger (därför det var order på tåbrodd av på damen som fick ringskor, som vet sa så tåbrodden motverkar i princip ringskons fördelar, du får inget glidmoment), men jag samtidigt aldrig stött på problemet. Och jag har haft en dam som 'skruvat'i (dvs borde bli rejäl belastning på falangerna när man låser den möjligheten med fyrbrodd, det var btw hon som vägrade gå med tvåbroddat så det var bara att 'stå ut'), och två valacker med ganska korta, stumma kotor.

(Sen som extra intressant effekt så har ju hovslagare olika uppfattning vad som är bäst. Genom åren både mött de som vägrat sätta på tvåhålsskor och ansett att det är vansinne, samtidigt som jag mött de som ansett att det är vansinne med fyrbrodd. Sexbroddat verkar de flesta vara eniga om att det är en total overkill dock, annat än vid speciella omständigheter).

Men jag ska definitivt försöka lite extra att brodda i/ur 'närmare' vintern om det går i framtiden

Hmm, blindbrodd i sammanhanget, hur påverkar det? *mer nyfniken* Nu menar jag metallblindbrodd, de där fyrkantiga?

Att man inte talar så mycket om detta i engelsk press beror väl på att man inte använder så mycket av den typen av brodd som vi har.
Det finns mycket forskning på skärpningens negativa effekter.
Bästa stället att leta torde vara SLU eller STC
Jämförelsen mellan länderna har redovisats på föredrag hållna av medarbetare från Strömsholm.

Givetvis så får inte alla hästar som går fullbroddat ledinflammationer.
Då hade vi ju aldrig använt den metoden.
Men man kan tänka att ju mer man anstränger en led ju fortare tar den slut, problematiken med förslitningskador och pålagringar finns ju också att tänka på.

Alltså jag menade att just england inte använder spec mkt broddar, men de tycks dras med lika mmkt ledinflammationer från kotled och uppåt, och strålbensrelaterade problem som 'vi' här i Sverige. (Däremot så är hovledsinflammation sällan omnämnd).

Men omd et fanns ett väldigt tydligt samband så 'borde' jag ha stött på det på mina egna, sen är mina för dåligt statistiskt underlag då de är för få, men kan ju tycka någon borde åkt på problem, därav nyfikenheten om det finns studier hur pass kopplat till varandra det är. För resonemanget känns helt klart logiskt. Iofs kan man ju börja fundera på vad 'underbroddat' ger för problem på sikt, om de spänner sig och kortar steget etc. Men det är en annan diskussion.

Och GÅ från SLU t ex är ju en av de som uttalat sig FÖR fyrbroddning trots att glidmomentet påverkas, så är ganska svårt få en bild utan 'tyckande' känns det som. Men skulle vara väldigt bra om man fick en mer fältinriktad studie (vilket kanske är omöjligt?) där man kunde studera under faktiska förhållanden så att säga (dvs på diverse olika vinterunderlag)

Om man spekulerar vidare, så vilket är teoretiskt sett 'värst' - fullbroddat hel vinter. Eller fullbroddat under 'isperiod' och traktbroddat under 'snöperiod' (förutsatt det fungerar)?

*lånar knapp*

man bör tänka på två saker.

1. skillnaden på brodd och brodd.
2. skillnaden på underlaget utifrån sitt broddval.

Ingen broddad häst som är korrekt broddad utifrån det underlag den tränas på kommer någonsin ådra sig en hovledsinflamation enbart genom att vara broddad.

Man kan göra en viss jämförelse utifrån vissa hovisar som lever i tron att ju grövre söm, ju bättre sitter skorna kvar, ju högre och vassare brodd ju mer fäste blir det.

Sanningen är att i båda fallen så orsakar man det nedre benets stukturer större skada, det finns det forskningresultat på.

*Ingen broddad häst som är korrekt broddad utifrån det underlag den tränas på kommer någonsin ådra sig en hovledsinflamation enbart genom att vara broddad.

VIlket återknyter till min lilla fundering ang broddning på is kontra snö. Dvs vad är korrekt broddat utifrån det underlag den vistas (jag har brodd i hagen med, så inte bara tränas) på?

Skulle som sagt vara intressant med studier på reellt vinterunderlag, de studier jag sett är i princip (oavsett vad det gäller beslagsmässigt) artificiella underlag. Kan vara aningens svårt att få till på naturtroget underlag, men skulle vara intressant.

Ska man klyva ännu mer hår så har man ju den intressanta aspekten att hagen sällan har samma underlag all over, dvs idealiskt så skulle man ha olika broddning för olika delar av hagen för att alltid ha korrekt broddning?

VIlket återknyter till min lilla fundering ang broddning på is kontra snö. Dvs vad är korrekt broddat utifrån det underlag den vistas (jag har brodd i hagen med, så inte bara tränas) på?

Skulle som sagt vara intressant med studier på reellt vinterunderlag, de studier jag sett är i princip (oavsett vad det gäller beslagsmässigt) artificiella underlag. Kan vara aningens svårt att få till på naturtroget underlag, men skulle vara intressant.

Ska man klyva ännu mer hår så har man ju den intressanta aspekten att hagen sällan har samma underlag all over, dvs idealiskt så skulle man ha olika broddning för olika delar av hagen för att alltid ha korrekt broddning?

Hej, hur broddar du själv dina hästar, berätta gärna längden på brodden och vilket utförande brodden har. Har du olika brodd i tårna mot i trakten??

Hej, hur broddar du själv dina hästar, berätta gärna längden på brodden och vilket utförande brodden har. Har du olika brodd i tårna mot i trakten??

Unghästar broddas med låg brodd, 7 mm, (tunahaken) första vändorna tills jag sett de håller koll på benen. Såvida de håller rätt på benen så blir det elitbrodd sen, jag föredrar att ha dem på elitbrodd då de brodden håller mkt bättre och inte snedslits och/eller blir vassa. Nu ska jag inte svära på hur höga elitbrodden är, men misstänker den är 10 mm.

I början av säsongen går de med lägre tåbrodd (tunahaken) än traktbrodd (elitbrodd), men när isen kommer får de elitbrodd även i tån (märks sådan skillnad i grepp). Broddat på alla fyra, fyra brodd per sko, brodden i dygnet runt.

Blindbrodd (sådan i metall med 'platt undersida' men som 'sticker ut' från skon) höst och vår, dvs innan snön kommer och efter snön försvunnit men innan man törs 'sabba broddhålen' på våren, då 4 blindbrodd/sko.

Och i dagsläget så valacken går med elitbrodd 'runt om', arabstoet går med elitbrodd 'runt om' bak, elitbrodd i trakten fram och blindbrodd i tån fram (sen förra veckan, innan dess brodd även i tån runt om). Fram till förrförra skoningen gick hon med 7 mm-brodd runt om. Fblstoet går med elitbrodd i trakten och 7 mm brodd i tån, byter till elitbrodd runt om så snart isen kommer tillbaka (just nu är det packad snö och väldigt trevligt underlag).

Tidigare hästar har gått med elitbrodd runt om på alla fyra, utom den perioden då jag försökte ha bara traktbroddat men fick avbryta.

Senast ändrad:

*lånar knapp*

man bör tänka på två saker.

1. skillnaden på brodd och brodd.
2. skillnaden på underlaget utifrån sitt broddval.

Ingen broddad häst som är korrekt broddad utifrån det underlag den tränas på kommer någonsin ådra sig en hovledsinflamation enbart genom att vara broddad.

Man kan göra en viss jämförelse utifrån vissa hovisar som lever i tron att ju grövre söm, ju bättre sitter skorna kvar, ju högre och vassare brodd ju mer fäste blir det.

Sanningen är att i båda fallen så orsakar man det nedre benets stukturer större skada, det finns det forskningresultat på.

:bow: Håller helt med dig.
Fyra brodd i varje sko är en billig livsförsäkring både för häst och människa.;)

:bow: Håller helt med dig.
Fyra brodd i varje sko är en billig livsförsäkring både för häst och människa.;)

Fast det som diskuteras är ju att 4 brodd/sko inte alltid är det optimala. Frågan är ju bara hur/när det är optimalt kontra icke-optimalt, annat än i de rent självklara fallen (säg blankis å ena sidan och barmark å andra sidan). Men de däremellan då?

Fast det som diskuteras är ju att 4 brodd/sko inte alltid är det optimala. Frågan är ju bara hur/när det är optimalt kontra icke-optimalt, annat än i de rent självklara fallen (säg blankis å ena sidan och barmark å andra sidan). Men de däremellan då?

Hej, jag tycker det låter som att du använder dig av det bästa broddvalet man för dagen kan finna,däremot så är jag av en annan uppfattning av själva broddningen.

Elitbrodden anser jag som marknadens absolut bästa brodd då den är mer rund och håller sig mer rund vilket eliminerar antal broddskador avsevärt, den ger även ett lite större glidmoment på isigt underlag. Har själv inte haft en broddskada sedan jag började använda den.

Den lägsta Tunahaken (nr 12) som är 7mm hög är ngt mer spetsig redan från start och ger därmed ett bättre grepp på isigt underlag.

Rent generellt så skos alla hästarna med fyrborrade skor fast med några undantag vilket jag kommer till senare och alla har Elitbrodd i trakterna och Tunahaken nr 12 i tårna så länge det är "vinterföre".

Det visar sig fungera väldigt bra då majoriteten av hästarna först landar på trakten och därmed utifrån Elitbroddens ngt större glidmoment inte ger ett tvärstopp som slår upp genom hovleden och när hoven upptar full belastning så kommer den lägre tåbrodden inte orsaka ett tvärstopp med överkotning som föjdrisk. Den lägre tåbrodden kommer oxå att ge ett bättre grepp vid själva överrullingen då den är ngt vassare och risken för att hästen halkar i överrullningen där tån är det sista som lämnar marken är mer eller mindre obefintlig.

Den här typen av broddning har visat sig mest säker för hästen,mest skonsam för hovlederna och minst arbetsam för hästägarna då det i 90% av fallen inte kräver ngn åtgärd från ägarnas sida att under "en normal" skoperiod behöva byta broddar eller upptäcka att någon har tappats.

Undantag:

Alla hästar som skos för första gången med brodd skos alltid med endast traktbrodd och då med Elitbrodden.

Hästar som sätter under sig väldigt mkt med sina bakben skos med endast traktbrodd i bakskorna och då alltid med Elitbrodd.

Ger man sig ut på en sjö is för isträning ska man självklart tillfälligt brodda om till isbrodd.

Allt där emellan förstår jag inte riktigt vad du menar med då det tar ett par dagar för hästen att vänja in sig utifrån att ha brodd tillika inga brodd, därför anser jag att allt hattande hit o dit enbart gör hästen förvirrad.

Hovledsinflammationer orsakade av broddens inverkan kan endast relateras till felaktigt val av brodd i förhållande till underlagets beskaffenhet och hastighet. Rider man i full "kareta" på en stenhårt frusen grusväg som är snö/isfri ja då ber man nog om att få hovledsinflammation på sin häst. Detta är ofta ett stort problem för dom som har hästar som i träning/tävling går på ett fast underlag med litet ytskikt, typ travare och islänningar vintertid.

Den här typen av broddning har visat sig mest säker för hästen,mest skonsam för hovlederna och minst arbetsam för hästägarna då det i 90% av fallen inte kräver ngn åtgärd från ägarnas sida att under "en normal" skoperiod behöva byta broddar eller upptäcka att någon har tappats.

Låter ju bra att jag inte är helt fel ute. Något jag 'önskat' mig är dock 7 mm elitbrodd, då jag gärna skulle slippa tunahaken helt. Visst är det att den blir 'vassare' bättre för greppet, samtidigt tappar den lättare kärnan, och slits lite för fort för min smak när de skrapar efter mat vintertid. Sällan de står sig en skoperiod (7 veckor) tyvärr. Sen kanske jag är pipig iofs ;)

Så jag skulle gärna ha en lägre elitbrodd också *drömma*

Alla hästar som skos för första gången med brodd skos alltid med endast traktbrodd och då med Elitbrodden.

Nyfiken på varför? För att det inte ska bli för snabb omställning jmf med barfota och/eller för skaderisken? Min väldigt ringa erfarenhet är att de lättare slinter med bara traktbrodd första gången de får sko (dock är tåbrodden en ökad skaderisk i just de där förstagångsfallen). När arabdamen fick sko + brodd i SPÄD (1 år & 9 månader) ålder pga permanent ishalka, som hon dels hann vurpa och ådra sig skador av, och sen helt sonika vägrade röra sig på, så brodde jag bara i trakt först (med tunahaken, 7 mm) och hon blev initialt 'jätteglad' över att ha grepp, men slant i 'frånskjutet' i tån, och blev snart försiktig igen. Fick tåbrodd med och rörde sig obehindrat.

Allt där emellan förstår jag inte riktigt vad du menar med då det tar ett par dagar för hästen att vänja in sig utifrån att ha brodd tillika inga brodd, därför anser jag att allt hattande hit o dit enbart gör hästen förvirrad.

Jag menade, utefter diskussionen om optimal broddning för aktuellt underlag, att det ju under en vinter kan vara dels påfrusen barmark med tunt frostlager (hatunderlaget no 1), ren, tjock is (helt okej underlag) samt packad snö (med eller utan is under). Och då är ju frågan om man ska ändra broddningen utefter underlaget och hur, eller - som jag gör - köra samma broddning 'all season'.

Rent teoretiskt skulle jag ju kunna ha en broddning på tjäle med tunn isbark, en broddning för packad snö och en broddning för ren is. Det fungerar med 'samma skärpning' på alla tre (eller har iaf gjort det för mig hitills), men det skulle med all sannolikhet gå att ha olika skärpning, och 'minska' den när de går på packad snö t ex. Om det nu är eftersträvandsvärt/positivt?

Hovledsinflammationer orsakade av broddens inverkan kan endast relateras till felaktigt val av brodd i förhållande till underlagets beskaffenhet och hastighet. Rider man i full "kareta" på en stenhårt frusen grusväg som är snö/isfri ja då ber man nog om att få hovledsinflammation på sin häst. Detta är ofta ett stort problem för dom som har hästar som i träning/tävling går på ett fast underlag med litet ytskikt, typ travare och islänningar vintertid.

Jo precis, men då är vi tillbaka till vad är 'rätt val' av brodd för olika underlag? Jag har som sagt samma broddning på samtliga 'vinterunderlag'. Och en med hovledsinflammation (och tyvärr inte orsakad av brodden, även om val av broddning helt säkert kan påverka omfattningen), de andra har aldrig haft minsta hovledsproblem. Mina hästar rids enbart utomhus vintertid, och företrädelsevid på ren is eller hårt packad snö med is under. Undantagsfall på lössnö med frusen mark och/eller is under (läs: på fälten). Jag både travar och galopperar på både is och packad snö, det enda underlag jag inte tycker om och i princip enbart skrittar på är underlag där brodden inte går igenom underlaget, t ex tjäle med isbark, där brodden går igenom isen men inte ner i tjälen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp