Hovledsinflammationer m.m.

Sv: Hovledsinflammationer m.m.

Fast så har jag inte tolkat det, däremot att skärpta beslag inte har samma effekt i lera som på barmark.

Nope jag är inte ute efter bråk.
Men att som utbildad hovslagare påstå att skärpta beslag på barmark inte belastar och sliter på hästen tycker jag är direkt oseriöst.

Fast som jag tolkar det så pratar coari om att rätt brodd för rätt underlag inte är skadlig. Och då faller ju ditt exempel med skärpta beslag på barmark?

Fast som jag tolkar det så pratar coari om att rätt brodd för rätt underlag inte är skadlig. Och då faller ju ditt exempel med skärpta beslag på barmark?

Tack för hjälpen, som sagt jag blir alltid lika glad när en hästägare uppvisar större kunskap än en yrkesman.

Tack för hjälpen, som sagt jag blir alltid lika glad när en hästägare uppvisar större kunskap än en yrkesman.

Nu var ju anledningen till att jag överhuvudtaget skrev något i denna tråden den att det förekommer en överanvändning utav brodd.

Som jag fattar dig när jag läser så är det ingen som helst fara om man bara använder elitbrodd.

Om denna diskussion bara gällde hästar som klafsar runt i lera i hagen så har jag missuppfattat alltihop och ber så hemskt mycket om ursäkt.
Men om denna diskussion gällde sådana hästar så fattar jag inte varför dom ska ha skor och brodd överhuvudtaget då dessa troligen har det bästa greppet i leran barfota.

I hovslagarutbildningen ingår en hel del biomekanik och skärpningens inverkan på rörelsemönstret samt skador orsakade av för snabb uppromsning av steget. Denna kunskap har Coari liksom jag, och jag tror mycket väl att han fattar vad jag menar.

Ja det är nu jag måste komma till hårklyverier.

Jo helt klart så är även rätt brodd på rätt underlag skadlig och utsätter benet för ökad belastning och slitage.
Men alternativet, att inte brodda när det är halt är ännu mera skadligt.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst stod i ca 2-2,5 år. Ägde henne inte då.
Idag tipptopp, rid och tränas lite dressyr.Är väldigt försiktig med att rida på volt men lite är ju nyttigt, bara man inte sitter och kava på små, volter för länge.
Ge den tid!!

Ja det är nu jag måste komma till hårklyverier.

Jo helt klart så är även rätt brodd på rätt underlag skadlig och utsätter benet för ökad belastning och slitage.
Men alternativet, att inte brodda när det är halt är ännu mera skadligt.

Ja, som coari skrev (iaf i 'min tolkning'), så var är ni egentligen oense och var är 'problemet'? om man inte ska klyva hår då, men då kan man som sagt klyva vidare på min linje med vad som är rätt beslag för rätt mark, och om man inte ska brodda om för delar av hagen etc. Dvs, även med 'rätt broddning för underlaget' kommer det inte bara bli en ökad beslastning (som dock har fördelar som vida överskrider att utsätta hästarna för risken för fläkskador och omkullfallningsskador t ex), utan det kommer även oundvikligen bli så att hästen X tid kommer gå mned 'fel brodd för underlaget'. Det är nämligen inte praktiskt möjligt med perfektion i frågan för majoriteten av hästägarna..

Däremot är det bra att diskussionen så att säga tas upp, jag kommer fortfarande ha broddat i lera, men kommer försöka brodda ur tidigare på våren och brodda is enare på hösten t ex, efter den här tråden. För även om jag aldrig haft minsta problem av det så kommer jag tänka mer på det.

Men klyva hårstrån - nja ;)

Däremot är det bra att diskussionen så att säga tas upp, jag kommer fortfarande ha broddat i lera, men kommer försöka brodda ur tidigare på våren och brodda is enare på hösten t ex, efter den här tråden. För även om jag aldrig haft minsta problem av det så kommer jag tänka mer på det.

Men klyva hårstrån - nja ;)

Så bra då har jag uppnått hela mitt syfte.
Du kommer tänka på att brodd även har vissa negativa egenskaper och handla utifrån det.

Så bra då har jag uppnått hela mitt syfte.
Du kommer tänka på att brodd även har vissa negativa egenskaper och handla utifrån det.

Nästan så iaf ;) Jag har aldrig varit i la-la land och trott att brodd är ofarligt, däremot har jag inte sett varför/hur det kunnat vara 'någon fara' på just mjuk grusväg (dvs där brodden går ner i underlaget)

Du Coari...
Är du inbjuden till hovslagarträffen nästa onsdag?

Vad är det här för jävla hönshus?:eek:
För många tuppar i hönshuset?
Jag är jäkligt trött på kacklandet här .
Har du nån privat osämja med nån ,gör upp det privat.
Pinsamt är bara förnamnet..

Jag måste faktiskt säga detsamma, det är snart sandlådenivå från SO Hovslagares håll..

Nej, det är jag som ska ha föreläsningen.

Du gjorde just hela min morgon! Klockrent!

Nu ska jag gå och koka kaffe till min hovslagare och slå igång infravärmen, men plötsligt är jag mycket gladare rent generellt trots äckligt väder och sjuk och stressigt och så vidare. :devil:

Nu får du vara så bussiga att sluta med dessa sandlådefasoner, privata saker får ni göra upp om via PM eller i någon boxningsring.
Eller får jag föreslå hovslagarträffen, bukefalos är inget forum för era privata uppgörelser vilka de nu än må vara.

Boj/moderator

Nu får du vara så bussiga att sluta med dessa sandlådefasoner, privata saker får ni göra upp om via PM eller i någon boxningsring.
Eller får jag föreslå hovslagarträffen, bukefalos är inget forum för era privata uppgörelser vilka de nu än må vara.

Boj/moderator

Visst är det sandlåda... Men ganska roande än då:D

Och Coari...
Frågan om du var bjuden var faktiskt seriös från början.
Jag bara dissade dig lite när du inte behagade svara:angel:
Alla hovisar är välkomna.
Vi diskriminerar ingen alla sorter har sin plats.
Fast det är inga föreläsningar bara Bira lite spel och en massa munhuggande:cool:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka