Hovledsinflammationer m.m.

Sv: Hovledsinflammationer m.m.

Lahtel&Coari: Tack för era inlägg känns skönt att veta att det finns fler som jag som det ordnat sig för.

Cecely: Jag håller tummarna för att din häst ska bli bra!

Tyvärr är det så att relativt stilla räcker inte, särskilt inte de tre första dagarna. Då måste de vara stilla. Och det kan ju ocksåvara förklaringen till varför din häst inte svarat på behandlingen.

Det finns alltid en massa vägar att gå för att hålla hästarna stilla.

Jag hävdade också att "det går inte hålla honom stilla". Han hoppar lätt och ledigt ut från både vanliga hagar och sjukhagar, han har även sparkat sönder sjukhagar för att komma ut. I vanliga hagen har vi haft staket på 1,80 för att hålla honom inne.

Men den veterinär jag hade blev tack och lov förbannad på mig och sade åt mig på skarpen att se till att hålla honom stilla i minst 1 vecka.
Det jag gjorde var att jag höll alla hänstar inne i 6 dagar. När alla hästar är inne brukar de inte försöka spränga stallet. De brukar heller inte sparka och leva om ifall man inte är i stallet. Då finns det ju ingen som bryr sig där (jag har övervakningskamera).
Sedan byggde jag ett riktigt "fort" till sjukhage, något större än en normal. Den har både trä och elstaket, mycket högt. Det är inget som går att sparka sönder eller spränga. Jag har även ordnat hagarna så att de andra inte kan gå utom synhåll för konvalecenten. Så nog går det att hålla dem stilla, men det är klart att man får anstränga sig och vara påhittig. Veterinärerna säljer också ett medel som har lugnande effekt som man kan ge dem.

Jag har samma problem. En häst som trots behandlingar i hovleden (höger fram) inte blir bättre.....Ska iväg nu för fjärde gången för att fortsätta utreda.....Har röntgat och ultraljudat, har blivit behandlad med cortison och tuppkam och butta...Är 1 grad halt på rakt spår och 2 grader på böjt spår. Höll på och utredde förra året också - då behandlades ryggen, bytte klinik och de bedövade ryggen och såg at han inte fungerade bättre då så de gick vidare och nu är vi på hovleden eller hoven...de vet inte exakt men han blir bättre vid bedövning av hela hovområdet. Har dock inte svarat på de tre behandlingar han fått men det finns tydlingen många olika ställen att spruta på, de har behandlad framsidan och baksidan, men man kan också sticka så att man behandlar andra delar och det är det de ska försöka med till veckan.....vi har krånglat och behandlat vår ponny i 2 år....

Igår blev min häst utdömd.
P.g.a. hovledsinflammation som inte tycks vilja ge sig.
I ett halvår har hon dragits med en 1-gradig hälta som inte vill försvinna.
Ett tag blev hon bättre, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. :(
Jag vill höra av er som har erfarenheter om det här, hur lång tid tog det för era hästar att bli bra och hur många behandlingar tog det?
Hur pass "olika" diagnoser har ni fått när och om ni bytt veterinär?
Är det någon idé att åka iväg till en annan klinik och låta dom kolla på henne också?
Finns det alternativa behandlingsmetoder?

Jag vill höra ALLA era erfarenheter!

Om din häst har blivit utdömd av en veterinär så är det väl knappast ok att försöka fortsätta att behandla. Enligt min erfarenhet är veterinärer oerhört lyhörda över hur hästägaren mår och känner och om det verkligen är att avliva hästen man vill. Om nu då veterinären tagit ställning så borde du protesterat och hade då veterinären ansett att det är så illa att hästen lider så att den bör tas bort så måste du acceptera det. Så slå en signal till veterinären som dömde ut hästen.

Själv hade jag en häst med dubbelsidig hovledinflammation på fram, den behandlade jag i ca. 10 månader innan den blev utdömd. I det läget hade veterinären väntat på signal från mig att det var läge för det och hade väl egentligen velat ta bort hästen tidigare.

Hälsning Maja

Tyvärr är det så att relativt stilla räcker inte, särskilt inte de tre första dagarna. Då måste de vara stilla. Och det kan ju ocksåvara förklaringen till varför din häst inte svarat på behandlingen.

Det där beror på vem du frågar..

Min K vandrar på boxvila och boxhage. I sjukhage går det bra ett par dagar,s en börjar hon träna slidestops och helomvändningar och strax därefter brukar hon släppa ut sig själv till polarna igen och dra några rediga repor.

Således får hon gå ut i stor hage direkt efter behandling. Där är hon förhållandevis lugn, ja så lugn en livlig fyraåring med lika livliga polare blir då. Dvs större delen av dagen tillbringas i skritt, men det kommer de obligatoriska 'bus och fnatt'-rycken.

Hon har alltid svarat på behandling (kotleder och högre) trots detta.

Nu rä hon dock behandlad i kotleder och hovleder BF och jag diskuterade ju då med veterinären om det pga hovlederna var läge att verkligen sätta alla ansträngningar på att ha henne på boxvila, dvs i översättning prova ge henne lugnande.

Veterinären, samma veterinär som egentligen mot 'gällande praxis' lämnade ut pleg att spruta fullblodsdonnan med när hon rev stället på boxvila. Jag tyckte att endera måste jag släppa ut, eller så MÅSTE jag få potenta droger (det fungerade inte med det man kan ge via munnen, hon fick så en elefant hade varit sänkt men icke..). Och veterinären tyckte då att 'hon får INTE fnatta' och jag fick pleg. Dvs det är inte en veterinär som alltid tycker 'äsch, släp p ut då'. Iaf han ansåg INTE att det var någon större fara om K var ute, dvs det var onödigt att krångla med droger utan hon kunde få gå ut i sin vanliga hage utefter det jag berättade (dvs hur hon är i stor hage).

Så, jag tycker det är en farlig generalisering att tycka att 'de MÅSTE stå stilla'. Sen, det KAN vara så att just DEN HÄSTEN måste verkligen stå stilla första tiden. Det är ju svårt att säga.

Men den veterinär jag hade blev tack och lov förbannad på mig och sade åt mig på skarpen att se till att hålla honom stilla i minst 1 vecka.
Det jag gjorde var att jag höll alla hänstar inne i 6 dagar. När alla hästar är inne brukar de inte försöka spränga stallet. De brukar heller inte sparka och leva om ifall man inte är i stallet. Då finns det ju ingen som bryr sig där (jag har övervakningskamera).
Sedan byggde jag ett riktigt "fort" till sjukhage, något större än en normal. Den har både trä och elstaket, mycket högt. Det är inget som går att sparka sönder eller spränga. Jag har även ordnat hagarna så att de andra inte kan gå utom synhåll för konvalecenten. Så nog går det att hålla dem stilla, men det är klart att man får anstränga sig och vara påhittig. Veterinärerna säljer också ett medel som har lugnande effekt som man kan ge dem.

Mer generaliseringar...

Jag har TVÅ som inte fungerar på boxvila (och en liten ängel..).

K skulle SKITA i de där ansträngningarna och vandra ihjäl sig ändå. Både inne i box och i 'fortet'.

LB skulle vara nöjd sålänge alla hade boxvila, det skulle dock inte gå att rida/promenera/på något vis ta ut någon av de andra under tiden. Varken under tiden på box, eller under tiden i 'fortet'.

Dessutom skulle hon idka allmänt hopp och skutt både inne och ute, sålänge hon inte drogades.

Om du betänker att K & LB står i samma stall inser du problemet med att hålla alla inne..

Vilket gjorde att jag blev tvungen att ställa alla hästarna på vila när LB skulle ha boxvila. Hon och valacken stod i bredd i boxhage ute, K gick i sjukhage. Hur bra (inte..) K mådde av det är rätt självklart. Ovanpå detta fick jag dra i henne extremt mycket knark, första veckan gick det hjälpligt med elefantdos av vetranquil 2 ggr/dag, vecka 2 och 3 krävdes det hög dos plegicil i.m. (något som normalt INTE ges ut till djurägare så) 2 ggr/dag.

Dock kunde jag som sagt inte motionera K, och vad värre var inte ens promenera V, som har en senskada och alltså verkligen BEHÖVDE promenera.

Har man inte eget stall kan man inte bara beordra in andra hästar på boxvila heller.

Så, det finns hästar OCH situationer där det tyvärr inte är hjälpligt. I vissa av de fallen kan konvalescentstall hjälpa, i andra gör det noll skillnad.

Dessutom så de där som pesthatar boxvila, de springer ofta som små IDIOTER när de väl får komma ut igen. Vilket i många fall är mycket värre än att de kör lite hopp och skutt i vanlig hage men i övrigt är lugna.

(När jag släppte ut igen knarkade jag ner alla tre, släppte dem på GRÄS och såg till att de var HUNGRIGA. De sprang som små idioter ändå tyvärr, och det är som sagt nackdelen)

Min häst blev oxå, till vis del i alla fall utdömd på grund av hovledsinflammation. Vi behandlade henne tre gånger ner i lederna och tre gånger med Hyanate i blodet plus tre månaders "själv läketide" men tyvärr hjälpte inget och hon blev utdömd och har nu för ca ett halv år sedan galopperat vidare till de evigt gröna ängarna.

Visst kan det vara skillnader på olika kliniker bereonde på vilken kompetens veterinärerna har. Men när det gäller frågan om utdömning ser man till hsätens bästa. I mitt fall var det en tävlingshäst som oxå mådde psykist dpligt att stå still.

Jag tror att man ska lita på vad veterinärerna säger, de har kunskapen.

Tråkigt att höra med din häst förresten. Hoppas att det fixar sig!

*knapplån*

Jag skulle dels ta av skorna under en period när hon inte rids, alla hästar klarar av barfota i en mjuk hage under en period, detta för att öka blodcirkulationen. ( I island rehabiliterar man praktiskt taget alltid hästar barfota med goda resultat) Man kan alltid sko på igen när man ska börja rida igen.

Sedan skulle jag ge msn, det har gjort under för min egen reumatism och min häst när han får lymfangit. Det är naturligt ämne och inflammtionsdämpande.(är personligen mkt skeptisk till örter o homeopatiska medel)

Jag tycker din häst på bilden står långt in under sig med frambenen? Står hon alltid så? Personligen tror jag att det ger spänningar som mkt väl kan bidra och kanske tom ge ryggproblem etc.

Mumin
Barfota javisst med inte till vilket pris som helst.

Min lilla Quarterdam hade hovledsinflammation båda fram i höstas. (Hälta 1grad på höger, 0.5 vänster) Pga av felaktig skoning på bakhovarna, tyvärr så såg jag det inte förrän det började synas för en icke hovslagare.. Hon blev inte sprutad i lederna eftersom vet toch jag tyckte att hon var för ung för sådan behandling (3år) Istället använde vi metacam i 10dagar plus att hon fick vila under behandlingen. Hade henne ute i vanliga hagen (stor)
Hältan var helt borta på dessa dagar, och hon blev igångsatt försiktigt under hösten. Nu är hon igång igen och är i bra form. Hovslagaren är givetvis utbytt mot en som ruinerar mig fullständigt var 7:e vecka.. Men vad gör det?
(Hon kan inte gå utan, hon måste skos med sula fram pga av hennes sulor är super tunna.)

*kl*
Min pålle fick diagnosen hovledsinflammation bf den 13/12, sedan dess har vi skrittat för hand 15-20 min per dag (efter 3 d boxvila initialt efter behandling i leden). Vi var på åb 9/1 och han var då ohalt vid longering och böjprov!:) Vi fick rådet att skritta under ryttare "några veckor" och därefter successivt öka träningen. Jag tänkte låta detta ta den tid det tar, planerar att skritta minst 4 veckor med successiv ökning (trav 5 min någon vecka, 10 min osv). Satte nog igång lite häftigt med tanke på att han är ny och jag sugen på att komma igång med träningar!:o

Hur märkte du att hästen var dålig?
Sjukhage eller vanlig hage?
Lugn eller vild under promenaerna?
Hur gammal är hästen?
När märkte du förändringen att hästen blev bättre oc hur?
Blev han nånsin sämre under tiden?
Hur många timmar om dagen hade du hnoom ute???
Massa frågor men blev nyfiken...snälla svara!!!

*knapplån*

Hej, hovledsinflamation åtgärdas lättast genom en mer centrerad fri överrullning närmre hovleden utifrån den enskilda individens fysiologiska förutsättningar.

Kan du utveckla det??? Vad anser du om vila box/sjukhage(vanlig hage???

Utifrån fysiologisk skoning för den enskilda individen anser jag att daglig utevistelse i en stor slät,ngt kuperad hage är det bästa för snabb rehabelitering. Man får tänka till lite här, alla underlag,rörelser som bryter hovleden i en fysiologisk negativ riktning kommer oxå hämma läkningsprocessen liksom igångsättning på böjda spår utifrån den stress hovens sidoligament utsatts för vid tidigare uppkommet trauma liksom all rörelse som för den enskilda individen inte är mest skonsam utifrån hovledens belastning.

Finns det några rörelser som verkligen inte är bra för läkningen, jag förstår att inte en vrickning är bra. Min häst har hovledsinflam. båda fram. Vilat i nio veckor nu och två behandlingar. Han har ej blivit riktigt ´bra, ska in imon och får jag då en behandling till funderar jag på att flytta upp honom på boxvila på ridklubben och promenera med honom i ridhuset i några veckor....synpunkter på det???????
Kan säga att under rehabliteringen har han stått i sjukhage fem veckor tills det inte gick längre, har nu gått i sådär stor hage ganska slät med en kompis, vissa dagar står han helt still i den vissa fnattar han runt som en tok, jag får stänga in honom en tid tror jag så att det får läka ordentligt, eller????

*Svarar alla på hur det gått*
På första besöket fick hon bedövningar från knäleden och neråt i vänster fram och bedövningar kotled och neråt i höger fram innan hon släppte helt. Samt behandlades i de lederna.
Väl hemma boxvilade hon 3 dagar och gick därefter i vanlig hage helt efter vet's rek.
På återbesöket så var hon fräschare i sina framben men inte helt klockren samt att hon inte var helt fräsch bak heller. Hon blev lite bättre bak efter att et vart och "klämt på henne" men släckte inte helt fram trots bedövning från bog och neråt.
Dom behöll henne över natten och efter röntgen, ultraljud o.s.v. så fann man att två tornutskott låg mot varandra i manken (troligen efter fraktur av att hon gått omkull el liknande) samt pålagringar mellan 7:e och 6:e samt 6:e och 5:e halskotepelarna.
Det var troligen väldigt långt framskridet redan när jag köpte henne eftersom hon redan efter en månad visade 1-gradig hälta.
=utdömd återigen och en ängel sedan 3 dagar tillbaka.
MEN väldigt skönt att få veta vad som verkligen stod på!

Om din häst har blivit utdömd av en veterinär så är det väl knappast ok att försöka fortsätta att behandla. Enligt min erfarenhet är veterinärer oerhört lyhörda över hur hästägaren mår och känner och om det verkligen är att avliva hästen man vill. Om nu då veterinären tagit ställning så borde du protesterat och hade då veterinären ansett att det är så illa att hästen lider så att den bör tas bort så måste du acceptera det. Så slå en signal till veterinären som dömde ut hästen.
Så du känner varje veterinär i hela Sverige?
Jag tyckte inte att det kändes bra hos den veterinären jag var hos innan så jag ville veta någon annans veterinärs åsikt. Nu fick jag iochförsig min häst utdömd igen men på helt andra grunder än vad veterinären innan dömde ut henne på. Det kändes bra för mig att få en åsikt från en annan veterinär då min magkänsla sa att det "fanns något mer" vilket det också gjorde.
Du vet inte vilka veterinärer jag har varit hos och du har aldrig träffat min häst så jag tycker inte du har rätt att säga att det inte är okej.
Jag har gjort vad jag kunnat för min häst och vad som känns bra för en kanske inte känns bra för en annan. :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp