Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Igår blev min häst utdömd.
P.g.a. hovledsinflammation som inte tycks vilja ge sig.
I ett halvår har hon dragits med en 1-gradig hälta som inte vill försvinna.
Ett tag blev hon bättre, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen.
Jag vill höra av er som har erfarenheter om det här, hur lång tid tog det för era hästar att bli bra och hur många behandlingar tog det?
Hur pass "olika" diagnoser har ni fått när och om ni bytt veterinär?
Är det någon idé att åka iväg till en annan klinik och låta dom kolla på henne också?
Finns det alternativa behandlingsmetoder?
Jag vill höra ALLA era erfarenheter!
Tyvärr är det så att relativt stilla räcker inte, särskilt inte de tre första dagarna. Då måste de vara stilla. Och det kan ju ocksåvara förklaringen till varför din häst inte svarat på behandlingen.
Men den veterinär jag hade blev tack och lov förbannad på mig och sade åt mig på skarpen att se till att hålla honom stilla i minst 1 vecka.
Det jag gjorde var att jag höll alla hänstar inne i 6 dagar. När alla hästar är inne brukar de inte försöka spränga stallet. De brukar heller inte sparka och leva om ifall man inte är i stallet. Då finns det ju ingen som bryr sig där (jag har övervakningskamera).
Sedan byggde jag ett riktigt "fort" till sjukhage, något större än en normal. Den har både trä och elstaket, mycket högt. Det är inget som går att sparka sönder eller spränga. Jag har även ordnat hagarna så att de andra inte kan gå utom synhåll för konvalecenten. Så nog går det att hålla dem stilla, men det är klart att man får anstränga sig och vara påhittig. Veterinärerna säljer också ett medel som har lugnande effekt som man kan ge dem.
Kan du utveckla det??? Vad anser du om vila box/sjukhage(vanlig hage???
( I island rehabiliterar man praktiskt taget alltid hästar barfota med goda resultat)
Så du känner varje veterinär i hela Sverige?Om din häst har blivit utdömd av en veterinär så är det väl knappast ok att försöka fortsätta att behandla. Enligt min erfarenhet är veterinärer oerhört lyhörda över hur hästägaren mår och känner och om det verkligen är att avliva hästen man vill. Om nu då veterinären tagit ställning så borde du protesterat och hade då veterinären ansett att det är så illa att hästen lider så att den bör tas bort så måste du acceptera det. Så slå en signal till veterinären som dömde ut hästen.