Hovledsinflammationer m.m.

Sv: Hovledsinflammationer m.m.

Min ponny dömdes ut för hovledsinflamation år 2000. Jag gav mig inte utan lät han vila i över ett år. han behandlades två gånger. (jag bytade veterinär) och sedan dess har han ej haft någon mer hovledsinf.

jag tror att det tyvärr går lite för fort ibland att döma ut....

iaf min ponny mår toppen nu på äldre dagar, och han rids utan problem och fort går det igenom skogen:)

hoppas verkligen din häst blir bra, låt det ta lite extra tid. Lycka till!!

Vad bra att din häst blev bra!
Se mina senaste inlägg i tråden så ser du hur det gått för mig.

Kan bara beklaga! Och ge en stor kram........

Tanten i Skåneland med den vita ponnyn som går på "lång-vila" som ett sista desperat försök.

För hovledsinflammation eller ihopväxta tornutskott????
LÅngvila i vad sjukhage, mindre hage?
Var din diagnos också missuppfattad hovledsinflammation???

Hur har du vilat din ponny, i vanöog hage ett år eller i sjukhage. Är jättenyfiken på alal tips jag kan få nu när jag också skall ha min på vila för att se om det blir bättre..........

Kan bara beklaga! Och ge en stor kram........

Tanten i Skåneland med den vita ponnyn som går på "lång-vila" som ett sista desperat försök.

Tack!
Hoppas det går bättre för alla er med sjuka/skadade hästar än vad det gjorde för mig. Håller tummarna för er allihop!

Våran häst har haft kotledsinflammationer i båda fram och en inflammation i en knäled bak. Detta har skett under ca 4 år. Hästen har alltid motionerats bra och inte blivit överansträngd utan vi har gjort allt för att den ska hålla. Men inflammationerna kom bara tillbaka... Vi har varit till tre veterinärer, en hästmassör och en kiropraktor under dessa år. Men till slut hittade vi "rätt" person och nu har hästen varit skadefri i 3 år... De var en kota i ryggen som satt fel, det hade ingen märkt av de som gått igenom hästen tidigare. Det var kiropraktor nummer två som vi var till för tre år sedan som upptäckte felet. Det rättades till och hästen har alltså varit skadefri i tre år. Så den som problem med kotledsinflammartoner har jag bara ett tips, prova nya veterinärer och kiropraktorer, nån måste ju upptäcka flet någon gång.

Ponnyn i fråga har behandlats av två olika vet. under 1½ år för kotledsinflamationer i båda bak. Utan att bli bra. Gallig, oren och stapplig gång.

Han har nu gått på lösdrift, utan arbete, sedan tidigt i våras förra året.
Han har aldrig mått så bra som han gör nu, inga gallor, pigg och glad!:)
Det ska kanske tilläggas att han är gammal tävlings ponny, FT hoppning och distans, på 18 år:cool:

Ska försöka skritta igång han under sommaren. Lär dock inte bli så avancerat då ingen sadel är tillräcklig svängd i bommen för hans "hängmatterygg".

DeCloe: Vill bara säga att du har mitt största medlidande! Många kramar!!

Hejsan!
Hoppas någon har något tips o kan hjälpa mig...
Mina häst har nu varit halt i 3 månader (kotledsinflamation)
första gången vi var in var han halt (men inte så mycket, men det fanns ändå där) han blev då behandlad o vi fick återbesök 2 veckor senare.

2 veckor senare var han fortfarande halt o han blev behandlad igen...

på återbesöket ytterligare 2 veckor senare var han bra o blev friskförklarad

ca 2 veckor efter det då jag hade SKRITTAT o börjat trava lite lugnt på rakt spår var han halt IGEN... då var han fortfarande halt i samma kotled, men han var även halt i båda framkäna o kotorna eftersom han hade överbelastat...

1 vecka senare var vi in igen o då var han bra...

dagen därpå tog vi ut kiropraktor som gick igenom han o hittade lite som hon knäckte till o vi blev ordinerade skritt i 2 veckor.

2 veckor senare då jag skulle börja trava var han halt igen

o så här håller det på... verkar som han inte håller för mer än 2 veckors skritt...

Någon som har varit med om samma sak eller som har tips?
Någon som vet hur lång tid/hur många behandlingar man måste göra innan en häst blir utdömd?

Tacksam för svar!

Frajjda - i sådana där lägen brukar att det återkommer bero på att problemet inte är i framkotorna egentligen, utan någon annanstans (ofta bak). Dvs man har inte hittat GRUNDorsaken.

Har man bedövat bort all initialhälta någon gång? Vad händer då? Är hästen genomröntgad?

Hejsan!
Hoppas någon har något tips o kan hjälpa mig...
Mina häst har nu varit halt i 3 månader (kotledsinflamation)
första gången vi var in var han halt (men inte så mycket, men det fanns ändå där) han blev då behandlad o vi fick återbesök 2 veckor senare.

2 veckor senare var han fortfarande halt o han blev behandlad igen...

på återbesöket ytterligare 2 veckor senare var han bra o blev friskförklarad

ca 2 veckor efter det då jag hade SKRITTAT o börjat trava lite lugnt på rakt spår var han halt IGEN... då var han fortfarande halt i samma kotled, men han var även halt i båda framkäna o kotorna eftersom han hade överbelastat...

1 vecka senare var vi in igen o då var han bra...

dagen därpå tog vi ut kiropraktor som gick igenom han o hittade lite som hon knäckte till o vi blev ordinerade skritt i 2 veckor.

2 veckor senare då jag skulle börja trava var han halt igen

o så här håller det på... verkar som han inte håller för mer än 2 veckors skritt...

Någon som har varit med om samma sak eller som har tips?
Någon som vet hur lång tid/hur många behandlingar man måste göra innan en häst blir utdömd?

Tacksam för svar!

Hej, jag bara undrar utifrån det du skriver hur kotan belastar sig. Om du går med hästen och ser den rakt framifrån, uppfattar du då att kotan i genomtrampet går i rak linje med skenbenet ner genom kotben,kronben och hoven eller viker sig kotan i bakkant innåt eller utåt??? Lägg gärna in en bild tagen rakt framifrån där hästen är normalt uppställd och ngn hjälper dig med att hålla upp det andra frambenet,sedan tar du en bild som visar hoven och övriga benet utt till strax över framknät. Då kan man se hur den belastar sig i kotan och om den roterar innåt eller utåt. Ta gärna en sidobild oxå så man kan se hur stort genomtramp den har i kotan. Jag tror mer på att kotan är obalanserad utifrån vad du skriver.

Alexandra_W - förlåt jag hade skrivt lite otydligt! vi åkte in med han första gången för att han var halt i vänster bak kota. grundorsaken kommer inte därifrån o vartifrån vet vi inte :confused:

vi har tagit plåtar på hela hästen som två olika veterinärer (på olika ställen) har tittat på o dom hittar inget.

verkar som om han inte håller mer än ca 2 veckor skritt...:(

något förslag?

Alexandra_W - förlåt jag hade skrivt lite otydligt! vi åkte in med han första gången för att han var halt i vänster bak kota. grundorsaken kommer inte därifrån o vartifrån vet vi inte :confused:

vi har tagit plåtar på hela hästen som två olika veterinärer (på olika ställen) har tittat på o dom hittar inget.

verkar som om han inte håller mer än ca 2 veckor skritt...:(

något förslag?

Kiropraktor?
Ryggen kollad?
ALL initialhälta bortbedövad någon gång?
hur rör han sig när han rids de där två veckorna i skritt?
Hur är han skodd? Vinklar?
Hur är benställningen/exteriören, finns det något där?

Ofta är det ju lite av ett detektivarbete att hitta grundorsaken. Tyvärr gör man det inte alltid, men det brukar finnas rätt mycket att kolla igenom om man vill. Det kan dock både ta en förbannad tid, och vara ideliga bakslag och drygt jobbigt, och sluta med att man hittar en grundorsak som var irreparabel. Men det kan också sluta med att man 'kommer ut på andra sidan' med en frisk häst. Men det är ju en rätt jobbig väg, och om man vill gå vidare och leta mer eller ge upp är ju ett personligt val.

Men, det första man brukar få sluta göra är att försöka titta med nya ögon och utan förutfattade meningar. Ibland blir man väldigt förvånad. Som den gången kiropraktorn tyckte 'det sitter i hasleden, jag skulle bedöva om det var min häst'. Jag och klinikvet tyckte mest 'jo men säkert..', hasen ren på böjprov, inga rtgförändringar, ingen hälta men hästen rörde sig inte riktigt, riktigt bra. Var dock grymt mycket bättre än hon varit innan (vi symptombehandlade och letade ihjäl oss i över 2 år..). Vi bedövade hasrackaren iaf och se på fan om inte kiron hade rätt. Nu var det inte hela svaret, men fick mig att inse att nya ögon alltid är bra, och att INTE ha några som helst förutfattade meningar, utan ibland blir man överraskad.

Lycka till hur du än gör!

Min erfarenhet är att de flesta lägre hältor är borta efter 6 månader.

Min häst har varit halt i 9månader, 7 klinikbesök med beh och 6v Butta.
Nu utdömd.

Igår blev min häst utdömd.
P.g.a. hovledsinflammation som inte tycks vilja ge sig.
I ett halvår har hon dragits med en 1-gradig hälta som inte vill försvinna.
Ett tag blev hon bättre, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. :(
Jag vill höra av er som har erfarenheter om det här, hur lång tid tog det för era hästar att bli bra och hur många behandlingar tog det?
Hur pass "olika" diagnoser har ni fått när och om ni bytt veterinär?
Är det någon idé att åka iväg till en annan klinik och låta dom kolla på henne också?
Finns det alternativa behandlingsmetoder?

Jag vill höra ALLA era erfarenheter!

Min häst Hammond fick kotledsinflamation för två år sedan, han låg på en 2gradig hälta hela tiden. Efter den andra behandlingen så kom dem på att dem kunde "bryta sönder" kotleden med nån laser så bitarna seda lagade sig själva. Han fick en fyr gradig hälta efter det men efter två månader vart han bättre. Vi kunde inte rida honom och vi lät han stå i två extra månader sedan började vi skritta honom o det gick bra men efter ett tag vart han dålig igen o va det några månader men för lite drygt ett och ett halvt år sedan vart han bättre och vi började om från början med han igen. Men då efter nån vecka så vart han halt och fick bedömmningen 3 gradighälta. Vi trodde det va kotleden igen men det va det inte. först hittade inte veterinärerna var det var som gjorde han halt och dömde ut han. Men min låssasmamma ville att dem skulle kolla igenom hela benet en gång till, kosta vad det vill. så vi gav hammond en andra chans och dom kollade igenom benet och efter några tester så kunde man konsatera att han skadat djupa böjsenan. Troligen för att vi satte igång honom för snabbt...... :confused: :cry:

Så en en gång ville veterinären att vi skulle avliva han för hon sa att han aldrig kommer att rida igen.... vI vart riktigt deprimerade men vi ville ändå försöka rädda hammond.
Så veterinären gjorde allt vad hon kunde och redan efter åtta månader så vart han bättre. Då började vi tömköra han och det gick jätte bra. Ibland vart han halt när det vart för jobbigt men då fick han vila någon dag o vart bättre sen (vi var tvungna att hålla igång han för att inte han skulle bli stel om ni undrar varför vi har igång en häst som hela tiden blev halt) I början av April 2006 gick det att börja rida han men bara på ridbanan och i skritt. Vi skrittade han i nästan tre månader innan vi vågade små trava med han. Och i sommras gick allt jätte fort. Han vart bättre och bättre för varje dag som gick och fick bättre balans och vart mjukare. I höstas kunde vi även galoppera han.
Nu går det att galoppera han på volt i båda varven och i djupsnö även riktigt långa stäckor klarar han med enkelhet. Dock har vi väldigt stor koll på hans ben fortfarande och kollar det minst tre gånger varje dag. NU är senan mjuk och fin :D
Så ge hästen längre tid att bli bra, en häst med allvarliga skador kan det ta upp till två år för hästen att bli bra.
Hammond är du nästan helt och hållet bra, dock kommer vi aldrig att hoppa med han med risk för att skadan ska komma tillbaka.
Hammond är nu 10år och har minst 15år till att leva så ge hästen all den tid den behöver!!!! :bow: :bow: :bow:

HAr nu varit iväg på magnetröntegen och fått en prel. diagnos....Förändringar på strålben, djupa böjsenans infästning samt omkringliggande ligament :(
Får def. besked nästa vecka.....

Läs boken Naturlig Hästhållning! Kanske kan du få nåt bra tips, som kan va värt å pröva. Själv tycker jag boken är toppen :banana:

Har läst igenom hela tråden, verkar som om de flesta hästar haft bekymmer hf??? Varför det? Eller är det bara en stor slump???

Marlene

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp