Hovledsinflammationer m.m.

Sv: Hovledsinflammationer m.m.

Nyfiken på varför? För att det inte ska bli för snabb omställning jmf med barfota och/eller för skaderisken?

Hej igen, ja enligt min erfarenhet så enbart utifrån skaderisken.

Enligt viss annan "teori" så utifrån omställningen utifrån en barfotahästs "sugkoppsförmåga" på isigt underlag.

För stora omställningar anser jag som mer till nackdel än fördel för hästens välbefinnande.

Alltså jag menade att just england inte använder spec mkt broddar, men de tycks dras med lika mmkt ledinflammationer från kotled och uppåt, och strålbensrelaterade problem som 'vi' här i Sverige. (Däremot så är hovledsinflammation sällan omnämnd).

Men omd et fanns ett väldigt tydligt samband så 'borde' jag ha stött på det på mina egna, sen är mina för dåligt statistiskt underlag då de är för få, men kan ju tycka någon borde åkt på problem, därav nyfikenheten om det finns studier hur pass kopplat till varandra det är. För resonemanget känns helt klart logiskt. Iofs kan man ju börja fundera på vad 'underbroddat' ger för problem på sikt, om de spänner sig och kortar steget etc. Men det är en annan diskussion.

Och GÅ från SLU t ex är ju en av de som uttalat sig FÖR fyrbroddning trots att glidmomentet påverkas, så är ganska svårt få en bild utan 'tyckande' känns det som. Men skulle vara väldigt bra om man fick en mer fältinriktad studie (vilket kanske är omöjligt?) där man kunde studera under faktiska förhållanden så att säga (dvs på diverse olika vinterunderlag)

Om man spekulerar vidare, så vilket är teoretiskt sett 'värst' - fullbroddat hel vinter. Eller fullbroddat under 'isperiod' och traktbroddat under 'snöperiod' (förutsatt det fungerar)?

Som jag skrev i början så menar jag att problemet är att man har broddat på vintern även om det är 7+ och barmark.
Man ska givetvis ha den skärpning som hästen behöver i gällande underlag. Jag tror inte GÅ har rekomenderat fyrbrodd på barmark.
Studier på greppets inverkan finns det gjorda. Med och utan grepp och hakar.

Som jag skrev i början så menar jag att problemet är att man har broddat på vintern även om det är 7+ och barmark.
Man ska givetvis ha den skärpning som hästen behöver i gällande underlag. Jag tror inte GÅ har rekomenderat fyrbrodd på barmark.

På vilket sätt blir det sämre med +7 och barmark och brodd? *fortf nyfiken* Då går ju brodden ner i klägget och det är glidmoment massor (för mkt..) oavsett? Eller hur menar du?

Jo visst finns det studier med grepp, men finns det de som är gjorda på 'äkta vinterunderlag'? De jag sett har varit på artificellt underlag.

Och fortfarande, vad är 'skärpning hästen behöver på gällande underlag', om man nu ska skärpa 'lagom' så borde det isf vara olika skärpning på olika vinterunderlag? Rent teoretiskt alltså.

På vilket sätt blir det sämre med +7 och barmark och brodd? *fortf nyfiken* Då går ju brodden ner i klägget och det är glidmoment massor (för mkt..) oavsett? Eller hur menar du?

Jo visst finns det studier med grepp, men finns det de som är gjorda på 'äkta vinterunderlag'? De jag sett har varit på artificellt underlag.

Och fortfarande, vad är 'skärpning hästen behöver på gällande underlag', om man nu ska skärpa 'lagom' så borde det isf vara olika skärpning på olika vinterunderlag? Rent teoretiskt alltså.

Hej, igen. Jag tror man bör göra skillnad på travsport och ridsporT här så vida man nu inte vill blanda äpplen med päron. Min fråga blir då talar vi här om travhästar eller helt normala ridhästar med helt andra förutsättningar och kunskaps givande svar utifrån dom som har en bredare kunskap än bara utifrån trav??

Hej, kan du hänvisa till dom studierna gjorda i en hage bestående av bara lera med tre månaders regnig nederbörd som vi denna vinter har tagit dela av utifrån barmark.

GÅ är det ju inte tal om i dessa dyblöta lermarker utan halka och där krävs mer grepp än på på fruset underlag. Det finns det t.o.m. forskning på.

OK. om hästen går på klägg 24-7 så har du säkert glidfas så det räcker. Vill man klyva hår så visst borde du ha olika hakar/grepp för olika underlag. (bara att hoppa av och byta var 20:de meter)
Du har helt rätt, de studier som jag har sett är utförda på anpassat underlag. Dock anpassat underlag i flera varianter och olika hårdhetsgrader. Vad dessa studier säger om hästar som mest går i hagen kan man undra. Man får nog be herr forskare att göra 320 000
olika studier så att dom täcker in alla i Sverige levande hästars individuella förhållanden.

Hej, igen. Jag tror man bör göra skillnad på travsport och ridsporT här så vida man nu inte vill blanda äpplen med päron. Min fråga blir då talar vi här om travhästar eller helt normala ridhästar med helt andra förutsättningar och kunskaps givande svar utifrån dom som har en bredare kunskap än bara utifrån trav??

Jag talar helt normala ridhästar jag.

Tycker den här tråden är jätteintressant för jag har ju en häst med reumatism, dvs inflammation i BF coffin joints (svensk översättning?? sitter i hoven iaf, är det hovledsinflammation kantänka?).

Syns små förändringar på röntgen men vet tror att vi hittade det i tid, har sprutats , vilat i sjukhage, skrittat i totalt 3 månader sedan försiktigt satts igång och har travat successivt sedan i jul. Får Newmarket Joint Supplement (koncentrerat glucosamin) på vets inrådan. Svarat bra på behandling men var ff 0.5 grad halt på HF sist vet kollade, i slutet av oktober 06. Vet sade att det är så bra som vi kan förvänta oss och tyckte inte att vi skulle oroa oss. Han är ju rätt stel öht (tung och "osmidigt" byggd, lågställd och naturligt på bogarna) och är nu oftast låggradigt halt i trav, särskilt i höger varv, i början av ridpasset men kan vara helt ohalt på slutet - detta beror dessutom helt på om han använder sin kropp rätt dvs arbetar med rygg och bakben eller inte. Skritten är alltid 100% numera (vilket den INTE var innan beh). Både vet och min tränare anser att han ska ridas varje dag, dock inte överansträngas, på bra underlag.

Nu står ju mina på fullskötsel på ett typiskt tävlingsstall med relativt små hagar och begränsad utevistelse (9-16). Tror ni att han skulle må bättre av att vara ute dygnet runt eftersom då hålls ju lederna igång hela tiden? Han har en tendens att svullna ordentligt under natten och det oroar mig. Eller är det bättre att ha "kontrollerad" utevistelse såsom han har nu? Han är inte typen att jaga runt i hagen som en idiot så eg finns väl ingen orsak att hålla honom kort sas.

Och...jag har inte ens kollat ryggen (skäms på mig! :crazy: )....men det ska jag genast göra för det kan ju sitta en låsning där... Däremot har han bara broddats sammanlagt 4 ggr i sittt liv (för fälttävlan) så det kan ju knappast vara det... Hovvinklar etc är 100% och hålls koll på av min toppen hovslagare.

Kommer han att bli bättre eller är det kört nu? Han är bara 8 år :eek:

Hej, kan du hänvisa till dom studierna gjorda i en hage bestående av bara lera med tre månaders regnig nederbörd som vi denna vinter har tagit dela av utifrån barmark.

GÅ är det ju inte tal om i dessa dyblöta lermarker utan halka och där krävs mer grepp än på på fruset underlag. Det finns det t.o.m. forskning på.

Forskarna är ganska eniga om att det inte är nyttigt att dricka en sjutiofemma brännvin om dagen.
Men de har nog inte testat att stå barfota i lera i en hage och dricka sjuttisen så det tror jag bara är nyttigt.

Ja det är hovleden.
Lindriga pålagringar har många hästar som trots det fungerar bra.
Det viktiga är att ni får bukt på inflammationen så inte leden bryts ned ytterligare.
Jag tror som du att rörelse är bra.
Fast man ska inte anstränga och provocera leden.
Ta det försiktigt med knöggliga undelag och undvik longering.
När jag får reaktioner på mina hästar så låter jag alltid en ET kolla upp den.

Forskarna är ganska eniga om att det inte är nyttigt att dricka en sjutiofemma brännvin om dagen.
Men de har nog inte testat att stå barfota i lera i en hage och dricka sjuttisen så det tror jag bara är nyttigt.

Nu är du ju bara tramsig!

Broddens inverkan i lera är ju komplett annorlunda mot alla testade underlag, eller finns det tester på motsvarande underlag?

I den lera som varit större delen av den här sk vintern, så har inte ens broddar hjälp, för det gleeed ju lika hialöst likförbaskat. På 'torrare lera' däremot ger ju brodd grepp.

Men hästarna har full broddade likväl som obroddade kaaaanat fram i stoppen i leran. Det finsn liksom inget för brodden att fästa i, utan den glider ju med genom leran.

Ute efter exvis grusvägarna så har brodden gjort skillnad dock, dessutom har det varit en aning mer 'kontrollerade' förhållanden ang start, stopp och accelartion samt fart, om man säger så :angel:

Nu är du ju bara tramsig!

Broddens inverkan i lera är ju komplett annorlunda mot alla testade underlag, eller finns det tester på motsvarande underlag?

I den lera som varit större delen av den här sk vintern, så har inte ens broddar hjälp, för det gleeed ju lika hialöst likförbaskat. På 'torrare lera' däremot ger ju brodd grepp.

Men hästarna har full broddade likväl som obroddade kaaaanat fram i stoppen i leran. Det finsn liksom inget för brodden att fästa i, utan den glider ju med genom leran.

Ute efter exvis grusvägarna så har brodden gjort skillnad dock, dessutom har det varit en aning mer 'kontrollerade' förhållanden ang start, stopp och accelartion samt fart, om man säger så :angel:

Lera är lera.
Min grävmaskin som väger 11 ton slirar med sina larver i lera om den är tillräckligt smackig. Så där jag tror inte brodden gör varken från eller till. På grusväg i blött höstväglag tycker jag inte man ska ha brodd i. Om hästen inte klarar av att gå på det underlaget obroddad så skulle jag nog börja leta efter fel på hästen.

Lera är lera.
Min grävmaskin som väger 11 ton slirar med sina larver i lera om den är tillräckligt smackig. Så där jag tror inte brodden gör varken från eller till. På grusväg i blött höstväglag tycker jag inte man ska ha brodd i. Om hästen inte klarar av att gå på det underlaget obroddad så skulle jag nog börja leta efter fel på hästen.

Ja, och alltså kan du hålla med om att brodden saknar betydelse i lera? Vadan då din ironiserande utgjutelse om att dricka brännvin i lera?

Sen förutsatte du nu att hästen behövde brodd på vattensjuk grusväg. Jag skrev att brodden gjorde skillnad, inte VAD för skillnad eller OM den behövdes på något vis.

Ja, och alltså kan du hålla med om att brodden saknar betydelse i lera? Vadan då din ironiserande utgjutelse om att dricka brännvin i lera?

Sen förutsatte du nu att hästen behövde brodd på vattensjuk grusväg. Jag skrev att brodden gjorde skillnad, inte VAD för skillnad eller OM den behövdes på något vis.

När brodden saknar betydelse så tycker jag att hellre ur än i.

Den ironiserande utgjutelsen var till Coari som efterlyste undersökningar av det slaget.
Trots att han som jag är utbildad hovslagare som vet att det både finns för och nackdelar med skärpta beslag, på alla underlag. Oftast överväger fördelarna men inte alltid.

Jo, fast jag hade den i hela lersäsongen ändå. Helt enkelt för när jag står där en morgon och det frusit på, så vill jag inte sitta i läget komma kraftigt försent till jobbet (jag har inte ett jobb där det går) eller släppa ut tre hästar utan grepp på underlaget. Så jag kör 'latmansvarianten' sålänge man fortfarande är inom 'säsong'.

Då handlar det alltså om en personlig åsikt, och inget som det finns belägg för eller?

Sen är det väl så att ju hårdare underlag, desto stummare blir det.
4-broddat på asfalt tar ju tvärstopp och sliter oerhört på kotor och ligament, men 4 broddat i lera lär knappast bidra med samma effekt.

Sen är det en väsentlig skillnad när det gäller rid och travhästar, ju högre tempo desto större slitage. Här är det alltså tempot som kan vara direkt skadligt, och samtidigt i kombination på det underlag som hästen går på.

Till Boj.
Jäpp... En personlig åsikt grundad på erfarenheten av att hästar ibland skadar sig på brodd och därför är min personliga åsikt att man skall använda dom när dom behövs och inte annars. Jag talar om både rid och travhästar.

Till Alexandra.
Nämen vad bra.
Ett tips. Om du släpper ut dom med sadel och träns så tjänar du lite tid när du skall ut och rida också.

Senast ändrad av en moderator:

Till Boj.
Jäpp... En personlig åsikt grundad på erfarenheten av att hästar ibland skadar sig på brodd och därför är min personliga åsikt att man skall använda dom när dom behövs och inte annars. Jag talar om både rid och travhästar.

Menar du då att all brodd ska ur? Ingen brodd i mer än när man rider?

Till Boj.

.
Man ska inte ha broddar i onödan,men det är väl bättre att ha brodden i om det är risk för halka.
Broddskador läker fortare än fläkskador,har du nån gång sett en häst med fläkskada så har du nog hellre i broddarna en dag extra.:crazy:

Sen kan man för att förhindra onödiga broddskador sko balanserat och brodda vettigt,samt framförallt om man har en tankspridd/klantig häst byta brodden innan den blir sylvass och utsliten.
Fulaste broddskadorna blir ju om brodden är så nersliten att hårdmetallkärnan är det enda som är kvar ,typ.

Låga brodd i välbalanserad skodd hov ,med bra snösulor och vettig ryttare eller kusk minskar väl olycksrisken en hel del. :idea:

P.s.Förässten brännvin hör inte ihop med hästar.:mad: *skäms på dig *

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka