Hovledsinflammation olika behandlingar

Puttar upp tråden.

Vad har ni som har häst som är nybehandlad för hovledsinflammation fått för hemgångsråd?

Puttar upp tråden.

Vad har ni som har häst som är nybehandlad för hovledsinflammation fått för hemgångsråd?
När våran ena häst behandlades för hovledsinflammation (är iofs många år sedan), så skulle han stå på box 2-3 dagar, sedan skrittpromeneras 10min/dagx2 fram tills återbesök.
(Trots återkommande behandlingar blev han inte bra förrän kiropraktorn kom och lagade korset på honom ... Så försök och lista ut VARFÖR dom har sina inflammationer .. )

När våran ena häst behandlades för hovledsinflammation (är iofs många år sedan), så skulle han stå på box 2-3 dagar, sedan skrittpromeneras 10min/dagx2 fram tills återbesök.
(Trots återkommande behandlingar blev han inte bra förrän kiropraktorn kom och lagade korset på honom ... Så försök och lista ut VARFÖR dom har sina inflammationer .. )

Min har en massa artroser och förändringar på hovben mm. Svårt att veta varför han fått artroserna mm men han har fått bra förutsättningar jämnt. Han har haft lite känsliga sulor men tog av sig skorna en hel del oavsett vilken hovslagare/skoning, tills i somras ungefär (unghäst..).

Hur såg själva igångsättning med ridningen ut?
Promenader 10-15 minuter ett par veckor och sen ökat. Ridningen dröjde säkert ett par månader då jag inte hade nån brådska, om jag nu minns rätt. Sen blev jag skadad i axeln så då fick han lång vila till i månader men sen var han fräsch.

Senast jag bedövade hovleden stod veterinären med klocka och vi tog ut och sprang efter ganska få minuter. För om man väntade längre så hann bedövningen bita på mer än leden och möjligheten att diagnostisera rätt minskade.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter