Hovis verkade efter att skon slagits på.

Blandrastik

Trådstartare
Har flyttat till nytt stall, fick frågan om jag ville använda gårdens hovis eller den jag haft tidigare.

Jag sa att jag skulle kolla med gamla hovisen om han hade möjlighet att åka dit jag stod nu, annars är jag väl inte omöjlig att byta om gårdens hovis är bra. Fick då till svar att ägaren själv hade en gammal häst som tidigare haft enorma hovproblem, men nu med nya hade det äntligen löst sig och att han var jätteduktig.

En kväll dök den jätteduktige upp och jag tänkte att jag kan ju spana lite på vad han gör för att bilda mig själv en uppfattning.

Och som rubriken antyder, han raspade, slog på en i mina ögon, för liten sko och verkade i efterhand. ??!!

Jag har aldrig sett nåt liknade innan, och tjejen som äger den gamla hästen är i min mening, en riktigt duktig hästtjej, som dessutom menar att ingen har skott hennes häst så bra som denne.

Skulle ni byta, är hovslagaren i din mening en dålig hovslagare, eller spelar det mindre roll. ?

Sv: Hovis verkade efter att skon slagits på.

Det låter ju konstigt det där men min hovslagare, som är nyutbildad sedan två år tillbaka, gör nästan likadant. Hon raspar och klipper med tång samt skär i sulan om det behövs, slår på skon (som är tillbankad efter hur hoven ska se ut) och raspar sedan ner kanterna som hamnar utanför skon. I korta drag...

Det är ju naturligtvis inte bra om skon är alldeles för liten men på min häst fungerar det sättet som min hovis skor på. Hon är mycket noggrann och det är absolut inte några trånga skor hon sätter på. Sen om det sättet är detsamma som den hovis du sett använder vet jag inte, finns nog lika många sätt att sko en häst på som det finns hovslagare. Ser inte slutresultatet tokigt ut skulle jag nog våga mig på att testa.

/Linda

Alltså, ursäkta, antingen så är jag helkorkad...Eller så förstår jag helt enkelt inte hur du menar med verkad efter att skon är påslagen. Om skon sitter på hoven är det väl omöjligt att verka hoven, eller hur? Förklara gärna lite mer ingående hur du menar. Jag fick ordentligt huvudbry hur detta är möjligt. :confused:

Sånaq har jag också sett...dom slår på skon, sen anpassar dom hoven efter skon och inte tvärsom......:smirk:

Sånaq har jag också sett...dom slår på skon, sen anpassar dom hoven efter skon och inte tvärsom......:smirk:

Hej, det här har jag oxå sett, fast bara från skopåspikare eller diplomerade tappsko garanti hovisar.

Låter helt idiotiskt! Lärde mej på tappsko utbildningen.. Att man ALDRIG verkar hoven efter skon.. UTAN man gör om skon efter hoven..kan man itne det är man ingen bra hovis anser jag..:(

fråga nästa gång om han inte tycker att det blev lite för trångt. Verka uppriktigt intresserad och inte anklagande så kommer han kanske med en briljant förklaring om han nu är så bra.

Jag skulle bli lite fundersam.. Är inte hovväggarna tillräckligt fixerade redan i en lagom stor järnsko?

En sån skodde min ena när han var hos annan tränare i somras, han skodde som du beskriver. På 2 månader fixade han till det så att min häst nu har varit inne på klinik och fått specialsulor på båda fram pga smärta, bakhovarna hade han snedverkat så hästen har gått snett med ena benet. :mad:
Så byt hovslagare.

Visst låter det konstigt, som du beskriver det, men OM det är en problemhäst som absolut inte fungerar med vanlig skoning vore det väl konstigare om hovis skoning varit exakt enligt regelboken?

Du behöver väl se den här hovslagaren sko "en vanlig dussinhäst" eller FRÅGA varför h*n använder den här metoden för att kunna börja dra några slutsatser alls. För att ta en lite fånig liknelse är det ganska vanligt att åskådarna blir väldigt konfunderade första gången de ser hovslagaren sätta på skorna bak-och-fram...

Som jag ser det kan man raspa efter att skon är på plats utan att för den skull anpassa hela hoven efter skon.
Jag har också stått och gapat åt liknande händelse. Om det nu är detta du förklarar (blev inte helt klar över vad du menade).

När jag fick det förklarat i förhållande till just den hoven så lät logiskt att raspar runt hoven efter skon satts fast. Det kan tydligen göras, ifall hovväggen är mycket tjock, onödigt tjock. Fång hästar eller hästar med mycket utflutna hovar kan ju ha en väldigt tjock yttrekant som inte tillför hoven eller hästen något positivt ur balans synpunkt.
Men givetvis ska skon tillpassas storleken på hoven sett utifrån den vita randen och hovens ursprungliga form.
Det är nog bäst att du frågar personen i fråga, så att du själv kan göra en bedömning om denne har kunskap eller icke.

Hur då verkade? Det är inte så att han väntade med finputsen för att få kanten exakt i linje med skon? För den putsningen spelar det ingen roll om skon är av eller på.

min häst skos så, verkas först på med skon sen så raspas allt överflöd bort runt skon. Han vill helst inte sko så men han måste för att skorna ska sitta kvar, sen så skor vi var 5-6 vecka så att han inte ska bli gammskodd å hovarna flyta ut över skorna.

Hur då verkade? Det är inte så att han väntade med finputsen för att få kanten exakt i linje med skon? För den putsningen spelar det ingen roll om skon är av eller på.

Ja, alltså han raspade, spikade på skon tog sedan träsläggan, eller vad det kan heta, och den den klingan och verkade bort det som stack ut utanför skon. Han verkade av ett par mm av hovens storlek liksom.

Om han gör så på framsidan av hoven hade jag inte bekymrat mig. Hovväggen är ibland rätt tjock där och man behöver ibland backa hoven för att inte tån ska bli för lång och det kan man göra efter att skon är på så som du beskriver.
Om han gör så på bakre delen av hoven hade jag dock blivit rätt fundersam för där vill man gärna ha skon några millimeter utanför

*kl*
Håll i er, så ni inte trillar av stolen...
Min farbror (som nu tack och lov är död) tog yxan och högg av hovarna på den gamle russvalacken som dom lånade på foder, utan att lyfta fötterna på stackarn.
Detta gjorde han max 2 gånger per år. Han hade förfärligt långa och obalanserade hovar. Men lustigt nog så det inte så illa ut, som det kan låta, när han huggit färdigt. Sedan lyfte han oxå, lite snabbt för att raspa bort det "värsta". Ett skräck exempel på tattarverkning.
En fruktansvärd syn, men gubben gick inte att tala till rätta -för han kunde minsann verka hovar...:eek:

Om han gör så på framsidan av hoven hade jag inte bekymrat mig. Hovväggen är ibland rätt tjock där och man behöver ibland backa hoven för att inte tån ska bli för lång och det kan man göra efter att skon är på så som du beskriver.
Om han gör så på bakre delen av hoven hade jag dock blivit rätt fundersam för där vill man gärna ha skon några millimeter utanför

Det var på bakre delen, så i princip blev det tvärtom, hoven blev någon mm större än skon.
Tror jag ringer gamla hovis imorgon....

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 981
Senast: Boj
·
Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Boj
·
Hästvård Nu har min fröken trampat av sig 2 framskor på en vecka, något tröttsamt. Ofta i hovtrådar läser man att vid frekvent tappande av skor...
2
Svar
23
· Visningar
2 741
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?