Hovis verkade efter att skon slagits på.

Sv: Hovis verkade efter att skon slagits på.

sådär skos inte min pålle utan han skos som Rikkan beskrev

Sv: Hovis verkade efter att skon slagits på.

Prata med hovslagaren tycker jag. Jag skulle inte acceptera dylikt på mina hästar, men så har jag hästar som både behöver och klarar av att gå med rejäla utlägg på skorna. Och det kan aldrig fixas i efterhand.

Däremot så nu när jag bytte hovis så första gångerna tyckte jag att 'lägg ut skon ordentligt, riktigt ordentligt, de behöver det'. Han la ut, jag såg att 'det där är för lite' och tyckte att 'jag skulle lägga ut lite mer, det är svårt att tänka sig men den behöver massor med utlägg den här, och trampar inte av skor så du törs lägga ut'.

Hovis tyckte att han lagt ut mer än normalt och att det nog skulle räcka.

Jag kunde där ha börjat kriga, men konstaterade att 'jag planerar att behålla den här hovisen tills han går i pension, hästen kräver extrema utlägg, och det är dels inte lätt att veta det och veta att hästägaren vet vad hon pratar om, och dessutom, tvingar jag honom att lägga ut mer och hästen trampar av sig en sko så gissa vad som kommer få skulden?'.

Så jag lät det vara, och nästa skoning sa jag bara lite snällt och vänligt att 'vi får nog ta lite mer utlägg den här gången, du ser ju hur det växt. Det är inte lätt att veta när man är ny, men kräver som sagt massa utlägg'. Hovis konstaterade att 'ja, det där blev ju för lite. Jag tyckte jag la ut en himla massa och det var mer än normalt, men vi får ta lite till den här gången'

Nu tre skoningar senare är utlägget alldeles perfekt, jag behöver inte ens säga till. För nu har hovis lärt sig hur mkt just den hästen behöver. På ett betydligt trevligare sätt än om jag bråkat på honom första gången.

På samma sätt så tyckte jag han lämnade för mycket i tån en gång, och frågade 'varför har du valt att göra så, finns det någon speciell anlending varför man lämnar så?' och pekade. Varvid hovis tyckte att 'nej, det finns ingen annan anledning än att hovslagaren slarvat! Där har jag missat!' och gjorde om.

Så, PRATA med hovslagaren!

/Alexandra - vars fullblodsdam fick ordentligt med utlägg första skoningen, jag sa bara att 'hon var nyskodd när jag köpte, nu kan hon ju varit lite trångskodd kanske, men det är 7 veckor nu och du ser ju, så det ser ut som det är ännu en som behöver samma ordentliga utlägg här' ;)

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 270
Senast: Lisa2014
·
Hästmänniskan hej, jag har lånat ut min tävlingshäst till en fodervärd under en tid då jag inte har möjlighet. Fodervärden är en av mina bästa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 981
Senast: Boj
·
Hästhantering Nu behöver jag hjälp igen av alla kloka hästmänniskor som finns där ute! Jag har en fyraåring som har varit skodd i ett år. Och träffat...
Svar
13
· Visningar
2 172
Senast: Boj
·
Hästvård Nu har min fröken trampat av sig 2 framskor på en vecka, något tröttsamt. Ofta i hovtrådar läser man att vid frekvent tappande av skor...
2
Svar
23
· Visningar
2 741
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar