C

cassy

Om en hov är rak på inre sidan och rundare på den yttre,vart lägger den då vikten?På ytter- eller innersidan?

Sv: hovfråga

Det är standard.
Om man tittar på ett visst skomärke så ser man att skon är utformad så.

Yttersidan är rundare o då lite längre.

Om en hov är rak på inre sidan och rundare på den yttre,vart lägger den då vikten?På ytter- eller innersidan?

Det är omöjligt att svara på eftersom hoven belastas olika i isättningsfasen, belastningsfasen och överrullningsfasen. Vikten i hoven kan därför förflytta sig i hovkappseln i dom olika rörelsefaserna, hästen försöker dock alltid att landa plant på hela sin hov med en ngt mikroskopisk isättning i trakten först.

Faktorer som påverkar detta är, ras,exteriör,gångart,hastighet,underlag,ryttarens påverkan, om den belastar på rakt eller böjt spår + ex ex .

Oberoende av alla dessa faktorers inverkan så har dagens forkning redan för ca 8 år sedan kommit fram till när ser på hovformen,hovens tillväxt, benaxelns statiska och dynamiska balans att den mest belastade sidan är den mer rundare utflutna sidan. Och den uppfattningen kvarstår även för dagen genom vetenskapligt beprövade forsknings resultat.

OBS: Detta gäller inte för hästar som besitter en tillfällig skada eller kronisk skada för då kommer den skada kroppsdelen att avlastat och en annan kroppsdel kommer överbelastas.

Resultatet blir dock det samma,, den överbelastade hoven kommer uppvisa ännu mer utflutenhet och den hoven som har en skada i den kroppsdelen kommer bli rakare och trängre.

Senast ändrad:

Den sidan som är rak belastar den mest, alltså innersidan.

Ja,det skulle jag också säga,men Coari hade en helt annan teori,så det kanske inte är så självklart att tyngden läggs på den "rakare" sidan?Eller hur ska man förstå det hela?

Jag har alltid blivit idiotförklarad när jag har trott så:o

Det var som attan.

Det borde säga sig självt- att den sida som har mindre tryck växer sig rakare o då blir högre- om inte skon är utlagd så den KAN vidga sig.

Ja, här får man skilja på hornkapselns belastning och skelettets belastning. En Vid en rak insida är hornkapseln överbelastad på insidan och skelettdelarna på utsidan om jag förstått det hela rätt.:)

Jaha,vilket betyder att det inte finns någon "helsäker regel" på vart belastningen ligger - kan vara på insidan ELLER på utsidan beroende på omständigheterna?Har jag då förstått det rätt?:confused:

Jaha,vilket betyder att det inte finns någon "helsäker regel" på vart belastningen ligger - kan vara på insidan ELLER på utsidan beroende på omständigheterna?Har jag då förstått det rätt?:confused:

Jag skrev ju att belastningen tas upp på den mest utflutna sidan, vikten som va frågan från TS är däremot mera osäkert på var den tas upp.

Hornkapsel avslöjar hur belastningen tas upp i benets styvaste riktning bör man kanske oxå tillägga.

Tänk själv om du går med skor som är ojämna undertill.
Om utsidan av din sula är högre än insidan. Hur känns det? Jo, insidan får ta hela belastningen och blir då den som blir utfluten. Tänk oxå vad det gör med leden i ankeln. Den trycks ihop där sulan är högre och dras isär där sulan är lägre.
När hästen har en rakare hovsida så belastas den mindre. Den utflutna sidan tar upp vikten (vid stillastående) sedan är det precis som Coari skriver. Man måste skilja på de olika faserna.

Ok,tack för svaren.Ursäkta att jag är lite trög,men jag tycker att det är ett klurigt ämne.Så hur verkar men en sån häst?Ska den rakare sidan verkas ner mer än den andra för att få en jämnare belastning? (Obs!Håller inte på med detta själv utan undrar ändå.)

Liknande trådar

Gnägg Det var i en annan tråd jag fick lära mig att det vita på en skäck är brist på pigment och inte någon skimmelgen(?). Spännande! Sedan...
Svar
18
· Visningar
1 890
Senast: Time Lord
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
1 455
Senast: Lingon
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 225
Senast: mars
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 448
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar