Hovfråga....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare marielen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 228
Sv: Hovfråga....

Tror du att du har möjlighet att ta en bild på hoven, underifrån, framifrån och från sidan. Så kan jag mycket enkelt tala om för dig exakt vart hovbenet finns och om hoven ser symmetrisk ut.
Att veta vart hovbenet finns är A och O, så du vet hur långa eller korta tår du har att göra med, och det är definitivt inget svårt att ta reda på det är ren anatomi.
M

Eftersom det tydligen är mig du ställer frågan till så varsegod!!! Här kommer dom bilderna du ber om och det ska bli mkt lärorikt att ta del av var exakt detta hovben finns enligt dig.

Framifrån:
20070605086.jpg

Från sidan:
20070605088.jpg

Underifrån:
20070605083.jpg

Då får du ta bort skon, darling! för någon röntgen bild har jag inte serrú.
Däremot ser vänster fram hov osymetrisk ut och är i obalans, hälarna ser oxå understuckna ut fast det är ngt svårt att se med sko på kan ha fel där.
Hovformen är på god väg och verkningen ser snygg ut, på hovslagarvis!

ASCH, försökte att redigera för att komplettera men misslyckades, därför kommer ett nytt inlägg till coari.

Det var väl egentligen inte dig jag ska svara men ok, sen får vi lá hålla oss till tråden.
Du får du ta bort skon, darling! för någon röntgen bild har jag inte serrú.
Däremot ser vänster fram hov osymetrisk ut och är i obalans, hälarna ser oxå understuckna ut.
Här får du några coahande frågor:
1.Dra en linje från mitten av tåkappan och upp till kronranden, ser det ut att vara lika mycket hov på vänster resp. höger sida?
2. Hur ser kronranden ut? (Böljig, rak etc)
3. Hur mycket massa finns det på insidan kotan resp. utsidan? är de lika?

Hovformen är på god väg och verkningen ser snygg ut, på hovslagarvis!

M

Förklara gärna lite närmare vad du menar, för jag har aldrig sett understuckna hälar.:confused:

Då får du ta bort skon, darling! för någon röntgen bild har jag inte serrú.
Däremot ser vänster fram hov osymetrisk ut och är i obalans, hälarna ser oxå understuckna ut fast det är ngt svårt att se med sko på kan ha fel där.

:confused: Du skrev ju att du kunde se exakt var hovbenet finns och om hoven är symetriskt vilket borde innebära att du har röntgensyn. Det som avslöjar att du varesig har röntgensyn eller kan bedömma om en hov är symetrisk eller osymetrisk är att du tydligen inte ens ser när den hoven du bedömmer står i balans eller inte.

Titta en gång till på bilden framifrån på just v.f. som du kritiserar och ta sedan ock lägg blicken lite längre bak. Just det bra att du nu ser att hästen står med h.b. långt bakom sig vilket resulterar i en synvilla på v.f. att den är osymetrisk på grund av att den utifrån hur den står på h.b. av naturliga skäl därmed för att kunna hålla balansen överbelastar insida v.f.

Ska vi återgå till ditt påstående om att du exakt kan se var hovbenet finns???? Det ska bli väldigt spännande och se om dina ögon och kunskap stämmer med verkligheten.

Understuckna trakter skulle jag tro att Mirjab menar.

Det tror inte jag då Mirjab tidigare här, (och det är definitivt inget svårt att ta reda på det är ren anatomi.)

skrivit att hon kan hovens anatomi och den är inte svår.

Någon stans tror jag att mina fötter kommit med på en av bilderna och det är mina hälar hon avser vara understuckna. Något annat kan det knappast vara utifrån hennes höga kunskap i ämnet.

Tänk på att hon kan (Så kan jag mycket enkelt tala om för dig exakt vart hovbenet finns och om hoven ser symmetrisk ut.
Att veta vart hovbenet finns är A och O, så du vet hur långa eller korta tår du har att göra med, och det är definitivt inget svårt att ta reda på det är ren anatomi.
M)

vad gillar ni den här hoven då? har bara en bild tyvärr.

kom gärna med förslag på verkning,
Foto0037.jpg

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 462
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 504
Senast: akleja
·
Hästvård Som att stupa på upploppet, så kändes det när min fina 24-åriga pålla mirakulöst återhämtade sig från sin senskada, bara för att för...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 966
Hästvård Ska ta det från början, mitt halvblod sto på 4 år hade mkt blåmärken i sulorna åkte in till strömsholm då jag trodde det var en hovböld...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 023
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka