blodiga sulor!?

Sv: blodiga sulor!?

Antalet fångpatienter på Strömsholm har inte ökat, men frågan är om man försöker bota det hemma eller med mindre bra metoder.:confused:

Det vore mer förvånande om antalet fångpatienter ökat där, eftersom det på sista tiden endast verkar vara veterinärerna som har insikten i skillnaden på bra eller mindre bra metoder..

Ska man bedriva forskning så bör det göras på försöksdjur inte kunders djur.

Svar till alla: Nu har hovis varit här och han sa såhär efter han tittat på hennes hovar: Hon har en felaktig benställning som gör att hon går på utsidan av hoven, då flyter innerkanten ut och iväg. Vi måste nu verka på ett sånt sätt att hon går på hela hoven. Blåmärken kommer av en spänning på det stället där hon går på eftersom hon inte går på hela hoven. Så efter han verkat och dragit på skor så man redan skillnad :) han sa att blåmärkena är inget att oroa sig över utan dom kommer försvinna helt såfort hon börjar rätta till sig vilket vi hjälper henne med nu. Benställningen ser redan bättre ut ( han var något innåtååad tidigare) Jag är lättad :)

Valacken tyckte hovslagaren att han kunde gå barfota men då bad jag honom att slå på skor så han kunde ta bort mer i tån. Så nu ser dom väldigt fina ut också :) Han förklarade hans hovar (lång tå, låga trakter) såhär: han är väldigt plattfotad och men ser att han tidigare flytit ut ordentligt på ytterkanten, han tyckte jag gjort ett bra jobb med hans hovar så han verkade bara tån sen slog han på skorna. Nu är det bara att vänta ut hovarna nu när han belastar rätt.
Lättad hästägare! :D

Det vore mer förvånande om antalet fångpatienter ökat där, eftersom det på sista tiden endast verkar vara veterinärerna som har insikten i skillnaden på bra eller mindre bra metoder..

Ska man bedriva forskning så bör det göras på försöksdjur inte kunders djur.
Där håller jag med dig- som kund.

De ville behålla min häst över natten för att göra ett test. Ngt som de kunde ha förberett mig på vid bokning av tid. Det skulle innebära dubbla resdagar, bensinpengar, samt fridag från arbetet med extremt kort varsel. Troligen helt utan lön.

Jäkligt dåligt o jag var en dålig hästägare som inte ställde upp på det o som ville ha en försäkran om att man inte kunde utlösa ett fånganfall av testet- vilket de senare medgav att man inte kunde garantera.

Mitt största argument var hästen hemma som aldrig har varit ensam över natten o då skulle kunna skada sig eller bli en orolig själ efter detta o var gång den andra åkte iväg, om så bara för några timmar.

Detta var för testa de hela tiden nya testmetoderna för utredning av PPID.

Jag är helt övertygad om att min häst inte har det o jag har so far lyckats hålla min häst återfallsfri o den går som en miljon... OK en halv då:angel: trots sin ålder.

Jag har mest lärt mig hur kosten o framförallt motionen håller fång borta. Ngt som min gamla hovis alltid har sagt- Sluta mata ihjäl era hästar!

Grattis.

När hästarna mår bra får man inte bara roliga o lärorika ridstunder, utan även själsfrid:love:

Härligt! :banana:

Det här är ju anledningen till att OM man ska sköta sina hovar själv utan en RIKTIG utbildning, så måste man med jämna mellanrum få besök av kunnigt folk som kan kolla att man inte skapar felställningar osv.
För har man bara gått någon liten kurs på några dagar sådär, då har man inte kunskap och erfarenhet nog att upptäcka sånt där.

Det här är ju anledningen till att OM man ska sköta sina hovar själv utan en RIKTIG utbildning, så måste man med jämna mellanrum få besök av kunnigt folk som kan kolla att man inte skapar felställningar osv.
För har man bara gått någon liten kurs på några dagar sådär, då har man inte kunskap och erfarenhet nog att upptäcka sånt där.

Instämmer!

Ja det är liksom det som så otroligt galet i att starta en egen utbildning utan att samarbeta med erfaret yrkesfolk och då också frångå rena grundkunskaper!!!! Att dessutom göra det på ett taffligt sätt via Facebook, skriva egna artiklar utan referenser och hänvisa till fallbeskrivningar bara på hörsägen är INTE seriöst. Det är snarare hybris blandat med sektmetoder.

Till TS. Hoppas ditt sto nu får riktig bra rehabilitering.

:confused:

Jag trodde det där med FB var ett skämt.. men det var det inte alltså? :eek:

Skrämmande...

Jag räknas väl av många här som barfotataliban, och jag har varit på en av OLs föreläsningar(vägrar betala:crazy:) och han imponerade inte om vi säger så.
Är man kunnig så kan man lugnt svara på frågor och bemöta kritik utan att brusa upp och förolämpa folk till höger och vänster...

Är man kunnig så kan man lugnt svara på frågor och bemöta kritik utan att brusa upp och förolämpa folk till höger och vänster...

Personligen känner jag på mig att just detta är mitt varumärke på detta forum,, det som ger mig kraft är att jag i alla fall e fan så mkt bättre än O.L. på att sko.

Där håller jag med dig- som kund.

De ville behålla min häst över natten för att göra ett test.

Du som har fång noja, be din hovis att du får läsa Hovslagarmagasinet, Nr 154 och en artikell som heter Minerad Mark,(9 A4:a sidor) författare Philippe Vanschepdael och en artikell som heter Endokrinopatisk fång.(3 A4:a sidor)

Detta är vad jag kallar för seriöst forskningsarbete och iaktagelser när det gäller att se och förstå helhetsbilden...

Personligen känner jag på mig att just detta är mitt varumärke på detta forum,, det som ger mig kraft är att jag i alla fall e fan så mkt bättre än O.L. på att sko.

Det kan nog stämma, även om du ibland svamlar på lite väl mycket facktermer :p

Jag tror dock att du kan hämta kraft från annat än att jämföra dig med OL, skulle tro att nästan alla är bättre på att sko än han :angel:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 462
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka