blodiga sulor!?

Sv: blodiga sulor!?

Tittade på din hästs hovar?? har du sett henne i verkligenheten?? nEJ skulle inte tro det!
32890218.jpg
På bilden syns det tydligt att även den hästen är öm på hårt underlag eller knöggel.

Är hästen sämre när den är ohalt? Jag tror ej heller att du tar ut en hovis när du påstår att du har utbildning o sen bara svamlar okunskap.

Hästarna är unga o kommer nog inte att bli så gamla heller med den här behandlingen.

Skålad sula kanske du har hört talas om.

Det förutsätter att hästen har en hovvägg att bygga valvet på.
dina är superplatta- därav de flyter ut= överbelastad stråle o sula.

det där är min valack inte stot som vi pratar om.
han hade inte verkats på över 4 mån när jag köpte honom för 1 mån sen så därför ser hovarna ut så! och han är INTE öm på varken grusväg eller knögglig väg. Du ska inte göra en bedömning på något du inte vet om, du kan inte påstå att han är öm om du inte ens sett en film eller i verkligheten.

Så du menar att jag ljuger att jag är utbildad? Varför skulle jag ljuga om det? är det FEL att ta hjälp av andra när det är mer avancerade fall?

Det finns aldrig en ursäkt till att verka ner en häst så till den milda grad!

Båda kommer att ömma/ halta om du inte har barfotabootsen på - om du fortsätter att verka för mkt.

Så du menar att jag ljuger att jag är utbildad? Varför skulle jag ljuga om det? är det FEL att ta hjälp av andra när det är mer avancerade fall?
Vilken utbildning då?
Underhållsverkning med vildhästmodellen.

Återigen. Läs på om hovens anatomi o titta på andras hästar där de t o m kan ha lite högre hovar mellan varven o fortfarande håller hela livet.

Det är därför jag tar ut hovslagaren för att jag vill fixa bådas hovar,han sa åt mig att verka dom för dom såg ännu värre ut när jag köpte. Du vet inget om hur hovarna har sett ut eller ser ut nu. Har fått massor med beröm om just hans hovar av dom som sett hovarna innan och efter verkning. Du kan inte bedömma utifrån en bild och säga att jag inte kan någonting eller är outildad mm. Jag är utbildad inom barfota verkning ja. Men är inte sån där fantast som aldrig skulle låta en häst gå med skor.

Grejen var ju att hoven blev blodig där skon suttit, ett tydligt tecken på att något är fel. Jag skor henne om Hovis tycker att det hjälper hoven, men efetrsom vi bara pratat i telefon får han avgöra det på ons när han kommer hit.

Grejen är ju att hon fick blåmärkena av skon! Bara där skon suttit såg det värst ut! och efter 4 månder MED skor ser det värre ut??! Hon har tidigare gått barfota och funkat jättebra med det. Strömsholm har inte brytt sig nå mer om hennes hovar, hovis sa ta ut nån vanlig hovslagare och slå på nya skor det är så dyrt här..

Hon haltar inte, hon ömmar inte och hon går mer avslappnat och ledigt i bogarna nu. Jag vet inte om det är det bästa att sko henne nu eftersom hovarna förstördes av skorna..

Och ändå MÅR ju hästen bättre nu , så visst har hon blivit avlastad i fötterna pga av skorna ........Även om du anser hoven sämre :cool:

Alltså... om man postar en fråga på ett internetforum så får man räkna med att få svar, och inte bara sympatier och medhåll. Man behöver INTE skriva med STORA bokstäver och vara otrevlig för att man inte gillar svaren...

Hästen ska inte gå på sulan, klart den ömmar då - speciellt om den har tunna, ömtåliga sulor. Om hon varken haltar, ömmar eller reagerar alls på att vara barfota så är det ju jättebra - låt henne vara barfota om du vill det! (fast då vet jag inte vad problemet är?)

Det är ganska vanligt att det kan bli tryckskador på en häst som skos med sulor den första tiden då sulan är tunn och bärranden nerverkad.
Skoningen därpå bör hoven ha växt och trycket kommer att minska vartefter.

Detta tryck är att föredra framför en halt och sulöm häst då det i den skodda hovens del är ett övergående fenomen. En oskodd hov kommer fortsätta slitas och sulorna fortsätta ömma.

Enligt djurskyddet ska hästen hovar vid behov skyddas med beslag..

Har den första klinikhovisen eller nästa sett hur hovarna såg ut efter skoningen?

Fick inte riktigt kläm på det där om hovslagare sett hovarna eller ej vid omskoningen som du ev ska göra nu...

Vore du utbildad skulle du kunna skilja på hovböld och stengalla . Du skulle också veta att att blödningar kommer inifrån och ut och att sulhornet inte växer i raketfart direkt. Dom blödningar du säger nu syns där skon har legat kan mkt väl vara gamla bödningar som fanns innan du fick hjälp att avlasta hästen med skor och som nu syns pga av att sulhornet vuxit en del.
Håller med övriga här. Skaffa dej anatomiska kunskaper och ta hjälp av en kunnig hovslagare.

jag håller med... när man i början skor en häst som varit barfota och det inte finns nått att verka kan sulan få blåmärken eftersom det inte alltid går att skåla ur den ordentligt, men dessa får man oftast bort vid nästa skoning...så länge hästen inte haltar av det är det ingen fara. Eftersom häste blivit mindre halt sen den skoddes så bör den ha skor. Blåmärkerna kommer som sagt att försvinna.

Man kan aldrig stärka sulorna på en häst genom att låta den gå barfota:mad:

Hovväggen(bärranden) är alltid den del som ska nudda marken först, inte sulan. Sulan får aldrig vara högre än bärranden sett underifrån.

Okej tack för ditt svar! det var det jag tänkte, hon har ju blivit omskodd 2 grr och då ev på onsdag denna vecka beroende på vad hovis säger. Har en ny hovslagare som kommer hit och skor så jag slipper åka hela vägen till strömsholm 6 mil.. Förstår allas åsikter och tar del av dem. Men ni kan inte säga hit och dit vem som är utbildad eller ej. Men eftersom jag är osäker i detta fall så komemr ju hovis och slår på skor om han tycker att det löser problemen.

saila: Det är svårt att se skillnad på tryckskada och hovböld när den fortsätter djup in i hoven. då ser dom nästan identiska ut!

Jag har inte sett hovarna men kan nästan lova att både du och denna häst tjänar på om den hålls skodd fortsättningsvis.
Det tar nämligen bra mycket längre tid och mer mök att hindra från att den trampar på en sten och får nya blåmärken utan skor än med. Dessitom antar jag att du vill rida osv? Skönt att slippa tänka på underlaget till överdrift då..

Som ett tips kan jag tillägga att lektionshästarna där jag jobbade senast skoddes av vintertid. De gick då mestadels i ridhuset och inte så många timmar i veckan. Till våren skoddes de upp för då började de ridas mer utomhus där det blev större slitage på hovarna, samt att de gick fler timmar.

Rent generellt så rider de flesta hobbyryttare något mindre på vintern och förhoppningsvis finns det snö...

Så att du fått problem den sista tiden kan enligt min teori bero på att hästen rids mer och på mer slitande underlag.
Grusvägar sliter hovar som jag vet inte vad...

(och jo, det går faktiskt ganska snabbt utröna vem som har kunskap och vem som inte har den ;))

grejen är ju att hon bara går i en sjukhage, hon har en senskada sen tidigare ( nov) av en spark. Så just nu kommer hon inte ridas förens efter sommaren. Som sagt får se vad hovslagaren säger, han vet mer än jag och är mer utbildad. Jag är bara utbildad för att underhålls verka en barfota häst. Men tror nog att det blir att hon får skor på, vill ju inte att hon ska få nått knas med framfötterna nu med senskadan bak och allt.

Detta har kanske inte med din häst att göra, mer än det med sulorna. min dotter som utbildar sig till barfotaverkare var igår hos en uppfödare av ponny o halvblod. denna uppfödare brukar verka sina hästar själv. När dottern såg hur hon gjorde blev hon helt förskräckt denna människa klippte av hovvägg o sulan, hästarna ömmade rejält. Sulorna på hästarna var "bubbliga". Min dotter sa till henne men fick till svar att de får ha ont då.
Hovarna hade fått onormal hovform. OBS detta är inte kritik till dig ville bara skriva av mig. Det är inte konstigt att en del hästar har sämre hovar med sådan hovvård när de växer upp.

Kl
Apropå tråden om barfotaverkares numera dolda arbete märks det tydligt av i denna tråden:crazy:

Det går lätt att nasa den metoden till folk som inte har kunnigt folk i sin närhet. Glesbygdsbondfångeri. bland hobbyryttare mitt ute i intet.

Alltså, man kan ju inte kalla sig "utbildad" och att man "vet vad man gör" efter en kurs i underhållsverkning. Jag har också gått en kurs i underhållsverkning för flera år sedan, därefter har jag i samarbete med både hovslagare och hovvårdare skött mina barfotahästar. Jag har alltid fått beröm och de har inte blivit ömma.
Men jag skulle aldrig drömma om att kalla mig utbildad, för det är jag verkligen inte.

En sak som jag har lärt mig under de här 7(?) åren med 7 olika barfotahästar, är att de INTE ska gå på sulan. Absolut inte.

Visst, hovväggen ska inte sticka upp en cm från sulan, men den ska absolut vara den som primärt bär vikt. Ett avtryck på stallgången när vi kommer med blöta hovar visar en (ganska) smal linje runt hela hoven, från bärrand och hovvägg samt ett avtryck av strålen i mitten. Står hästen på mjukare underlag tar mer av sulan i såklart.
När hoven är lyft behöver det vara en liiiten hålfot vid hovens bredaste del, för att inte det ska bli överbelastning där när hästen står på benet.

Blåmärken betyder såklart att något är fel, men samtidigt måste man se hur hästen rör sig. Din häst rör sig uppenbarligen mycket bättre, då kanske det bara är så att den behöver kortare intervaller mellan omskoningar, eller så kanske den behöver sula mellan sko och hov. Kanske för alltid, kanske under en övergångsperiod.

Om jag fattar rätt så har du nu sist dragit skorna(pga tappsko) och verkat dem själv i väntan på hovis.
Att hästen sedan förut har blåmärken i sulan visar ju att din verkningsmetod lämnar en del i övrigt att önska, vilket KAN betyda att du nu sabbat för hovslagaren så att denne inte kan sko "perfekt" utan det kanske kommer att gå några perioder innan ni börjar se en förbättring.

Mitt råd är att ta ut en duktig hovslagare, kanske var 6:e vecka i början, och att du själv låter bli hovarna där emellan.

Detta har kanske inte med din häst att göra, mer än det med sulorna. min dotter som utbildar sig till barfotaverkare var igår hos en uppfödare av ponny o halvblod. denna uppfödare brukar verka sina hästar själv. När dottern såg hur hon gjorde blev hon helt förskräckt denna människa klippte av hovvägg o sulan, hästarna ömmade rejält. Sulorna på hästarna var "bubbliga". Min dotter sa till henne men fick till svar att de får ha ont då.
Hovarna hade fått onormal hovform. OBS detta är inte kritik till dig ville bara skriva av mig. Det är inte konstigt att en del hästar har sämre hovar med sådan hovvård när de växer upp.

Jag skulle uppmana din dotter till att anmäla. Det är olagligt att verka sina hästar så de får en onormal hovform.

Kl
Apropå tråden om barfotaverkares numera dolda arbete märks det tydligt av i denna tråden:crazy:

Det går lätt att nasa den metoden till folk som inte har kunnigt folk i sin närhet. Glesbygdsbondfångeri. bland hobbyryttare mitt ute i intet.

Obehaglig utbildningsstrategi, verkligen. Som du säger, mer säljstrategi än utbildning. Viktigare att sprida sitt budskap än att sprida kunskap.

TS
Det skulle vara intressant att vet hur lång utbildning du har? Ffa. vilken utbildning och erfarenhet har din utbildare?

Hon borde anmäla! Hästarna får uppenbarligen ont varje gång de verkas och ägaren tycker att det är så det ska vara. Att inte anmäla i detta fall gör dig/din dotter till medbrottslingar!!! Hade din dotter vatt en av jordbruksverkets godkännda hovslagare hade hon blivit straffad om hon inte anmält. Vi människor måste hjälpas åt att hjälpa de djur som lider:mad:

Jag skrev att dom ska gå på sulorna tillsammans med hovväggen, som du beskriver. Hoven ska ju skåla ur men hennes hovar har inte gjort det än. Har endast verkat hovarna raka. Dom var helt snea undertill och flöt ut mkt så nu är dom raka och ser mkt bättre ut. Verkade pyttelite bara just för att hovis kommer imorgon. Jag har gått kurser i barfota verkning för ove lind och lärt mig av min hovvårdare ( för några år sedan) Han sa att kursen är en utbildning för att verka hovarna. Och min dåvarande hovvårdare sa densamma, hon hade gått fler sånna hos honom. Men då kan man ju fråga sig om hon verkligen var så utbildad som hon sa..

Jo hon måste nog skos om då va 6 de vecka minst eftersom hennes hovar växer snabbt och snett..

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 462
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka