blodiga sulor!?

Sv: blodiga sulor!?

Om du är rädd att järnskorna blir för hårda/stumma så kan du välja ett par i aluminium istället. Jag är absolut inte utbildad, men hade en häst som var mycket understucken i trakterna och sulöm och som vi kämpade med i tre år ca. (togs bort av nervsjukdom i hjärnan) Denna häst var enormt sulöm och gick bäst med flytande sulor och NB skor. Det funkade även bra med aluminiumskor. (NB skor valdes för att hjälpa till med överrullningen i och med den fula hovvinkeln, som faktisk aldrig gick att räta till) Han klarade inte av kappor på skorna för då fick han blåmärken. I vilket fall, det tar tid att bli av med blåmärkena och alla kan inte gå barfota. Om din häst är ohalt nu så gläd dig och forstätt på det som gjorde henne ohalt! Man måste lyssna på hästen före allt!

Tyvärr har jag träffat på många hästar med massiva muskelinflammationer efter att ha gått efter barfotametoden. Något som ägarna inte ens märk förrän en massör tagits ut eller förrän hästen till slut blivit halt. Själv tror jag inte på den metoden om man ska rida hästen. Vad jag vet så rids inte vildhästar... Men undantag finns säkert och jag ser inte vad jag ska få ut av att diskutera det med andra. Tyvärr så måste de få prova själva för innan de gjort det så kommer de inte lyssna...:cry::mad:

Det är bara vikten som skiljer alu skorna från andra. Samt att de slits typ 30 gånger fortare.

Överullningen finns det andra sätt att påverka om det är det man vill.

Ja jag tror nog att hon får skor på sig, blev bara orolig att hon fick fler blåmärken av skorna, som det såg ut som. Men det tar ju tid för odm att försvinna. Fick en total annan blick på barfota metoden då när jag var på strömsholm. Har aldrig träffat på en s¨bra hovslagare som han, han var från england och kunde knappt svenska men ändå så bra på det han gjorde. det var svårt att förstå ibland va han sa, men jag det jag reagera på var att han sa om 8 v ska hon skos om. Nu har det gått 7 och hovarna såg förjävliga ut då innan dojjan åkte av men hovis kunde inte komma förens imorgon ( ringde för 1 o en halv vecka sen)

Min valack som jag precis köpt hade inte blivit verkad på flera månader ( import från danmark) och hans trakter är väldigt undersjunkna under hoven liksom så han går nästan på ballarna. Tån va dessutom väldigt lång. Efter 2 verkningar av nästan bara tån ser fötterna myyycket bättre ut men ska ändå se om hovis kan göra något med dom imorgon också. Hoppas bara på att han är duktig har ju endast pratat med honom i tel men min granne har haft honom i 10 års tid och tycker han är super. Är så rädd att han bara ska slå på skor utan att ta hänsyn till dom där trakterna..

Har träffat på endel ruggiga hovslagare i mina dar som gjort hovarna värre ( inte på mina hästar men andras i större stall) En häst så illa att den behövdes tas bort efter bara 2 skoningar.. :O

Är han verkligen så dålig.. :( det som jag tycker är bra är att han kan fixa fånghästar på bara några dagar med rätt behnadling. Men åandra sidan säger han att man inte ska verka upp en hovböld utan låta den komma ut av sig själv och att hästen ska gå på smärtstillande under den perioden :O varför inte bara skära upp den och linda om ordentligt så vips har hästen inte ont längre.. varför vänta med att ta bort smärtan liksom..

Tack o amen.:bow:

Jag kan låta hård, men jag har sett en hel del o vill du njuta av dina hästar så bör du lyssna på annat folk o även hästarna. Man kan inte karva till en skålad sula, utan det kommer sig av när hästens sula bara får sekundär belastning o inte hela tiden trycks ut/ plattas till .

det du ser som utflytningar är resultatet av överbelastning o att den inte står optimalt på sin hov.
Fråga hovisen istället o få svar som är sanna..

Lycka till nu

OT- Men det som Ove Lind inte har fattat är att fång är en förgiftning i tarmen och att inte alla fånghästar får problem med hovarna (vet t.ex en shettis som blev extremt stel i musklerna men ej hovproblem). Att påstå att man kan bota fång genom verkning är som att påstå att man kan bota krubbitning genom att sätta på en krubbitarem!

Den karl har så mycket fel i sin "utbildning" att man blir mörkrädd!

Tror f.ö inte att blåmärkena efter skon kan vara särskilt farliga om hästen var oöm med skor. Blåmärkena kan ju redan ha funnits i hoven innan skoning och att dom nu syns för att hoven blivit verkad till den nivån.

Är han verkligen så dålig.. :( det som jag tycker är bra är att han kan fixa fånghästar på bara några dagar med rätt behnadling. Men åandra sidan säger han att man inte ska verka upp en hovböld utan låta den komma ut av sig själv och att hästen ska gå på smärtstillande under den perioden :O varför inte bara skära upp den och linda om ordentligt så vips har hästen inte ont längre.. varför vänta med att ta bort smärtan liksom..
Det där är inte sant... heller. har du sett hästarna eller är det skrönor?
Han o hans bror har t o m gömt fånghästar under behandling för att de varit djurskyddsrättsärenden.
Vissa hovbölder kommer inte ut av sig själva o han skriver så för att han inte har kunskapen att hitta bölder o ej heller har röntgen.
Man ger inte antiinflammatoriskt för hovbölderna kommer då inte att "mogna" o komma ut själva.Det går då heller inte att hitta dem med visitertång. bara det säger en del om hans kunskap.

att din val. såg ut som han gjorde är troligare den förra ägarens tillkortakommanden som att ha skott om för sällan.

Låga eller understuckna trakter är vanligt om man låter tån skjuta iväg framåt.
Iom att trakterna är mjukare än tån så slits den ibland för mkt o då behövs skor. Hästen står i bakvikt.

Det finns duktiga hovisar här som du kan fråga. Coari( som är minst lika hård i tonen som jag:D), VAT, Heartbar m.fl.

Senast ändrad:

Är han verkligen så dålig.. :( det som jag tycker är bra är att han kan fixa fånghästar på bara några dagar med rätt behnadling.

Nu blir jag nyfiken, för jag skulle jättegärna vilja veta vad han baserar sina framgångar inom fång på. Vilka fånghästar är det som blivit bra? Hur är de fallen dokumenterade? Har han tillgång till journaler/röntgenbilder? Vad är hans definition av framgång?

Nu hade det ju blivit olagligt för honom och kursdeltagare (som inte är godkända hovslagare) att verka fånghästar, så på vilket sätt lär sig lär han ut sin metod?

Nu blir jag nyfiken, för jag skulle jättegärna vilja veta vad han baserar sina framgångar inom fång på. Vilka fånghästar är det som blivit bra? Hur är de fallen dokumenterade? Har han tillgång till journaler/röntgenbilder? Vad är hans definition av framgång?

Nu hade det ju blivit olagligt för honom och kursdeltagare (som inte är godkända hovslagare) att verka fånghästar, så på vilket sätt lär sig lär han ut sin metod?

På facebook

OT- Men det som Ove Lind inte har fattat är att fång är en förgiftning i tarmen och att inte alla fånghästar får problem med hovarna (vet t.ex en shettis som blev extremt stel i musklerna men ej hovproblem).

Ömmar dom i hovarna så leder det garanterat secundärt till extremt stel muskelatur. Skild på hovproblem vid fång och kronisk fång där en hovbensrotation har inträffat som secundärt trauma i tro om att den tidigare enbart va extremt stel i muskelaturen. men inga problem i hovarna..

Det finns duktiga hovisar här som du kan fråga. Coari( som är minst lika hård i tonen som jag:D), VAT, Heartbar m.fl.

Varför då??? Det här sköter du ju så bra själv och tack för all fridit ditt deltagande har bidragit mig och mina kollegor med.;)

Han hade några fall på sin hemsida och så nämnde han det på kursen att ingen häst ska behövas avlivas för fång, utan att han skulle få försöka fixa hästen först typ nått nytt projekt han börjat med då att han skulle bevisa att han kunde få en fång häst bra på 5 dagar om jag minns det rätt..

Ja alltså nu så finns det ju flera avskodda hästar som helt klart har fått fång, verkade enligt denna metod. Diskussion pågår ju på deras sida och där är bl a råden att låta hästen vara i rörelse och äta djävulsklo eller Bosweilla. Skulle nu något gå snett igen, så kommer ägaren till en sådan häst att ensam stå ansvarig och det finns redan fall som har lett till åtal med tillhörande dom.

För några år sedan påstod samma person att spatt var något som botats med hjälp av verkning enligt specificerad metod, detta togs senare bort när man kom underfund med att spatt är en kronisk åkomma som inte alls ovanligt hänger samman med exteriör samt genetisk disposition. Ungefär samma dravel som oseriösa homeopater ägnar sig åt när de vill skinna dödssjuka personer på deras slantar genom att påstå att de kan bota dem.:mad:

Jodå det finns visst hästar som passar för att gå utan skor, men samtidigt märker du kanske själv att alla hästar inte har den beskaffenheten och då måste man ju självklart se till varje individ och vad just de behöver.

Ömmar dom i hovarna så leder det garanterat secundärt till extremt stel muskelatur. Skild på hovproblem vid fång och kronisk fång där en hovbensrotation har inträffat som secundärt trauma i tro om att den tidigare enbart va extremt stel i muskelaturen. men inga problem i hovarna..

Visst kan det va så. Men i det här fallet var shettisen extremt stel i det akuta skedet, alltså inte som en följd av hovbensrotation.

Ville bara förklara att fången inte härstammar i hoven även om den oftast märks tydligast där. Har sett flera hästar som tidigare lidit av fång ha en sk. "fångnacke". Det är ju ingenting som kan botas genom korrekt verkning/skoning.

Nej en fångnacke botas definitivt inte med hjälp av verkning. Dock är namnet fångnacke ganska missvisande då en häst som har en sådan aldrig behöver ha haft fång och inte heller behöver få det någon gång i framtiden. Nacken är ett symptom på insulinresistens och IR hästar har en större risk att få fång. Den botas enklast genom sockerfritt foder, korrekt hull och motion.

Ove Lind.....inte konstigt det blivit fel då!!!!!
En sak måste man ge honom credit för o det är hans fodringslösningar.

Det har blivit helgalet sen etologerna menar att hästarna är skapta för att ÄTA 16-20h./ dygn o inte säger VAD de ska äta. De ska LETA föda o inte stå still vid Smörgåsbordet!!
DET har skapat övervikt hos många fler hästar o KAN vara en anledning till att fång har eskalerat- om??? det nu har det.:confused:

Antalet fångpatienter på Strömsholm har inte ökat, men frågan är om man försöker bota det hemma eller med mindre bra metoder.:confused:
Har fler avlivats?

Det är illa om man påstår sig kunna bryta fångförloppet på 5 dagar= garanti o klart att många som inte vill spendera de pengar som kliniker tar gärna ser detta som en Toppenlösning, men kanske slutar i just avlivning.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 208
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 462
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka