Kraftig hovbensrotation med buktande sula - finns det någon chans?

Sv: Kraftig hovbensrotation med buktande sula - finns det någon chans?

Min 23-åring fick Cushing med fångattacker. Sista gången mkt kraftig och ena sulan buktade. Veterinären ansåg inte att man skulle behandla, av djurskyddsskäl, eftersom fång som hänger ihop med cushing återkommer, och i hans fall var det andra anfallet.
Jag lyssnade på det och vi valde att ta bort honom, även om det kändes fruktansvärt svårt. Men han hade varit min vän i så många år (18) och är fortfarande den häst som betytt allra mest. Jag ville inte att han skulle behöva stå och ha ont på box sista tiden av sitt liv, utan att kunna förstå varför och med stor risk att det skulle återkomma eftersom fång i samband med cushing är mycket svår att förhindra och oftast återkommer. Fång är en fruktansvärd sjukdom. Jag hade tagit bort hästen för att den ska slippa lida, med tanke på diagnosen, hade den inte haft cushing hade det varit en annan sak, kanske.

Men fanns det då behandling för PPID som denna nu får:confused:

Jag är tveksam.

Jag hade en häst med cushing som fick fång förra året. Kraftig rotation men utan sänkning på båda, 10.5 och 14 grader. Han blev först bättre på butta men efter ett par veckor fick han ont igen och den akuta fången gick inte att häva pga av cushingen. Han fick då somna in. :cry:
Det konstiga var att ingen vet. trodde att det var så allvarligt då han inte visade tydliga symptom på fång utan bara linkade till nån gång ibland om han klev på en sten. Vi fick ligga på för att få ut röntgen så tidigt.
Eftersom din häst har cushing tror jag det blir svårt för den att få något bra fortsatt liv om den har så kraftig rotation även om ni lyckas häva den här vändan. Risken är stor att det blir fler gånger. Jag vet att det inte är vad du vill höra, jag letade själv efter alla halmstrån, men sen kändes det ändå som det enda rätta att avsluta medan det fanns lite värdighet kvar. Beslutet var fruktansvärt och jag har inte kommit över förlusten än men jag har aldrig ångrat det. Det fanns inget allternativ.

Med behandlades hästarna för cushing då??? Annars är det ju klart att de aldrig blev bra!

Man MÅSTE medicinera PPID med pergolid, och höja dosen till alla symptomer är borta/ACTH ligger inom normalvärde. Om hästen fortsätter få nya fånganfall eller inte blir bra av ett pågående så har man högst sannolikt för låg dos. Så sant det inte hänt andra saker, tex hästen har fått i sig något olämpligt.

Tyvärr är många veterinärer hopplöst dåligt uppdaterade och man får oftast båda berätta att hästen har PPID och vilken medicin man vill ha utskrivet......

Fast så kan man ju inte tänka, att vid en viss ålder lider hästen mer av att vara sjuk och bör därför avlivas och inte ges en chans att bli frisk igen? Medan en ung häst kan få stå länge på boxvila och ha ont bara för att den statistisk sett har flera år kvar att leva?

En 5 åring med fång har precis lika ont som en 25 åring. Och 25 åringen kan bli över 30 år om den är fräsch i övrigt, medan 5 åringen kanske skadar sig svårt när den är 6 och måste avlivas, så allt lidande och tråkighet efter fånganfallet var förgäves. Hästen vet inte heller hur många år den har igen att leva! Ur hästens synpunkt är det ingen skillnad, den lever i nuet, det är ägaren som inte tycker det är lönt om hästen är gammal... Smärtan är lika stor oavsett ålder.

Det är inget som säger att TS häst inte kan få fem fina år till i livet, om den blir bra nu. Kanske blir den inte bra. Det vet man aldrig innan man försökt.

Jag håller med TS veterinär, om hästen klarar av boxvila, den tål smärtlindringen etc så är det värt ett försök. Ge det lite tid och ta inga förhastade beslut. Gå efter hur hästen mår och hur prognosen ser ut, inte åldern. Spendera tid med hästen så den håller humöret uppe, det är viktigt för att den skall tillfriskna. :)

Nog tycker jag åldern har stor betydelse för hur man ska tänka kring en sjukdom och huruvida man ska behandla eller inte! Få hästar blir 30 år, medan betydligt fler blir över 10 år.
Prognosen för framtiden är därför mycket olika för en häst där man i bästa fall får en livstid på 5 år till, jämfört med livstid på i bästa fall 25 år till, där de bästa åren (utan andra ålderskrämpor) ligger i framtiden. Dessutom försämras kroppens läkningsförmåga och förmågan att repa sig och bygga upp kroppen igen efter en lång konvalescens med åren.

Om man ska behandla en sjukdom med lång konvalescens på en äldre individ får man alltid räkna med att denne har stor risk att dö av andra orsaker under konvalescensen, för döden kommer förr eller senare - ju senare desto förr. Då har djurets sista tid bestått av konvalescens, är det värt det?

Jag hade valt att avsluta, för hästens skull. Blir hon så dålig utan butta har hon verkligen ont, och eftersom det verkar finnas en del skadehistorik känns det som ett långt lidande under en konvalcens.

Din hast måste ha haft många bra år hos dig, för att bli 24 år. Vilken glädje för er båda, vilken gåva.

TS hästs sista tid kommer ändå ha bestått av att vara sjuk samma hur hon gör nu. Hästen har ju haft en allvarlig senskada och nu fång. Så i det läget befinner hästen sig redan! Hästens sista tid i livet är redan tråkig och smärtfylld om den så avlivas NU. Om veterinären anser det värd att försöka behandla (vilket h*n verkar göra) så har hästen fortfarande en möjlighet att få en fin ålderdom.

Jag pratar inte om TS häst, hennes veterinär, hennes uppfattning om sin häst eller det hon hör av vad veterinären säger. Jag svarade på ditt uttalande om prognos kontra ålder. Prognosen handlar om sannolikhet för att olika utfall ska inträffa, och hur de utfallen påverkas av hästens ålder. Att hästen redan varit konvalescent länge betyder inte att man "inte har något att förlora" när ytterligare en sjukdom tillstöter, snarare tvärtom.

Jag hade tvekat iom åldern.

Det går ju idag att medicinera cushings om man har en bra veterinär alt själv läser på. Googlar du på equine metabolic disorder hittar du en del om IR och cushings.
Medicineras hästen inte för det torde den få fång igen oavsett foderstat, tyvärr.

Men oavsett det hade jag tvekat att ställa av så gammal häst som redan stått pga senskadan. Det beror lite på ras och övrig fräschet. Att låta en så gammal stå på box så länge vet jag inte om det hade känts just.
Jag ställde av min gamling pga skärsår iom att jag trodde det skulle läka fortare än det nu gjorde. Han har klarat det otroligt bra för sin ålder. Men fortf så klappade han ju ihop rejält av det, jämfört med hur han var innan.

Så om jag försökt eller ej beror på hur fräsch hästen är innan. Vore den vältränad och mkt ung för sin ålder kanske jag vågat prova om den gick att få smärtfri och man visste att den sen kunde få en normal tillvaro med kompisar i hage och kanske ridas en del.
Hur den klarar medicinen skulle också påverka mitt beslut. Butta är ju en rätt stark medicin för ett gammalt tarmsystem. Det kan slå ut det mesta i tarmfloran och orsaka problem ett tag för en yngre häst.
Sen hade jag också vägt in senskadan, om den vore helt bra eller ej. Så hästen kan avlasta fånghoven om den har ont.

Men håller med om att den går att sko borde den inte vara helt körd i fötterna. Då brukar man ju gipsa eller annat.
Lycka till med din rara häst!

Nu tar vi det hela igen...
Som att stupa på upploppet, så kändes det när min fina 24-åriga pålla mirakulöst återhämtade sig från sin senskada, bara för att för tre, fyra veckor sedan få kraftig fång på det "friska" frambenet. Kraftig belastning pga senrupturen på andra benet, IR, cushings (som nu medicineras), lång boxvila och spirande grässtrån fick fångbägaren att rinna över.

Hästen är röntgad och hovbenet står mycket nära sulan som nu också buktar märkbart. Ömmar som bara den vid tryck mot buktningen, så barfota är inte att tänka på, står med bakvända skor fram nu och fångverkad.

Har svarat fint på buttan som hon fått under två veckor (inledde först med 10 dagar finadyn, bytte därefter preparat), såtillvida att hon går bekvämt rakt fram men ömmar när hon svänger. Buttakuren slutade igår och idag hade hon mycket ont, så jag gav henne mera.

Nu undrar jag, finns det någon chans överhuvudtaget att en häst med så kraftigt hbrotation kan repareras? Kommer hon att ha så stora smärtor hela tiden tills hovbenet återfått normal placering i förhållande till hovkapseln, så är det ju fråga om 7-12 månader...! Då går det ju inte! Eller kan man få hästen smärtfri under konvalecensen/återuppbyggnaden så att den kan ha en dräglig tillvaro?

Finns det överhuvudtaget någon här på buke som klarat en fångis med buktande sula? Eller är det helt hopplöst? (Naturligtvis har jag mycket tät kontakt med kliniken här och veterinären som gjort alla undersökningar på hästen, så veterinärdialogen har jag redan, jag ville bara få lite input från hästägare här på buke som kanske har liknande erfarenheter.)

Kanske måste jag ringa det där telefonsamtalet som jag fasar så för, snart... Jag älskar min häst för mycket för att se hennes sista tid här på jorden präglas av smärta och boxviletristess. Finns det hopp?
Den får medicin för PPID!! Behöver inte utredas.

TS avslutade kuren abrupt istället för att minska den successivt.

TS tror att hästen ska gå o ha ont hela konv. tiden. Så är det inte.

TS tror heller inte att det kan bli bra så fort- läs smärtfri, men får självfallet inte sättas igång på bra länge.

Sen är det upp till individen. Häst, ägare o Vet om man vill ge den tiden o engagemanget.

Om TS får adekvat hjälp o hästen blir smärtfri relativt snart tror jag att de kan få flera år tillsammans.

Jag hade inte skott den. Sulan o hovbenet behöver ett visst mottryck, men man är ju i den behandlandes våld.

jag åkte till S. för att jag visste att de var bra på fångvård. Jag är ytterst tacksam för deras kunskap:bow::bow: Borde ha skickat blommor eller så...:o

Tack för att du förtydligade å mina vägnar, axel! Det enda som inte riktigt stämde är att buttakuren skulle avslutats abrupt. Det gjorde den inte, utan trappades ner enligt utskrivande vet:s instruktion (en petitess i sammanhanget dock, men ville ändå säga det.)

Om jag inte hade haft över 50 mil till Strömsholm så hade jag också åkt dit med min häst. De verkar vara mycket erfarna inom fångbehandling. I mitt läge nu är det dock inte rimligt att köra hästen dit. Men jag förstår att du valde den kliniken!

Ja hästen står på pergolide för PPID redan, precis som du skriver. Dosen är under anpassning, får just nu 1,5 mg per dag. Hon har ju dock inte hunnit äta pergoliden sålänge ännu, och full effekt väntas inte förrän efter 90 - 180 dagar enligt prascends tillverkare. Men jag ser redan i nuläget förbättring i päls, ögon och depåer så vi är på rätt väg.

Jag vill tacka än en gång för alla fina svar jag fått i tråden, jag uppskattar allas synpunkter även om jag vet att det bara är jag själv som kan besluta.

Förlåt om jag la orden i din mun:o

Är den IR så tänk på att reducera kalori, socker o stärkelseintag.

Jag håller Tummen för ER.

Det behöver inte vara nattsvart fast hästen är till åren.

Kanske måste jag ringa det där telefonsamtalet som jag fasar så för, snart... Jag älskar min häst för mycket för att se hennes sista tid här på jorden präglas av smärta och boxviletristess. Finns det hopp?
Det finns alltid hopp, men frågan är om du låter bli att ringa samtalet för din skull eller inte? Om jag var i dina skor hade jag ringt samtalet för hästens skull. Tänk bara hur lång konvalecens det kan bli, är det rätt mot hästen? Jag hade en häst med trolig metabolisk störning av något slag (fettnacke, hopplös att hålla normalhull på etc) som slutligen fick fång med buktande sula i ena fram. Konstaterandet av en lång konvalecens och en framtid som mer eller mindre sällskapshäst som dessutom inte hade kunnat gå och beta (som var det bästa som fanns enligt henne) gjorde beslutet enkelt. Hästen var 22 år och hade säkert ett antal år kvar om hon fått vara frisk, men nej, det hade inte varit rätt mot hästen.

Som svar på din ursprungliga fråga (har ju gått några dagar så jag vet inte om ni valt att kämpa vidare)

Jag har en 17-årig ponny som har rotation och hovbenssänkning där sulan buktar och ömmar. Hon har stått i box i 7 veckor nu på medicinering. Först hjälpte varken Butta, Finadyne eller Quadrisol + ett annat preparat (samma aktiva substans som övriga). Då (hon stod på djursjukhus 6 dagar) ställde de henne på Gabapentin (mot epilepsi på människor) och Butta + Andapsin för att magen skulle klara sig.
Hon klarade inte den nedtrappning som först planerades (halverade Buttan var 3:e dag) utan blev sämre. Så dosen fick sänkas i lägre takt. Hon har stått med EFOS-paddar + bandage under denna tiden, men fått svamp i hovarna och när vi testade att ha henne utan paddar ett par dagar i mjuk bädd blev hon kraftigt försämrad. Så jag fick välja mellan att avliva eller ett nytt försök för ca 10 dagar sedan. Men tanke på hur smärtfri och pigg hon varit innan vi tog av sulorna så valde jag att ge henne ett försök till. Så 3-dubbel dos Butta ett par dygn och sedan dubbel dos 5 dagar för att nu sakta trappa ner med 1g per dygn var 5:e dag. Var tillbaka i Slöinge i fredags och fick positivt besked. Hon kommer troligtvis att bli återställd. Men jag får räkna med en månad till av nedtrappning och boxvila, minst.
Låter som om man tagit bort Buttan alldeles för tidigt på din häst...

Jag har beställt Easyboots RX + extra mjuka paddar (får dem idag :bow:) för att underlätta hanteringen då jag bör lufta hennes hovar minst varannan dag. Att hålla på med paddarna jag köper nu + lindor eller silvertejp blir dyrare i längden...

Nu är ju vår ponny 17 år och en lättviktare, Welsh på ca 230kg och belastar ju inte hovarna som en stor häst, har hört flera som tvingats avliva halvblod i liknande situation. Hon är pigg och glad och ser hur fin som helst ut i kroppen trots sin långa boxvila. De enstaka gånger jag tar henne till stallet taktar hon bredvid mig och visar ingen hälta alls nu och rör sig fint vid vändningar (hon har en box i lösdriften i hagen där hon har sällskap och kan kika ut på vad som händer)

Vet att detta kommer att ta lång tid och att det inte blir nån ridining för min dotter på denna ponnyn på lääänge, men vi älskar denna ponnyn, hon är verkligen drömponnyn för en ponnymamma :) så vi är beredda att kämpa. Det har verkligen varit en berg-och-dalbana och är inte över än + alla risker med återfall. Har hittills lagt ca 14 000 på hennes sjukdom (trots förs). Ha detta i beräkning också om du bestämmer dig för att kämpa vidare...

Lycka till oavsett hur du valt att göra!

Senast ändrad:

Tack för ditt inlägg och ditt svar i pmet. Så roligt att det går framåt för er och er lilla ponny!

För oss blev det bakslag idag. Imorse när jag kom till stallet stod hon blockhalt på fångbenet. och även lite svullen upp längs benet. Antingen hovböld eller så har hovbenet ändrat läge ytterligare, är mina funderingar. Men hur 17 vet man vilket? Inte transporterar jag en så halt häst till klinik, och utan röntgen är det väl svårt att säga.

Hoven har börjat bygga dubbelsula för att förstärka vid buktningen. Hornet hade idag mörknat vid buktningen, så det känns som att en blödning där ger sig tillkänna.

Jag dubblade buttan idag och hoppas det lindrar för henne.

Var bor du? Finns det veterinär någonstans i närheten som har tillgång till mobil röntgen?

Försök ta reda på om det finns mobil röntgen i närheten. Din vet. borde veta. här i mellansverige finns det flera om du bor här.
Var observant på om hästen börjar dricka mycket när du ger så mycket smärtlindring under längre tid. Njurarna tar stryk, vilket hände våran grabb.

Idag har min fina, älskade häst lämnat jordelivet och gått ur tiden.

Under eftermiddagen fick hon gå i stora hagen och äta gräs med sin kompis, hon både galopperade och gjorde en liten bockning av glädje att få vara häst igen, och några timmar senare var det över.

Hon betar nu på de evigt gröna ängarna, och jag gråter. Min fina, trofasta vän som följt mig genom hela mitt vuxenliv, är borta. Hon fattas mig och jag sörjer.

"Vår långa tid tillsammans har slutat idag. Tack för din trofasthet och din fullständiga tillit, och för all glädje du gett mig. Jag var med när du föddes för 24 år sedan och idag har jag följt dig till slutet. Nu har du inte ont mer och jag hoppas att du träffar alla dina gamla hästvänner från förr som gått före dig. Jag ska vara kvar här ett tag till, men sedan ses vi igen. Du lever för alltid kvar i mitt hjärta och i alla fina minnen du gett mig. Tack, min älskade häst!"

Och tack alla ni som skrivit i min tråd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka