hovbölb som anledning till att inte köpa häst?

kisse

Trådstartare
Jag håller som några av er kanske vet på att sälja en häst. Döm om min förvåning, hästen är besiktad UA bortsett från kommentar om att rspning behövs och att den har ett måttligt överben ena fram. När det tänkta köparen får höra att hästen vid något tillfälle haft en hovböld vet hon inte om hon vill köpa hästen:eek:, för att det ska vara en frisk häst?!?!

Är mina hästar onormala om de kan få en hovböld någongång? Det har alla mina haft, inkl SHETTISEN en gång då det var mycket blött och lerigt ute (=mjuka hovar) och han troligtvis trampade på en sten...

Ska det vara så här fram och tillbaka att sälja häst skiter jag snart i det. Jag har bara sålt en häst tidigare i mitt liv, den visade sig dessutom ha reaktioner vid böjprov, tjejen prutade 3000 åkte hem och tävlade och det gick hur bra som helst, vid den affären var det aldrig några problem.

Den här gången har jag säkert minst lagt ner en vecka i arbetstid i telefon, vid datorn, mailat och faxat papper till höger o vänster. Det är klart att jag hjälper en eventuell köpare med så mycket information som jag bara kan. Den här köparen har kännts så rätt, men det börjar luta åt att jag kontaktar mitt nästbästa alternativ...

Börjar bli ledsen nu.:cry::(

Sv: hovbölb som anledning till att inte köpa häst?

Tja, det är ju helt upp till köparen om hon vill köpa eller ej. Jag hade aldrig köpt en häst med anmärkning på besiktningen - varför köpa på sig ett ev problem?

Ang hovbölder så har jag dåliga erfarenheter av det så jag hade absolut backat där.

Sen håller jag med om att det ÄR besvärligt att sälja också, en massa jobb med annonsering, muppar som ringer, mailvänner som aldrig tänkt köpa ngn häst ändå etc etc. Tyvärr får man nog stå ut om man vill sälja. Helgarderad mot reklamation är man väl aldrig heller som säljare.

Har du fler som står på tur så hade jag kontaktat dem, sagt som det var även om det kanske innebär sänkt pris på hästen - beror på hur bråttom du har att sälja också.

Det är väl så att det varit så mycket prat och skriverier om oseriösa säljare, så alla hamnar väl under den kategorin.

Jag tycker ju att det finns ganska många idioter som är ute och letar häst.

Jag har sålt en del ponnyer och det kommer föräldrar med flera ungar och man kan nästan se att dom bara är ute för att rida gratis.

Och här i Sverige är vi ju så fokuserade på böjprov och på hästens ben, så vissa veterinärer vrider nästan av benet på hästen för att få fram något.

Senor o ligament på ponnyer är kortare än stora hästar och dessa okunniga misshandlar hästarna och vi säljare (skurkarna) har inget att säga till om.

Tja, det är ju helt upp till köparen om hon vill köpa eller ej. Jag hade aldrig köpt en häst med anmärkning på besiktningen - varför köpa på sig ett ev problem?

Ang hovbölder så har jag dåliga erfarenheter av det så jag hade absolut backat där.

Sen håller jag med om att det ÄR besvärligt att sälja också, en massa jobb med annonsering, muppar som ringer, mailvänner som aldrig tänkt köpa ngn häst ändå etc etc. Tyvärr får man nog stå ut om man vill sälja. Helgarderad mot reklamation är man väl aldrig heller som säljare.

Har du fler som står på tur så hade jag kontaktat dem, sagt som det var även om det kanske innebär sänkt pris på hästen - beror på hur bråttom du har att sälja också.

Det är inget fel på hästen. Hovböld kan de flesta hästar få, många gånger pga felskoning.
Överben är oftast bara ett skönhetsfel. Hästen var ju utan anmärkning!!!

Nå, nästan alla hästar som ha rkommit över unghäståldern har någon liten anmärkning på besiktningen om veterinären är nogrann. Det finns mängder med "anmärkningar" som aldrig någonsin blir ett problem.
En av de bästa hästar jag någonsin haft hade både ett överben, måttliga gallor och en liten knuta på bröstkorgen. Det är 12 år sedan jag köpte henne och hon har aldrig varit sjuk eller halt, frånsett en hovböld en gång. Hovböld kan som sagt alla hästar få, och det betyder oftast bara att de någon gång har haft otur och trampat på en sten.

Du kan köpa en häst som är hur felfri som helst, och nästa dag kan oturen vara framme och den har en hovböld. (Eller bärrandsröta, som också är väldigt vanligt.)

Var istället glad om säljaren upplyser om allt den känner till, men måla inte fan på väggen för småsaker.

Den var väl inte utan anmärkning om den hade en pågående hovböld eller så har jag missuppfattat det hela. Jag kan bara tala för mig själv och jag hade valt bort en häst som tidgare haft hovböld - varför ska jag gå och köpa på mig ev problem??

Det finns massor med hästar som går helt prickfritt genom besiktningen, bara dravel att påstå att var och varannan häst i vuxen ålder inte skulle gå genom besiktningen.

Det är köparens marknad, alltid, och oseriösa säljare har fått det svårare som tur är.

Jag blir misstänksam om det inte finns några anmärkningar. Då tror jag inte veterinären kollat så noga.:smirk:
Skulle alla köpare backa ur så fort en häst haft en förkylning eller en hovböld så skulle det inte ske några hästaffärer alls.

Till TS.
Är den tänkta köparen så oerfaren att hon tror att en hovböld som fanns för länge sen är anledning till att hoppa av affären så var glad att dom gör det. Du skulle bara få problem senare.

Det finns muppar överallt.Ta ett djupt andetag och hoppas på nästa spekulant.

Det låter i mina öron som en ganska okunnig köpare så det kanske känns bättre om någon med mera kunskap köper hästen?

Jag kan bara tala för mig själv och jag hade valt bort en häst som tidgare haft hovböld - varför ska jag gå och köpa på mig ev problem??

Väldigt många hästar har haft hovböld någon gång i livet. Det betyder inte att de har dåliga hovar utan att de kanske fått ett spiktramp eller liknande. Sånt kan man knappast gardera sig emot. Jag skulle aldrig koppla en häst som haft hovböld till att köpa på sig problem. Två helt olika saker för mig.

Nu har tjejen pratat med två veterinärer som gett henne grönt att köpa hästen! Skickade alla papper direkt, känns bra!

*Jeeves: den har INTE en hovböld nu, utan det har hon haft tidigare vid något tillfälle.

Jag har upplyst om allt jag vet om hästen och hon har även fått de få journalkopior som finns på hästen sedan tidigare. Tycker att det känns bättre att köra med öppna kort, än att som VÄLDIGT många jag känner (galopptränare, hoppryttare med försäljningsstall mfl) behandla hästen hemma med butta de fått utskrivet av en "personlig kontakt" och inte få papper på behandlingar och inte använda sig av försäkringsbolag. Då går tidigare skador inte att spåra... Sånt gör mig mörkrädd.

Nu verkar det som om allt löser sig till det bästa iaf!

Va bra......då slapp du ta ett djupt :banana:andetag

Det är ALLTID bäst att köra med öppna kort när man säljer-du är bättre skyddad även som säljare då.
Du har gjort vad du kan och köparen har fullgjort sin undersökningsplikt vilket är viktigt för honom/henne.

Att det stora flertalet skulle göra som du säger, proppa i hästarna butta och mörka ev skador det tror jag inte, möjligtvis i vissa kretsar, vissa försäljningsstall går det till så.

Jag har haft ett flertal hästar och haft häst i över 30 år så HELT okunnig som köpare är jag nog inte ändå...Återigen, jag personligen har dåliga erfarenheter av hästar med hovböld, det som från början var "en enda hovböld vid ngt tillfälle" visade sig vara en häst med dålig hornkvalitet. Han fick stå långa tider, behandlas titt som tätt både för bölder och sprickor. Tappskor var och varannan månad, innnan någon skriker dålig hovis så var det ingen annan häst som drabbades av liknande problem i stallet.

JAG personligen hade inte chansat, det får gärna någon annan göra men för min del så vill jag ha en frisk häst som går igenom besiktning.

Jag är väl medveten om att yttre påverkan kan ge enstaka hovböld och att det inte behöver betyda dålig hornkvalitet, att överben inte behöver betyda ett dugg för hästens hållbarhet etc etc MEN jag är inte beredd att chansa. Tycker det är märkligt när man läser en del trådar med personer som på allvar funderar på att köpa häst behäftad med fel, hur viktigt är böjprovsresultatet, hästen har ngn broskbildning-hur viktigt är det etc etc.
Varför i hela friden söka sig till problem och dessutom betala pengar för det:confused:

Jag har varit med vid en besiktning av häst, inte för så längesedan, där säljaren på fullt allvar försökte förklara bort en mkt tydlig hälta efter böjprov med att hästen var ju nyskodd...
Veterinären som utförde böjprovet sa först ingenting, inte förrän jag påpekade att den där hästen är ju faktiskt halt, vilken grad hälta sätter du? DÅ först säger hon att ja hästen markerar ju faktiskt ngt på ena bakbenet... Så j-la oseriöst alltihopa att man kan gråta!

En till, nyligen - ett äldre ponnysto som säljs billigt, jag varnar de som ska åka o titta på henne att priset är på tok för lågt men de vill åka och titta ändå. Säljaren har uppgett platsbrist som skäl till att den säljs så billigt, att den är lämplig till motionsridning och kan gå lättare klasser i hoppning. Så kommer vi dit och vad är det första man ser? En stor j-la triangel på stoets sida. Säljaren har glömt att nämna detta och när jag frågar vad den är märkt för så säger hon att det gjordes för några veckor sedan och att det "var nåt med knät". Hon kan inte redogöra för ngn diagnos ö h t.
Vad är det för folk?

Nej, en eloge till alla som sysslar med seriös försäljning av hästar, både privata och företag. De andra borde man ha skottpengar på:devil:

Ja visst finns det hästar med sämre hovkvalitet, det vet jag, men jag menar att bara för att hästen haft en hovböld behöver det ju inte betyda dålig hovkvalitet. Två av mina tidigare hästar har haft hovböld innan men inte har de sämre hovkvalitet för det. De har haft en hovöld och inte mera.

Viss kan det vara så och hade någon av mina nuvarande hästar drabbats av en hovböld så hade jag ju inte deppat ihop. Man behandlar och för det mesta läker det ju ut, om man inte har otur som jag hade då. Det jag reagerar på är att någon är beredd att ev köpa på sig problem, det finns ju trots allt många hästar som inte har drabbats av t ex hovböld.

Jag har ett ex till på hur viktigt det är att vara kritisk vid köp; köpte själv en åring för drygt sex år sedan, ett halvblod. Vid besiktningen så noterar veterinären ett litet överben på ena frambenets skena, insidan, samt en lätt markering. Jag rådgjorde med veterinären som sa att det inte var ngt av betydelse, han har precis kommit från hingstbetet och har fått en smäll på skenan. Han säger att det måste noteras på protokollet men som sagt inget viktigt.

När samma häst som 3,5 åring reds in och kom till arbete började samma ben att krångla. Ledinflammationer avlöste varandra och hästen avlivades innan han fyllt sju år. Min poäng är att ibland kan det där lilla vara avgörande för hästens hållbarhet längre fram, när den kommer till riktigt arbete. Jag köpte åringen lite emot min egen "magkänsla", lyssnade på veterinären som ju är en auktoritet i såna sammanhang. Numera försöker jag gå på min egen känsla lite mer.

.

Jag har ett ex till på hur viktigt det är att vara kritisk vid köp; köpte själv en åring för drygt sex år sedan, ett halvblod. Vid besiktningen så noterar veterinären ett litet överben på ena frambenets skena, insidan, samt en lätt markering. Jag rådgjorde med veterinären som sa att det inte var ngt av betydelse, han har precis kommit från hingstbetet och har fått en smäll på skenan. Han säger att det måste noteras på protokollet men som sagt inget viktigt.

När samma häst som 3,5 åring reds in och kom till arbete började samma ben att krångla. Ledinflammationer avlöste varandra och hästen avlivades innan han fyllt sju år. Min poäng är att ibland kan det där lilla vara avgörande för hästens hållbarhet längre fram, när den kommer till riktigt arbete. Jag köpte åringen lite emot min egen "magkänsla", lyssnade på veterinären som ju är en auktoritet i såna sammanhang. Numera försöker jag gå på min egen känsla lite mer.

Det finns väl inget som säger att det skulle haft ett samband?

att hästen haft hovböld ngn enstaka gång är ju inget ovanligt, men det finns dom hästar som får det hela tiden.

jag har *peppar peppar* endast haft en häst som fick hovböld av alla jag haft. Den fick det bara en gång o aldrig igen.

För mig är det solklart att det har ett samband, det är ingen tillfällighet att problem uppstod på samma ben så fort han belastades med arbete.

Jag hade inte heller ryckt på axlarna åt hovböld. Under hela hästkarriären har jag bara drabbats av hovböld på häst två gånger. De som varit så små att de inte märkts förrän vid verkning inte medräknade.

Har däremot så pass mycket dålig erfarenhet av omgivningens problem att ha respekt för hovproblem och därmed bölder. Det är inget som bara kommer, det finns en anledning. Dåliga hovar, dålig miljö, dålig skötsel - något är det som skapar hovböld.

Beroende på anledning till hovbölder kan jag tänka mig att köpa häst som haft det, men bara om jag tror mig ha hittat orsaken och eliminierat/kunna eliminera den.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 587
Senast: Kingsland89
·
L
Ekonomi & Juridik Hej! För tre månader sedan sålde jag en häst (varmblodstravare, 11år) som jag haft i 2, 5 år. När jag köpte hästen besiktigade jag...
Svar
6
· Visningar
3 113
Senast: Lisa_S
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 004
Senast: CindyLou
·
Hästvård Är inne på att ta bort min häst, har efter att ha tänkt lite nästan bestämt mej för det. Han behandlades för kotledsinflamtion väsnter...
Svar
13
· Visningar
1 478
Senast: MHelena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama