*Hovbilder* Forts. på "vad kan detta vara"

Sv: *Hovbilder* Forts. på "vad kan detta vara"

Vill du ha hjälp så är det väl ingen mening med att du skriver "putt putt"??

Det hade varit bättre om du skrivit ngt utifrån hur du analyserat dina bilder. Min hjälp vill du tydligen inte ha som jag förstår det. Lycka till.

Finns ingen anledning för dig att vara otrevlig. :crazy:
Jag puttade upp tråden för att fler skulle skriva nånting och jag startade den här tråden för att det var så många som ville se fler bilder i den andra tråden och för att jag själv inte kan nånting om hovar.
Du behöver inte alls skriva nånting om du inte vill.

Jag skrev det här tidigare. ifall du missade det.
Den övre hästens alla kroppsliga fel är det nästan ingen idé att gå in på . Bakbenen är inte utredda men troligtvis har han massor med fel i dom också. Men fram är utredd och det är där han har pålagringar och deformerade hovben.
Fuxen har just nu något i vänster bak som ska utredas av vet bara jag får tag på dom. Hon har en gammal skada i VB, kanske är det den som spökar fast ET trodde nästan det satt i knäna.. Hon har även KS.
Hästarna har inte, vad jag vet, något fel i höger bak. Däremot har dom båda en hel del fel i sina kroppar. Att den övre står, och går, utvridet med hö bak beror enling ET på ryggen. Han har en gammal ryggskada.

Senast ändrad:

Hej!
Min tidigare häst var väldigt långtåad och hennes trakter var väldigt långt ner (hon nästan gick på dem). Inte för att det kanske har med saken att göra, men vill berätta hur min hovslagare löste problemet. (: Han satte skorna bakochfram, därav fick Vanny (som stoet hette) slita naturligt på tån mellan tiden hovslagaren kom och trakten höjdes. Även om detta kanske inte är en lösning för dig, borde din hovslagare (om ens inte så erfaren) kunna klura ut någonting ;)

Hoppas det löser sig!

Vad säger din hovslagare om skoningen själv då? H*n måste ju kunna förklara varför och hur h*n gör. Det hade ju varit intressant tillsammans med bilderna! :)

Det jag reagerar mest på är att båda hästarna har för höga trakter, dom står likson på tå. Sen är tårna kraftigt verkade, finns det någon anledning till det undrar jag då...

Om du tittar på alla dina bilder på hovarna och benen, så kommer du att se att hästen belastar inte någon av hovarna korrekt. Hela hästens vikt hamnar antingen framför eller bakom hoven. Detta leder till att hästen belastar andra ställen istället såsom kotor mm. Detta leder till slitage på och överbelastning av senor, ligament och även till förändringar i hovben och kotor mm

För det första ska jag klargöra att jag är hovamatör:o men ska göra ett försök att kommentera dina hästars hovar så som jag upplever dem.

Den första hästen såg i mina ögon mer normal ut 5 veckor efter skoning då den ser lite lång ut och har flytit ut runtom. Den har dock för höga trakter. På höger bak ser tåaxeln (tror jag det heter) bruten ut, d.v.s. det går inte en harmonisk linje längs framsidan benet som slutar nere vid hovens slut.
Det var väldigt fult sömmat med en så hög söm mitt i, stor risk för sömtryck.

Fuxen undrar jag hur kort den var verkad för 5 veckor sedan eftersom den är så kort nu?! Hovarna är mycket illa verkade udner en längre tid. Alldeles för höga trakter och väldigt nedraspad på nederdelen av hoven.

Jag blir lite rädd att du hamnat "ur askan, i elden". Din förra hovslagare har sannerligen inte gjort ett bra jobb med dina hästars hovar och de ser inte väl balanserade ut vilket lätt ger förslitningsskador. Jag förstår att det inte går att göra underverk på en gång men din nya hovslagare verkar (i mina ögon) inte heller ha gjort ett strålande jobb. Jag tror att dina hästar verkligen skulle behöva bli verkade av ett proffs, speciellt med tanke på deras åkommor och skador. Antagligen kommer du att behöva verka ganska ofta till en början för att "styra" hovarna åt rätt håll. Jag önskar dig all lycka med hovarna och hovslagare!

Senast ändrad:

*KL*

Trådkapning också kanske?. I så fall ber jag om ursäkt

Nyfiken fråga bara.
Min hästs hovar har en tendens till att flyta ut rejält men enbart i fram. (haft det sen köpet) Har nu fått tag i en bra hovslagare (om än lite tystlåten :D ) men har glömt att fråga varför det kommre sig att hoven kan flyta ut så.
Hur kan man påverka att den inte gör det? Eller att den inte gör det i så stor bemärkning?

Tacksam för svar. Mvh Diabetikern

Båda hästarna har för små skor, (speciellt fuxen) de behöver ha mer utlägg på alla skor. Vill hovis slippa slå på tappskor? fuxen har ont i höger fram, belastar det benet mindre. Och för höga trakter, speciellt på fuxen. Det ser aj aj ut att stå på de fötterna.

Senast ändrad:

Jag har inte pratat med personen ännu men tänkte göra det inför nästa skoning.

Ja det stämmer nog väldigt bra. Vänster bak och höger fram är det hon har problem med just nu.

Tack för väldigt intressanta åsikter.

Tyvärr så har jag ingen aning om hur jag ska hitta ett "proffs" som har möjlighet att ta sig an alla mina pållar :(
Dom som jag vet är erkänt duktiga har redan alldelens för mycket kunder. Så jag får försöka göra det bästa möjliga av situationen.

Det har jag inte hört nånting om förut i alla fall.
Hur tänkte du då?

Förresten.
Ni kan gärna visa bilder på hur ni tycker att en bra skoning ska se ut. Så har jag något att jämföra med också :idea:

Tack för vänliga ord! Gör ditt bästa för att "ligga på" de duktiga och erfarna hovslagarna. Be helt enkelt om hjälp och säg att du är desperat. Kanske någon av dem åtminstone kan komma ut och titta på hovarna för att där ge råd om bästa åtgärden. Det gäller ju dina hästars välbefinnande så det är verklikgen viktigt att du får hjälp.
Ett tips kan vara att kolla om närmaste klinik har någon hovslagare de anlitar. Du kanske får vara beredd att skjutsa upp hästarna men det kan det vara värt. Jag hoppas du får den hjälp du behöver. Lycka till!

Vinkeln på höger fram är mer brant än på vänster fram.
// Linda

Är det inte det att trakterna är mycket högre på höger fram?
Kanske beroende på att hon avlastar den.

Hovslagaren som skor nu har gått lärling hos den som skor på kliniken. Så ifall det inte är utlärningen (är det ens ett ord :D) det är fel på så tänker jag att dom kanske kan prata samman i alla fall. Jag vet inte hur det funkar i hovslagarvärlden men jag tycker att man borde kunna rådfråga den man gått lärling hos.
Att köra dom till kliniken för att sko/verka är tyvärr inget alltenativ då jag har fyra hästar och en timmas färd dit.. :crazy:

Kanske han kan få med sig klinikhovslagaren ut till dig! Det hade väl varit alldeles utmärkt?! Hör om det inte går att ordna.:idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 550
Senast: malumbub
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 073
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka