*Hovbilder* Forts. på "vad kan detta vara"

SkorpSmulan

Trådstartare
För er som var intresserade av att se fler hovbilder så kommer det några här.
-Vill bara börja med att säja att jag har en utbildad hovslagare.
-Hovslagaren i fråga är relativt nyutbildad.
-Jag vill inte att någon skriker "byt hovslagare".
-Hovslagaren som har skott dessa två hästar har bara skott dom en gång, tidigare hade jag också en utbildad som tyvärr inte alls skötte sitt jobb.
-Jag har ingen lust att byta hovslagare men tar gärna en diskution med personen om varför det är gjort på detta sätt och ser om det kan förändras.

Varsågoda att komma med konstruktiva tankar och funderingar.
Hästarna är skodda för ca 4-5 veckor sen.
Båda två har diverse problem i kropp, ben och hovar.

IMGP0901.jpg

IMGP0902.jpg

IMGP0903.jpg

IMGP0904.jpg

IMGP0905.jpg

IMGP0891.jpg

IMGP0890.jpg

IMGP0889.jpg

IMGP0888.jpg

Sv: *Hovbilder* Forts. på "vad kan detta vara"

Tack; bidrar gärna med konstruktiva tankar kring dina hästars hovar... (hovar- mitt favoritämne)

Den svarta/mörkbruna har utflutna hovar fram, men även bak. Absolut för höga trakter. Jag är inte säker men är det en början till en hovspricka på vänster fram, mitt på hoven? Om så är fallet, är utflytningen helt klart orsaken.

Fuxen har definitivt för höga trakter.

Inte konstigt om hästarna har broblem med dessa hovar... Om du inte vill byta hovslagare, kanske denne vill läsa på lite mer om hovens uppbyggnad. Det skadar aldrig. Läser du på lite mer själv får du mer förståelse för de moment som utförs och slipper dessutom känna dig helt utlämnad.

Sen kanske jag också ska tillägga att jag inte vet hur hovarna såg ut innan och att en korrigering/läkning av hovpproblem kan ta sin tid. En nyfiken fråga: Hur yttrar sig "de diverse hov och benproblemen"?

jag tycker häst 1 verkar ha både höga trakter och utflutna hovar fram, dvs verkad för lite?
häst 2 verkar enbart ha för höga trakter bak

En nyfiken fråga: Hur yttrar sig "de diverse hov och benproblemen"?
Den översta kusen har pålagringar och deformerade hovben. Har varit halt i vintras, vet dock inte exakt av vad.
Den undre har någonting i sina bakben just nu, väntar på veterinär.

Kan även tillägga att anledningen till att jag inte vill byta hovslagare (igen) är att det inte finns så många utbildade här uppe och de som finns är dåliga på att sköta sig.

Senast ändrad:

Det verkar vara ett genomgående primärt fel i H.B. på båda.

Hur kommer det sig??

Det är enkelt att kritisera hovarna, men hovslagaren har ju tydligen bara skott 1 omgång. Och frågan är ju intressantare om man hade fått se bilder ifrån hovarna innan hade skott dom.
Ge du hovslagaren tid till att rätta till hovarna, han/hon kan ju inte uträtta underverk efter 1 gång, eller hur?

Ge du hovslagaren tid till att rätta till hovarna, han/hon kan ju inte uträtta underverk efter 1 gång, eller hur?

Ingen hovis kan väl rätta till hovarna i balans om den enskilda individen besitter en primär skada i en annan kroppsdel som ger en secundär obalans i hovarna oberoende underverk på 1 gång, eller hur??

Kan du inte förklara vad du menar mer primärt fel H.B?

En avlastning i en kroppsdel ger ofelbart en överbelastning i en annan kroppsdel. Titta på dina bilder och analysera benställning,hovform så förstår du nog vad jag menar.

Vill du så kan jag senare förtydliga hur jag ser på hästens belastning.

Väldigt höga trakter på alla hovar på båda, vad jag kan se. Bakhovarna på fuxen syns dock dåligt, du verkar ha glömt sidbild på dem.
Dessutom ser skorna alldeles för korta ut, de ska väl gå ut en liten bit från trakten, har iaf jag fått höra. Speciellt på fuxen ser de väldigt små ut.
Det ser även ut som om han har snaggat tårna ganska mycket, det ser ut på det äversta kortet som om det är raspat ända in till vita linjen, alltså som om hornet är bortslipat uppe en bit ovanför tåkappan. Men det kanske bara ser så ut.
Tårna är nog inte så farligt korta iaf, fast om det med bar bärrand stämmer är det nog risk för hovsprickor.

Vad är det förresten hästen har på frambenen?

Den övre hästens alla kroppsliga fel är det nästan ingen idé att gå in på :crazy:. Bakbenen är inte utredda men troligtvis har han massor med fel i dom också. Men fram är utredd och det är där han har pålagringar och deformerade hovben.
Fuxen har just nu något i vänster bak som ska utredas av vet bara jag får tag på dom. Hon har en gammal skada i VB, kanske är det den som spökar fast ET trodde nästan det satt i knäna.. Hon har även KS.

Magneter? Jaså, aldrig sett förut.
Vet du att det inte finns några bevis för att magneter hjälper?
Det härstammar från den tiden när magneter upptäcktes, och då framstod de som mystiska som kunde dra till sig saker.
Då tänkte man sig att de även kunde dra till sig det onda. Detta lever kvar i alt.medicinen, men har tyvärr endast psykologisk effekt, något som uteblir hos djur.

:rofl: "Drar till sig det onda"

Jag vet att dom hjälper. Men nu var det inte det tråden skulle handla om.

ja, alltså jag tycker att hovslagaren har tagit så mkt av "tårna" på hästarna att det är konstigt att de inte tippar över! men det kanske är jag som inbillar mig?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 550
Senast: malumbub
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 073
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka