Hovbensfraktur

Sv: Hovbensfraktur

Jag blir så förundrad över att det är så olika behandlingssätt! 6 veckor?! Min Julle har till jul stått i 6 månader och då var det ju en bra fraktur... Nu upprepar jag mig nog i tråden men jag fattar verkligen inte... Jag skulle inte tveka att ge smärtstillande en kort perido om hästen hade rejält ont. Min slutade halta så fort sjukbeslaget sattes på och verkar därefter inte ha haft ont överhuvudtaget... Hoppas det går bra för er alla! Vi ska på ett sista återbesök efter nyår och då bör det vara helt läkt!

Min fick klartecken för skrittmotion efter 5 månader och kvalade som sagt efter 8 månader.

Varför min inte fick smärtstillande har jag redan talat om, och det var överenskommet med veterinär.
Hon gick i hage hela skadeperioden, de 3 första månaderna i mindre hage ihop med kompisen & sen ut på sommarbete.

Alice var ju inte halt i skritt, då märktes inget alls. Men i trav var hon blockhalt.

Vår ponny stod aldrig i boxvila, vi blev inte ens rekommenderade till det. 3 veckor i sjukhage därefter skrittpromenader under 6 veckor som skulle ökas succesivt upp till 10 minuter.Efter första återbesöket blev det stopp med alla promenader.
Vi åkte ju till klinik av andra anledningar. En "Diffus rörelsestörning", som veterinären uttryckte sig gjorde att vi tog en hältutredning (pga av tidigare journaleranteckningar). Han var till 99% säker på att "störningen" satt i knät och hela benet genomröntgades innan orsaken kom fram.
Riktigt halt blev hon först efter böjprovet och därefter fortsatte hon vara halt - i månader...............:cry:

Skickar med en länk som visar hältan efter tre veckor, vi kommer in i bild efter cirka 30 sek. Det är min dotter som går med ponnyn jag är medveten om att hon håller henne kort.
Att försommargräset i Dalarna var friskt och frodigt kan ni enkelt se:grin:

Om tre timmar åker vi :D

Det gick inte så bra för oss idag. :cry:

Det togs inte ens en ny röngten. Ingen förbättring alls........

Frakturen var ju det hela helt läkt och hon har tidigare bedömts vara för halt för frakturens utseende och läkeprocess. En gissning är då att frakturen når leden utan att det syns, eftersom röntgen inte visar 3D bilder.

Återbesök i februari, ringskon med tåkappor ska åka av och ersättas med vanlig ringsko...livet i sjukhage fortsätter.

Någon som har en aning om vad en scintografi (heter det inte så) kostar, funderar allvarligt på att ta en ny, bättre bild för ett klarare svar vart ifrån hältan kommer ifrån - om det är från hoven eller om vi måste leta efter andra orsaker.

Frakturen var ju det hela helt läkt och hon har tidigare bedömts vara för halt för frakturens utseende och läkeprocess. En gissning är då att frakturen når leden utan att det syns, eftersom röntgen inte visar 3D bilder.

Återbesök i februari, ringskon med tåkappor ska åka av och ersättas med vanlig ringsko...livet i sjukhage fortsätter.

Någon som har en aning om vad en scintografi (heter det inte så) kostar, funderar allvarligt på att ta en ny, bättre bild för ett klarare svar vart ifrån hältan kommer ifrån - om det är från hoven eller om vi måste leta efter andra orsaker.

Oh nej, jag beklagar verkligen :( det är otroligt vad det tar lång tid, speciellt känns det långt tid när de måste vara i sjukhagar osv :(
scint, vad innebär det egentligen? visar den i 3d`???

Å fy tusan vad världelöst för er :cry: tråkigt....

:cry::cry:ja, det känns faktiskt R I K T I G T värdelöst :cry::cry:

Speciellt när frakturen Ä R läkt, det finns ju inget mer att röntga och det som återstår är gissningar. Och jag avskyr gissningar - jag vill veta!!

Börjar ju oroa mig för alla komplikationer som kan uppstå av skon med tåkappor, det är väl därför veterinären vill ha bort den och ersätta den med en vanlig sko - lika väl som att den är onödig då hovbenet inte längre behöver stabiliseras.

Ja, just nu känns det ganska hopplöst.:crazy:

Rotade igenom våra räkningar..kostnaden varierade....och alla uppgifter är tagna från våra räkningar som kommit från maj - oktober i år.

Röntgen 7 bilder = 1770
Röntgen 2 bilder = 1090
Röntgen 1 bild = 995 kr

exkl. moms
Men det är enbart för röntgen. Sedering tillkommer ( lugnande medel som ges) och sen så kan rörelsekontroll (spring på gång) och longering tillkomma + besöksavgiften.

Är oerhört glad över att vi har en försäkring:)

Rotade igenom våra räkningar..kostnaden varierade....och alla uppgifter är tagna från våra räkningar som kommit från maj - oktober i år.

Röntgen 7 bilder = 1770
Röntgen 2 bilder = 1090
Röntgen 1 bild = 995 kr

exkl. moms
Men det är enbart för röntgen. Sedering tillkommer ( lugnande medel som ges) och sen så kan rörelsekontroll (spring på gång) och longering tillkomma + besöksavgiften.

Är oerhört glad över att vi har en försäkring:)

Ja jag med, Alice summan av kardemumman gick på 15.677 kr..... Glad att hon hade en försäkring som iaf täckte denna gång ( travare ).

Den 7:e januari ska Julle slutröntgas, förhoppningsvis... Han har gått i hage ca fem månader och hitills har allt sett fint ut. Men än ropar jag inte hej... Har köpt ett par magnetboots nu, fick för mig att det skulle kunna skynda på läkningen. Kanske onödigt när det redan gått ett halvår haha ;)

Hur går det för er andra?

Senast ändrad:

Hej,
Hur gick det för er idag ? jag håller tummarna att det gått bra !!
Min står inne på box ( utan smärta).
Enligt vet. så kan jag tom rida henne om hon är hältfri, men jag tar det lugnt och ska börja med att leda henne på en promenad.

Senast ändrad:

Nää... det gick inget bra, och jag är jättebesviken. Hoppades på för mycket:( Det var inte ihopläkt ännu, det hade bildats brosk i sprickan. Så ny röntgen i mars igen. Börjar tappa sugen totalt.... Men tack för att du håller tummarna

Julle har inte varit halt på nästan 6 månader nu, tycker det verkar jätteskumt att du får rida??

Nää... det gick inget bra, och jag är jättebesviken. Hoppades på för mycket:( Det var inte ihopläkt ännu, det hade bildats brosk i sprickan. Så ny röntgen i mars igen. Börjar tappa sugen totalt.... Men tack för att du håller tummarna

Julle har inte varit halt på nästan 6 månader nu, tycker det verkar jätteskumt att du får rida??

Attans det var tråkigt. Det är jobbig att det tar så otroligt lång tid att läka :(

4 veckor på box sedan ut i hagen som vanligt. Om hon var ohalt kunde jag rida. Men detta sa han första gången jag var dit. Jag åkte tillbaka veckan efter pga att hon hade så jätteont. Då var det en annan vet. och andra förhållningsorder. Just nu är jag glad att hon inte har ont längre och ska velan börja med försiktiga promenader ute snart.
Sedan är det bäst jag reserverar mig lite på vad han menade första gången jag var där, jag var lite stressad över situationen och kan ha missuppfattat något.

*kl*

Så här ser det ut för oss... : Efter diagnos hovbensfraktur som går upp i leden fick han stå på box i 7 veckor..fick inte ens ta ut han på gången.. Sen var vi på återbesök..hade inte hänt ngt.. förutom att en pålagring på leden förmodligen orsakad av inflamation hade tillkommit :crazy: Hem igen, vila i 3 månader, får dock gå i sjukhage på dagarna så det livar ju upp lite. Han är skodd med ringsko med sidokappor, och när han är inne har står han med magnetboots.
Prognosen är väl inte den bästa...men vet tyckte absolut att vi skulle ge han chansen.. 2 månader kvar innan åb..hoppas det har läkt ngt då annars tar vi förmodligen bort han :cry: Han har bättre o sämre "stunder", skriver stunder för han är aldrig ohalt en hel dag. Känns så jäkla tungt ibland då det är en väldigt trevlig häst..men hoppet är väl det sista som lämnar en..?

25489398.jpg
[/url][/IMG]
Bus i sjukhagen

Min häst hade en liten lös benflisa (hovbensfraktur) samt hovböld..

Minns inte exakt hur lång boxvilan var, men han stod till en början inne flera veckor med gipsad hov. Det var inte kul för min pålle, han blev näst intill metalsjuk.. :crazy:

På första återbesöket visade det sig att pållens kropp själv lyckats stöta bort den lilla flisan (!) och han fick då flytta ut till en liten sjukhage, nu med en genomskinlig plastsula över hoven. Denna fick sitta i till nästa skoning, och ungefär då fick vi också börja sätta igång honom. Det som gällde var då 3 veckors skritt, sedan 3 veckor trav och sedan också galopp.

Jag hade otrolig tur med läkningen, och idag är pållen helt återställd. Veterinären kallade honom A-patient. Men fy vad hemskt det kändes när man först fick beskedet..

Håller verkligen tummarna för dig och din häst!

Hästen är fortfarande halt :crazy: Snart dags för Åb... Har en känsla att det inte går vägen detta...:( Hur länge ska man hålla på liksom ..:cry:

Ja det är den svåra frågan... Hur länge är det värt att kämpa? Jag har satt som en ungefär tidsgräns på ett år från skadetillfället. Därefter tänker jag ta beslut om vad fortsättningen blir för Julle om han inte är bra då...

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 078
Senast: Lavinia
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Estivuz
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 193
Senast: Bufera
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka