Hovbensfraktur

Sv: Hovbensfraktur

Det gick inge bra...igår fick Trappalanda en ny kille..:cry::(:(

26553591.jpg
[/url][/IMG]

Nej men fy vad hemskt :( Känner med dig verkligen. Lustigt, jag hade en svart nordistravare som fick tas bort för några år sedan. han hette också Viggen... Kramar till dig, men kanske klen tröst.

Jag är hemskt ledsen för er skull att det inte gick vägen , det är så oerhört hårt att mista en vän och det går bara att ana sig till hur känner dig just nu. Många, många kramar till dig från oss här i Dalarna

M.vh/ Helena (MHelena som startade tråden men som har bytt namn här på forumet)

Vi funderade också på hur länge vi ska hålla på... precis som du bestämde vi oss för att ge ponnyn ett år.

Den 28 januari i år var vi åter på kliniken, en ny röntgen gjordes och endast ett litet suddigt streck, knappt märkbart fanns kvar av det tidigare frakturstället. Hon sprang även 99% klockrent men med en liten markering som inte skulle ha visat sig på mjukt underlag (vi longerade på stenhård is).

Idag får vi tackla andra motgångar runt samma hov, den är ex. 1½ storlek mindre än övriga hovar eftersom den varit fastlåst så länge i sjukbeslagt, den växer även uppåt istället för att växa nedåt och bredda sig. Vi verkar cirka var 4:e vecka och i morgon kommer hovis igen för att kolla på ett hål och en spricka som har uppstått (annan tråd).

Vi fick i alla fall börja med att sätta igång vår lilla ponny och i maj skall vi åter till klinik för att se hur uppbyggnadsförloppet och stabiliteten i hoven har artat sig - så länge hon inte blir markant och bestående halt ska i "köra på".
Föhoppningsvis kommer hon att bli helt friskförklarad då.

Någon skrev om magnetboots - det köpte vi in efter första återbesöket då vi blev rekommenderade att se oss om efter en annan ponny. Vi använde det i samband med ett eget ihopkok av MSM,Foderkrita,Djävulsklo och Gurkmeja för att försöka ge kroppen de beståndsdelar som är verksamma vid återuppbyggnad av ben (egen studie). Ha ha....... Magneterna ökade järnet och syreupptaget/cirkulationen, resten innehöll några andra substanser som också verkade vid benbildning, Djävulsklon var enbart i antiinflammatoriskt syfte (½ rek. dos). Jag vet inte om det var vårt ihopkok eller om det var en ren tur men sex veckor senare hade vi en veternär som inte fattade direkt mycket av den konstiga läkeprocess som skedde.

Även fast det inte syntes på röntgen är vår veterinär säker på att frakturen har gått upp i leden (röntgen är inte 3D, tyvärr) annars skulle det aldrig ha tagit denna tid för att vår ponny skulle bli fri från hältan även fast röntgen redan påvisade en nästintill läkt fraktur i augusti (tror jag)

Och hur lång tid tog det innan vi fick börja att skritta igång..... strax över 8 månader. Vi går sakta framåt, är idag upp i cirka 40/50 minuter skritt med ett inpet av några meters trav ibland per dag men om vi håller oss lugna är en annan sak....vi har en mycket frustrerad,explosiv ponny som inte alls håller med oss i vare sig övningar och tempo. Hon har ibland svårt att förstå att skänklar inte bara betyder ...galopp :rofl:

Min pålle är under igångsättning nu. 8,5 månads vila... ja jisses;) Det är en helt otrolig skillnad på häst, han gör allt jag ber honom om och har aldrig gått så fint. Jag är överlycklig och är oerhört glad att jag "höll ut"!!!

HJÄLP!
Vårt 14 åriga arabsto har nyligen fått en medial hovbensfraktur.. Hon har oxå vätska i karpalkanalen.. vad betyder det? Hon blev av Veterinären ordinerad 6v boxvila + att vi skulle sko henne med en ringsko.. Pratade igår med vår hovslagare som sa att boxvila inte alls är bra, att bara hoven får ett ordentligt stöd så kan hon röra sig fritt?!
Zadira som vår häst heter HATAR boxvila och blir helt knäpp av att bara stå stilla.. slår i boxdörren o lever rövare..
Just nu vet jag varken ut eller in VAD ÄR DET RÄTTA?
Så nu undrar jag vad har ni för erfarenheter av hovbensfrakturer.. boxvila, liten hage, röra sig fritt, hur länge tar detatt läka, allt?
tacksam för svar!!

HJÄLP!
Vårt 14 åriga arabsto har nyligen fått en medial hovbensfraktur.. Hon har oxå vätska i karpalkanalen.. vad betyder det? Hon blev av Veterinären ordinerad 6v boxvila + att vi skulle sko henne med en ringsko.. Pratade igår med vår hovslagare som sa att boxvila inte alls är bra, att bara hoven får ett ordentligt stöd så kan hon röra sig fritt?!
Zadira som vår häst heter HATAR boxvila och blir helt knäpp av att bara stå stilla.. slår i boxdörren o lever rövare..
Just nu vet jag varken ut eller in VAD ÄR DET RÄTTA?
Så nu undrar jag vad har ni för erfarenheter av hovbensfrakturer.. boxvila, liten hage, röra sig fritt, hur länge tar detatt läka, allt?
tacksam för svar!!

Det står massor om detta i tråden, så läs på... Dessutom verkar det finnas lika många olika behandlingsmetoder som läktider. Allt veror på vilken veterinär du frågar! Som det står i inlägget över ditt, min häst fick gå i hage som vanligt med specialsko då boxvila inte fungerade. Det var dock en ren chansning och kunde gått helt åt:devil: Hovslagaren och veterinären säger ofta olika saker har jag lärt mig. Jag valde att lyssna på hovslagaren, men det kan man ju bara välja själv. Du kan ju alltid få ett andra utlåtande och ringa hovsl. på Strömsholm. HAN kan hovar! Hoppas det går bra!

Hoppar in här med!

Har en 4årig vallack med hovbensfraktur.
Det var en ganska allvarlig situation med två frakturer o en av de hade gått upp i leden.

3 månader boxvila
2månader i fålla fick även skritta honom lite med vågade röra på honom max 15min i veckan

Nu efter 5månader och återbesök i veckan är ena frakturen helt borta den andra har en bit kvar. men är skritt som gäller varje dag i 45min och skall jobba ordentligt i form på hårt underlag. Skall ha ringsko under 3 skoningar. Och om en månad ska det vara fritt fram att göra vad ja vill. Lägger redan idag in några travsteg varje dag under 15-20sek. Går i stor gräshage och får röra sig fritt.
Skall ej tränas på mjukt underlag ofta och ej gå på volt första månaden.

Har tills nu haft ringsko med 4 sidokappor och gips.

Strömsholm e mycket bra! Åker dit med min själv. får se om jag ska ta en sista kontroll i vinter.

Liknande trådar

Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 078
Senast: Lavinia
·
Hästvård Ja ni läste rätt, min eminenta hopphäst, nu 4 har fått en hovbensfraktur efter att ha gått omkull på asfalten på långfredagen. Åkte...
Svar
9
· Visningar
2 155
Senast: Estivuz
·
Hästvård Den 1 juli hittade jag mitt Islandssto i hagen blockhalt på höger bakben. De första tankarna var hovböld och hovslagare var snabbt på...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 193
Senast: Bufera
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 449
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka